Ik weet niet goed waar dit onderwerp in het forum moet staan. Ik neem aan dat het verplaatst wordt als het ergens anders thuishoort.
Ik heb een eigenaardig probleem met mijn 7490 en de daarop - voor telefonie - aangesloten Proximus-lijn
Alles werkt naar behoren behalve dat er elke dag 1 oproep is, waarbij de bel 1x overgaat en dan is het gedaan.
En dat is telkens ofwel om 13u34 ofwel om 18u34
Vroeger had ik dat nooit op die Proximus-lijn en heb ik sinds dag 1 dat de lijn op mijn 7490 zit.
Ik zag her en der wel iets over "Ghost Calls" wat sterk lijkt op het fenomeen dat ik heb, maar heb nergens een "ernstige" oplossing kunnen vinden.
(Het doorsluizen van alle oproepen zonder nummer is geen aanvaardbare oplossing, want ik ken nogal wat bellers die dat gebruiken)
Weet iemand wat er aan de hand is, en hoe ik dat kan stoppen ?
Alvast bedankt
FritzBox 7490 - Eigenaardige oproepen
-
- Member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Heb nog één en ander doorgenomen .... lijkt dus inderdaad een ernstig probleem met verschillende Fritz!Box modellen waar AVM blijkbaar geen oplossing voor heeft.
Ik las de oplossing in elk geval niet. Dat is dan toch wel heel erg zwak van hun, en niet in lijn met de reputatie die ze (willen) hebben.
Ik las de oplossing in elk geval niet. Dat is dan toch wel heel erg zwak van hun, en niet in lijn met de reputatie die ze (willen) hebben.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De oorzaak van het probleem is afkomstig van de "ring detector" van de FritzBox.
Op een PSTN lijn, heb je normaal 3 soorten spanningen:
De gelijkspanning van de lijn geraakte niet tot de bel, tijdens het bellen komt de wisselspanning doorheen de condensator en activeert de bel.
De elektronica in de huidige toestellen hebben de rol van deze "ring detectie" overgenomen, door de spanning op de lijn te monitoren, waarbij bepaalde soort spanningswijzigingen op de lijn aanzien worden als een bel signaal.
De FritzBox heeft hier dus blijkbaar moeite mee, en interpreteert dus verkeerdelijk een storing op de lijn als een binnenkomende oproep. Dat dit bij jou op vaste tijdstippen gebeurt, duidt aan dat er op die tijdstippen een externe bron een storing veroorzaakt op jouw lijn (vb een apparaat dat in- uitgeschakeld wordt).
Dit fenomeen (gost calls, phantom calls, spookoproepen) kwam vroeger veel meer voor (bij de 7390 onder andere), en ik dacht dat dit probleem grotendeels opgelost was met de 7490. Niet dus
Ik denk dat je maar 2 dingen kan doen:
Op een PSTN lijn, heb je normaal 3 soorten spanningen:
- ca 48V DC (gelijkspanning) tijdens de "on-hook" periode (telefoon op de haak, of een gesloten lijn)
- deze spanning daalt aanzienlijk tot enkele Volt tijdens de "off-hook" periode (lijn in gesprek). Deze spanning hangt af van de afstand naar de centrale, het soort telefoonkabel, ezn (m.a.w de inwendige weerstand van de lijn).
- voor het "belsignaal" wordt een wisselspanning van 25-50Hz (kan tot 70V AC gaan) gesuperposeerd op de gelijkspanning van de lijn.
De gelijkspanning van de lijn geraakte niet tot de bel, tijdens het bellen komt de wisselspanning doorheen de condensator en activeert de bel.
De elektronica in de huidige toestellen hebben de rol van deze "ring detectie" overgenomen, door de spanning op de lijn te monitoren, waarbij bepaalde soort spanningswijzigingen op de lijn aanzien worden als een bel signaal.
De FritzBox heeft hier dus blijkbaar moeite mee, en interpreteert dus verkeerdelijk een storing op de lijn als een binnenkomende oproep. Dat dit bij jou op vaste tijdstippen gebeurt, duidt aan dat er op die tijdstippen een externe bron een storing veroorzaakt op jouw lijn (vb een apparaat dat in- uitgeschakeld wordt).
