Modem router omruilen
Vandaag heb ik thuis nog een cbn cv6181e modem + dir-615 router van telenet.
1) Ik neem aan dat ik enkel voordelen ga hebben qua WiFi etc door zo'n omruil naar CBN CH7465LG met WiFi ac aan te vragen? Of zijn er toch nadelen tegen mijn huidige combinatie.
2) Ik heb op die telenet dir-615 wel ddwrt gezet ooit.. Wat doe ik hier nu best mee?
Heb enkel internet bij telenet business fiber 200. En wil vooral wat betere WiFi.
Thanks.
1) Ik neem aan dat ik enkel voordelen ga hebben qua WiFi etc door zo'n omruil naar CBN CH7465LG met WiFi ac aan te vragen? Of zijn er toch nadelen tegen mijn huidige combinatie.
2) Ik heb op die telenet dir-615 wel ddwrt gezet ooit.. Wat doe ik hier nu best mee?
Heb enkel internet bij telenet business fiber 200. En wil vooral wat betere WiFi.
Thanks.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Dat hangt ervan af wat er beter moet aan de Wi-Fi?
De snelheid via 5 GHz 802.11n/802.11ac zal normaal gezien aanzienlijk hoger zijn dan wat je nu haalt via 2,4 GHz 802.11n (op voorwaarde dat je apparaten 5 GHz ondersteunen natuurlijk), maar het bereik zal niet noodzakelijk beter zijn. In tegendeel zelfs, je huidige router heeft externe antennes en de CBN CH7465LG niet.
Wil je écht goede Wi-Fi, dan kan je beter zelf een degelijke Wi-Fi router kopen (> € 100).
De snelheid via 5 GHz 802.11n/802.11ac zal normaal gezien aanzienlijk hoger zijn dan wat je nu haalt via 2,4 GHz 802.11n (op voorwaarde dat je apparaten 5 GHz ondersteunen natuurlijk), maar het bereik zal niet noodzakelijk beter zijn. In tegendeel zelfs, je huidige router heeft externe antennes en de CBN CH7465LG niet.
Wil je écht goede Wi-Fi, dan kan je beter zelf een degelijke Wi-Fi router kopen (> € 100).
Wel bvb van router naar tv in rechte lijn is het nog geen 5 meter maar er zitten wel 2 muren & 1 deur tussen, geen idee of dat dan beter beeld gaat geven op de Netflix over WiFi, nu zien we hem soms wat terugvallen naar mindere kwaliteit.
Voor de rest is het een klein huis, en router staat vrij centraal dus zitten altijd binnen de 10m ervan in rechte lijn, maar meestal wat muren ertussen.
En met een goede asus ofzo zal het zeker nog beter zijn , iemand in de familie heeft bvb asus ac-3200, maar zelf wou ik dat uitstellen tot wanneer ik ooit met een nieuwe tv 4K Netflix wil kijken bvb. Dat kan nog een jaartje of 2 zijn, tegen dan zijn die routers weer nog wat goedkoper/beter voor hetgeen ik ze nodig heb.
Dus is deze gratis "upgrade" naar zo'n WiFi Ac-router van Telenet zelf in mijn geval de moeite denk je?
Voor de rest is het een klein huis, en router staat vrij centraal dus zitten altijd binnen de 10m ervan in rechte lijn, maar meestal wat muren ertussen.
En met een goede asus ofzo zal het zeker nog beter zijn , iemand in de familie heeft bvb asus ac-3200, maar zelf wou ik dat uitstellen tot wanneer ik ooit met een nieuwe tv 4K Netflix wil kijken bvb. Dat kan nog een jaartje of 2 zijn, tegen dan zijn die routers weer nog wat goedkoper/beter voor hetgeen ik ze nodig heb.
Dus is deze gratis "upgrade" naar zo'n WiFi Ac-router van Telenet zelf in mijn geval de moeite denk je?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De door Telenet destijds geleverde "DIR-615/TN" is geen router, maar een "draadloos basisstation", dus een WiFi access point + switch met 5 (100 mbps) LAN poorten (LAN0-4).gotjee schreef:Vandaag heb ik thuis nog een cbn cv6181e modem + dir-615 router van telenet.
In ieder geval haal je hiermee - noch bedraad noch met WiFi - de snelheden van jouw internet abonnement (buss fiber 200) niet!
Een upgrade naar de Telenet Homegateway, zal zowel voor jouw WiFi, als voor jouw bedrade toestellen een grote verbetering zijn!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gotjee,
vorige week zat ik in exact dezelfde situatie als jezelf....had ook die zwarte modem van telenet en wou ook die witte modem via ac wifi....mijn situatie was ook quasi dezelfde, modem/router staat ca 5 meter van wifi verbinding (vogelvlucht), twee muren + 1 deur ertussen ...zie hieronder m'n resultaat (ik heb whoppa, maw 200mbsec fiber) en gebruik uitsluitend wifi
oude modem van telenet (zwart, 1 jaar oud) - downloadsnelheid 5ghz netwerk ca 95mbit - downloadsnelheid 2.4ghz netwerk ca 50mbit
nieuwe witte modem van telenet - downloadsnelheid 5ghz netwerk (wifi), dus volledig draadloos....196mbit downloadsnelheid
Wel moet ik er nog bijvermelden dat m'n verbindinding wel eens durft weg te vallen, ik kies voor de 5ghz verbinding omdat deze stabieler zou zijn....aan m'n netwerkadapter zal 't wellicht niet liggen maar idd....bereik van wifi is volgens mij niet beter met die witte modem, snelheid daarentegen wel...
