Fritzbox 7581 lage sync

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,


Ik heb vandaag een fb 7581 geinstalleerd... Eerst ging alles goed, perfect sycro op 100/20.
Toen viel internet plots weg en nu zit ik op 7.6/512.
Reboot lost het niet op.
Iemand een idee waar dit aan ligt? of moet ik de helpdesk bellen hiervoor?
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

fallback profile omdat 7581 niet gewhitelist is, een gewhitelist modem aansluiten dan een tbf forceren.
Zwart
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Razberry schreef: Iemand een idee waar dit aan ligt?
De 7581 is niet goedgekeurd door Proximus.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Dus ik heb net een modem gekocht waar ik niks mee kan aanvangen...
Voor edpnet gaat die dus ook niet werken vermoed ik?

edit: en hoe forceer ik een tbf?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Razberry schreef:Dus ik heb net een modem gekocht waar ik niks mee kan aanvangen...
Er zijn hier honderden topics over VDSL2 modems en de goedgekeurde FritzBoxen.
Je had je toch wel op voorhand kunnen informeren?

Terugsturen en een goedgekeurde versie gebruiken is de enige remedie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Haha ja zou je zo denken... blijkbaar toch over uit gekeken.
Aangezien deze particulier is gekocht maar hopen dat ik hem terug verkocht krijg.

Sent from my HUAWEI CAN-L01 using Tapatalk
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik denk dat je hem beter kan proberen verkopen op de Nederlandse of Duitse markt, mits hij voorzien is van de juiste firmware die daar werkt natuurlijk.

Los daarvan is dit toch wel een mooi voorbeeld waarom die whitelist van proximus zou moeten verdwijnen en vervangen worden door een blacklist. Ja, er zijn veel topics hierover maar desondanks vind ik het niet echt normaal dat je naar zulke dingen moet op zoek gaan. Je zou mogen verwachten dat een VDSL2 modem van een degelijk merk werkt op een VDSL2 netwerk toch?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Mja ik dacht dat een beter model dan de 7490 wel zou werken maar helaas..
Beetje debiel van proximus inderdaad.
Hij komt uit nederland en staat daar ook terug te koop.

Iemand die me kan vertellen hoe ik mijn bbox3 terug whitelist en mijn sync terug krijg?

Thx
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Door bbox3 terug aan te sluiten, tfb forceren door te bellen naar dat fameuze 800 nr. (gebruik even de zoek functie hier).
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ok eindelijk gevonden... wist ik veel wat tbf wil zeggen..
Ondanks de miserie die ik mezelf aandoe leren we toch iets bij [emoji23]
Synct toch al terug op 70/20

Edit: Gaat mijn sync zelf nog terug naar 100/20 of moet ik hiervoor de helpdesk contacteren?

Sent from my HUAWEI CAN-L01 using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Afwachten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Je kan hem achter een BBox3/FB7490/FB7360 hangen tot hij ooit misschien wel op de whitelist komt.
Dan kan je alles gebruiken op het modem-gedeelte na.
Er zit VDSL-bonding in, dus ik verwacht dat ze dit modem redelijk snel gaan white-listen, want VDSL-bonding wordt toch al redelijk veel gedaan en Proximus bied het zelf ook aan.
Voor je hem verkoopt zou ik eerst eens bij AVM gaan vragen of er whitelist plannen bekend zijn, normaal weten die mannen dat wel.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wishful thinking ....
  • een FB 7581 achter een andere FB hangen heeft geen enkele zin, deze modem bevat geen functies die de andere 2 FritzBoxen al heeft. Je kan die beter in de doos laten, dan verbruikt hij geen stroom ...
  • waarom zou Proximus deze modem redelijk snel gaat white-listen? De fabrikant kan geen modem laten whitelisten, het initiatief moet van een ISP (OLO) komen, vb EDPNet. Waarom zou EDPNet de kosten en moeite doen om een modem te laten whitelisten, die ze zelf niet aanbieden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Razberry
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Denk dat hij bedoelde dat ik de 7581 achter de bbox3 kan hangen.
Zou wel gaan maar twee toestellen gebruiken is zonde vh stroomverbruik.
Heb al een koper gevonden en een 7490 gekocht.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Er zijn providers die VDSL-bonding aanbieden en doen het nu veelal met routers die dit kunnen.
Echter deze fritzbox kan het zelf, dus bespaard dat een boel apparaten, kosten en stroom.
Vandaar de opmerking dat deze wel eens rap de goedkeuring zou kunnen krijgen.

Maar ja, hij blijkt al verkocht dus probleem van de baan.

