Slafes schreef:In alle geval, sommige reacties maken dat we de TS alvast niet vaak meer op dit forum terug zullen vinden.
:Lol: ik laat me niet zo vlug wegjagen.
Tussen al het schieten op elkaar heb ik inderdaad veel opgestoken van de mogelijkheden en beperkingen. Waarvoor dank in ieder geval!
Even een update:
Ik heb dus als test de modem even verplaatst en getest. (voor alle duidelijkheid: die staat nu al weer terug waar de technieker die zette.)
De snelheden die ik dan haalde :
Zonder splitter naar de digicorder:
Rechtstreeks via UTP: iedere test tussen de 194 en 197 Mbps (10-tal keer getest, +/- 18u 's avonds, EDPnet-server, St-Niklaas)
Via Wifi: +/- 115 Mbps
Met splitter naar de digicorder (als test!!):
Via UTP: niet getest
Via Wifi: +/- 85Mbps
Het lijkt mij wel duidelijk wat ik zal doen: ik moet
eerst een 2de (goede) kabel voorzien van de NIU naar de digicorder zodat de kabel naar de modem "zuiver" blijft.
Via de binnenkant van het huis is geen optie maar binnen enkele weken starten we met verbouwingen waar we alle gevels afbreken van ons huis, isoleren en opnieuw metsen. Zo kan ik vanaf de NIU alsnog wel een nieuwe kabel voorzien rehtstreeks naar de digicorder, rond het huis, in de spouw van de muren.
Zolang ik deze 2de kabel niet heb, blijft de modem waar de technieker die plaatste, daarna verplaats ik die.
en even offtopic: die technieker heeft nooit uitgelegd waarom nu iets precies zo moest. Enkel dat een "foefelaar" bezig geweest was.
Die was precies gestoord dat hij iets méér werk had dan enkel de oude digicorder wegnemen en een nieuwe in de plaats zetten.
Ik weet niet wat er van aan is, maar die beweerde ook het volgende: De vorige modem werkte met 4 kanalen waarin dan 'automatisch' het beste kanaal gekozen werd.
(Stel je die niet zelf in via MijnTelenet?) De nieuwe modems zouden met 16 kanalen werken, maar moeten een perfect signaal krijgen omdat ze ALLE 16 kanalen tegelijk nodig hebben.
(??? Lijkt me een vreemde uitleg toch?) Verder: Als daaraan niet voldaan werd, zou de modem na 3 maand plots niet meer werken...
(huh ?? Waarom dan pas na 3 maand?)
Het leek me eerder een uitvlucht in de hoop dat de klant toch maar dom is, om toch maar de installatie volgens het boekje te doen. Dan moest die de optie van een andere plaats voor de modem zelfs niet als een evt. mogelijkheid beschouwen.
Daarna liep die eens rond in huis met z'n draagbaar toestel om te zien of de modem via wifi "zichtbaar" was in iedere plek. Blijkbaar was dit voor hem ook genoeg??