Lang verhaal:
Ik woon in een afgelegen dorpje nabij de Luxemburgse grens en zit redelijk ver van de centrale.
Sinds we daar wonen (2j) zit ik bij Proximus (ADSL) en daar haal ik ongeveer 3.5mbit/s download (upload is iets van 128kbit/s). In de praktijk is het iets van max 350KB/s.
Nu heb ik eind januari gezien dat ik plots €5 moet betalen per 20gb hoewel ik een pack unlimited had bij Internet Start. Bon, dus ik vraag aan bij Scarlet die voor een paar euro minder 500GB aanbieden. Echter een paar dagen later zie ik dat ik toch nog gratis volume kan bijbestellen (foutje op de admin pagina?) dus beslis ik toch te blijven bij Proximus. Zeer snel annuleer ik Scarlet (binnen de 14 dagen) en bel Proximus om die opzeg ongedaan te maken. Geen probleem volgens de medewerker.
Echter wordt Proximus toch afgeschakeld en kan ik (gelukkig) een weekje ofzo internetten via Scarlet. Hier haal zelfs een hogere snelheid (tot 480KB/s download) dus iets meer dan bij Proximus. Maar het duurt dus niet lang want ik wordt zoals verwacht ook afgesloten bij Scarlet. Ondertussen wel gebeld met Proximus en nu hebben ze mijn internet opnieuw aangesloten, maar wel niet meer tegen de oude voorwaarden maar met de nieuwe (dus effectief 100GB/maand + €5 per 20GB)... Dus ik zeg: opnieuw naar Scarlet maar blijkbaar bieden die sinds 16feb geen ADSL meer aan.... van bad timing gesproken.
Dan maar een aantal alternatieven geprobeerd:
- EDPNet: Helaas kunnen wij u geen internet aanbieden want u bevindt zich > 10km van de centrale en we kunnen geen 1Mbps garanderen (Proximus aanvaardt geen verbinding van Edptnet omdat ze gereguleerd werken)
- Dommel: geen probleem: wij gebruiken dezelfde infratructuur als Proximus (volgens de helpdesk)
Wat is het verschil in infrastructuur tussen Proximus / Scarlet (die kunnen zeker > 3mbit/s leveren), Edpnet (kunnen wettelijk NIET leveren) en Dommel (zeggen dat ze kunnen leveren maar geen idee qua snelheid).
Gebruikt Edpnet een andere technologie aan hun kant waardoor ze niet kunnen wat Proximus/Scarlet wel kunnen? Het mag technisch gaan
Of houdt Dommel zich voor de 'domme' en gaan ze mij internet aanbieden waarbij ik de 1mbit/s niet haal?
Ik zoek dus meer de technische kant van het verhaal om te begrijpen wat hier gaande is en om zeker te zijn dat Dommel hier doet wat Proximus kan.