vorige week zat ik in exact dezelfde situatie als jezelf....had ook die zwarte modem van telenet en wou ook die witte modem via ac wifi....mijn situatie was ook quasi dezelfde, modem/router staat ca 5 meter van wifi verbinding (vogelvlucht), twee muren + 1 deur ertussen ...zie hieronder m'n resultaat (ik heb whoppa, maw 200mbsec fiber) en gebruik uitsluitend wifi
oude modem van telenet (zwart, 1 jaar oud) - downloadsnelheid 5ghz netwerk ca 95mbit - downloadsnelheid 2.4ghz netwerk ca 50mbit
nieuwe witte modem van telenet - downloadsnelheid 5ghz netwerk (wifi), dus volledig draadloos....196mbit downloadsnelheid
Wel moet ik er nog bijvermelden dat m'n verbindinding wel eens durft weg te vallen, ik kies voor de 5ghz verbinding omdat deze stabieler zou zijn....aan m'n netwerkadapter zal 't wellicht niet liggen maar idd....bereik van wifi is volgens mij niet beter met die witte modem, snelheid daarentegen wel...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Telenet gaat die dir-615 heus niet terug vragen (ze zouden hem toch meteen in de vuilbak gooien).
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik heb OpenWRT op zo'n Telenet DIR-615 staan. Die toestellen worden niet meer uitgeleverd en als die bij een klant sneuvelt, dan wordt een nieuwe HGW geplaatst. Geen geklooi meer met twee losse toestellen. Ik zou het dus blauw-blauw laten. De kans is groot dat je het toestel niet eens terug moet inleveren.gotjee schreef:Thanks voor de Info al. En nog iemand ervaring met ddwrt geflashed te hebben op telenet device. Moet ik dit op een of andere manier reverten voor mijn wissel?
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Als Telenet een los access point levert, wordt dat verkocht/kado gegeven aan de klant. Je krijgt dat maw niet in bruikleen, zoals de modem. Als je opzegt moet je het niet inleveren, maar als het buiten de garantieperiode kapot gaat moet je het wel op eigen kosten vervangen.
- diepvries
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 6 keer
De 2.4 GHz is enkel onstabiel als er veel andere 2.4 GHz netwerken in zijn bereik zitten. (wifi, babyfoon, microgolf, ...) De 5.0 GHz zal deze problemen oplossen omdat deze frequentie (voorlopig) minder voorkomt, niet alle apparaten kunnen de 5.0 GHz ontvangen trouwens.huif schreef: ik kies voor de 5ghz verbinding omdat deze stabieler zou zijn...
Als er niet veel storing is van andere netwerken gebruik ik altijd de 2.4 GHz, deze gaat toch een stuk verder en heeft minder moeite met dikke muren en isolatie.
Orange LOVE 100Mbps
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
OVH VOIP + Gigaset C530IP
iPhone XR 64GB (1) - Proximus Zen
iPhone XR 64GB (2) - Orange Dolfijn
daar heb je gelijk in, uit mijn (korte ervaring) kan ik enkel maar uitmaken dat 2.4ghz volgens mij veel stabieler is dan 5ghz want deze 5ghz verbinding valt geregeld weg (voor enkele seconden), maar snelheden daarentegen zijn wel veel hogerSimon963 schreef:De 2.4 GHz is enkel onstabiel als er veel andere 2.4 GHz netwerken in zijn bereik zitten. (wifi, babyfoon, microgolf, ...) De 5.0 GHz zal deze problemen oplossen omdat deze frequentie (voorlopig) minder voorkomt, niet alle apparaten kunnen de 5.0 GHz ontvangen trouwens.huif schreef: ik kies voor de 5ghz verbinding omdat deze stabieler zou zijn...
Als er niet veel storing is van andere netwerken gebruik ik altijd de 2.4 GHz, deze gaat toch een stuk verder en heeft minder moeite met dikke muren en isolatie.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
ALs je enkel je wifi wil verbeteren, plaats dan een access point bij. En vervang de dir 615 door een volwaardige router in eigen beheer.
Het bereik van wifi, of dit nu 2.4 of 5 Ghz is, is afhankelijk van je omgeving.
Je kan dus best teleurgesteld zijn als je de nieuwe combinatie van telenet gebruikt en de instellingen en/of plaatsing niet optimaal zijn.
Je kan dus best teleurgesteld zijn als je de nieuwe combinatie van telenet gebruikt en de instellingen en/of plaatsing niet optimaal zijn.
Ja ik heb meerdere opties, ik heb nu dus al een Docsis 3.0 modem-only van telenet met dan die DIR-615 die herflashed is naar router erachter.mailracer schreef:ALs je enkel je wifi wil verbeteren, plaats dan een access point bij. En vervang de dir 615 door een volwaardige router in eigen beheer.
* Docsis 3.0 modem-only laten hangen en zelf een betere router installeren dan die DIR-615, eentje met deftige dual band.
