mobiel internet zonder CGNAT

Plaats reactie
mathiasc
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017, 16:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo,

ik heb recent een kong business surf abonnement afgesloten om een camera op een bouwwerf te kunnen bekijken. Echter zie ik na aanschaf dat er CGNAT wordt toegepast. Dus met andere woorden krijgt mijn 4G router geen extern (publiek) IP maar een intern telenet IP, dus kan ik met andere woorden niet kijken naar de camera.

Foto's uploaden via FTP enzo kan wel maar dat is de wens niet.

ik heb gebeld en gemailed met telenet maar iedereen hoort het donderen in keulen, ze zeggen dat ik mijn router moet aanpassen ...

ik heb bij enkele klanten in nederland dit ooit toegepast en daar had KPN een "business" APN waarmee je wel een publiek IP kreeg maar telenet heeft die niet, ik kan enkel verbinden net de APN telenetwap.be.

mijn vragen zijn:

- heeft iemand of weet iemand hoe het mogelijk zou zijn om met dat abonnement een publiek IP te krijgen en of het uberhaupt mogelijk is ?
- is er een andere mobiele operator (proximus, orange, base, ...) die wel op een bepaalde manier een publiek ip geeft, zo ja met welk abonnement en op welke manier ?

ik heb viavia gehoord dat er M2M kaartjes bestaan, specifiek voor deze doeleinden maar het kost reeds 20€ per maand voor 250MB en 12cent per megabyte, wat maw onbetaalbaar is als je +- 4GB zou verstoken.
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

maak vpn tunnels... zo doe ik het ook op plaatsen waar je achter een NAT zit of waar constant ip-adres veranderd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Bij proximus kan het dacht ik maar je moet wel je best doen om het inorde te krijgen.

Ik zie dat zelfs proximus nog antwoord dat het mogelijk is op aanvraag : https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... mus--36754

Op mobile internet is het idd gewoon een flag zetten op het abbo. Ik weet wel niet of men het commercieel op alle abo's toelaat.
mathiasc
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017, 16:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

guntherstassen schreef:maak vpn tunnels... zo doe ik het ook op plaatsen waar je achter een NAT zit of waar constant ip-adres veranderd.
ik begrijp het maar mijn router/camera kunnen geen vpn maken, ik zou er een rpi of iets anders kunnen naast plaatsen, maar een publiek ip is toch zoveel makkelijker natuurlijk :)
Bij proximus kan het dacht ik maar je moet wel je best doen om het inorde te krijgen.

Ik zie dat zelfs proximus nog antwoord dat het mogelijk is op aanvraag : https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... mus--36754

Op mobile internet is het idd gewoon een flag zetten op het abbo. Ik weet wel niet of men het commercieel op alle abo's toelaat
had inmiddels ook dat topic gevonden, ik heb een prive bericht naar die personen gestuurd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Oei je onveilige camera publiek? Die dingen krijgen zelden of nooit Security updates en zitten vol met oude lekke software. Ik zou dit echt achter een vpn zetten.
mathiasc
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017, 16:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:Oei je onveilige camera publiek? Die dingen krijgen zelden of nooit Security updates en zitten vol met oude lekke software. Ik zou dit echt achter een vpn zetten.
Zou maar 1 poort (https) openstaan op de niet default poort, het is dan ook niet van wereldbelang mocht iemand die beelden zien/onderscheppen.

maar begrijp je reactie :)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Zelfs al zet je de andere poorten toe op die devices vaak kan je er nog op. Soms zelfs omdat de firewall software issues heeft. Ook gebruiken ze vaak de oude openssl library of oude http server. Andere poort of niet, je moet maar eens loggen wat er op je interface van scanning voorbij komt op de meest rare poorten.

Het is niet voor je camera beelden te zien, maar vaak worden die devices gebruikt om een root kit op te zetten en daarna DDoS aanvallen te doen. Zo zijn er nog een hoop ubnt devices gehackt geweest en zo misbruikt geweest. Ook je mb's van je internet gaan er snel door.
mathiasc
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017, 16:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:Zelfs al zet je de andere poorten toe op die devices vaak kan je er nog op. Soms zelfs omdat de firewall software issues heeft. Ook gebruiken ze vaak de oude openssl library of oude http server. Andere poort of niet, je moet maar eens loggen wat er op je interface van scanning voorbij komt op de meest rare poorten.

Het is niet voor je camera beelden te zien, maar vaak worden die devices gebruikt om een root kit op te zetten en daarna DDoS aanvallen te doen. Zo zijn er nog een hoop ubnt devices gehackt geweest en zo misbruikt geweest. Ook je mb's van je internet gaan er snel door.
ik begrijp je punt hoor, maar ik heb op 3 andere plekken op exact dezelfde manier de poorten opengezet en dit reeds jaren, met exact dezelfde camera's (wel vast internet) geen enkel probleem. de 4g router blokkeert ook automatisch de wan de connectie als je aan de limiet zit dus ook daar geen vrees voor.

we moeten het nu ook niet zo zwart zien denk ik.

laat ons OT blijven en dus blijft de vraag waar je een publiek ip bij een belgische mobiele provider kan halen.
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Als ge er wat €€ voor over hebt: Proximus Explore Mobile
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mathiasc schreef: laat ons OT blijven en dus blijft de vraag waar je een publiek ip bij een belgische mobiele provider kan halen.
Die vraag werd toch al (5 posts hierboven) beantwoord.
- bij Proximus, en op aanvraag, kan je 'public IP' op je simkaart krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mathiasc
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017, 16:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

bij deze kan ik bevestigen dat het via Proximus werkt, ik heb een "mobile internet m" abonnement afgesloten en dat werkt perfect na prive bericht via proximusforum te sturen met het GSM nummer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedankt voor de feedback, menig Proximus gebruiker zal dit appreciëren :-)

Wel onbegrijpelijk dat het zo gemakkelijk gaat via een simpele chat of prové bericht op het Forum.
Anderen hebben dit al tevergeefs geprobeerd met vele en lange telefoontjes naar de klantendienst (die meestal niet weet waarover het gaat).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”