Vector-compliant routers/modems

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mh505
Starter
Starter

Sorry for posting in English; my Flemish is not up to standard ....

I wonder if someone amongst you has experience with routers/modems that are not on the Belgacom certified list. Is it really true that there is not one modem that will work with speeds higher than the Belgacom "fallback profile" (7500/512 Kbps)? (Note: before I had 30MB; in Schaerbeek).

I am no longer sure what to believe; as I have learned not to entirely trust my ISP when it comes to internet functionality.

Thanks much in advance !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

It's very simple (once vectoring is enabled on your street cabinet):
  • If you have a "vectoring friendly" modem (read: a modem with "vectoring friendly" firmware), you should be able to continue with the normal speeds (e.g. 30/6 + DLM up to max 70/6 - or 20/2 with DLM up to max 30/2).
  • If your modem is not "vectoring friendly", you will be put on a fall-back profile (7500/512 Kbps).
  • if your modem is on the Belgacom certified list, you will be given a vectoring profile (70/6) - unless you are >400m from the street cabinet (ROP).
Currently, only following CPE's are on Proximus white list:
  1. the Proximus b-box3 / o-box3 family
  2. the FritzBox 7360 v1 & v2, and the FritzBox 7490, with the approved FW (OS 06.06).
mh505 schreef:as I have learned not to entirely trust my ISP when it comes to internet functionality.
Why is that? Did they say otherwise? I guess you are on EDPNet, which is one of the better "OLO's :-) .
mh505 schreef:(Note: before I had 30MB; in Schaerbeek).
I assume your modem (Zyxel P-870H) is not vectoring friendly ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mh505
Starter
Starter

@ philippe_d

It seems I have not made myself clear; let me try again.

1. My present modem is indeed not vector-friendly; so Belgacom put me on the fallback profile
2. None of the modems on the Belgacom whitelist are feasible for me; for various reasons (mostly esthetics)
3. There are however other modems on the market that are vector-compliant

My question: DO WE KNOW OF ANY CPE WHICH ARE NOT ON THE WHITELIST BUT WORK AT NORMAL SPEED (30MB, what I had before).

As to EDPnet: they are not bad on the whole; I work with them for 5 or 6 years. But in terms of speed / modems et al they have told my quite a few fairy tales in the past that turned out to be entirely untrue
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

mh505 schreef: 2. None of the modems on the Belgacom whitelist are feasible for me; for various reasons (mostly esthetics)
Then, fallback it is.
No way around it.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator

mh505 schreef:There are however other modems on the market that are vector-compliant
My question: DO WE KNOW OF ANY CPE WHICH ARE NOT ON THE WHITELIST BUT WORK AT NORMAL SPEED (30MB, what I had before).
Some users have reported that the FritzBox 7390 - which is not on the white list - continues to work at normal speed
Hence, I assume that "vectoring friendly" modems - even not on the white list - may continue to work at normal speed.
Unfortunately, vectoring is so new, that there is not a lot of information or user experience available yet :-( .

Only way around is to paint your modem in a another fancy color if you don't like the esthetics :-D
I believe you are the first here for whom esthetics is the basic criterium for a modem choice …
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

If you don't like the aesthetics of an appliance, you can always put it in a cupboard, no?
Or in the basement, utility room, ...?

I would love to have 30Mbps, whatever aesthetics...
mh505
Starter
Starter

@philippe
It is true that the Fritzbox is said to be working "normally"; at least as claimed by EDPnet. However, the router has tremendous security issues that are not apt to be solved any time soon (see here: http://www.spiegel.de/netzwelt/gadgets/ ... 94306.html)

@heist_175
you haven't read my posts. The 30MB lie in the past; now all I get is 7MB

@on4bam
You may be right; but the last word has not been spoken here. I have instructed my SysAdmin to launch a "campaign" talking to any vendoer / OEM that even remotely has ties in Belgium. Then we shall know
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

mh505 schreef:@philippe
It is true that the Fritzbox is said to be working "normally"; at least as claimed by EDPnet. However, the router has tremendous security issues that are not apt to be solved any time soon (see here: http://www.spiegel.de/netzwelt/gadgets/ ... 94306.html)
As you can read in the article, AVM released a software update to fix aforementioned isssue almost immediately after disclosure.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

I did read your post.

You said that you had previously speeds up to 30Mbps and that now with the vectoring you only get a fallback profile of 7Mbps.
The reason why you don't want to use a vector-compliant router, that means appearing on the Belgacom white list, is aesthetics.