* Docsis 3.0 modem-only en DIR-615 laten hangen, en op andere locatie waar ik wired internet heb nog een oude router die ik liggen heb bij inschakelen
* Docsis 3.0 modem-only laten vervangen door de nieuwe all-in-one met Wifi AC, en indien nodig mijn DIR-615 terug activeren op andere locatie?
Maar aangezien ik meer en meer lees hoe mensen net aandringen om deze modem-only van Telenet te krijgen, ben ik misschien niet goed bezig als ik deze zou opgeven voor een all-in-one. Weet niet wat ik verlies van functionaliteit in dat geval.
- mailracer
- Elite Poster
Behou de Moden-only en investeer in een nieuwe router die je in eigen heheer neemt. Deze van Telenet moet je altijd aanpassen via mijn Telenet en duurt soms een kwartier voordat deze je instelling aanvaard.
Je kan later je dir 615 als access point gebruiken mocht dit nodig zijn
Je kan later je dir 615 als access point gebruiken mocht dit nodig zijn
-
- Deel van't meubilair
En hier gaan we weer... waarom zou de persoon een router in eigen beheer moeten hebben ?
Wat zou de gebruiker er extra mee gaan doen ? Moet hij soms ieder uur een instelling aanpassen ?
Het is alsof je iedereen die een personen wagen heeft toch maar pushed om een 4x4 wagen te nemen omdat dit voor sommige misschien handiger is (terwijl hij in 99% van de gevallen nooit een modderwegje zal zien).
Wat zou de gebruiker er extra mee gaan doen ? Moet hij soms ieder uur een instelling aanpassen ?
Het is alsof je iedereen die een personen wagen heeft toch maar pushed om een 4x4 wagen te nemen omdat dit voor sommige misschien handiger is (terwijl hij in 99% van de gevallen nooit een modderwegje zal zien).
- mailracer
- Elite Poster
Omdat dit reeds het geval is , en ik wou hem enkel wijzen op het feit dat hij enkel via mijn telenet een aanpassing kan doen en dit lang duurt.r2504 schreef:En hier gaan we weer... waarom zou de persoon een router in eigen beheer moeten hebben ?
Hij doet met die info wat hij wil. Niet wat jij ervan maakt.
-
- Deel van't meubilair
Ja, in het slechtste geval enkele minuten... drama, oh drama (zeker omdat je misschien twee keer per jaar iets aanpast) !mailracer schreef:en ik wou hem enkel wijzen op het feit dat hij enkel via mijn telenet een aanpassing kan doen en dit lang duurt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Aangezien de persoon nu al een modem only heeft, heeft hij (hopelijk) al een eigen router?
Anders wordt het dringend tijd dat er verandering komt.
Anders wordt het dringend tijd dat er verandering komt.
-
- Deel van't meubilair
De TS heeft nog een oude setup (waar modem en wireless nog apart werden geleverd)... dit is totaal niet representatief voor z'n huidige gebruik.
Waarom zou hij trouwens een nieuwe router moeten gaan kopen als hij deze gratis kan krijgen van Telenet ?
Zolang de TS niet aangeeft specifieke vereisten te hebben blijf ik het bizar vinden dat mensen hier modem-only's en aankoop van extra hardware liggen te promoten (het is niet omdat het voor jou en mij misschien de beste oplossing is dat dit voor iedereen zo is).
Waarom zou hij trouwens een nieuwe router moeten gaan kopen als hij deze gratis kan krijgen van Telenet ?
Zolang de TS niet aangeeft specifieke vereisten te hebben blijf ik het bizar vinden dat mensen hier modem-only's en aankoop van extra hardware liggen te promoten (het is niet omdat het voor jou en mij misschien de beste oplossing is dat dit voor iedereen zo is).
Ik heb de oplossing voor m'n probleem gevonden, ik post 't hier omdat dit voor anderen misschien ook een oplossing kan zijn, je weet maar nooit (even gegoogled en ik ben zeker niet de enige voor wat onderstaande de oplossing was)huif schreef:daar heb je gelijk in, uit mijn (korte ervaring) kan ik enkel maar uitmaken dat 2.4ghz volgens mij veel stabieler is dan 5ghz want deze 5ghz verbinding valt geregeld weg (voor enkele seconden), maar snelheden daarentegen zijn wel veel hogerSimon963 schreef:De 2.4 GHz is enkel onstabiel als er veel andere 2.4 GHz netwerken in zijn bereik zitten. (wifi, babyfoon, microgolf, ...) De 5.0 GHz zal deze problemen oplossen omdat deze frequentie (voorlopig) minder voorkomt, niet alle apparaten kunnen de 5.0 GHz ontvangen trouwens.huif schreef: ik kies voor de 5ghz verbinding omdat deze stabieler zou zijn...
mijn gegevens
internet = telenet whoppa (max. download 200mbps)
hardware = witte modem/router van telenet + usb adapter tp-link archer T4UH (ondersteunt 5Ghz, maw ondersteunt ac..)
