Voor mensen die misschien geïnteresseerd zijn in Xiaomi Yeelights, even kort m'n ervaring ermee tot nu toe.
Ik heb twee RGB-lampen van Xiaomi gekocht voor in een nachtlamparmatuur en dat werkt goed. En één gewone "witte" als plafondlamp.
De lampen zelf lijken alleszins van hoge kwaliteit. Ze gaan bijzonder fel, zeker de gewone witte. Het is natuurlijk wel in een slaapkamer bij mij, en bv. niet in de living.
Installatie ging snel, kon meteen verbinden met WiFi (zelfs waar ik soms wat zwak signaal heb met sommige apparaten). Enige nadeel vind ik is dat er gebruik wordt gemaakt van een server in Singapore voor internationale klanten. Soms gaan de lampen bijna instant aan, andere keren duurt het toch wat langer (2 - 3s) en dat stoort soms wel.
De app zelf is gemakkelijk in gebruik en is tamelijk uitgebreid qua features. Je kunt de lampen eenvoudigweg bedienen via swipe gestures (horizontaal voor de hue, verticaal voor de brightness). Je kunt ook scenes samenstellen om meerdere / een groep lampen in een bepaalde staat te laten gaan. Ik heb bijvoorbeeld een scene "bed time" die mijn twee nachtlampen tegelijk in een wat donkerder, warmer licht aanzetten. Wel jammer dat hier geen shortcuts voor gemaakt kunnen worden (bv. een homescreen shortcut om meteen een scene te activeren). Er is Tasker-integratie dus dacht via die weg de scene te kunnen activeren, maar via Tasker kun je enkel predefined scenes inschakelen! De IFTT-integratie wou ik eerst gebruiken (vóór ik de scheduling via Xiaomi's eigen cloud ontdekte), maar hiermee kon ik de morning wake-up functie niet voor twee devices instellen...
Zoals ik al zei kun je dus scheduling doen via hun cloud om je lampen op een bepaald uur iets te laten doen, en dat werkt met je eigen scenes.
Je kunt de lampen via de app voor zover ik weet niet via LAN bedienen, maar ze verschaffen wel een "tech spec"-document hoe je zelf communiceert met de lampen (via LAN). Zo zijn er al veel opensourceprojectjes die dit implementeren. Kun je er zelf wat mee prutsen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dat is mijn volgende stap om die delay weg te werken.
Voor 12 euro per lamp ben ik meer dan tevreden! Ook op Gearbest besteld en daar nog nooit problemen mee gehad. Bestellingen zijn altijd na ongeveer 2 weken aangekomen.
Als er verder nog vragen zijn, stel ze gerust
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)