Dit fenomeen (gost calls, phantom calls, spookoproepen) kwam vroeger veel meer voor (bij de 7390 onder andere), en ik dacht dat dit probleem grotendeels opgelost was met de 7490. Niet dus
Ik denk dat je maar 2 dingen kan doen:
- een aantal aanpassingen zelf proberen.
- een ticket aanmaken bij AVM voor een RMA. Het zou kunnen dat een ander toestel minder gevoelig reageert (of dat ze een toestel sturen met een oplossing voor het probleem).
- loskoppelen van alle bekabeling op de telefonie lijn die je niet gebruikt (voorbeeld vertakkingen naar ongebruikte telefoon stopcontacten). Vertakkingen kunnen invloed hebben op de impedantie van de lijn, of storingen oppikken.
- polaritiet wijzigen. Gezien noch voor telefonie, noch voor DSL de polariteit belangrijk is, kan je dus probleemloos het binnenkomende paar omwisselen (a-b naar b-a). Misschien werkt de "ring detector" dan beter?
- bijkomende filter op de telefoonlijn (probeer een oude ADSL filter te plaatsen op de telefoonlijn achter de NTP. Dit zal jouw DSL signaal niet beïnvloeden, maar het telefoonsignaal nog eens extra filteren?
- last but not least: sommigen hebben het probleem kunnen oplossen met een RC kring te plaatsen, parallel op de telefoonlijn. Deze RC kring bestaat uit een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V, dit parallel op de telefoonlijn.
Je mag dat natuurlijk niet rechtstreeks op de Proximus lijn zetten, maar bijvoorbeeld wel op de groene contacten van de NTP.
http://www.klusidee.nl/Forum/alarm-inst ... tml#351842
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
had daar ook last van , van die gohst-calls
en ook iedere dag op hetzelfde uur
heel vervelend ...
de oplossing die Philippe voorstelt met die weerstand en condensator heb ik geprobeerd maar heeft bij mij niet gewerkt.
wat ik nu heb gedaan is in de configuratie van de Fritzbox bij Call Blocks ingesteld dat anonieme oproepen worden genegeerd.
probleem 100% opgelost maar indien je wil dat iemand met een anoniem nummer (een échte beller dan) u kan bereiken moet je wel zorgen dat je nog een telefoon aansluit op de NTP en niet op de analoge telefoon-uitgang van de Fritzbox.
bij mij zijn er zelfs meerdere bedrade telefoons rechtstreeks op die NTP aangesloten en ik hoor dan duidelijk dat er iemand met een anoniem nummer belt >> de vaste telefoon's rinkelen dan en de dect's aangemeld op de Fritzbox hoor je niet.
voor mij is deze "oplossing" werkbaar..
en ook iedere dag op hetzelfde uur
heel vervelend ...
de oplossing die Philippe voorstelt met die weerstand en condensator heb ik geprobeerd maar heeft bij mij niet gewerkt.
wat ik nu heb gedaan is in de configuratie van de Fritzbox bij Call Blocks ingesteld dat anonieme oproepen worden genegeerd.
probleem 100% opgelost maar indien je wil dat iemand met een anoniem nummer (een échte beller dan) u kan bereiken moet je wel zorgen dat je nog een telefoon aansluit op de NTP en niet op de analoge telefoon-uitgang van de Fritzbox.
bij mij zijn er zelfs meerdere bedrade telefoons rechtstreeks op die NTP aangesloten en ik hoor dan duidelijk dat er iemand met een anoniem nummer belt >> de vaste telefoon's rinkelen dan en de dect's aangemeld op de Fritzbox hoor je niet.
voor mij is deze "oplossing" werkbaar..
-
- Member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
@philippe_d
Bedankt voor de uitleg.
Extra bekabeling/contactdozen is hier niet. Dat kan het dus niet zijn.
Van iets dat hier in huis op die tijdstippen de storing zou veroorzaken is geen sprake
@pwr
bedankt voor het meedenken
dat is inderdaad heel vervelend, mijn dagelijkse GhostCall heb ik net "gehad"
ik ken de "oplossing" met Call Blocks, maar dat is hier niet werkbaar
@philippe_d @pwr
de oplossing met weerstand/condensator zou ik wel eens willen proberen, maar heb die onderdelen niet.