probleem = wifi verbinding viel constant weg (meestal voor een paar seconden) alhoewel m'n pc aangaf dat de wifi verbinding "Excellent" was, heel vervelend tijdens gamen/surfen
situatie = ik had m'n usb adapter aangesloten op een usb 3.0 poort (usb adapter is ook 3.0 usb), heb verschillende usb poorten geprobeerd, steeds 't zelfde (wegvallende wifi verbinding), 2.4Ghz netwerk was stabieler maar viel ook nog wel eens weg (minder frequent) + de snelheden op 't 2.4Ghz netwerk waren niet echt schitterend qua snelheid
Had ook gecheckt via inssider of er geen interferentie was, die was er niet (niet op 5ghz en niet op 2.4ghz)
oplossing = (in 't Engels...)Go to "Devices and Printers">802.11n NIC>Properties> Hardware>select "TP-LINK Wireless adapter">Properties>Change Config.>Advanced>USB Switch Mode> Value (Change it from "Auto" to "Force USB 2.0").
resultaat = een stabiele verbinding, sedert ik bovenstaande heb uitgevoerd is m'n wifi verbinding (sedert anderhalve dag) nog geen enkele keer weggevallen en de snelheid mag er ook best zijn, haal constant een wifi snelheid van ca 192mbps....
dit zal niet voor iedereen een oplossing bieden, maar 't kan geen kwaad om dit eens te testen vooraleer je overweegt om andere (dure) hardware bij te kopen (powerlines, wif extenders, etc...)
Sedert ik dit uitgevoerd heb is m'n verbinding heel stabiel, nog geen enkele keer
-
- Elite Poster
Je leest dingen die er niet staan.r2504 schreef:De TS heeft nog een oude setup (waar modem en wireless nog apart werden geleverd)... dit is totaal niet representatief voor z'n huidige gebruik.
Ik zeg niet "een eigen router", ik zeg "een router".
Het is altijd de bedoeling geweest dat de user achter de modemonly een eigen router stak.
Als dat niet gebeurt is moet er dus dringend een router komen.
Ik zal even wat meer informatie geven, ben zelf werkzaam in de IT en geen volledige leek op gebied van netwerken, maar sommige dingen zijn lastig te voorspellen zoals deze switch van devicer2504 schreef:Zolang de TS niet aangeeft specifieke vereisten te hebben blijf ik het bizar vinden dat mensen hier modem-only's en aankoop van extra hardware liggen te promoten (het is niet omdat het voor jou en mij misschien de beste oplossing is dat dit voor iedereen zo is).
Ik heb een 200mpbs business abbo, apparte docsis3 modem ,
en alles loopt door 100mpbs DIR-615 + wifi n, deze is gene AP maar een herflashed router met DDWRT. Hiermee haal ik volgende snelheden.
* wireless op laptop gemiddel in huis: 69.14mbps
* wired laptop:94.73mbps
* wireless xbox/mediacenter: 17.22mbps (zit vanalles tussen van kast/muur)
* wired xbox/mediacenter over powerlines: 35.94mbps
Nu zou ik graag aan mijn xbox/mediacenter sneller internet hebben.
Aangezien ik binnen jaartje misschien een 4K tv zal hebben en dus 4K content van zowel lokaal op NAS als op Netflix wil kijken.
Die powerlines zijn TP-LINK TL-PA6030KIT-AV600 Gigabit Powerlines.
Maar ik haal er dus maar zo'n 36mpbs op. Oud huis, andere elektriciteits-kring etc.. voor de digibox is dit ok maar voor 4K te streamen zal dit wat nipt zijn.
Dus dacht ik aan mijn wireless signaal, of dit niet beter zou kunnen, maar momenteel haal ik daar dus maar 17mpbs. (2 muren + 1 deur + 1 kast ertussen..)
Vandaar vertrok mijn vraag, of dit met die nieuwe all-in-one met Wifi Ac snellere wifi zou hebben aan mijn xbox/mediacenter als met mijn DIR-615.
Uiteindelijke doel is mijn netwerk klaarhebben voor 4K op de TV, indien niet is een nieuwe router wel een optie, of zal ik deze misschien proberen op een andere plek te zetten.
Alsook is mijn wired netwerk momenteel dus gebottlenecked door die die DIR-615 tot 100mpbs terwijl ik eigenlijk wel gigabit-ethernet heb liggen in de rest van mijn huis.
Spijtig genoeg loopt dit ethernet niet tot aan de tv, en is dit momenteel ook geen optie.
-
- Elite Poster
Als je ITer bent en nu al met een ddwrt router werkt, dan raad ik de serieus beperkte all-in-one ten stelligste af.
De routers van telenet zijn zeer beperkt in geavanceerdere settings; port forwarding kunnen ze bv niet naar een andere port, iirc.
Dan hang je beter zelf een AP bij.
De routers van telenet zijn zeer beperkt in geavanceerdere settings; port forwarding kunnen ze bv niet naar een andere port, iirc.
Dan hang je beter zelf een AP bij.
-
- Deel van't meubilair
De TS heeft het er ooit op geflashed... dat is wat mij betreft nog iets anders dan "ermee werken".ITnetadmin schreef:Als je ITer bent en nu al met een ddwrt router werkt
Heeft de TS ook maar één setting aangepast in DD-WRT (waarom heeft hij het er trouwens op geflashed, omdat het hip was of een specifieke nood ?) en zo ja met welke bedoeling.
