VoIP voor grotere organisatie
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 maa 2017, 14:25
Binnen onze organisatie (30-tal vestigingen) willen we overstappen van onze traditionele telefooncentrales naar VoIP. Intern gratis bellen is natuurlijk een belangrijk element pro, centraal beheer van de telefonie ook.
Nu is mijn vraag: hoe pakken we dat best aan? Er zijn heel wat leveranciers maar die bieden dan een eigen gehoste Asterisk-variant aan waarbij de kosten voor een gebruiker (zijn er toch een 200-tal) heel hoog liggen. Die regeling vinden we nogal duur, zeker omdat het eigenlijk over opensource-software gaat waar verder niet bijster veel aan gedaan is. De kosten die er dan nog bij komen voor installaties en Sip-kanalen e.d. maken dat het bijna niet meer over een besparing gaat.
Welk alternatief hebben we? Als er (beperkte) support mogelijk is hebben we de nodige technische kennis inhuizig om bijvoorbeeld zelf een hosted PBX te beheren. Alle vestigingen zouden tegelijk moeten kunnen telefoneren, dus een 50-tal gelijktijdige oproepen moeten mogelijk zijn. Zijn er in België bijvoorbeeld hosters die PBX-servers aanbieden o.i.d.?
Nu is mijn vraag: hoe pakken we dat best aan? Er zijn heel wat leveranciers maar die bieden dan een eigen gehoste Asterisk-variant aan waarbij de kosten voor een gebruiker (zijn er toch een 200-tal) heel hoog liggen. Die regeling vinden we nogal duur, zeker omdat het eigenlijk over opensource-software gaat waar verder niet bijster veel aan gedaan is. De kosten die er dan nog bij komen voor installaties en Sip-kanalen e.d. maken dat het bijna niet meer over een besparing gaat.
Welk alternatief hebben we? Als er (beperkte) support mogelijk is hebben we de nodige technische kennis inhuizig om bijvoorbeeld zelf een hosted PBX te beheren. Alle vestigingen zouden tegelijk moeten kunnen telefoneren, dus een 50-tal gelijktijdige oproepen moeten mogelijk zijn. Zijn er in België bijvoorbeeld hosters die PBX-servers aanbieden o.i.d.?
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik neem zelf een SIP-trunk af bij EDPnet. Het aantal gelijktijdige gesprekken is afhankelijk van je abonnement.
De telefooncentrale draait hier op een Raspberry Pi waarop Cisco SPA toestellen registreren.
Voor een organisatie zoals je beschrijft zou ik geen home-brew durven plaatsen.
Bedenk dat als je een centrale in de cloud hebt, je best gegarandeerde bandbreedte voorziet voor de gesprekken.
De telefooncentrale draait hier op een Raspberry Pi waarop Cisco SPA toestellen registreren.
Voor een organisatie zoals je beschrijft zou ik geen home-brew durven plaatsen.
Bedenk dat als je een centrale in de cloud hebt, je best gegarandeerde bandbreedte voorziet voor de gesprekken.
Computer(k)nul
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Wij hadden dat, geïnstalleerd door http://www.denk-it.beBenbits schreef:http://www.3cx.nl
Werkte heel goed.
- guntherstassen
- Pro Member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
- Locatie: Sint-Truiden
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
- Contacteer:
-> Hosted PBX met Voip provider Colt : Escaux -> www.escaux.be
Ik heb hier zelf via deze firma een SIP-trunk van 30 kanalen van COLT binnen liggen. (MPLS was helaas geen optie, te slechte koper. Vandaar SIP-Trunk)
Voor de rest moet je rekening houden wat je noden zijn... Schrijf voor u zelf even alles op welke functies de centrale zeker moet hebben.
