Ik zit met een vraag over een onderhoudscontract voor mijn CV brander... Ik krijg van de week de rekening die ondertussen een heel stuk hoger ligt dan voorgaande jaren en ik vraag dus om op te zeggen. Deze factuur dien ik blijkbaar nog te betalen want ik heb een opzegtermijn van 3 maand!
Ik weet dat het bij verzekeringen zo is dat je telkens mag opzeggen wanneer de prijs omhoog gaat, en dat is in principe ook altijd zo geweest voor telecom.
Hoe zit dit voor dergelijke contracten? Wettelijk gezien is dit volgens mij voor de consument trouwens maar 2 en geen 3 maand. Men vraagt voor mijn onderhoud ook om binnen de 14 dagen te betalen terwijl het onderhoud pas ergens zal plaatsvinden binnen enkele maanden.
Iemand die een licht op de zaak kan werpen?
Vraag over onderhoudscontracten
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
heu... vreemde firma die jij hebt dan.
bij ons bellen ze gewoon ergens in het jaar van "het is weer tijd", maken een afspraak, en betalen bij of na onderhoud.
en als ik zeg njet, dan is het ook gewoon njet...
bij ons bellen ze gewoon ergens in het jaar van "het is weer tijd", maken een afspraak, en betalen bij of na onderhoud.
en als ik zeg njet, dan is het ook gewoon njet...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wat staat er in het contract ?
Ik heb trouwens geen onderhoudscontract... als dat moet gebeuren bel ik gewoon de installateur of even in het rond voor de goedkoopste.
Ik heb trouwens geen onderhoudscontract... als dat moet gebeuren bel ik gewoon de installateur of even in het rond voor de goedkoopste.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Geen idee hoe het met opzegtermijnen zit. Prijsverhogingen moeten normaal op voorhand aangekondigd worden én je hebt dan de mogelijkheid je contract op te zeggen zonder opzegtermijn omdat de contractvoorwaarden éénzijdig worden aangepast. Mogelijke uitzondering hierop (ben ik niet zeker...) is als er een indexeringsclausule is opgenomen, dat men het bedrag mee mag laten verhogen met de index.
Los daarvan: Een onderhoudscontract op een ketel vind ik eigenlijk niet nodig. Laat dat ding gewoon om de 2 jaar (voor gas, mazout is jaarlijks) door een erkende installateur onderhouden en zorg dat die u een verbrandingsattest bezorgt. Dan ben je wettelijk in orde en blijft uw ketel veilig en degelijk werken.
Los daarvan: Een onderhoudscontract op een ketel vind ik eigenlijk niet nodig. Laat dat ding gewoon om de 2 jaar (voor gas, mazout is jaarlijks) door een erkende installateur onderhouden en zorg dat die u een verbrandingsattest bezorgt. Dan ben je wettelijk in orde en blijft uw ketel veilig en degelijk werken.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Bon, even wat opgezocht:
Prijs: is een vast bedrag dat elk jaar kan worden gewijzigd volgens het tarief dat van kracht is op het ogenblik van de verlenging.
Verlenging: dit contract wordt stilzwijgend verlengd en kan enkel opgezegd worden, 3 maanden voor de vervaldag van het contract.
Betaling: op voorhand, bij het begin van elke periode te betalen. Geen prestaties voordat er betaald is.
Dit is trouwens een tweejaarlijks onderhoudscontract. Ook ik vind dat vreemd dat je in het begin van het jaar moet betalen, daarna bellen ze je op om een afspraak te maken, maanden later. Ik betaal ook liever nadat het onderhoud werd uitgevoerd.
Je zou er van verschieten hoe weinig CV installateurs op een Chaffoteaux ketel onderhoud willen komen uitvoeren... Laat staan dat je in het reguliere circuit onderdelen er voor kan vinden.
Prijs: is een vast bedrag dat elk jaar kan worden gewijzigd volgens het tarief dat van kracht is op het ogenblik van de verlenging.