I would then recommend to put the bbox3 (e.g.) in a cupboard, or in the basement.
That way, you can benefit from vectoring speeds (30Mbps or even more) and you don't have to look at the aesthetics of the Belgacom white listed appliances.
mh505
Starter
Starter

@Petervanakelyen

Unfortunately, these guys are like Microsoft. Every time they try to fix a security hole, a new one pops up. The very same issue dates back to February 2014; and there is enough reason to pustulate that they have problems with the architecture overall
mh505
Starter
Starter

@heist_175

what you cannot know of course is that I am living and working in a loft-type environment. There are no cupboards to be found here; and the basement is so far away that you would a wifi-base station that would burn the brains of the entire building :)
Bonilla
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hello,

I apologize for bringing up this old thread. I was wondering, is there anywhere on the internet the official white list? I have been googling for a while now but was unable to find any official information on this. I would appreciate it if someone could provide with me a link.

Kind regards,

Bonilla
philippe_d
Moderator
Moderator

No, there isn't such a list on the public internet.

However, the situation has not changed that much since one year ago. On the whitelist:
  • Proximus B-box3: both B-box3/T (Technicolor) and the B-box3/S (Sagem).
  • O-box3 (same as B-box3/S B-box3/T, but used by some OLO's).
  • AVM FritzBox 7360 v1& v2, FritzBox 7490, and new on the list: FritzBox 3490 (provided you use OS 06.20)
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 okt 2015, 22:33, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: corrected
Bonilla
Starter
Starter

Thanks for the fast reply. I guess I am not going to get around a FRITZ!Box then...

I was hoping that there would be at least one router on the list allowing for the installation of OpenWRT or something similar.
philippe_d
Moderator
Moderator

Not necessarily.

If you like your own router, then the easiest way is to get a B-box3 (O-box3) to be used only as a VDSL2 modem, and have your own router behind the b-box to perform a PPPoE connection (available in OpenWRT).

You router will receive a public IP, and you have to full freedom to set-up your network to your own wishes ...
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef:O-box3 (same as B-box3/S, but used by some OLO's).
O-box3 and o-box3v are made by Technicolor, not Sagem :wink:
Bonilla
Starter
Starter

Bought the Sagem B-Box 3 and put it into bridge mode. Works like a charm. Thanks!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Sinds men in Duitsland en Nederland modem keuze heeft lanceren fabrikanten nieuwe routers met ingebouwde VDSL modems.
Asus en Netgear hebben nieuwe modellen gelanceerd.
https://rog.asus.com/articles/networkin ... fi-router/
http://www.netgear.com.au/home/products ... -techspecs

Wanneer volgt België ? Goed punt voor de advies raad :-D
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je kan vandaag gewoon een VDSL Vectoring modem aankopen en aansluiten. Nergens informeert Proximus de consument over eventuele beperkingen wat betreft modemgebruik.
Volgens artikel 9.5 van hun algemene voorwaarden zijn alle modems compatibel die voldoen aan de specificaties op https://www.proximus.com/nl/group/gover ... nformation

Als je daarna merkt dat de Vectoring-snelheden niet actief zijn op je modem, vraag je Proximus om dit op te lossen. Indien Proximus moeilijk doet, dan schakel je de Ombudsdienst voor Telecommunicatie in.
Uiteindelijk moeten ze jouw compatibele modem op de hoogst haalbare Vectoring-snelheid zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Abusimbal schreef:Sinds men in Duitsland en Nederland modem keuze heeft lanceren fabrikanten nieuwe routers met ingebouwde VDSL modems.
De ene combi ruilen voor de andere combi :bang: Als er morgen een nieuwe VDSL standaard komt kan je meteen je router tezamen weg gooien...

Nee dank je, laat die provider maar zorgen voor een modem-only waar netjes ethernet uitkomt... ik zal dan wel m'n eigen router, volledig onafhankelijk hiervan, naar eigen keuze installeren. Oh wacht, dat doe ik al 10 jaar bij Telenet :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Als er morgen een nieuwe VDSL standaard komt kan je meteen je router tezamen weg gooien...
Dat hoeft helemaal niet. ITU-standaarden zijn backwards compatible.
De ADSL-modem uit 1995 werkt anno 2017 nog steeds tegen de snelheid die je in 1995 kreeg op een ROP met Vectoring-kaarten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:De ene combi ruilen voor de andere combi :bang: Als er morgen een nieuwe VDSL standaard komt kan je meteen je router tezamen weg gooien...