Je zal merken dat niet elke PBX alles ondersteund
Ik heb hier zelf via deze firma een SIP-trunk van 30 kanalen van COLT binnen liggen. (MPLS was helaas geen optie, te slechte koper. Vandaar SIP-Trunk)
Voor de rest moet je rekening houden wat je noden zijn... Schrijf voor u zelf even alles op welke functies de centrale zeker moet hebben.
Je zal merken dat niet elke PBX alles ondersteund
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Verhuis en nieuwe baas. Mocht het van mij afhangen onmiddellijk terug 3cx met die firma als installateur/support.Sinna schreef:... maar dus nu niet meer? Reden?
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ombutel.com, 3cx is gemerged met elastix, .. en dus elastix verdwijnt anders had ik dat aangeraden, ombutel is commercieel maar heeft geen restricties, 3cx laat maar 1 trunk toe of je moet ervoor betalen.
Persoonlijk vind ik dat FreePBX een redelijk complexe/onoverzichtelijke interface heeft, ..
Persoonlijk vind ik dat FreePBX een redelijk complexe/onoverzichtelijke interface heeft, ..
-
- Elite Poster
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
- Locatie: Holsbeek - JO20IV
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 94 keer
- Contacteer:
Ik heb 3cx in gebruik, samen met hostmonitor om de eventuele craches op te vangen.
op onze eerste server hadden we veel problemen, slechte qualiteit audio (voip ging over de zelfde internet verbinding), Weepee die 3 keer halve dag uitlag.
daarna nieuwe server, in combinatie destiny (apparte vdsl) , server rechtstreeks verbonden op modem, dus niet via de router.
echter de 3cx loopt op deze server 2-3 keer per jaar vast, dit lost host monitor dan weer op door de server te herstarten.
op onze eerste server hadden we veel problemen, slechte qualiteit audio (voip ging over de zelfde internet verbinding), Weepee die 3 keer halve dag uitlag.
daarna nieuwe server, in combinatie destiny (apparte vdsl) , server rechtstreeks verbonden op modem, dus niet via de router.
echter de 3cx loopt op deze server 2-3 keer per jaar vast, dit lost host monitor dan weer op door de server te herstarten.
-
- ISP Official
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 17:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Bij VoipTiger is de PBX gratis. Je betaalt niet per gebruiker en je kan gratis SIP accounts aanmaken.
Je betaalt enkel voor de gebelde minuten en voor je nummers:
https://www.voiptiger.com/en/callrates
https://www.voiptiger.com/en/nummers
Verder heeft het alle features van een volwaardige telefooncentrale.
Je betaalt enkel voor de gebelde minuten en voor je nummers:
https://www.voiptiger.com/en/callrates
https://www.voiptiger.com/en/nummers
Verder heeft het alle features van een volwaardige telefooncentrale.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 maa 2017, 14:25
3cx bekijk ik eens. Lijkt duur uit te vallen op het eerste zicht.
ombutel ziet er goed uit. De mogelijkheid om met multitennant te werken hebben ze wel niet? Is interessant om onze afdelingen op te splitsen.
Hoe betrouwbaar is voiptiger?
ombutel ziet er goed uit. De mogelijkheid om met multitennant te werken hebben ze wel niet? Is interessant om onze afdelingen op te splitsen.
Hoe betrouwbaar is voiptiger?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Fonzer al bekeken? Al bij verschillende bedrijven gezien en die hebben ook een goeie partner via Office IT.
Voiptiger is echt niet compleet genoeg voor een grote(re) organisatie. 3CX kom je ook wel regelmatig tegen. Als je het zelf wil, kan en mag doen dan is FREEPBX zeker een optie.
Voiptiger is echt niet compleet genoeg voor een grote(re) organisatie. 3CX kom je ook wel regelmatig tegen. Als je het zelf wil, kan en mag doen dan is FREEPBX zeker een optie.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Heb bij een KMO een FreePBX/RPI/Telenet/WeePee combinatie draaien en die zijn uiterst tevreden.
Is natuurlijk een veel kleinere setup maar mits je de RPI vervangt zou schalen geen probleem mogen zijn.