Mocht je bonding niet kennen, hier is wat meer uitleg:

https://kb.netgear.com/30296/What-is-VD ... ar_organic
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

en welke Belgische provider biedt dan volgens jou VDSL-bonding aan? Proximus alvast NIET...
Want, zoals Philippe terecht opmerkt - is het ALLEEN een provider die bij Proximus aanvraag kan doen om "rap" goedgekeurd te worden...
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Bonding is in België bijna nergens mogelijk. Voor bonding moeten de koperparen even lang zijn. In België gaat het Bijna altijd om twee kanten van een lus en dus niet even lang.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ze waren er hier jaren geleden al over bezig, dus ik zie niet in dat providers het niet kunnen aanbieden.
Ik weet wel dat Evonet er tot verleden jaar mee aan het experimenteren was, of ze ooit verkocht hebben weet ik niet.
Maar zie die oude BIPT document, zoek op bonding en je zult er lezen dat ze het wensen te implementeren, althans het BIPT toch.

http://www.bipt.be/public/files/nl/1673 ... 4-5_nl.pdf
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Geert-Jan schreef:Er zijn providers die VDSL-bonding aanbieden en doen het nu veelal met routers die dit kunnen.
Ik denk dat je terug wat uit je nek aan het lullen bent.
Kan je mij de naam en/of het aanbod tonen van de providers in België die "pair bonding" aanbieden?

Je mag "bonding" ook niet verwarren met het koppelen van 2 VDSL2 lijnen, zoals EDPNet aanbiedt met zijn "VDSL Expert Plus" formules.
Dat zijn gewoon 2 VDSL2 lijnen, met aparte modems, en daarachter een multi-WAN router (Cisco).
Door middel van MLPPP (muti link PPP) worden de 2 lijnen "gekoppeld" en krijg je één PPPoE sessie (en dus één IP adres).

Voor Proximus zijn dat 2 gewone VDSL2 lijntjes, de koppeling gebeurt bij EDPNet.

Dit is een compleet iets anders dan pair bonding, waar de koppeling gebeurt in de ROP (de 2 koperparen vormen als het ware één pipe tussen de modem en de ROP).

Jouw conclusie dat Proximus de FB 7581 modem redelijk snel gaat white-listen, is dus compleet voorbarig ...
Geert-Jan schreef:Maar zie die oude BIPT document, zoek op bonding en je zult er lezen dat ze het wensen te implementeren, althans het BIPT toch.
http://www.bipt.be/public/files/nl/1673 ... 4-5_nl.pdf
Dit is een marktanalyse die 7 jaar oud is. Dat zegt gewoon wat ze toen in 2010 in hun "glazen bol" zagen, namelijk dat de toekomstige koper technologiën zoals vectoring, bonding) een FTTH netwerk overbodig maakt (of niet rendabel zou zijn).
Hier kan je geen conclusies trekken. De realiteit heeft de marktanalyse van 2010 al achterhaald ...
Kiwivogel schreef:Bonding is in België bijna nergens mogelijk. Voor bonding moeten de koperparen even lang zijn. In België gaat het Bijna altijd om twee kanten van een lus en dus niet even lang.
Niets is onmogelijk :wink: .
Iemand die nu 2 VDSL lijnen wil heeft hetzelfde probleem: Proximus moet gewoon het 2de paar rechtstreeks komen lassen, en dit gebeurt nu ook al op aanvraag ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

philippe_d schreef:
Kiwivogel schreef:Bonding is in België bijna nergens mogelijk. Voor bonding moeten de koperparen even lang zijn. In België gaat het Bijna altijd om twee kanten van een lus en dus niet even lang.
Niets is onmogelijk :wink: .
Iemand die nu 2 VDSL lijnen wil heeft hetzelfde probleem: Proximus moet gewoon het 2de paar rechtstreeks komen lassen, en dit gebeurt nu ook al op aanvraag ...
Hebben ze hier een 5-tal jaar geleden reeds 'standaard' gedaan bij een nieuwe aansluiting. 2 rechtstreekse paren.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het verwondert mij toch wel een beetje dat ze dit standaard doen.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb het nooit over pair-bonding gehad, enkel dat er providers zijn die met bonding bezig zijn.
En ik heb gezegd dat die Fritzbox op zichzelf bonding kan doen, dus kan je verwachten dat ze mogelijk dit modem wel gaan laten whitelisten omdat het veel goedkoper is en in het BIPT document praten ze er al 7 jaar geleden over.

