We hebben thuis een desktop en oude laptop waar de kinderen gebruik van beginnen te maken.
Surfen doen we via het telenet wifi netwerk (WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)) en een extra fonera 2.0n.
Om bestanden van de laptop naar de PC te verzetten en omgekeerd dacht ik om een USB stick in de fonera te steken en die open te stellen.
Iemand hier ervaring mee?
Andere opties?
Ik weet ook dat een NAS de oplossing is, maar ik ben niet van plan hier geld in te steken. Dus enkel gratis oplossingen graag.
fileserver - kleuterniveau
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
USB stick gaat sowieso enorm traag gaan, een harde schijf gaat beter zijn. Maar het is hier overlangs nog eens gepasseerd in een ander topic: een schijf op die manier delen is helemaal niet performant, het host device kan dat meestal niet trekken. Als het voor sporadisch gebruik is gaat het wel, maar is niet optimaal.
Als je maar 2 apparaten hebt kan je de desktop misschien als fileserver gebruiken? Als ze beiden Windows draaien kan je gewoon een map delen op de desktop en deze op de laptop permanent mounten via Deze computer -> map network drive (gaat in Linux natuurlijk ook, daar heb je ook SMB, NFS, etc, maar vergt wat meer configuratiewerk). Je kan de laptop vervolgens schrijfrechten in de gedeelde map geven, en dan kan je in twee richtingen bestanden overzetten. Dan hoef je niet langs een derde device te gaan maar gewoon rechtstreeks tussen de twee.
Als je maar 2 apparaten hebt kan je de desktop misschien als fileserver gebruiken? Als ze beiden Windows draaien kan je gewoon een map delen op de desktop en deze op de laptop permanent mounten via Deze computer -> map network drive (gaat in Linux natuurlijk ook, daar heb je ook SMB, NFS, etc, maar vergt wat meer configuratiewerk). Je kan de laptop vervolgens schrijfrechten in de gedeelde map geven, en dan kan je in twee richtingen bestanden overzetten. Dan hoef je niet langs een derde device te gaan maar gewoon rechtstreeks tussen de twee.
Laatst gewijzigd door gm123 11 feb 2017, 16:00, in totaal 1 gewijzigd.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
't Is voor af en toe een documentje over te zetten, maar niet. Vandaar dat ik aan een USB stick dacht.
Het openstellen van een map dacht ik ook aan, maar dan moet de desktop aan staan, neen? Houdt de laptop dan een kopie bij of is het een beetje zoals een server?
Het openstellen van een map dacht ik ook aan, maar dan moet de desktop aan staan, neen? Houdt de laptop dan een kopie bij of is het een beetje zoals een server?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Klopt, de desktop moet aanstaan als je aan de bestanden wil, kopie bijhouden doet Windows niet. Als het echt maar voor af en toe een documentje is, dan gaat een USB stick natuurlijk wel lukken. Het begint pas een probleem te worden bij grote bestanden, of veel kleine bestandjes (veel IO), of wanneer je tegelijk op de USB wil schrijven en lezen. Ik zou zeggen, als je de fonera hebt en een usb stick, proberen kost niks. Voor jouw use-case kan het best goed werken.
Er bestaat in windows ook zoiets als een Briefcase, dat dient om 2 mappen te synchroniseren met elkaar. Je kan op de twee devices zo'n briefcase maken en alles wat dan op de desktop erin gezet wordt, wordt gesynct naar de laptop. Geen ervaring mee en kan ook niet zeggen hoe het nu net werkt, en zou sinds Windows 8 ook niet meer ondersteunt zijn, maar in W7 zit het nog wel.
Bittorrent sync is ook een optie om een map te synchroniseren tussen 2 apparaten. Da's misschien ook een optie, je bestanden staan dan wel weer op de twee apparaten tegelijk. Beetje zoals Dropbox maar dan lokaal.
Er bestaat in windows ook zoiets als een Briefcase, dat dient om 2 mappen te synchroniseren met elkaar. Je kan op de twee devices zo'n briefcase maken en alles wat dan op de desktop erin gezet wordt, wordt gesynct naar de laptop. Geen ervaring mee en kan ook niet zeggen hoe het nu net werkt, en zou sinds Windows 8 ook niet meer ondersteunt zijn, maar in W7 zit het nog wel.
Bittorrent sync is ook een optie om een map te synchroniseren tussen 2 apparaten. Da's misschien ook een optie, je bestanden staan dan wel weer op de twee apparaten tegelijk. Beetje zoals Dropbox maar dan lokaal.
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zie dat de telenet modem ook een usb poort heeft, kan die hier ook voor gebruikt worden?