FreePBX is in het begin wat zoeken maar uiteindelijk is het zeker niet complex (hangt er een beetje vanaf wat je wil).
Is natuurlijk een veel kleinere setup maar mits je de RPI vervangt zou schalen geen probleem mogen zijn.
FreePBX is in het begin wat zoeken maar uiteindelijk is het zeker niet complex (hangt er een beetje vanaf wat je wil).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1933
- Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Hier 3 vestigingen met 3cx en Weepee.
Allemaal hebben we een eigen 3cx draaien maar je kan deze verbinden met elkaar zodat je gratis intern kan bellen.
bv 8500 8 = intern bellen 500 = toestel nummer
Als je maar 1 centrale 3cx zal gebruiken zul je toch een krachtige server nodig hebben.
Je betaald bij 3cx wel per openstaande lijn en niet per gebruiker.
Je kan bv. 1000 toestellen verbinden maar er kunnen X aantal mensen tegelijk bellen.
Weepee klanten bellen ook gratis naar elkaar, je betaald enkel de aansluit kost.
Allemaal hebben we een eigen 3cx draaien maar je kan deze verbinden met elkaar zodat je gratis intern kan bellen.
bv 8500 8 = intern bellen 500 = toestel nummer
Als je maar 1 centrale 3cx zal gebruiken zul je toch een krachtige server nodig hebben.
Je betaald bij 3cx wel per openstaande lijn en niet per gebruiker.
Je kan bv. 1000 toestellen verbinden maar er kunnen X aantal mensen tegelijk bellen.
Weepee klanten bellen ook gratis naar elkaar, je betaald enkel de aansluit kost.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij WeePee krijg je standaard een SIP-trunk met 32 kanalen... prijs 0 euro !
De enige kost zijn je gesprekken.
De enige kost zijn je gesprekken.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 maa 2017, 14:25
Blijft de vraag hoe betrouwbaar het Weepee netwerk is. Telefonie zal ons geen tonnen geld kosten maar niet bereikbaar zijn is toch vervelend.
Hoe verhouden andere operatoren zich? Hebben 3starsnet, intertel en televoip bijvoorbeeld een eigen netwerk of zitten ze samen?
Hoe verhouden andere operatoren zich? Hebben 3starsnet, intertel en televoip bijvoorbeeld een eigen netwerk of zitten ze samen?
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Ik sta 100% achter dit product van ons, cloud telephony, maar niet per telefoontoestel te betalen:
http://www.edpnet.be/nl/business/telefo ... cloud.html
http://www.edpnet.be/nl/business/telefo ... cloud.html
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Hangt er van af waarvoor.Goztow schreef:Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Ik werk al meer dan 10 jaar met 3starsnet, nooit problemen gehad. Momenteel 32 nummers in gebruik op 2 lokaties. Hardware en support komt van Nextnet. Ik betaal 20 euro/nummer/jaar + de gesprekken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Voor de telefooncentrale te vervangen door een centrale die voip toelaat (zie titel van dit artikel).Tomsworld schreef:Hangt er van af waarvoor.Goztow schreef:Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
Misschien niet relevant voor je, ik werk in de sector en heb nog geen bedrijven tegen gekomen +500 users die 3stars of Weepee gebruiken.
meestal zitten die voor sip op
Proximus (via Explore)
Telenet (via dedicated lijn)
Colt (via dedicated lijn)
meestal zitten die voor sip op
Proximus (via Explore)
Telenet (via dedicated lijn)
Colt (via dedicated lijn)
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Persoonlijk zou ik WeePee en/of 3StarsNet ook niet gebruiken voor organisaties met meer dan 50 werknemers...
Ten eerste omdat die firma's volgens mij geen deftige support kunnen aanbieden (ik spreek van deftige support met een SLA level).
