elektra bekabeling oudere woning

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Gezien dit nog steeds mijn "go to" forum is, stel ik het liefst hier voor ik ga rondwandelen op andere forums, you never know... :)

Situatie: huis uit 85, sociale woningbouw (en daar heb je 'em al natuurlijk)...

1 zekering dient voor de verlichting van maar liefst 5 ruimtes (garage, woonkamer, hal, toilet, bureau)

probleem (buiten het feit dat het gewoon irritant is) : ik heb (blijkbaar...) een 20 amp zekering nodig voor die kring ipv de 16 dat je normaal voor verlichting hebt.
als je het aantal lichtpunten telt kom je wel maar aan 6 lichtpunten... dat mag dus perfect volgens het AREI, maar hoe zit het met de zekering?

(en nee, ik snap niet hoe het kan dat 16 afspringt... maar tijdens het vloeken keek ik even na en voorheen zat die kring op een 25amp!)

huidige lichtpunten op de kring (waarvan ik weet heb... it's a mess!): 1x ouderwetse gloeilamp, 2x halogeenlamp, 1x spaarlamp, 9m led, en nog een keer 7m led ... zou zelfs, allemaal samen, toch niet aan 16 amp mogen komen?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Naargelang automaten verouderen springen ze steeds sneller, het kan goed zijn als je een nieuwe automaat plaatst dat dit probleem opgelost is.

Wat ook kan en zeer gevaarlijk is, dat je ergens bijkomend een lekstroom hebt tussen je geleiders, maar niet naar de aarde toe.
Deze stroom zorgt voor opwarming met risico op brandgevaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

er zijn nog veel huizen zonder difirentieel, of misschien heb je ergens gewoon een slechte lamp of schakelaar.

maar 16A is meer als genoeg voor een heel huis, behalve als je bijvoorbeeld zware halogeenlampen hebt van 500 en 1000 watt rond de woning
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Naargelang automaten verouderen springen ze steeds sneller, het kan goed zijn als je een nieuwe automaat plaatst dat dit probleem opgelost is.
dat is het hem dus... origineel zat die kring op een oude 25amp zekering, nu heb ik de kast vernieuwd en dacht ik "lichtkring, 16amp" natuurlijk...
en dan zegt die dus njet.
heb ik dus op 20amp gestoken en dan is er geen vuiltje aan de lucht (waarschijnlijk wel dus....)
honda4life schreef: Wat ook kan en zeer gevaarlijk is, dat je ergens bijkomend een lekstroom hebt tussen je geleiders, maar niet naar de aarde toe.
Deze stroom zorgt voor opwarming met risico op brandgevaar.
heb ik reeds een keer gehad op een oude katoenen kabel (dont ask...) en die heb ik er toen tussenuit gesmeten natuurlijk.
scheelde ook gelijk wat in het jaarlijkse verbruik.

probleem nu is dus; dit is géén nieuw probleem, alleen is het dus nu maar pas ontdekt omdat ik de kast vervangen heb.
vraag is dan: hoe spoor ik die lekstroom op? ik denk dat dat dan weer iets boven mijn pet gaat zitten (al zeker omdat ik er geen materiaal voor heb)

@petzl: ik heb differentieelschakelaars (zowel in de oude kast als in de nieuwe natuurlijk), maar die springen dus niet.
het is enkel de automaat van 16amp zelf die springt (onmiddelijk). 1tje van 20 voor dezelfde kring doet rustig zijn ding.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En hoeveel stroom meet je ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Dus je zekering vliegt eruit als er nergens licht is?

Dan zit je met een serieus verlies of zit er een zware verbruiker op die lichtkring die je nog niet gevonden hebt (buren die plantjes kweken :-D ?)

Schakel alles af, verwijder alle lampen en meet eens de weerstand tussen die 2 draden en ook naar de massa. Dit zou oneindig groot moeten zijn. Volg het circuit van de zekeringkast via schakelaars en lamphouders tot het einde.

Succes!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je verlichting op 20A zet, moeten alle schakelaars dubbelpolig zijn.