Met alle respect maar als je zoiets niet kan inschatten dan denk ik dat je kennis op gebied van netwerken zeer beperkt is (en een eigen router ook niet echt een meerwaarde is, al blijft dat een persoonlijke keuze)gotjee schreef:Ik zal even wat meer informatie geven, ben zelf werkzaam in de IT en geen volledige leek op gebied van netwerken, maar sommige dingen zijn lastig te voorspellen zoals deze switch van device
Zelfs met je D-Link kan jij 4K TV aan... het probleem is eerder de afstand van je wireless. Een snellere wireless modem gaat dit probleem vermoedelijk niet oplossen, enkel een kabel of goede powerline (al is je elektriciteitsnet daarvoor duidelijk van mindere kwaliteit) lossen zoiets op.gotjee schreef:Nu zou ik graag aan mijn xbox/mediacenter sneller internet hebben.
Aangezien ik binnen jaartje misschien een 4K tv zal hebben en dus 4K content van zowel lokaal op NAS als op Netflix wil kijken.
Er zijn verschillen tussen wireless routers/AP's echter dat is zeer moeilijk op voorhand te bepalen... ik ga je dus zeker niet op kosten jagen door model X of Y aan te bevelen wat die garantie kan ik (en niemand anders) je geven. Nogmaals, probeer een UTP kabel te trekken of je powerline te optimaliseren.gotjee schreef:Dus dacht ik aan mijn wireless signaal, of dit niet beter zou kunnen, maar momenteel haal ik daar dus maar 17mpbs. (2 muren + 1 deur + 1 kast ertussen..)
Indien je ontvangst goed is zal je zeker betere snelheden halen (als je XBOX/mediacenter tenminste AC ondersteuning heeft)... indien de ontvangst slecht is dan zal die meestal ook slecht blijven (hardware kan geen muren of kasten weg toveren).gotjee schreef:Vandaar vertrok mijn vraag, of dit met die nieuwe all-in-one met Wifi Ac snellere wifi zou hebben aan mijn xbox/mediacenter als met mijn DIR-615.
Dat zal inderdaad opgelost zijn met een nieuwe router van TN.gotjee schreef:Alsook is mijn wired netwerk momenteel dus gebottlenecked door die die DIR-615 tot 100mpbs terwijl ik eigenlijk wel gigabit-ethernet heb liggen in de rest van mijn huis.
Bedankt voor de uitgebreide reply, maar eerst zeg je:
Misschien had iemand anders deze switch al eens gedaan.
En reden voor DDWRT/flash , verschillende, al draait die er wel al jaren op dus wat exact allemaal weet ik hier niet vanbuiten maar oa:
Ik heb nooit 1 van mijn devices kunnen zien/configureren via 'Mijn Telenet', dus voorheen kon ik helemaal niets aanpassen.
Voor bepaalde toegang van buitenaf naar dingen op mijn intranet heb ik wat dingen zitten instellen.
Voor wat meer access-control op mijn netwerk whitelist/blacklist
DNS-instellingen
DMZ
Aanpassingen aan antenne
Nu aangezien ik nooit een device op 'Mijn Telenet' heb kunnen aanpassen weet ik ook niet wat ik allemaal zou verliezen van mogelijkheden.
Nuja aangezien er toch geen garantie is dat die all-in-one iets zou verbeteren en ik misschien toch functionaliteit zal verliezen, heb ik mijn afspraak met Telenet gecancelled voor nu.
Ik zal eerst is kijken of ik die powerlines wat beter kan krijgen maar ik vrees ervoor.
Daarna kan ik nog opteren om een router die ik nog heb liggen bij in te schakelen als AP, meer in de buurt van xbox/mediacenter.
Last resort is dat ik op moment dat het echt nodig blijkt nog eens rondkijk naar een wifi AC router om bij in te schakelen als AP moest hij als vervanging van huidige router het probleem niet oplossen.
en erna zeg jer2504 schreef:Met alle respect maar als je zoiets niet kan inschatten dan denk ik dat je kennis op gebied van netwerken zeer beperkt is
Terwijl ik dat net bedoel dat het gewoon moeilijk te voorspellen is of die all-in-one betere wifi zou leveren aan die xbox/mediacenter.r2504 schreef:Er zijn verschillen tussen wireless routers/AP's echter dat is zeer moeilijk op voorhand te bepalen... ik ga je dus zeker niet op kosten jagen door model X of Y aan te bevelen wat die garantie kan ik (en niemand anders) je geven
En reden voor DDWRT/flash , verschillende, al draait die er wel al jaren op dus wat exact allemaal weet ik hier niet vanbuiten maar oa:
Ik heb nooit 1 van mijn devices kunnen zien/configureren via 'Mijn Telenet', dus voorheen kon ik helemaal niets aanpassen.
Voor bepaalde toegang van buitenaf naar dingen op mijn intranet heb ik wat dingen zitten instellen.
DNS-instellingen
DMZ
Aanpassingen aan antenne
Nu aangezien ik nooit een device op 'Mijn Telenet' heb kunnen aanpassen weet ik ook niet wat ik allemaal zou verliezen van mogelijkheden.
Nuja aangezien er toch geen garantie is dat die all-in-one iets zou verbeteren en ik misschien toch functionaliteit zal verliezen, heb ik mijn afspraak met Telenet gecancelled voor nu.
Ik zal eerst is kijken of ik die powerlines wat beter kan krijgen maar ik vrees ervoor.