Waar haalden/halen jullie die ? Ik kan moeilijk één weerstand/condensator bij conrad bestellen.
Voor zo'n dingen is het telkens oh so jammer dat Tandy niet meer bestaat
Bedankt voor de uitleg.
Extra bekabeling/contactdozen is hier niet. Dat kan het dus niet zijn.
Van iets dat hier in huis op die tijdstippen de storing zou veroorzaken is geen sprake
@pwr
bedankt voor het meedenken
dat is inderdaad heel vervelend, mijn dagelijkse GhostCall heb ik net "gehad"
ik ken de "oplossing" met Call Blocks, maar dat is hier niet werkbaar
@philippe_d @pwr
de oplossing met weerstand/condensator zou ik wel eens willen proberen, maar heb die onderdelen niet.
Waar haalden/halen jullie die ? Ik kan moeilijk één weerstand/condensator bij conrad bestellen.
Voor zo'n dingen is het telkens oh so jammer dat Tandy niet meer bestaat
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
ik weet niet van waar ergens je bent ??wquatan schreef:@philippe_d @pwr
de oplossing met weerstand/condensator zou ik wel eens willen proberen, maar heb die onderdelen niet.
Waar haalden/halen jullie die ? Ik kan moeilijk één weerstand/condensator bij conrad bestellen.
Voor zo'n dingen is het telkens oh so jammer dat Tandy niet meer bestaat
woon zelf tegen Mechelen
wil gerust de door mij zelf gemaakte oplossing van Philippe (RC kring bestaat uit een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V) even uitlenen zodat je kan proberen > is plug-and-play , staat zo'n RJ-stekkertje aan dat je gewoon in de NTP kan pluggen
maar bij mij heeft het niét gewerkt
-
- Member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 maa 2010, 23:34
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
@pwr
Bedankt voor het aanbod.
Maar liefst zou ik mij zelf ook zoiets maken (want de RJ11 is sowieso niet vrij, ik moet dus op het contactblokje werken).
Weet je nog waar je die weerstand/condensator vandaan hebt ?
In een oude contactdoos heb ik zoiets zitten, maar het is een weerstand van 4K7 en een condensator van 1u0k250 (8017B/SBM86)
Dus niet direct geschikt want volgens mij diende dat om de lijn af te sluiten als er geen telefoontoestel op de lijn zat
Bedankt voor het aanbod.
Maar liefst zou ik mij zelf ook zoiets maken (want de RJ11 is sowieso niet vrij, ik moet dus op het contactblokje werken).
Weet je nog waar je die weerstand/condensator vandaan hebt ?
In een oude contactdoos heb ik zoiets zitten, maar het is een weerstand van 4K7 en een condensator van 1u0k250 (8017B/SBM86)
Dus niet direct geschikt want volgens mij diende dat om de lijn af te sluiten als er geen telefoontoestel op de lijn zat
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Hoe bedoel je de RJ11 is nier meer vrij?wquatan schreef: Maar liefst zou ik mij zelf ook zoiets maken (want de RJ11 is sowieso niet vrij, ik moet dus op het contactblokje werken).
Je hebt dus geen conforme installatie (NTP + VDSL2 splitter)?
Hierop zijn er 2 RJ11 telefoon aansluitingen: een gaat naar de Fritz, de andere is dan toch vrij?
Kan je eens je binnen installatie beschrijven (vanaf de intro) en hoe de Fritzbox Y-kabel dan aangesloten i
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je kan altijd eens proberenwquatan schreef: In een oude contactdoos heb ik zoiets zitten, maar het is een weerstand van 4K7 en een condensator van 1u0k250 (8017B/SBM86)
Dus niet direct geschikt want volgens mij diende dat om de lijn af te sluiten als er geen telefoontoestel op de lijn zat
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
van hier :wquatan schreef:@pwr
Weet je nog waar je die weerstand/condensator vandaan hebt ?
Atys Electronics Mechelen
Nekkerspoelstraat 402
2800 Mechelen - Belgium
tel: 015 33 60 14
fax: 015 33 60 16