Ik heb thuis
- BBOX3
- Netgear R7000 router
op BBOX3 staat DHCP af.
op R7000 staat DHCP aan.
als ik een bepaald device wired aansluit duurt het soms heel lang eer die een IP krijgt.
De R7000 web interface heeft niet veel mogelijkheden, ik kan daar enkel zien dat hijom de 10 seconden een IP probeert uit te reiken.
Dus heb ik wireshark eens geinstalleerd (waar ik nog niet veel ervaring mee heb)
Daar meen ik terug te vinden dat de BBOX3 een NAK antwoordt op de request van de client.
Waarom zou die BBOX3 dat doen (want DHCP staat af) en zou het kunnen dat die NAK ervoor zorgt dat het IP niet wordt toegekend?
BBOX3 stuurt DHCP NAK ondanks dat DHCP OFF staat
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Misschien eens exact omschrijven hoe de Netgear router aangesloten is op de B-box3 (met welke poort, welke instellingen).
Als de Netgear als router aangesloten is achter een B-box, zouden de DHCP requests van de clients niet eens mogen doorkomen naar de B-box3 (of DHCP nu uit staat of aan, maakt niets uit)
Als de Netgear als router aangesloten is achter een B-box, zouden de DHCP requests van de clients niet eens mogen doorkomen naar de B-box3 (of DHCP nu uit staat of aan, maakt niets uit)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 14 keer
BBOX3 = 192.168.1.250 Netwerk zit op LAN poort van BBOX3
Netgear = 192.168.1.1 netwerk zit op WAN poort van Netgear
Tussen BBOX3 en Netgear staan 2 switches
Devices hangen aan deze switches.
R7000 maakt PPOE connectie en staat in router mode subnet mask 255.255.255.255
Netgear = 192.168.1.1 netwerk zit op WAN poort van Netgear
Tussen BBOX3 en Netgear staan 2 switches
Devices hangen aan deze switches.
R7000 maakt PPOE connectie en staat in router mode subnet mask 255.255.255.255
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
die uitleg is niet echt helemaal duidelijk?
TUSSEN de bbox en netgear 2 switches? met daar alles aan?
dus basically in het kort en simpel:
of eerder
of zo?
verder ook:
- waarom dezelfde 192.168.1.* range voor beide devices?
- waarom het bbox ip aangepast?
- waarom "netwerk" (ik veronderstel dus je devices) op de WAN poort (daar hoort de bbox op aangesloten te zijn?) ?
- waarom 2 switches "tussen" de bbox en netgear? (en wat, precies, is "tussen" ?)
het kan aan mij liggen, maar ik ben niet mee.
maak als je wil eens even een ascii schema met je toestellen, diens ip's en wat op welke poorten is aangesloten.
eenvoudig schema maken kan je op https://textik.com en hier gewoon tussen een "Code" tag plakken.
TUSSEN de bbox en netgear 2 switches? met daar alles aan?
dus basically in het kort en simpel:
Code: Selecteer alles
bbox -----------|
|
|--- switch ---------- devices
|
netgear----------
bbox ----------- switch ------switch------netgear
|
devices
bbox ----------- switch ------switch------netgear --- devices
- waarom dezelfde 192.168.1.* range voor beide devices?
- waarom het bbox ip aangepast?
- waarom "netwerk" (ik veronderstel dus je devices) op de WAN poort (daar hoort de bbox op aangesloten te zijn?) ?
- waarom 2 switches "tussen" de bbox en netgear? (en wat, precies, is "tussen" ?)
het kan aan mij liggen, maar ik ben niet mee.
maak als je wil eens even een ascii schema met je toestellen, diens ip's en wat op welke poorten is aangesloten.
eenvoudig schema maken kan je op https://textik.com en hier gewoon tussen een "Code" tag plakken.