Ten tweede: hoe ga je uw connectie naar die gasten hun datacenter verzekeren? Je kan nooit zeker zijn van je latency/connectiviteit.
Daarom:
- Colt
- Proximus (explore)
- Telenet SIP over coax en/of SIP over fiber.
Voor dit soort van bezigheden... Al de rest is in mijn ogen rommel.
Ten eerste omdat die firma's volgens mij geen deftige support kunnen aanbieden (ik spreek van deftige support met een SLA level).
Ten tweede: hoe ga je uw connectie naar die gasten hun datacenter verzekeren? Je kan nooit zeker zijn van je latency/connectiviteit.
Daarom:
- Colt
- Proximus (explore)
- Telenet SIP over coax en/of SIP over fiber.
Voor dit soort van bezigheden... Al de rest is in mijn ogen rommel.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Samenwerkingen?
Zo ken ik een VOIP provider die zijn servers heeft hangen in een datacenter in Brussel. En in datzelfde datacenter is er toevallig nog een kleine DSL provider aanwezig. Een interconnect via de MMR is dan rap gelegd. En dan leggen ze gewoon een internetlijntje erbij exclusief voor voip...
Zo ken ik een VOIP provider die zijn servers heeft hangen in een datacenter in Brussel. En in datzelfde datacenter is er toevallig nog een kleine DSL provider aanwezig. Een interconnect via de MMR is dan rap gelegd. En dan leggen ze gewoon een internetlijntje erbij exclusief voor voip...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Een 'kleine DSL provider'. Leuke provider hoogstwaarschijnlijk. Maar welke garanties (SLA) heb ik bij dergelijke kleine providers wanneer er effectief wat fout loopt?
Ik denk dat je over een ander soort van clienteel spreekt:
- Dit is meestal clienteel dat een deftige internetlijn heeft (iFiber & DSL backup of 4G backup: uiteraard via BGP zodat zijn IP adressen hetzelfde blijven bij een failover). Ook clienteel dat zijn hand er niet voor omdraaid om 1000 EUR/maand investeert in zijn connectiviteit.
- Clienteel dat een 24*7 support nodig heeft.
Met andere woorden: dat blijven prutsoplossingen die niet geschikt zijn voor enterprise level.
In theorie kan dat allemaal werken, maar ik begin er niet aan. Indien je 500 users impacteert moet je snel kunnen schakelen en verwacht je een bepaald niveau van uw leveranciers/partners. Ooit heb ik ergens een defecte EuroDocsis 3.0 modem gehad bij een klant: drie uur later was hij vervangen door Telenet technieker en dit tijdens nachtelijke uren (vastgesteld om 01.00u en om 04.00u vervangen).
Allemaal goed voor kleine bedrijfjes, maar zoals iemand anders al aanhaalde: ik ken weinig bedrijven met meer dan 50 users die dergelijke pruloplossingen hebben.
Ik denk dat je over een ander soort van clienteel spreekt:
- Dit is meestal clienteel dat een deftige internetlijn heeft (iFiber & DSL backup of 4G backup: uiteraard via BGP zodat zijn IP adressen hetzelfde blijven bij een failover). Ook clienteel dat zijn hand er niet voor omdraaid om 1000 EUR/maand investeert in zijn connectiviteit.
- Clienteel dat een 24*7 support nodig heeft.
Met andere woorden: dat blijven prutsoplossingen die niet geschikt zijn voor enterprise level.
In theorie kan dat allemaal werken, maar ik begin er niet aan. Indien je 500 users impacteert moet je snel kunnen schakelen en verwacht je een bepaald niveau van uw leveranciers/partners. Ooit heb ik ergens een defecte EuroDocsis 3.0 modem gehad bij een klant: drie uur later was hij vervangen door Telenet technieker en dit tijdens nachtelijke uren (vastgesteld om 01.00u en om 04.00u vervangen).
