Proximus Internet + IPTV setup (multicast?)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
brampiec
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb wat vragen aangaande mijn Proximus TV en bbox3.

Even kort proberen te schetsen hoe mijn setup nu is. Ik heb op mijn Bbox3 2 netwerkkabels aangesloten. Eentje daarvan gaat naar mijn Airport Extreme die dan op zijn beurt zijn eigen PPPOE sessie opzet. De Airport Extreme linked dan verder naar mijn 24 poorts switch (HP 1800-24g) in VLAN1
De 2 de netwerkkabel gaat van de bbox3 rechtstreeks naar de 24 koorts switch VLAN2.

VLAN 1 wordt gebruikt voor al hetgeen wat internet verkeer is.
VLAN 2 wordt gebruikt voor al hetgeen wat IPTV verkeer is.

Deze setup dateert nog van de tijd dat de bbox niet in fully routed mode kwam. En ook omdat de bbox in het verleden zeer onstabiel was.

Ik vraag mij echter af of ik goed aan doe om deze setup zo te houden? Of om eventueel slechts 1 kabel tussen de bbox3 en de switch te gebruiken voor zowel IPTV als internet. Ik zou dan ook mijn Airport Extreme geen aparte PPPOE sessie laten opzetten maar enkel laten fungeren als AP. De wireless van de bbox is sowieso uitgeschakeld hier.

Nog iets dat ik mij afvraag: Als ik het goed begrijp werkt Proximus TV volledig met multicast pakketten. Heeft dit enig negatief effect op de netwerk performantie?

Bedankt,
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

brampiec schreef:Ik heb wat vragen aangaande mijn Proximus TV en bbox3.
[...]
Nog iets dat ik mij afvraag: Als ik het goed begrijp werkt Proximus TV volledig met multicast pakketten. Heeft dit enig negatief effect op de netwerk performantie?
Bedankt,
Ik heb geen Proximus TV dus kan ik niet verifieren. Maar je kan eens kijken met een sniffer programma (wireshark bijvoorbeeld) of er inderdaad Proximus TV multicast pakketten op je LAN aankomen.
Op zichzelf heeft multicast enkel voordelen, maar, consumer switches en access points die geen IGMP snooping implementeren zullen de multicast pakketten forwarden naar alle poorten (net zoals broadcast), en dus zal multicast op alle layer 2 segmenten terecht komen. Ook die waar er geen interesse is voor de multicast groep(en). Typisch gaat multicast traffiek dan alle lichtjes op de switch doen flikkeren. Op zichzelf ook geen probleem, maar, ik herinner me, toen ik destijds inkomende VRT DVB-T radio/tv als multicast (her)uitzond op LAN, de (toen nog redelijk trage) WiFi access points last ondervonden (want alle multicast wordt via alle acces points wireless geforward).
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

ik vermoed dat Proximus TV multicast stuurt, zolang je de normale broadcast streaming volgt. Maar van zodra je op pauze drukt schiet er een tijdelijke NPVR in gang en schakel je op unicast over. Los daarvan doet de interne switch in de b-box idd aan IGMP snooping, en gaat alleen op de poort die de TV-stream vraagt die multicast zetten. Als je achter die poort een switch hangt die zowel TV als data vraagt, gaat over die e-net uiteraard die 2 streams.
deman3417
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb dit zelf eerst geprobeerd met een gewone switch.
Wanneer je TV opzet krijgt je blijkbaar last van Multicast flooding.
Dus als je TV kijkt, geraken andere apparaten niet op het netwerk of op internet.

Nu heb ik een Linksys WRT1900ACS gekocht en DD-WRT firmware opgezet.
Dan heb ik deze
https://ivanov-audio.com/bridging-setup/
en deze
https://ivanov-audio.com/upnp-setup/
toegepast.

Werkt perfect. TV kijken en alle andere apparaten geraken op het netwerk en internet.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

deman3417 schreef:Ik heb dit zelf eerst geprobeerd met een gewone switch.
Wanneer je TV opzet krijgt je blijkbaar last van Multicast flooding.
Dus als je TV kijkt, geraken andere apparaten niet op het netwerk of op internet.

Nu heb ik een Linksys WRT1900ACS gekocht en DD-WRT firmware opgezet.
Dan heb ik deze
https://ivanov-audio.com/bridging-setup/
en deze
https://ivanov-audio.com/upnp-setup/
toegepast.

Werkt perfect. TV kijken en alle andere apparaten geraken op het netwerk en internet.
Goed om weten dat DD-WRT IGMP snooping implementeert.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”