Daarna kan ik nog opteren om een router die ik nog heb liggen bij in te schakelen als AP, meer in de buurt van xbox/mediacenter.
Last resort is dat ik op moment dat het echt nodig blijkt nog eens rondkijk naar een wifi AC router om bij in te schakelen als AP moest hij als vervanging van huidige router het probleem niet oplossen.
-
- Deel van't meubilair
Ook al heeft iemand anders dat gedaan... wireless is NOOIT identiek... het heeft dan ook geen zin dit te gaan vergelijken met iemand anders.gotjee schreef:Terwijl ik dat net bedoel dat het gewoon moeilijk te voorspellen is of die all-in-one betere wifi zou leveren aan die xbox/mediacenter.
Daar ga je betere resultaten mee boeken dan gewoon wireless X vervangen door wireless Y.gotjee schreef:Daarna kan ik nog opteren om een router die ik nog heb liggen bij in te schakelen als AP, meer in de buurt van xbox/mediacenter.
Langs de andere kant kan je die nieuwe TN AC modem/router gratis bekomen bij zo'n bezoek... dus why not ?
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Blijf ver weg van die homegateway, een eigen router is meer voor u.gotjee schreef: Voor bepaalde toegang van buitenaf naar dingen op mijn intranet heb ik wat dingen zitten instellen.
DNS-instellingen
DMZ
Aanpassingen aan antenne
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- mailracer
- Elite Poster
zijn netwerk heeft duidelijk een upgrade nodig, maar als je kan leven met de 100 Mbit limiet op de lan poorten van je dlink ddwrt router, plaats dan gewoon bij wijze van test die oude router als ap korter bij de woonkamer om je WiFi in je huis te verbeteren. Je kan altijd, als je echt naar 4K overschakelt , je netwerk verbeteren en ftp trekken of powerline adapters vernieuwen.
Wel is het zo dat Telenet on tour je netwerk komt nazien, je een voorstel doet en je nog altijd kan beslissen of je deze installatie wil. ALs je dan merkt dan de alles in één bak niet aan je voorwaarden voldoet dan beslis je zelf of deze gezet word of niet. De technieker die je netwerk controleert mag pas vertrekken als alles werkt zoals voorheen.
Oorspronkelijk zou ik een all in one aanraden aan totale computerleken waar Telenet verantwoordelijk voor is, dan dat altijd nonkel-PC mag uitrukken om familiale netwerk problemen op te lossen. Die bakjes zijn ook ontworpen voor de gewone netwerk gebruikers en hebben bij veel klanten hun nut al bewezen. Voordeel is dat je digicorders en PC's op hetzelfde netwerk mag schakelen terwijl je bij een modem only nog een switch moet voorzien tussen modem en router om je decoders van een netwerk te voorzien. Aangezien je geen tv van Telenet hebt is dit geen probleem.
Welke van de twee is een persoonlijke keuze dus en ook dit forum is ervan vol geschreven. Maar de discussie hieronder zal pas verdwijnen als je de routerfunctie volledig kan uitzetten om je eigen router zonder veel omwegen te kunnen benutten.
Ikzelf heb altijd een modem only gehad en wens dit ook te houden omdat ik heb geïnvesteerd in degelijk netwerk materiaal en wens daar zelf de controle over te houden.
Wel is het zo dat Telenet on tour je netwerk komt nazien, je een voorstel doet en je nog altijd kan beslissen of je deze installatie wil. ALs je dan merkt dan de alles in één bak niet aan je voorwaarden voldoet dan beslis je zelf of deze gezet word of niet. De technieker die je netwerk controleert mag pas vertrekken als alles werkt zoals voorheen.
Oorspronkelijk zou ik een all in one aanraden aan totale computerleken waar Telenet verantwoordelijk voor is, dan dat altijd nonkel-PC mag uitrukken om familiale netwerk problemen op te lossen. Die bakjes zijn ook ontworpen voor de gewone netwerk gebruikers en hebben bij veel klanten hun nut al bewezen. Voordeel is dat je digicorders en PC's op hetzelfde netwerk mag schakelen terwijl je bij een modem only nog een switch moet voorzien tussen modem en router om je decoders van een netwerk te voorzien. Aangezien je geen tv van Telenet hebt is dit geen probleem.
Welke van de twee is een persoonlijke keuze dus en ook dit forum is ervan vol geschreven. Maar de discussie hieronder zal pas verdwijnen als je de routerfunctie volledig kan uitzetten om je eigen router zonder veel omwegen te kunnen benutten.
Ikzelf heb altijd een modem only gehad en wens dit ook te houden omdat ik heb geïnvesteerd in degelijk netwerk materiaal en wens daar zelf de controle over te houden.
Laatst gewijzigd door mailracer 27 jan 2017, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
- MaT
- Elite Poster
Waarom? Voor de redenen die hij geeft is hij beter af met eigen toestellen. Of wil je beweren dat wat hij wil ook kan op een homegateway?Sylvester schreef:Allé we zijn weer vertrokken...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
Iedereen heeft hier zijn eigen "drempelwaarde" waarop het advies switcht van hgw naar modemonly.
Bij sommigen is dat "enkel indien absoluut nodig", bij anderen "van zodra een hgw niet strikt noodzakelijk blijkt".
