Synology Nas netwerk probleem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn Nas stond al jaren thuis en daar gebruikte ik mijn eigen pc om aan de bestanden op mijn Nas te kunnen via een gemapte drive naar bv: \\diskstaion\map
Sinds kort staat die Nas bij mijn vriendin en willen we onze laptop van het werk gebruiken om aan de bestanden op de Nas te geraken.

Als ik opnieuw verbinding wil maken via \\diskstation\map krijg in de melding dat aanloggen met dit account vanaf dit station niet is toegelaten.

We kunnen er wel aan via DSM, maar niet via verkenner.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn.
Ik vermoed dat als ik mojn vaste pc mee zou nemen, het wel gaat werken, maar momenteel is er daar geen plaats voor. Er moet dus iets ingesteld zijn op die laptop waardoor dit niet toegelaten is.

Enig idee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je moet bij het mappen van de drive naar de synology de login/paswoord van de synology user ingeven.
Anders probeert jouw laptop een verbinding te maken met de Windows logon.

In Windows 10 gaat dit als volgt:
  • Open "My Computer" (of "Deze PC").
  • Druk op het Icon "Map network drive" of "Netwerkverbinding maken".
  • Vink het hokje aan "Connect Using different credentiels" of "verbinding maken met andere referenties".
  • Geef hier de username en het paswoord van de Synology user die de rechten heeft op deze map.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Zo doe ik het al jaren, maar blijkbaar lukt dat niet op deze laptop, hij blijft zeggen dat men niet kan aanloggen vanaf dit station
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Misschien staat er voor de gebruikersaccount van je vriendin een LogOnTo...-beperking in het domein. Als daar de naam van je Synology niet in voor komt, dan kan je dergelijke melding krijgen. Ik spreek uit ondervinding, maar er lijken weinig bedrijven die LogOnTo...-beperking ook effectief te implementeren.
Computer(k)nul
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Het zou het volgende kunnen zijn:

Windows 10 kan last hebben om de shares te vinden indien je niet als hoogste Samba-protocol SMB3 ingesteld hebt.. Heb ik zelf al voorgehad..

Op je NAS stel je via "Control Panel -> File Services -> SMB/AFP/NFS Tab -> Advanced" het maximum protocol in op 'SMB3'.

Bij mij stond dit ooit ingesteld op SMB1 vanwege compatibiteit-issues met een oude mediaplayer. Voordeel is ook dat de data transfers sneller zijn.
Sindsdien werd de NAS weer automatisch gevonden..

Als er toch al SMB3 staat, weet ik het ook effe niet..
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Laptop van het werk, zit die in een domein? Probeer dan eens aan te loggen met "<ip-van-nas>\<username-van-nas> ipv gewoon <username-van-nas>, met uiteraard het password van die user op je NAS.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

sluit hier even bij aan..omdat het ook om een synology gaat. Sinds gisteren is plots de netwerkverbinding uitgevallen. De nas had een vast ip maar pingen ernaar geeft een request time out, ook geraak ik niet meer op de webinterface en heb hem ook al eens volledig herstart. Het groene lampje brandt maar volgens mij op een andere manier, nu brandt het meer constant zonder af en toe een knippering. Zou die netwerkkaart er plotsklaps de brui aan gegeven hebben.

Uiteraard is de bekabeling nagekeken en alles zit nog goed. De lanpoort van de switch waar hij op aangesloten is brand ook nog groen
Wel vreemd dat dit voorvalt rond of op hetzelfde tijdstip als het plots verdwijnen van de 2 dns adressen in de imac
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Gebruik de Synology Assistant eens om te zien of die je Synology nog vindt (die doet dat via broadcast).
Of kijk eens in je DHCP server of je Synology een IP heeft gepakt.
Of scan je subnet eens met NMAP op poort 5100 en zie of je Synology dan antwoordt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

synology assistent geinstalleerd en laten zoeken maar deze vindt geen synology in het lokale netwerk ofschoon deze dus aanstaat en verbonden in (het groene lampje op de nas brandt en het corresponderende groene lampje op de switch ook. zenmap meldt ook dat 192.168.0.3 down is. Misschien een reset van de nas eens proberen. Nas is meer dan 7 jaar oud, zou de netwerkcontroller plots stuk gegaan zijn?

Deze nas is met utp aangesloten op de switch (origineel een router met wifi maar dhcp is hier uitgeshcakeld omdat de ip adressen door de telenet router/modem worden uitgedeeld. In mijn telenet zie ik hem ook niet meer staan
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

nas is meer dan 7 jaar oud, zou hij zijn beste tijd gehad hebben? was anderzijds toch van plan hem ooit te vervzngen want kan geen dsm versie 5 of hoger installeren

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Om Synology assistant te laten werken moet je die ook toelaten in de firewall op de Synology zelf. Standaard (bij mij toch) stond die poort dicht en zag ik ook niks in de assistant, dus zou wel kunnen dat hij hem niet vindt omdat die poort nog dicht staat.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

TimoLimo schreef:Het zou het volgende kunnen zijn:

Windows 10 kan last hebben om de shares te vinden indien je niet als hoogste Samba-protocol SMB3 ingesteld hebt.. Heb ik zelf al voorgehad..

Op je NAS stel je via "Control Panel -> File Services -> SMB/AFP/NFS Tab -> Advanced" het maximum protocol in op 'SMB3'.

Bij mij stond dit ooit ingesteld op SMB1 vanwege compatibiteit-issues met een oude mediaplayer. Voordeel is ook dat de data transfers sneller zijn.
Sindsdien werd de NAS weer automatisch gevonden..

Als er toch al SMB3 staat, weet ik het ook effe niet..
Dat was het inderdaad. Hartelijk dank.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

gm123 schreef:Om Synology assistant te laten werken moet je die ook toelaten in de firewall op de Synology zelf. Standaard (bij mij toch) stond die poort dicht en zag ik ook niks in de assistant, dus zou wel kunnen dat hij hem niet vindt omdat die poort nog dicht staat.
aan de synology bleek uiteindelijk niets te schelen, heb de lan kabel op de asus rt-68u in een lan poort gestoken (stak in de wan poort) en nu werkt het terug. Hoe het komt dat ik ineens geen verbinding meer kreeg via de wan poort (fysiek de wan poort maar eigenlijk een 5de lan poort) is een raadsel temeer daar ik niet in de settings van de asus was geweest. Op de asus router draait advancedtomato. Meer dan waarschijnlijk is er daar zonder mijn tussenkomst iets verandert alleen begin daar maar eens te zoeken tussen al die instelmogelijkheden waar ik amper iets van begrijp. En voor jullie denken " waarom zet je er dan advancedtomato op ? wel simpel omdat om de één of andere reden het officiële asus programma ik niet meer geïnstalleerd krijg
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Iemand op de reset knop geduwd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wan poort afplakken en niet meer gebruiken :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”