Vermoedelijk gaat het idd om een oudere automaat dan? Hoewel je net zegt dat je de automaat van 25A naar 16A gebracht heb?
Een automaat knalt eruit bij een te groot verbruik (16A), maar ook volgens een curve. Je hebt "snelle" en "trage" automaten. In een woning gebruik je normaal curve C.
https://www.dmlights.be/ge__vynckier__vy_ep32c16~0168P -> 16A -- curve C -- 3000A kortsluitingsvermogen
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker

Ik zou niet aanraden om een D-curve te plaatsen (die reageren trager), maar wel om op zoek te gaan naar de oorzaak.
16A op 240V is 3500-4000W. Dat is echt heel veel :), zeker in verlichting. In recente installaties (1990+) wordt heel vaak 10A voor verlichting geplaatst en met LED verlichting kom je vermoedelijk net zo goed toe met 10A (2200W ~ 70Lm/W -> 14000 Lumen).

1. Schakel uw zekering uit als je aan draden begint te foefelen
2. Zet op elke verbruiker (schakelaar naar het licht) een wago klem zodat ie geen stroom krijgt en dus onmogelijk iets kan verbruiken
3. Schakel de eerste verbruiker in
4. Schakel de tweede verbruiker in
5. etc
Zo kom je ook te weten op welk draadsegment het probleem zit (als het te wijten is aan draden)
> Alternatief: meet het verbruik van elke aparte verlichting
> Als je niet weet wat ik hierboven beschrijf, denk ik dat het beter is om een elektricien te roepen :).

Heb je veel TL-lampen?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:En hoeveel stroom meet je ?.
nog niet getest, zal voor het weekend zijn.
johan.devos schreef:Dus je zekering vliegt eruit als er nergens licht is?
Dan zit je met een serieus verlies of zit er een zware verbruiker op die lichtkring die je nog niet gevonden hebt (buren die plantjes kweken :-D ?)
inderdaad... lichten staan op de uit-stand, automaat aan *klik* automaat uit.
Dat er ergens een verlies is, zou wel de elektrafactuur verklaren die al 10+j boven de 7000kwh/jaar aantikt zonder dat er een aanwijsbare reden is.
(zoveel verbruiken mijn servers nu ook weer niet... en 10+j staan ze nog niet, dusseh...)

@heist:
- ik gebruik gewoon de C-curve automaten. niet gelet op welk type de oude waren, maar aan 25amp (zat die kring dus op) zal er niet veel springen)
- zekering uitzetten vooraleer te werken is nogal logisch, en zal deze week nog een paar keer gebeuren (gelukkig heb ik tegenwoordig een ups :p)
- per verbruiker meten gaat waarschijnlijk inderdaad de enige oplossing worden, al had ik gehoopt op iets meer, euh, "eenvoudig".
(alles van elkaar afgetakt, geen gerespecteerde kleurcode, en als het probleem in de woonkamer zit kan ik het plafond afbreken ook nog)

en TL lampen... er zijn er in het huis in totaal nog 2, en die dienen niet meer (zitten trouwens ook niet op een lichtkring, maar op een stopcontact afgetakt)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Uw probleem zit idd vermoedelijk in de leidingen/kabels.
-> zet de zekering af
-> zoek de eerste schakelaar (met een multimeter op "piep" modus) in de kring
-> zorg dat op de kring enkel die eerste schakelaar aangesloten is
-> zet de zekering terug aan
Als ie er dan al uitknalt, zit het probleem (ook) in het eerste stuk leiding
>> trek nieuwe kabel (3G1,5) in dat eerste segment

Ga zo verder met de andere schakelaars/lampen in de kring.