Bij mij is dit "van zodra de user ervaring heeft met netwerken of bereid is die ervaring op te doen als hobbyist, of een niet-vanilla netwerk heeft".
In mijn geval is er dus aan genoeg voorwaarden voldaan om de hgw af te raden, en de OP als advies mee te geven om zelf een goeie router en desnoods extra AP te voorzien.
Bij sommigen is dat "enkel indien absoluut nodig", bij anderen "van zodra een hgw niet strikt noodzakelijk blijkt".
Bij mij is dit "van zodra de user ervaring heeft met netwerken of bereid is die ervaring op te doen als hobbyist, of een niet-vanilla netwerk heeft".
In mijn geval is er dus aan genoeg voorwaarden voldaan om de hgw af te raden, en de OP als advies mee te geven om zelf een goeie router en desnoods extra AP te voorzien.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... het enige punt is de DNS instellingen... al kan je die zonder problemen ook op de clients doen. Blacklists (ik vermoed MAC filtering) is zinloos, DMZ heeft de TN HGW ook en van antenne's moet je bij wireless afblijven (zeker bij AC en MIMO configuraties).MaT schreef:Of wil je beweren dat wat hij wil ook kan op een homegateway?
Voor zover ik de TS kan inschatten heeft hij ooit eens enkele instellingen gedaan maar was het eerder experimenteel en niet echt een noodzaak. Uiteindelijk moet hij zelf beslissen of dit nog een actuele noodzaak is, maar als je MaT laat doen heeft iedereen morgen een modem only staan wat gewoon absurd is.
- MaT
- Elite Poster
Stop, we zijn er al. Hij kan dus niet hetzelfde doen met zijn eigen router en de homegateway.r2504 schreef:Inderdaad... het enige punt is de DNS instellingen... al kan je die zonder problemen ook op de clients doen.MaT schreef:Of wil je beweren dat wat hij wil ook kan op een homegateway?
DNS aanpassen op router niveau of in de client zelf is niet helemaal hetzelfde. Op de client doe je dat enkel als je die specifieke client een andere DNS wilt laten gebruiken. Wil je de default DNS voor alle toestellen in je netwerk aanpassen doe je dat op router niveau.
Als er nu 1 vast toestel aanwezig is in je netwerk zou je nog kunnen zeggen dat er niet veel verschil is, maar die tijden zijn allang voorbij. Tegenwoordig zijn 10 of meer toestellen niet ondenkbaar. Have fun met alle clients manueel in te stellen, met eens snel een andere DNS te nemen wegens problemen met de huidige en met het aanpassen van de DNS telkens je een toestel van een niet inwoner toegang geeft tot je netwerk.
JIj vermoed, dus jij gaat ervan uit. Er bestaan nog andere filters ook he, ik zie nergens een aanwijzing dat het om MAC filtering gaat.r2504 schreef:Blacklists (ik vermoed MAC filtering) is zinloos,
r2504 schreef:maar als je MaT laat doen heeft iedereen morgen een modem only staan wat gewoon absurd is.
En als men jou laat doen is het verboden om over de mogelijkheid te praten zolang de TS niet zelf aangeeft dat hij met een netwerk zit op industrieel niveau. Zelfs als iemand met een goede reden komt zoals (D)DNS dan wimpel je het af als niet noodzakelijk omdat je het wel manueel op elke client kunt doenr2504 schreef:Zolang de TS niet aangeeft specifieke vereisten te hebben blijf ik het bizar vinden dat mensen hier modem-only's en aankoop van extra hardware liggen te promoten
Daarbij wil hij betere wifi, dan ben je vaak niet beter af met de HGW want die word niet altijd op de ideale locatie geinstalleerd en dan mag je alsnog extra hardware aankopen en moet je het instellen om samen te werken met die beperkte HGW.
Waarom raad je hem geen ubiquity hardware aan?
-
- Deel van't meubilair
Omdat ik redelijk goed ben in het inschatten van de noden van andere mensen (doe ik dagelijks professioneel)... en ik mensen wil helpen, niet opzadelen met extra kosten voor iets waar ik van voel dat ze het nooit zullen gebruiken en of zelfs missen (laat staan beseffen dat ze het missen). En ja, als de nood er is zal ik Unifi, managed switches, Routerboard firewalls, ... aanbevelen wat ik dan soms ook doe.MaT schreef:Waarom raad je hem geen ubiquity hardware aan?
Maar jij slaagt erin bij het minste wat je leest meteen te komen vertellen dat een eigen router een must is, dat je het zeker nodig hebt ! Moest jij autoverkoper zijn dan ging iedereen zeker buiten met een 4x4 of zelfs een vrachtwagen omdat ze terloops vertelden dat ze ook wel eens een bak bier moeten vervoeren.
95% heeft een All-In-One, 4% heeft een eigen router omdat mensen als jij het zeggen, en 1% gebruikt het echt voor z'n specifieke noden.
Het is aan de TS om aan te voelen in welke categorie hij zit.
- MaT
- Elite Poster
Alleen weet jij die noden altijd te herleiden tot datgene wat een HGW kan.r2504 schreef:Omdat ik redelijk goed ben in het inschatten van de noden van andere mensen
Als hij zijn DNS wil instellen op zijn router dan is een eigen router een must want dat is onmogelijk in de HGW.r2504 schreef:Maar jij slaagt erin bij het minste wat je leest meteen te komen vertellen dat een eigen router een must is, dat je het zeker nodig hebt !