Nee dank je, laat die provider maar zorgen voor een modem-only waar netjes ethernet uitkomt... ik zal dan wel m'n eigen router, volledig onafhankelijk hiervan, naar eigen keuze installeren. Oh wacht, dat doe ik al 10 jaar bij Telenet :lol:
Ik geef je wel gelijk, maar euh... dat laatste is eigenlijk dik tegen telenet zijn zin he ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:De ADSL-modem uit 1995 werkt anno 2017 nog steeds tegen de snelheid die je in 1995 kreeg op een ROP met Vectoring-kaarten.
Pff... daar ben je vet mee... nee, laat electrische signalen omzetten maar aan de provider.

Combi toestellen zijn zelden een goed idee... daarom heb ik ook een aparte printer en scanner.
ITnetadmin schreef:Ik geef je wel gelijk, maar euh... dat laatste is eigenlijk dik tegen telenet zijn zin he ;-)
Moeilijk gaat ook... ik heb nog nooit een "nee" gekregen (louter wat gezeur maar dan zeur je terug).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

En de NAT die Telenet tegenwoordig toepast, neem je er natuurlijk graag bij.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En welke nat is dat?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:En welke nat is dat?
Dat vraag ik me ook af wat ik krijg hier netjes 16 publieke IP-adressen... maar waarschijnlijk is het weer zo'n fantast verhaaltje ?

Of gaat het over Proximus... zij doen inderdaad aan CG-NAT om xDSL verbindingen (dus niet alléén op mobiele verbindingen)... maar dat kan je ook gewoon uitzetten.

Trouwens dergelijk antwoord geeft nogmaals aan dat mensen duidelijk niet weten wat een modem doen... die heeft namelijk helemaal niets met NAT te maken !
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Abusimbal schreef:Sinds men in Duitsland en Nederland modem keuze heeft lanceren fabrikanten nieuwe routers met ingebouwde VDSL modems.
Asus en Netgear hebben nieuwe modellen gelanceerd.
https://rog.asus.com/articles/networkin ... fi-router/
http://www.netgear.com.au/home/products ... -techspecs

Wanneer volgt België ? Goed punt voor de advies raad :-D
Waarom kicken we eigenlijk een topic van november 2015???
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Vanwege de nieuw combi toestellen van Asus en Netgear vermoed ik... buiten dat hebben we de discussie al gehad.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:De ene combi ruilen voor de andere combi :bang: Als er morgen een nieuwe VDSL standaard komt kan je meteen je router tezamen weg gooien...
Als je denkt dat het enkel over combi's en modem only's gaat heb je er nog steeds niets van gesnapt. Dit gaat over de vrijheid om te kiezen uit de hardware die jij wil of nodig hebt.
r2504 schreef:Trouwens dergelijk antwoord geeft nogmaals aan dat mensen duidelijk niet weten wat een modem doen... die heeft namelijk helemaal niets met NAT te maken !
Dergelijk antwoord geeft aan dat men zich vergist heeft tussen de NAT van telenet en proximus. Verder is het gewoon een verwijzing naar het feit dat je de bemoeienissen van de provider gewoon slikt.
r2504 schreef:Moeilijk gaat ook... ik heb nog nooit een "nee" gekregen (louter wat gezeur maar dan zeur je terug).
Gezeur is er al te veel aan. Je moet leveren wat de klant vraagt of helemaal niets.
De gelukkigen die die nieuwe AIO's kunnen kopen hoeven nu geen gezeur meer aan te horen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

No comment... je hebt gelijk MaT (anders zijn we weer vertrokken).

Trouwens heb je nu al je eigen modem staan... want als ik jou bezig hoor moet je toch de eerste zijn ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Grapjas :) Ik ga me haasten om een eigen modem te kopen... die ik niet kan gebruiken zonder vrije modemkeuze...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Grapjas :) Ik ga me haasten om een eigen modem te kopen... die ik niet kan gebruiken zonder vrije modemkeuze...
Ik hoor jou en Raf1 altijd beweren dat je die vrije keuze hebt... dat je gewoon naar de Ombudsman moet stappen ?

Dus als jullie hiervan zo zeker zijn vind ik het bizar dat je andere mensen wil aanzetten tot... maar zelf het lef niet hebt ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Oh, is dat zo? Graag volledige quote van waar ik dat beweer...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een eigen modem: de Fritzbox 7360. Voldoet aan de behoefte om voip, wifi, router en wan in één energiezuinig toestel te combineren. Toch opnieuw een besparing van 50 euro op de jaarlijkse stroomfactuur die nog steeds stijgt door allerhande belastingen en taksen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”