Als je "IN" uw kast kabels wil vervangen/aansluiten, doe uzelf (en uw naasten) dan een plezier en zet de hoofddiff af.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Je kan toch geen ~ 14 A "verlies" in een leiding hebben, dat zou zo'n 3000 watt aan leidingverlies zijn. Dan zou het huis er niet lang staan... Hangt er niets anders dan verlichting op die zekering, zoals bv een elektrische boiler?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

gewoon alles vervangen is de beste oplossing. en niet eens zoveel werk.

dus zowel bekabeling als schakelaars ....
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

SpecialK schreef:Je kan toch geen ~ 14 A "verlies" in een leiding hebben, dat zou zo'n 3000 watt aan leidingverlies zijn. Dan zou het huis er niet lang staan... Hangt er niets anders dan verlichting op die zekering, zoals bv een elektrische boiler?
Dat was ik ook aan het denken, dat is geen verlies meer, dat is een elektrisch kacheltje... maar de oplossing ligt inderdaad in het meten en segmenteren van het probleemcircuit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

De situatie is alleszins niet normaal, ofwel uitleg zoals hierboven al gegeven. Maar er zijn nog andere mogelijkheden...
Ben je zeker dat er enkel verlichting op zit?

Hebben de buren gratis elektriciteit ??

Meet de stroom of kijk op de kWh-teller hoe snel die doordraait en bereken het aangesloten vermogen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Je zal inderdaad via eliminatie op zoek moeten gaan.
Zet eerst alle andere zekeringen uit en alle verbruikers op die leiding
Kijk dan naar je kWh meter wat hij nog van verbruik meet op die leiding, zou 0 moeten zijn
Indien niet dan hangt er nog iets aan die leiding welke je niet vernoemd hebt, ga zoeken bij andere lichten en stopcontacten waarop nog stroom zit
Indien 0, schakel 1 per 1 de verbruiker in, gan na wat die verbruikt en schakel terug uit
Zo krijg je een idee van alle verbruikers, de som zou een verbruik groter dan 16A moeten zijn

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

petzl schreef:gewoon alles vervangen is de beste oplossing. en niet eens zoveel werk.
hum, "niet zoveel"... dat is vrij relatief ? half het huis zou moeten worden open geslepen voor nieuwe leidingen,
en laat dat nu net 1) ongewenst en 2) niet mijn forté zijn.
bruma schreef:Je zal inderdaad via eliminatie op zoek moeten gaan.
en het vreemde van de dag is... ik heb net na het werk nog eens zitten kijken in de kast, terug het betreffende circuit op de 16amp gezet...
en geen enkel probleem...
ik ga nu afwachten en kijken of hij gewoon blijft, of toch terug op een bepaald moment afspringt.
vreemd verbruik zat er niet tussen bij het testen van elk lichtpunt (maar het deed me wel nog eens denken van sneller om te schakelen naar led op elke locatie)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Splitter schreef: en het vreemde van de dag is... ik heb net na het werk nog eens zitten kijken in de kast, terug het betreffende circuit op de 16amp gezet...
en geen enkel probleem...
ik ga nu afwachten en kijken
Nu niet? neem eens een bad of vraag aan de buren om eens een bad te nemen, wie weet hang hun elektrische boiler hierop :-)

Toch maar raar allemaal, ook je verbruik dat niet te verklaren is. Eens goed uitzoeken!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

raar is hier nogal vaak het woord idd, of het nu om elektra, water, of bouwplannen e.d gaat...
alleen gas denk ik dat ... nee, laat maar, daar is ook al eens wat creatiefs mee geweest.

in ieder geval is verwarming en warm water hier op gas, en de ketel zit op een ander circuit.
quasi alle lichtpunten zijn nu led (nog 5 te gaan), de hele zekeringkast is vernieuwd, ...
en een abnormaal hoog (op de ferarris zichtbaar) verbruik was er niet.

de hele bedrading vernieuwen is onbegonnen werk, maar ik ben wel aan het denken nog een kwh teller op de rail te zetten,
en dan af te wisselen per maand om verbruik op te sporen (verwachting is dan dat het home lab de grootste verbruiker zal zijn)

achja, terwijl we hier afwachten en een kwh teller installeren kan ik naar de volgende orde van de dag... uitzoeken waarom de pomp van de regenput nooit heeft gewerkt.
ook nog een leuk taakje vermoed ik dan zo, maar ach... een mens leert wat bij :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”