Verlenging: dit contract wordt stilzwijgend verlengd en kan enkel opgezegd worden, 3 maanden voor de vervaldag van het contract.
Betaling: op voorhand, bij het begin van elke periode te betalen. Geen prestaties voordat er betaald is.
Dit is trouwens een tweejaarlijks onderhoudscontract. Ook ik vind dat vreemd dat je in het begin van het jaar moet betalen, daarna bellen ze je op om een afspraak te maken, maanden later. Ik betaal ook liever nadat het onderhoud werd uitgevoerd.
Je zou er van verschieten hoe weinig CV installateurs op een Chaffoteaux ketel onderhoud willen komen uitvoeren... Laat staan dat je in het reguliere circuit onderdelen er voor kan vinden.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dan kan je hen evengoed een blanco cheque gevenSlafes schreef:Prijs: is een vast bedrag dat elk jaar kan worden gewijzigd volgens het tarief dat van kracht is op het ogenblik van de verlenging.
Verlenging: dit contract wordt stilzwijgend verlengd en kan enkel opgezegd worden, 3 maanden voor de vervaldag van het contract.
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Jij kan namelijk nooit weten wat de nieuwe prijs binnen drie maanden is.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wat maar aangeeft met wat voor piraten je in zee bent gegaan.
Zoek u een installateur die uw installatie kent en bel die op als er iets is.
Al de rest is zakkenvullerij.
Zoek u een installateur die uw installatie kent en bel die op als er iets is.
Al de rest is zakkenvullerij.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat is een eenzijdige prijsaanpassing, en kan bij mijn weten nooit wettelijk zijn om zomaar in het contract te zetten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik werk hier ook met een onderhoudscontract, maar dan met Vaillant. En het principe is inderdaad hetzelfde: je krijgt een uitnodiging tot betaling, en na betaling maken ze dan een afspraak om langs te komen. De prijs stijgt inderdaad wel telkens, maar ligt in de aard van indexatie, denk ik. Het was dit jaar blijkbaar ong. 5% meer dan vorig onderhoud 2 jaar geleden.
Ben helaas wel vergeten waarom ik ingegaan ben op hun voorstel voor onderhoudscontract. Het had alleszins een voordeel, tov telkens los te laten komen, maar weet niet meer wat
. Sowieso was ik bij Vaillant terecht gekomen wegens wat geknoei van de lokale chauffageurs die blijkbaar nooit goed uitgeraakten aan mijn ketel
. Ik kan je vertellen dat het weinig vertrouwen geeft als je de technieker hoort puffen en zuchten wanneer hij naar de modules in je ketel aan het kijken is
. Daarna beginnen naar Vaillant gaan en daar werd ik gewoon veel beter geholpen en zo op een onderhoudscontract terecht gekomen.
Ben helaas wel vergeten waarom ik ingegaan ben op hun voorstel voor onderhoudscontract. Het had alleszins een voordeel, tov telkens los te laten komen, maar weet niet meer wat
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Bij mij zijn enkel de verplaatsingskosten en werkuren inbegrepen.
Zoals hier al werd aangehaald, het is een blanco cheque want je weet niet hoeveel de prijs jaar na jaar stijgt. Kan toch moeilijk elk jaar 3 maand voor het einde beginnen bellen en vragen wat de nieuwe prijs is? Eigenlijk zou men mij dat perfect mogen laten weten, met het recht om mijn contract te onderbreken.
Bij mij was het zo dat indertijd een contract iets goedkoper was dan een los onderhoud.
Zoals hier al werd aangehaald, het is een blanco cheque want je weet niet hoeveel de prijs jaar na jaar stijgt. Kan toch moeilijk elk jaar 3 maand voor het einde beginnen bellen en vragen wat de nieuwe prijs is? Eigenlijk zou men mij dat perfect mogen laten weten, met het recht om mijn contract te onderbreken.