-
- Plus Member
bbox Lanpoort --------------- devices
----- ----\
------ switch------devices
|
|
|
|
netgear WAN --------------------switch
|
netgear LAN |
| |
| |
| |
devices devices
ik had eerst de bbox 192.168.0.1 gegeven met hetelfde resultaat- waarom dezelfde 192.168.1.* range voor beide devices?
omdat de Netgear ook 192.168.1.1 wilde gebruiken en de bbox ook default hetzelfde ip gebruikte.- waarom het bbox ip aangepast?
ik kan de WAN van de Netgear niet rechtstreeks koppelen aan de BBOX want er loopt maar 1 kabel tussen de plaats waar de BBOX staat (berging) en de router (living)- waarom "netwerk" (ik veronderstel dus je devices) op de WAN poort (daar hoort de bbox op aangesloten te zijn?) ?
BBOX staat samen met Nas en printer op 1 plaats, aan 1 switch (berging)- waarom 2 switches "tussen" de bbox en netgear? (en wat, precies, is "tussen" ?)
Netgear staat samen met andere apparaten op andere plaats aan andere switch (Living)
- James.
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
De netgear DHCP-server zal toch enkel in zijn eigen LAN adressen uitdelen?
Waarom zou in die setup de BBOX daarmee kunnen interfereren?
De BBOX zit toch buiten het LAN van de netgear-router?
Ben je zeker dat dat schema klopt én je probleem allebei kloppen?
Waarom zou in die setup de BBOX daarmee kunnen interfereren?
De BBOX zit toch buiten het LAN van de netgear-router?
Ben je zeker dat dat schema klopt én je probleem allebei kloppen?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
in dat schema:
- als de bbox zijn dhcp uit staat.. hebben alle devices die NIET achter de netgear LAN zitten dan een fixed ip? of waar krijgen die hun ip van?
- in principe zou de bbox niks doen voor je netgear LAN (gezien het voor de netgear dus wan is, en je op je wan geen dhcp gaat vragen)
geef anders een een wireshark log en achter welk toestel je het problematische toestel hangt?
- als de bbox zijn dhcp uit staat.. hebben alle devices die NIET achter de netgear LAN zitten dan een fixed ip? of waar krijgen die hun ip van?
- in principe zou de bbox niks doen voor je netgear LAN (gezien het voor de netgear dus wan is, en je op je wan geen dhcp gaat vragen)
geef anders een een wireshark log en achter welk toestel je het problematische toestel hangt?
- tijs.vandenvester
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 10 keer
De devices die langs de WAN van de Netgear hangen gaan nooit een IP krijgen van de Netgear omdat deze enkel op DHCP requests zal antwoorden die van zijn LAN kant komen.
DHCP op de bbox zal nooit helemaal afstaan omdat de decoders een IP adres moeten krijgen, vandaar waarschijnlijk die DHCP pakketten die je in wireshark ziet.
Omdat je maar met een kabel zit, is je opstelling niet echt ideaal. Waarom gebruik je die netgear juist?
Ik zou de WAN van de netgear laten voor wat die is en enkel de LAN aansluiten. Zo gaat de DHCP wel afgehandeld worden door de netgear (als die van de bbox uit staat of op de (indien managed) switch gesnooped wordt)). Op de netgear dan default route instellen naar het IP adres van de bbox, indien mogelijk. Dan heb je de setup die je wenst?
DHCP op de bbox zal nooit helemaal afstaan omdat de decoders een IP adres moeten krijgen, vandaar waarschijnlijk die DHCP pakketten die je in wireshark ziet.
Omdat je maar met een kabel zit, is je opstelling niet echt ideaal. Waarom gebruik je die netgear juist?
Ik zou de WAN van de netgear laten voor wat die is en enkel de LAN aansluiten. Zo gaat de DHCP wel afgehandeld worden door de netgear (als die van de bbox uit staat of op de (indien managed) switch gesnooped wordt)). Op de netgear dan default route instellen naar het IP adres van de bbox, indien mogelijk. Dan heb je de setup die je wenst?

Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
-
- Plus Member
Dat verduidelijkt veel...tijs.vandenvester schreef:De devices die langs de WAN van de Netgear hangen gaan nooit een IP krijgen van de Netgear omdat deze enkel op DHCP requests zal antwoorden die van zijn LAN kant komen.
Omdat de Wifi van de BBOX3 in de berging niet ver genoeg rijkt.tijs.vandenvester schreef: DHCP op de bbox zal nooit helemaal afstaan omdat de decoders een IP adres moeten krijgen, vandaar waarschijnlijk die DHCP pakketten die je in wireshark ziet.
