niko wandstopcontact voor satelliet en FM

Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Heeft er iemand mss een idee hoe ik deze moet aansluiten?

Afbeelding

Afbeelding
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Zoals ik het bekijk moet je hier een combiner plaatsen.
dit zorgt ervoor dat het TV-signaal en Satelliet samen op de kabel word geplaatst en dan aan de andere kant dankzij de WCD er terug uit gesplitst word.

https://www.cardwriter.be/be/pd11568978 ... egoryId=55

Simpeler zou gewoon een 2e coax kabel zijn voor satelliet.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Oei, dit had ik niet voorzien ... maar ik heb wel 2 draden liggen he, 1 voor tv signaal (telenet analoog) en 1 coax voor sateliet he ....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tja... met twee coax kan je aan de WCD niets doen... die gaat ervan uit dat beide signalen op één coax zitten (er is dus ook maar één aansluiting, en nog één voor door te lussen blijkbaar ook maar daar ben je dus niets mee).

Je zal dus op zoek moeten naar een andere WCD al heb ik ze altijd zoals deze geweten... één coax dus.

Anders moet je kijken of je je twee coax niet elders (technische ruimte of zo ?) kan samenvoegen met zo'n combiner.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij moet je gewoon de kern van de coax aansluiten en splits die Niko zelf TV en radio.
Ik gok dat op beide uitgangen dezelfde frequenties te krijgen zijn, maar dat de opsplitsing gewoon gedaan is om male/female te hebben en op die manier niet te vergissen.
Je moet voor die radio dan ook de frequentie van uw kabelboer nemen en niet de frequentie van de FM zelf.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Het gaat over tv signaal en satelliet he, niet tv en radio he .... :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Ik gok dat op beide uitgangen dezelfde frequenties te krijgen zijn, maar dat de opsplitsing gewoon gedaan is om male/female te hebben en op die manier niet te vergissen.
Ik het ergste geval zit er gewoon een bandpass filtertje in... en kan je dat er meestal wel uitslopen.

Neemt niet weg dat je nog steeds een combiner ervoor moet plaatsen.

Maar voor de sat kenners... hoe zit het met de spanning voor de LNB ??? (denk niet dat Telenet dat graag op z'n coax ziet verschijnen).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Voor sat. ontvangst is het simpel: als ik de foto van die contactdoos zie dan is de bovenste (middelste) stekker voor satelliet. Coax van de schotel komt hierin toe (langs de achterkant) en jij plugt een andere coaxkabel met stekker aan de voorkant erin en zo naar de sat. ontvanger. LET OP: je mag hier niks, maar dan ook niks tussen plaatsen want ik lees hier van bepaalde schakelaars of zo. Je moet altijd een rechtstreekse verbinding hebben tussen ontvanger en schotel. Is dat niet het geval, dan werkt het gewoonweg voor geen meter. Je kan dus nooit ofte nimmer stroom (12V) op de kabelverbinding zetten. Om een voorbeeld te geven: in DHZ winkels kan je contactdozen kopen met twee aansluitingen (1 voor TV en 1 voor radio). Die werken totaal NIET met een satelliet installatie. Je moet er eentje gebruiken zoals hier op de foto weergegeven wil het werken, ook te koop bij DHZ zaken.
Nooit satelliet signaal met iets anders combineren, dat gaat nooit werken. Satelliet ontvangst moet ALTIJD apart aangesloten worden. Wie het tegendeel beweert, weet niet waar hij het over heeft.
Je hebt 2 modellen (als je ook sat. ontvangst moet hebben naast radio en/of tv)
https://www.cardwriter.be/be/pd-1963953 ... egoryId=54
https://www.cardwriter.be/be/pd-4624716 ... egoryId=54
Aansluiting voor satelliet op zo een wandcontactdoos is altijd met een F-connector (de reguliere coax connectoren gaan nooit werken)
https://www.cardwriter.be/be/pd15850781 ... egoryId=54
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

@jackdaniels: je kan TV en satelliet WEL combineren over 1 coax
.
combiners dienen om het signaal in en uit de kabel te halen dmv 1 coax kabel te gebruiker.