Bij mij was het zo dat indertijd een contract iets goedkoper was dan een los onderhoud.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
5% index, dat is wel heel creatief ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zelfs in 2013 was de indexatie maar 3,91%
Je kan u idd situaties bedenken dat een onderhoudscontract goedkoper is, maar dat gaan toch echt de uitzonderingen zijn.
Het is vooral een vaste bron van inkomsten - zonder veel te doen - voor de onderhoudsfirma's.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zelfs in 2013 was de indexatie maar 3,91%
Je kan u idd situaties bedenken dat een onderhoudscontract goedkoper is, maar dat gaan toch echt de uitzonderingen zijn.
Het is vooral een vaste bron van inkomsten - zonder veel te doen - voor de onderhoudsfirma's.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Daar is een zeer goede reden voor.Slafes schreef: Je zou er van verschieten hoe weinig CV installateurs op een Chaffoteaux ketel onderhoud willen komen uitvoeren.
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
De eerste brander (origineel geplaatst door de maatschappij die de huizen hier bouwde) heeft het slechts 9 jaar uitgehouden. De eerste jaren waren de bestelwagentjes van Chaffoteaux hier niet weg te denken in de straat. De tweede deed het veel beter (18 jaar) mits toch wat herstellingen. De installateur er van kende ik goed anders was het zeker toen al een ander merk geworden. Toen we daarna onderhoud wilden laten doen wou hij niet meer komen, onderhoud moest via Chaffoteaux...
Onze CV heeft het woensdag begeven, donderdag kwamen ze al kijken maar de kosten lopen te hoog op.. maandag een nieuwe, geen chaffoteaux
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Het moet alleszins een goed businessmodel zijn want bij elk onderhoud was er toch "lichte dwang" dat onderhoudscontracten toch zeer interessant zijn. Het is natuurlijk een manier van klantenbinding.
Ik denk wel dat je er onderuit kan (kleine lettertjes) bij niet - proportionele prijsverhogingen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Voila, telefonisch valt niet te onderhandelen met de klantendienst. Dan maar mail met mijn argumenten er bij gezet. Vandaag dan toch een mail terug met slechts één zin in: contract wordt ontbonden, factuur hoeft niet betaald te worden.
Ik spreek me niet uit over het merk Chaffoteaux maar heb al 3 keer een probleem gehad waarvan er 2 keer in garantie een herstelling werd uitgevoerd. Het derde defect zit er nog steeds op maar is niet dringend en hoeft zelfs niet vervangen te worden omdat ik een drukregelaar op de waterleiding staan heb. Bij mijn buren die dezelfde ketel hebben ook op 9 jaar 3 keer een defect gehad, en dat zijn kosten die behoorlijk oplopen want waren er 2 bij buiten garantie.
Misschien hadden we pech? Misschien ook niet... Als deze stukvliegt zal het een warmtepomp worden waarschijnlijk.
Ik spreek me niet uit over het merk Chaffoteaux maar heb al 3 keer een probleem gehad waarvan er 2 keer in garantie een herstelling werd uitgevoerd. Het derde defect zit er nog steeds op maar is niet dringend en hoeft zelfs niet vervangen te worden omdat ik een drukregelaar op de waterleiding staan heb. Bij mijn buren die dezelfde ketel hebben ook op 9 jaar 3 keer een defect gehad, en dat zijn kosten die behoorlijk oplopen want waren er 2 bij buiten garantie.
Misschien hadden we pech? Misschien ook niet... Als deze stukvliegt zal het een warmtepomp worden waarschijnlijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik had het dan ook over 2j niet 1j. Zou eens moeten zien dus hoeveel de index steeg in 2016 en 2017 om te weten hoeveel 'echte' opslag die 5% dus is.heist_175 schreef:5% index, dat is wel heel creatief
Zelfs in 2013 was de indexatie maar 3,91%
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
2016: 0,43%Tomby schreef:Zou eens moeten zien dus hoeveel de index steeg in 2016 en 2017
2017: 1,13%
tezamen 1,74%
delta: 3,26%
zoals ik al zei: zakkenvullers
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)