hallo,
maakt iemand hier soms gebruik van 2 voip configuraties op de Fritzbox
met hetzelfde telefoon nr ?
even verduidelijken;
op mijn FB7360 (6.52) staat een EDPnet voip config ingesteld met mn huidig vast nr.
voor bepaalde (uitgaande) oproepen zou ik ditzelfde nr via (bvb) voiptiger willen laten lopen
twee dezelfde nummers gebruiken blijkt niet goed te werken;
je kan het wel instellen ed. maar de FB kan geen onderscheid maken met 2 dezelfde entries.
de AVM helpdesk bevestigde me dat 2x hetzelde nr gebruiken 'niet voorzien is'.
mogelijke oplossingen:
a>fritz upgraden ;
aangezien AVM deze optie niet op gaf heb ik dit dan ook (nog) niet gedaan.
b>een ander tel nr bij VT huren (+/-3 €/mnd)
c> de config op een of andere manier manueel bijwerken;
toegang tot de FB via telnet werkt niet (meer) en in de export/config vond ik evenmin iets nuttigs.
d>een aparte voip module;
initiëel, zonder de VT account,
had ik mijn c470 ip telefoon als DECT laten registreren op de FB.
door deze issues gebruik ik dus nu terug de C470 basis set.
met deze optie werkt alles, behalve natuurlijk voor speciale verkorte nrs.
iemand die een mogelijkheid kent om toch alles via de FB te laten lopen (zonder extra kosten) ?
thanks,
Fritz : zelfde tel. nr voor 2 versch. voip verbindingen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Welk probleem heb je dan juist ??
Het instellen van verschillende VoIP accounts op de FritzBox met hetzelfde telefoonnummer geeft normaal geen enkel probleem.
Het enige ongemak die je ervan hebt is dat het soms onoverzichtelijk wordt, zoals bij de dialing rules.
Want dan moet je uit de drop-down lijst een nummer kiezen, maar je ziet hier 2 keer hetzelfde nummer staan.
Deze drop-down lijst heeft echter dezelfde volgorde als jouw VoiP accounts
Maar de beste oplossing is gewoon het nummer op een andere manier vermelden.
Het nummer dat je in de FritzBox invult als "internet telephony number" wordt namelijk alleen intern gebruikt in de FritzBox.
Jouw nummer 03 123 4567 kan je in verschillende formaten invoeren, bijvoorbeeld:
Want ik begrijp jouw probleem eigenlijk niet.
PS
Het linken van een uitgaand telefoonnummer aan een VoIPTiger SIP account gebeurt niet in de FritzBox, maar in het SIP Account(s) Menu op MyVoipTiger.
Je kan dus gerust in de FritzBox jouw VoipTiger account vermelden onder "Internet Telephony number"
Het instellen van verschillende VoIP accounts op de FritzBox met hetzelfde telefoonnummer geeft normaal geen enkel probleem.
Het enige ongemak die je ervan hebt is dat het soms onoverzichtelijk wordt, zoals bij de dialing rules.
Want dan moet je uit de drop-down lijst een nummer kiezen, maar je ziet hier 2 keer hetzelfde nummer staan.
Deze drop-down lijst heeft echter dezelfde volgorde als jouw VoiP accounts
Maar de beste oplossing is gewoon het nummer op een andere manier vermelden.
Het nummer dat je in de FritzBox invult als "internet telephony number" wordt namelijk alleen intern gebruikt in de FritzBox.
Jouw nummer 03 123 4567 kan je in verschillende formaten invoeren, bijvoorbeeld:
- 031234567 (normaal nummer)
1234567 (zonder kengetal)
31234567 (MSN formaat)
321234567 (internationaal)
003231234567 (internationaal met 00)
Kan je eens heel duidelijk uitleggen wat je hiermee bedoelt?cod2k schreef:twee dezelfde nummers gebruiken blijkt niet goed te werken;
je kan het wel instellen ed. maar de FB kan geen onderscheid maken met 2 dezelfde entries.
Want ik begrijp jouw probleem eigenlijk niet.
PS
Het linken van een uitgaand telefoonnummer aan een VoIPTiger SIP account gebeurt niet in de FritzBox, maar in het SIP Account(s) Menu op MyVoipTiger.