Als hij filters wil instellen op zijn router dan is een eigen router een must want dat is onmogelijk in de HGW.
HIj werkt nu met DD-WRT, dus hij is zeker geen jan-modaal. En het feit dat hij DD-WRT heeft wijst er op dat hij meer geavanceerde functionaliteit wil want de meeste routers hebben al meer functionaliteit dan de HGW.
En dat zijn volledig uit de duim gezogen cijfers. Er zit niet eens 4% van de klanten op fora als deze.r2504 schreef:95% heeft een All-In-One, 4% heeft een eigen router omdat mensen als jij het zeggen, en 1% gebruikt het echt voor z'n specifieke noden.
-
- Elite Poster
We weten intussen (zie mijn post hierboven) dat iedereen hier andere thresholds heeft om de modem-only of de HGW aan te raden.
Bij sommigen is elke ietwat non-vanilla netwerkvraag een goeie reden om een modem-only switch aan te raden, bij anderen moet er al een heus bedrijfsnetwerk staan met spreekwoordelijke serverrack alvorens een modem-only een beter alternatief zou zijn dan een HGW.
De rest van ons valt daar ergens tussenin.
Ikzelf raad een modem-only aan bij mensen die (zoals hierboven reeds vermeld) netwerkervaring hebben of bereid zijn deze hobbygewijs op te doen, en een non-standaard huisnetwerk hebben of willen.
Op bovenstaande schaal plaatst mij dat in de categorie "bovengemiddeld snel adviseren naar een modem-only, maar zeker niet bij het minste".
Maar zelfs ik moet in deze toegeven dat het argument "een dns instellen kan de user (desnoods) ook op de client zelf" een bijzonder zwak argument is om het gebruik van een HGW te verdedigen, zeker bij een user die een router met dd-wrt gebruikt momenteel.
De user heeft requests/requirements opgegeven die hij niet met de HGW kan bekomen, én hij draait nu al een dd-wrt router (maw er staat momenteel al een modem-only opstelling).
In mijn (ook professionele) opinie is er dus geen enkele reden om die user naar een HGW te sturen.
Bij sommigen is elke ietwat non-vanilla netwerkvraag een goeie reden om een modem-only switch aan te raden, bij anderen moet er al een heus bedrijfsnetwerk staan met spreekwoordelijke serverrack alvorens een modem-only een beter alternatief zou zijn dan een HGW.
De rest van ons valt daar ergens tussenin.
Ikzelf raad een modem-only aan bij mensen die (zoals hierboven reeds vermeld) netwerkervaring hebben of bereid zijn deze hobbygewijs op te doen, en een non-standaard huisnetwerk hebben of willen.
Op bovenstaande schaal plaatst mij dat in de categorie "bovengemiddeld snel adviseren naar een modem-only, maar zeker niet bij het minste".
Maar zelfs ik moet in deze toegeven dat het argument "een dns instellen kan de user (desnoods) ook op de client zelf" een bijzonder zwak argument is om het gebruik van een HGW te verdedigen, zeker bij een user die een router met dd-wrt gebruikt momenteel.
De user heeft requests/requirements opgegeven die hij niet met de HGW kan bekomen, én hij draait nu al een dd-wrt router (maw er staat momenteel al een modem-only opstelling).
In mijn (ook professionele) opinie is er dus geen enkele reden om die user naar een HGW te sturen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 79 keer
Voor mij is het simpel:
Een persoon die dergelijke vraag stelt heeft genoeg aan een HGW. Punt.
Hier gaat het enkel om verbetering/uitbreiding van de WiFi en dat ga je niet altijd oplossen door modem+AP te vervangen door HGW.
De keuze is dus aan de TS:
- Telenet een HGW laten plaatsen en dat AP ergens anders in huis zetten (bereik > ; snelheid > in de buurt van de HGW (afhankelijk van de clients))
- Zelf een nieuwe AP kopen (bereik = +- identiek; snelheid > (afhankelijk van de clients))
- Zelf een 2de AP kopen (bereik > ; snelheid > in de buurt van nieuwe AP (afhankelijk van de clients))
't is nutteloos daarvoor weer een discussie te starten over HGW/modem-only.
Een persoon die dergelijke vraag stelt heeft genoeg aan een HGW. Punt.
Hier gaat het enkel om verbetering/uitbreiding van de WiFi en dat ga je niet altijd oplossen door modem+AP te vervangen door HGW.
De keuze is dus aan de TS:
- Telenet een HGW laten plaatsen en dat AP ergens anders in huis zetten (bereik > ; snelheid > in de buurt van de HGW (afhankelijk van de clients))
- Zelf een nieuwe AP kopen (bereik = +- identiek; snelheid > (afhankelijk van de clients))
- Zelf een 2de AP kopen (bereik > ; snelheid > in de buurt van nieuwe AP (afhankelijk van de clients))
't is nutteloos daarvoor weer een discussie te starten over HGW/modem-only.
Laatst gewijzigd door xayana 28 jan 2017, 09:19, in totaal 3 gewijzigd.