http://www.ekabels.nl/satelliet-accesso ... mbiner.asp
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ja, en wat ben je met zo een combiner? Het nodeloos ingewikkeld maken. Je hebt sat IN en kabeltv IN. Daar sluit je dan een combiner op aan en met 1 coax ga je naar een tweede combiner. En van daaruit wordt het dan gesplitst. Voor minder geld heb je een simpele wandcontactdoos die identiek hetzelfde doet en waarbij je niet moet liggen klooien met van 2 kabels naar 1 combiner en met nog een kabel naar de tweede combiner en van daaruit met 2 kabels naar enerzijds kabeldecoder en anderzijds sat. ontvanger. Met die wandcontactdoos heb je enkel 2 coaxkabels nodig: 1 van de doos naar sat en 1 van de doos naar kabeldecoder. Ik snap écht niet waarom sommigen het nodeloos ingewikkeld en kostelijk willen maken :bang:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jack Daniels schreef:Ja, en wat ben je met zo een combiner? Het nodeloos ingewikkeld maken
Soms is het de enige oplossing in bestaande woningen / installaties
Ik heb zo'n installatie uitgevoerd in een bestaande woning, die al Telenet had, en waar de bewoner ook Satelliet wilde.
Vanuit de technische ruimte liep er maar één coax naar de living, waarop Telenet zat.
Ik kon gemakkelijk de coax vanuit de schotel laten toekomen in de technische ruimte, maar niet in de living. Dus:
  • a) coax van schotel > SAT-in van de combiner.
    b) coax vanuit de Telenet NIU > VHF-in van de combiner.
    c) coax naar de living > uitgang van de combiner.
In de living zo'n Nico combinatie inbouwdoos, waarop resp. sat receiver, TV en radio aangesloten worden.
Dat was in deze situatie de enige goede oplossing, en was dus niet nodeloos ingewikkeld en kostelijk :wink:
r2504 schreef: Maar voor de sat kenners... hoe zit het met de spanning voor de LNB ??? (denk niet dat Telenet dat graag op z'n coax ziet verschijnen).
Deze combiners / splitters zorgen ervoor dat de schakelspanningen voor de LNB alléén naar de SAT gaan, en dus niet op de TV of op de Telenet coax (NIU) terecht komen.

PS
In het geval van de TS, waar er 2 aparte coaxen aankomen, is het natuurlijk volledig zinloos om die te gaan "combinen" en dan terug te splisten. Dus de raad om een combiner te gebruiken is verkeerd!
Hij moet gewoon een inbouwdoos gebruiken met gesplitste coax aansluitingen, en dus niet deze die hij toonde in zijn post.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Zoals ik dus schreef: 1 van de contactdozen in de link vermeld. Eenvoudiger kan niet. En zoals je het stelt philippe_d: totaal zinloos om 2 kabels/signalen te gaan combineren met een combiner, daarachter een tweede combiner om het signaal weer uit te splitsen. Compleet nutteloos en weggegooid geld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

nee hoor Jack, dat wordt zelfs veel gebruikt. In appartementen wordt dit heel vaak toegepast.
Het is dan ook een nette oplossing : één doosje in de muur voor satelliet en TV.
Maar... in appartementen ontstaan dan weer andere problemen. De NIU zou dan ook in de technische ruimte in de kelder moeten komen, en dat gebeurt bijna nooit. Men plaatst die altijd boven in het appartement. En dan beginnen de problemen en de bricolage. Maar dat is een heel ander off-topic verhaal.

@2504 : ik vermoed zelfs dat een 'gesplitste' aansluitdoos voor 2 coax kabels niet bestaat. Althans niet in één doosje.
Je zal hier een apart doosje voor satelliet(opbouw?) ernaast moeten zetten, en de huidige eventueel alleen voor Telenet behouden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

je kan ook gewoon de handleiding van dat ding bekijken op http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM172-096.pdf

En daar kan je dan vinden dat je een 'mixer' en eventueel een 'versterker' nodig het om dat ding te gebruiken zoals het bedoeld is. Het gaat trouwens om de onderste tekening op de 2 pagina.

Simple comme bonjour.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sylvester schreef:ik vermoed zelfs dat een 'gesplitste' aansluitdoos voor 2 coax kabels niet bestaat. Althans niet in één doosje.
Alles bestaat :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Bij Niko alleszins niet.
Je mag hem altijd eens zoeken in de catalogus van 2014.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb ondertussen een workaround gevonden om in 1 niko doosje 2 x coax, 1 x coax + 1x ethernet te gebruiken of gewoon zelf iets compleet anders te maken.
De cat5e/cat6 modules van niko lijken sterk op keystone modules. Je kan er dus gewoon een keystone module van coax, cat5e/6/7, boxen, usb, etc erin duwen. Perfect gewoon :)
jaslieskat
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2016, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Avenger 2.0 schreef:Ik heb ondertussen een workaround gevonden om in 1 niko doosje 2 x coax, 1 x coax + 1x ethernet te gebruiken of gewoon zelf iets compleet anders te maken.
De cat5e/cat6 modules van niko lijken sterk op keystone modules. Je kan er dus gewoon een keystone module van coax, cat5e/6/7, boxen, usb, etc erin duwen. Perfect gewoon :)
Ik kan dus gelijk welke Keystone in een Niko frame duwen? Geen speciaal passtuk (http://www.niko.eu/nlbe/producten/schak ... ef8958f038) nodig, het standaard 9.1 passtuk klopt voor het keystone formaat?
jaslieskat
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2016, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Even mijn eigen vraag beantwoorden, mocht iemand deze post in de toekomst lezen. Een standaard keystone module past perfect in een standaard Niko 9.1 passtuk (http://www.niko.eu/nlbe/producten/schak ... ef8958f038)
Online is er een compatibiliteitslijst voor verschillende types en merken van cat5 modules en welk Niko passtuk ervoor nodig is, maar met wat opzoekwerk blijkt dat vele modules die zogezegd een speciaal Niko passtuk nodig hebben, eigenlijk het 'keystone' formaat hebben en dus gewoon in het makkelijk verkrijgbare 9.1 frame passen!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”