IKEA Smart verlichting

Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Heeft er hier iemand op Userbase al ervaring met de IKEA Smart verlichting? Ik heb daar vandaag in de winkel wat mee zitten spelen en die E27 lamp met 980 lumen en de platte plafond verlichting van 2800 lumen leken me wel leuk eigenlijk. Vooral omdat je zowel het licht kan dimmen op een vaste installatie alsook de kleurintensiteit kan kiezen tussen extra warm wit, warm wit en koud wit licht. Ik heb geen vaste dimmers dus...

Alleen misschien niet de goedkoopste verlichting... 25 euro per lamp is behoorlijk prijzig, en de afstandsbediening is ook nog eens 10 of 15 euro en ik weet ook niet of de lichtopbrengst die ze claimen ook maar in de buurt ligt...

Of zijn er alternatieven die ongeveer hetzelfde (of minder) kosten. :)

Even een Tweakers link er bij opgezocht... https://tweakers.net/nieuws/116079/ikea ... -link.html.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik heb geen ervaring met de IKEA smart verlichting maar heb gisteren een Xiaomi Yeelight (http://m.gearbest.com/smart-light-bulb/pp_278478.html ) besteld. Deze zijn ook compatibel met IFTTT. Ik laat iets weten wat ik ervan vind.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ondertussen al uitvoerig getest? :)
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Als dit een reactie op mij was, nee. Ik heb de lamp op 27/02 in China besteld dus zal nog 2 weken ongeveer moeten wachten voor hij binnen is. Op Pepper.nl stond er nu een actie op de Yeelight RGBW lampen (https://nl.pepper.com/aanbiedingen/xiao ... shop-38818)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wij hebben 3 lampen gekocht die in dezelfde armatuur hangen. We kunnen nu via afstandbediening dimmen en de kleur/warmte van het licht aanpassen. Even getwijfeld tussen deze en Philips maar deze laatste zijn veel duurder en bieden dingen die we niet nodig hadden.

Ben er tevreden mee, installatie supersimpel en het werkt gewoon. Als je alleen wil dimmen en warmte van licht wil aanpassen lijkt het me een nobrainer. Er is ook sprak dat er een app zou komen als de verkoop goed loopt.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Voor mensen die misschien geïnteresseerd zijn in Xiaomi Yeelights, even kort m'n ervaring ermee tot nu toe.

Ik heb twee RGB-lampen van Xiaomi gekocht voor in een nachtlamparmatuur en dat werkt goed. En één gewone "witte" als plafondlamp.

De lampen zelf lijken alleszins van hoge kwaliteit. Ze gaan bijzonder fel, zeker de gewone witte. Het is natuurlijk wel in een slaapkamer bij mij, en bv. niet in de living.
Installatie ging snel, kon meteen verbinden met WiFi (zelfs waar ik soms wat zwak signaal heb met sommige apparaten). Enige nadeel vind ik is dat er gebruik wordt gemaakt van een server in Singapore voor internationale klanten. Soms gaan de lampen bijna instant aan, andere keren duurt het toch wat langer (2 - 3s) en dat stoort soms wel.

De app zelf is gemakkelijk in gebruik en is tamelijk uitgebreid qua features. Je kunt de lampen eenvoudigweg bedienen via swipe gestures (horizontaal voor de hue, verticaal voor de brightness). Je kunt ook scenes samenstellen om meerdere / een groep lampen in een bepaalde staat te laten gaan. Ik heb bijvoorbeeld een scene "bed time" die mijn twee nachtlampen tegelijk in een wat donkerder, warmer licht aanzetten. Wel jammer dat hier geen shortcuts voor gemaakt kunnen worden (bv. een homescreen shortcut om meteen een scene te activeren). Er is Tasker-integratie dus dacht via die weg de scene te kunnen activeren, maar via Tasker kun je enkel predefined scenes inschakelen! De IFTT-integratie wou ik eerst gebruiken (vóór ik de scheduling via Xiaomi's eigen cloud ontdekte), maar hiermee kon ik de morning wake-up functie niet voor twee devices instellen...

Zoals ik al zei kun je dus scheduling doen via hun cloud om je lampen op een bepaald uur iets te laten doen, en dat werkt met je eigen scenes.

Je kunt de lampen via de app voor zover ik weet niet via LAN bedienen, maar ze verschaffen wel een "tech spec"-document hoe je zelf communiceert met de lampen (via LAN). Zo zijn er al veel opensourceprojectjes die dit implementeren. Kun je er zelf wat mee prutsen. :) Dat is mijn volgende stap om die delay weg te werken.

Voor 12 euro per lamp ben ik meer dan tevreden! Ook op Gearbest besteld en daar nog nooit problemen mee gehad. Bestellingen zijn altijd na ongeveer 2 weken aangekomen.

Als er verder nog vragen zijn, stel ze gerust ;)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”