Je kan dus gerust in de FritzBox jouw VoipTiger account vermelden onder "Internet Telephony number"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik vind het wel heel vreemd dat je maar 1 nummer ziet, zelf gebruik ik bijna een identieke configuratie en kan ik kiezen.
Maakt het uit... vast niet, vermits je dailing rules toch de uitgaande gesprekken afhandelen. Probeer het maar eens.
Geef een "Display name" bij de instellingen van je uitgaande nummers, en je ziet op je DECT welke uitgaande provider je gebruikt.
Maakt het uit... vast niet, vermits je dailing rules toch de uitgaande gesprekken afhandelen. Probeer het maar eens.
Geef een "Display name" bij de instellingen van je uitgaande nummers, en je ziet op je DECT welke uitgaande provider je gebruikt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik begrijp wat je bedoelt, een nieuwe Firmware zal de situtie niet veranderencod2k schreef:ik vond mn oude link terug welke de toemalige situatie beschreef
zo te zien had ik op dat moment nog een oude fw versie staan
mijn setup zal ik volgende week eerst eens herdoorlichten
Op je screenshot zie je bij iedere provider 2 velden waar je een telefoonnummer kan invoeren:
1) internal telephone number in the FritzBox
- Hier kan je een volledig willekeurig nummer invullen, dit nummer wordt alleen intern gebruikt (vb in de kiesregels) als identificatie van de lijn.
Voor mijn part kan je hier "1111" invoeren voor de EDPNet lijn, en "2222" voor de VoipTiger lijn.
Dan zal je die "1111" en "2222" kunnen gebruiken in de kiesregels, omleidingen, inkomende gesprekken toewijzen op je DECT, enz
Je kan hier ook mijn vorig advies volgen, en hetzelfde nummer in een ander formaat invoeren (056, 003256) zodat je de 2 lijnen kan onderscheiden.
- Tenzij je het vakje "use internet telephone number for registration" hebt aangevinkt, kan je in dit veld ook iets willekeurigs vermelden.
Bij EDPNet moet je jouw telefoonnumer gebruiken als "username" in de SIP credentials, dit veld wordt niet gebruikt.
Bij sommige provideres wordt dit veld gebruikt om de uitgaande CLIP te selecteren (vb betamax/Dellmont).
Je kan hier dus ook "1111" en "2222" vermelden, of jouw telefoon nummer in verschillend formaat (056, 003256).

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
bedank alles voor de feedback,
zonet alles opnieuw nagezien en het probleem lijkt me nu duidelijk en is mooi te simuleren;
zodra je voor een 2e entry in je telefoon lijst een nummer op exàct dezelfde wijze aan maakt loopt het fout.
bvb:
je maakt een entry TelefoonN°reg : "056100000" en InternalN°reg :"0561" (optional : display : EDPNET)
je maakt nu een 2e TNr :"056100000" aan met INr "0563" (optional : display : VT)
nu zal je zien dat de INr van de eerste entry overschreven wordt met de waarde die je zonet aan "de 2e" gaf.
de oplossing hier is idd simpel: het TNr moét volledig uniek blijven :
ik neem nu TNr +3256100000 voor edpnet en TNr "056100000" voor VT.
hierdoor gaat de FB zijn DB niet meer verneuken en heb je dus een werkende lijst .
zonet alles opnieuw nagezien en het probleem lijkt me nu duidelijk en is mooi te simuleren;
zodra je voor een 2e entry in je telefoon lijst een nummer op exàct dezelfde wijze aan maakt loopt het fout.
bvb:
je maakt een entry TelefoonN°reg : "056100000" en InternalN°reg :"0561" (optional : display : EDPNET)
je maakt nu een 2e TNr :"056100000" aan met INr "0563" (optional : display : VT)
nu zal je zien dat de INr van de eerste entry overschreven wordt met de waarde die je zonet aan "de 2e" gaf.
de oplossing hier is idd simpel: het TNr moét volledig uniek blijven :
ik neem nu TNr +3256100000 voor edpnet en TNr "056100000" voor VT.
hierdoor gaat de FB zijn DB niet meer verneuken en heb je dus een werkende lijst .