Meer heb ik niet geschreven.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

jackho schreef:Het verwondert mij toch wel een beetje dat ze dit standaard doen.
Hier redelijk wat issues gehad met vdsl in begin. Toen heeft men meteen de 2 paren rechtstreeks gelast aangezien het toch open lag en het dan future proof zou zijn (cfr technieker)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

@Geert-Jan: Even alle stukjes over bonding in die marktanalyse verzamelen:
Bij VDSL2 zijn twee nieuwe normen gedefinieerd, G.998.2 voor bonding (gebruik van verscheidene paren voor dezelfde aansluiting) en G.993.5 voor vectoring (beoordeling van de wederzijdse storingen tussen lijnen en verzending van antiruis). Zo heeft Lucent-Alcatel testsaangekondigd tegen 300 Mbps en Huawei tegen 700 Mbps.
Now what the vendors are speaking about to get to 600, 700, 800, 900 megabit is about dynamic spectrum management, vectoring and putting together pair bonding (...)
Het Instituut is van oordeel dat de concurrentie tussen platformen binnen het tijdsbestek van deze analyse zal leiden tot de zo snel mogelijke toepassing van bonding en vectoring op het VDSL-platform.
Daarnaast zijn er ook andere technologische evoluties die momenteel door dehardwarefabrikanten onderzocht worden en die het mogelijk maken om de bandbreedte van VDSL2 verder te verhogen:
  • Vectoring: door het injecteren van antiruis kunnen de stoorzenders uit de omgeving geneutraliseerd worden waardoor er meer bandbreedte over één koperpaar kan gestuurd worden.
  • Pair bonding: door verschillende teogangslijnen te bundelen kan een veelvoud aan bandbreedte bekomen worden.
  • Ghost modes: bij het bundelen van twee koperparen kan er een virtueel derde informatiekanaal gecodeerd worden om debandbreedte te verhogen
De hierboven besproken recente ontwikkelingen van de DSL-technologie zoals bonding, vectoring en virtuele mode maken het mogelijk om de komende jaren met een fractie van de FTTH-investeringen de bandbreedte te verhogen en aan de bandbreedtevraag van de consument te voldoen. Dit werd door Belgacom bevestigd op Broadband World Forum 2010
Wat zie ik dan?
1) Bonding is een standaard en de fabrikanten van modems zijn het aan het implementeren.
2) Bonding is één van de mogelijkheden om de snelheden op te drijven.

Wat zie ik niet?
Een bevestiging dat proximus het zal/moet implementeren bij ons.

Voorlopig zet men volop in op de andere optie: vectoring en later eventueel supervectoring of een andere variant. Onze koperlussen zijn niet ideaal voor bonding door beslissingen uit het verleden. Bonding mogelijk maken bij alle klanten is een nieuw titanenwerk van jaren vrees ik. Men kan nu bij proximus beter volop inzetten op FTTH dan op bonding.

Ik had het ook graag anders gezien hoor, dat bonding wel eenvoudig te verwezelijken viel bij ons maar het is nu eenmaal niet zo. Dat je fritzbox 7581 niet op de whitelist komt, ondanks het feit dat hij ook perfect werkt voor vectoring, is wel een kwalijke zaak natuurlijk. Maar het zal niet gebeuren zolang het BIPT de regels voor whitelisting niet serieus versoepelt of gewoon volledig afgeschaft word met vrije modemkeuze.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Geert-Jan schreef:Ik heb het nooit over pair-bonding gehad, enkel dat er providers zijn die met bonding bezig zijn.
Je hebt onder andere gezegd dat Proximus en andere providers VDSL2 bonding nu al aanbieden.
Over welkel technologie had je het dan?

Over het systeem van Edpnet met het samenvoegen van 2 lijnen in een MLPPP? Dat is geen VDSL2 binding, en daar is dus de 7581 niet voor geschikt volgens mij ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Bonding wordt in Nederland gebruikt, daar zijn beide paren direct gelast en heeft dat zin. In België heeft de rtt er ooit voor geopteerd om met lussen te werken, je hebt dus een lang en kort paar. Spijtig genoeg moet voor bonding beide paren ongeveer even lang zijn. Dit werkt dus niet hier, voor iedere connectie de kabel herlassen heeft ook geen zin (te duur) dus bonding zal hier amper of niet komen. Ik gok eerder supervectoring of FTTH of rop's dichter brengen.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Als je om 2 VDSL2 lijnen vraagt dan krijg je er twee, ze graven ze de straat open en lassen op de andere kant van de lus.
Ze hebben dat bij mij ook al gedaan.
Vervolgens kan je aan bonding doen.

Als Proximus het niet gaat invoeren is het geen enkel probleem, je kan het ook over meerdere providers doen.
Zelfs over Kabel en VDSL, geen enkel probleem.

Philippe we kwamen op dit onderwerp omdat jij zei dat dit modem niet anders was dan een ander, wel het kent bonding.
En ja providers doen dit al, maar niet de pair-bonding voor zover ik weet maar wel over meerdere aparte aansluitingen.
Echter dat is een heel dure oplossing, vandaar mijn vermoeden dat ze het wel gaan vragen aan Proximus en als het blijkt te kunnen gaan ze dit modem wel laten whitelisten, was gewoon in mijn glazenbol aan het kijken.

MLPPP is ook een vorm van bonding, maar er zijn zoveel mogelijkheden om het te doen, met of zonder de hulp van een provider.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”