Ja dat denk ik wel.tijs.vandenvester schreef: Ik zou de WAN van de netgear laten voor wat die is en enkel de LAN aansluiten. Zo gaat de DHCP wel afgehandeld worden door de netgear (als die van de bbox uit staat of op de (indien managed) switch gesnooped wordt)). Op de netgear dan default route instellen naar het IP adres van de bbox, indien mogelijk. Dan heb je de setup die je wenst?
Maar welk ip dan aan de BBOX geven?
Of moet ik de WAN van de Netgear met de LAN van de BBOX verbinden ?
bbox LAN----------- SWITCH---------- devices
BBOX LAN
|
|
|
NETGEAR WAN
NETGEAR LAN---------switch------------devices
|
|
devices
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Waarom alles zo ingewikkeld maken?
De (enige) reden van deze opstelling is dus het zwak WiFi signaal van de Bbox.
Dan moet je gewoon jouw Netgear gebruiken als extra WiFi AP.
De (enige) reden van deze opstelling is dus het zwak WiFi signaal van de Bbox.
Dan moet je gewoon jouw Netgear gebruiken als extra WiFi AP.
- Alle default waarden van de Bbox herstellen (IP adres, DHCP AAN).
- De Netgear manueel een LAN IP adres geven buiten de DHCP range van de Bbox3 (vb 192.168.1.150).
- DHCP van de Netgear UIT.
- LAN van de B-box verbinden met de LAN van de Netgear.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Plus Member
Bedankt ik ben er nog mee bezig, gisterenavond de ganse avond, maar werkt nog niet optimaal
Gisteren ben ik gestopt met het probleem dat ik geen wifi acces meer kon krijgen.
En ook: dat duurt allemaal zo lang : als je de router reboot zijn we 30 minuten verder om het volgende probleem op te lossen.
Maar alleszins al bedankt om me in een richting te sturen.
- blijkbaar moet ik de WAN poort van de R7000 verbinden in AP-mode (volgens manual)
- Netgear raadt aan om in AP-mode het IP-adres toch via DHCP toe te laten kennen door de BBOX ("tenzij je weet wat je doet")
Gisteren ben ik gestopt met het probleem dat ik geen wifi acces meer kon krijgen.
En ook: dat duurt allemaal zo lang : als je de router reboot zijn we 30 minuten verder om het volgende probleem op te lossen.
Maar alleszins al bedankt om me in een richting te sturen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Stap 1 in standaard netwerken:
1 router gebruiken... geen routers achter routers e.d.
Stap 1 bij niet genoeg bereik/snelheid met wifi:
Extra access points halen... goedkoper dan router en beter.
1 router gebruiken... geen routers achter routers e.d.
Stap 1 bij niet genoeg bereik/snelheid met wifi:
Extra access points halen... goedkoper dan router en beter.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Je netgear kan echt geen ip adres aan je bbox uitdelen als je hem via zijn wan poort met de bbox verbindt.
Mss verwar je een paar dingen?
De netgear zal wss beweren dat als hij het netwerk op zich neemt, en dus met de lan poort met de bbox verbonden is, dat je hem dan via dhcp het ip laat toewijzen.
Dat gaat er overigens vanuit dat een bbox zijn lan ip aanvaardt van een dhcp server.
Je mag trouwens nooit je bbox range en je netgear range hetzelfde houden, maw voor 192.168.y.x MOET y een andere waarde hebben, wanneer je de bbox aan de wan poort van de netgear steekt.
Anders heb je twee aparte netwerken met dezelfde range, en dan gaat er niet veel nog werken.
Mss verwar je een paar dingen?
De netgear zal wss beweren dat als hij het netwerk op zich neemt, en dus met de lan poort met de bbox verbonden is, dat je hem dan via dhcp het ip laat toewijzen.
Dat gaat er overigens vanuit dat een bbox zijn lan ip aanvaardt van een dhcp server.
Je mag trouwens nooit je bbox range en je netgear range hetzelfde houden, maw voor 192.168.y.x MOET y een andere waarde hebben, wanneer je de bbox aan de wan poort van de netgear steekt.
Anders heb je twee aparte netwerken met dezelfde range, en dan gaat er niet veel nog werken.