Allemaal goed voor kleine bedrijfjes, maar zoals iemand anders al aanhaalde: ik ken weinig bedrijven met meer dan 50 users die dergelijke pruloplossingen hebben.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Eerlijk? Ik zit al een tijdje bij die provider. 2x iets fout gelopen. Eerste keer niks van gemerkt omdat redundant pad werkte zoals t hoort. Tweede maal lag mn connectie er uit voor +/- 2 uur. Zowel bij Proximus als bij Telenet heb ik al véél langer meegemaakt. En uiteraard : bij geen enkele verbinding ooit een SLA gehad. Klein is onbemind, maar daarvoor niet persé slechter...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Klein kan idd onbemind zijn, en dat kan inderdaad werken en zeer goed zelfs.
Eerlijk moet ik toegeven dat ik bij grote providers/leveranciers ook al issues heb meegemaakt.
Maar het is een beetje een principe:
- Waarom niet met TP link gaan werken op enterprise level? Dat kan toch werken?
- ASUS/ACER/Medion als end user devices: kan toch ook werken? Wat is mijn garantiebeleid wanneer er een mobo kapot gaat? Maar dat gaat maar sporadisch kapot: dus we schrijven HP/Dell/Lenovo af?
- Thin Clients: waarom hebben we hier deftig materiaal nodig? Een raspberry pi achter een scherm met VESA mount zal toch meestal ook werken?
Kortom: ik ontken niet dat zulks oplossingen kunnen werken. Echter:
- Ik moet weten wie/welke escalatieprocedure heeft. Wat er precies gebeurd indien blijkt dat issue bij leverancier ligt.
Overlaatst had ik een klant welke geimpacteerd was met zijn thin clients:
- Thin Clients freezden soms en dit op willekeurige tijdstippen.
- Support ticket geopend: achter 2u was duidelijk dat de fabrikant zijn nieuwste firmware bugs bevatte.
- Centraal firmware downgrade uitgevoerd (op meer dan 100 thin clients wereldwijd): binnen de 8u was het issue opgelost (tijdelijk toch: door middel van een firmware downgrade).
Stel je voor dat je dit voor hebt met Raspberry PI's welke je als thin client gebruikt... Hoewel dat laatste allemaal perfect kan werken.
Wanneer je eenmaal schakelt naar minder goede oplossingen (die perfect kunnen werken), waar ligt de limiet?
Eerlijk moet ik toegeven dat ik bij grote providers/leveranciers ook al issues heb meegemaakt.
Maar het is een beetje een principe:
- Waarom niet met TP link gaan werken op enterprise level? Dat kan toch werken?
- ASUS/ACER/Medion als end user devices: kan toch ook werken? Wat is mijn garantiebeleid wanneer er een mobo kapot gaat? Maar dat gaat maar sporadisch kapot: dus we schrijven HP/Dell/Lenovo af?
- Thin Clients: waarom hebben we hier deftig materiaal nodig? Een raspberry pi achter een scherm met VESA mount zal toch meestal ook werken?
Kortom: ik ontken niet dat zulks oplossingen kunnen werken. Echter:
- Ik moet weten wie/welke escalatieprocedure heeft. Wat er precies gebeurd indien blijkt dat issue bij leverancier ligt.
Overlaatst had ik een klant welke geimpacteerd was met zijn thin clients:
- Thin Clients freezden soms en dit op willekeurige tijdstippen.
- Support ticket geopend: achter 2u was duidelijk dat de fabrikant zijn nieuwste firmware bugs bevatte.
- Centraal firmware downgrade uitgevoerd (op meer dan 100 thin clients wereldwijd): binnen de 8u was het issue opgelost (tijdelijk toch: door middel van een firmware downgrade).
Stel je voor dat je dit voor hebt met Raspberry PI's welke je als thin client gebruikt... Hoewel dat laatste allemaal perfect kan werken.
Wanneer je eenmaal schakelt naar minder goede oplossingen (die perfect kunnen werken), waar ligt de limiet?