(uit luiheid... die fonera hangt in de garage en om die te configureren moet je die aan de pc hangen of via wifi, maar dat lukt niet, het telenet signaal neemt altijd over)
(uit luiheid... die fonera hangt in de garage en om die te configureren moet je die aan de pc hangen of via wifi, maar dat lukt niet, het telenet signaal neemt altijd over)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik weet niet of de fonera dat kan, maar *als* hij dat kan is dat mss nog het makkelijkst.
Probleem is dat ik een netwerkbeheerder ben, dus geen idee heb hoe je dat op "kleuterniveau" doet; ik gebruik zelfs geen homegroups maar stel mijn shares in op advanced niveau, met eigen ntfs en share rechten enzo. Dat is handig als professional, maar zorgt er wel voor dat je een beetje out of touch geraakt met de lekenoplossingen
Probleem is dat ik een netwerkbeheerder ben, dus geen idee heb hoe je dat op "kleuterniveau" doet; ik gebruik zelfs geen homegroups maar stel mijn shares in op advanced niveau, met eigen ntfs en share rechten enzo. Dat is handig als professional, maar zorgt er wel voor dat je een beetje out of touch geraakt met de lekenoplossingen
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Een mapje maken op het bureaublad op zowel laptop als desktop dat dezelfde onedrive of dropbox opent. Voor grote bestanden is dat misschien te omslachtig, maar voor een mp3'ke ofzo gaat dat perfect.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Begin niet te prutsen... zoek even op sites als tweedehands en dan vind je wel iets voor een spotprijsje.cadsite schreef:Ik weet ook dat een NAS de oplossing is, maar ik ben niet van plan hier geld in te steken. Dus enkel gratis oplossingen graag.
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Da's inderdaad een echt spotprijsje.
Ik weet totaal niet in hoeverre dat ik hier mee ga verder gaan. De laptop is een oud beestje dat voor geen meter vooruit geraakt maar de dochter typt er eens graag op.
Als dat dan moet afgedrukt worden moet ik tot op heden nog dat bestand mee nemen (printer thuis is om zeep, nieuwe met wifi komt eraan)
Vandaar, ik denk niet dat de nood nog hoog is, maar ik houd dit zeker in 't achterhoofd.
Risico is gewoon dat als je eenmaal begint met echte verbeteringen en dat geeft de geest dat je erna nog beter wil.
Ik weet totaal niet in hoeverre dat ik hier mee ga verder gaan. De laptop is een oud beestje dat voor geen meter vooruit geraakt maar de dochter typt er eens graag op.
Als dat dan moet afgedrukt worden moet ik tot op heden nog dat bestand mee nemen (printer thuis is om zeep, nieuwe met wifi komt eraan)
Vandaar, ik denk niet dat de nood nog hoog is, maar ik houd dit zeker in 't achterhoofd.
Risico is gewoon dat als je eenmaal begint met echte verbeteringen en dat geeft de geest dat je erna nog beter wil.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Zelf ben ik erg tevreden van syncthing, en (op windows) bijbehorende synctrayzor. Setup is makkelijk en je bent onafhankelijk van derden (je houd alles op het lan = snel) en verlost van limieten.Block schreef:Een mapje maken op het bureaublad op zowel laptop als desktop dat dezelfde onedrive of dropbox opent. Voor grote bestanden is dat misschien te omslachtig, maar voor een mp3'ke ofzo gaat dat perfect.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Als het is om relatief beperkte bestanden te delen zou ik gewoon Dropbox gebruiken of Google Mydrive. (Je krijgt automatisch 15 GB gratis opslagruimte )
Dat is echt eenvoudig en je hebt een online backup. Account aanmaken of gewoon gebruiken (google), applicatie installeren lokaal en inloggen.
https://www.google.com/drive/download/
Dat is echt eenvoudig en je hebt een online backup. Account aanmaken of gewoon gebruiken (google), applicatie installeren lokaal en inloggen.
https://www.google.com/drive/download/
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
google drive gebruik ik al voor mezelf. Daar gebruik ik al zo'n 12Gb van, die ga ik dus niet synchroniseren met dat oud beestje.
Box en dropbox heb ik nog gebruikt, maar vertragen ook.
Ik denk dat ik toch maar eens voor een basic nas zal gaan als die synchting niet helemaal naar wens is, maar het ziet er wel goed uit.
Box en dropbox heb ik nog gebruikt, maar vertragen ook.
Ik denk dat ik toch maar eens voor een basic nas zal gaan als die synchting niet helemaal naar wens is, maar het ziet er wel goed uit.