CCatalyst schreef:foxhound schreef:Tegenstand ten opzichte van verandering zal je altijd ondervinden.
Ja, maar als de verandering een van de volgende 2 onderwerpen raakt dan is de emotionele tegenstand altijd onproportioneel extreem, en is een rationele discussie onmogelijk:
* wagens "mijn wagen mijn vrijheid"
* huizen "baksteen in de maag"
Je moet maar eens afhankelijk zijn van het Openbaar Vervoer, en dan besef je toch gauw dat dat geen holle slogan is, toch niet in dit land.
En is het niet logisch dat mensen steigeren als je hen hun (bewegings)vrijheid afneemt?
Gisteren zag ik een reportage over hoe electrische fietsen steeds populairder worden, en hoe velen ervan dromen daarmee naar hun werk te rijden.
Is het niet symptomatisch dat ze liever met de electrische fiets gaan dan in een oncomfortabele, onpraktische bus of trein te zitten?
CCatalyst schreef:Je moet er eens op letten. Dat maakt het er voor de politici ook niet gemakkelijker op, en het vergt politieke moed (en timing) om daar aan te raken zonder vervolgens in de oppositie te belanden, ook al was het een goede beslissing.
Als het is om taksen te heffen, ontbreekt het zelden aan politieke moed.
Om aan de eigen privileges te raken (alcolhol in het parlement bijv.) dan blijkt er weinig animo te zijn...
CCatalyst schreef:Het gedrag van mensen (en bedrijven zijn verzamelingen van mensen) kan je dus enkel sturen door ze op een of andere manier in hun portefeuille te raken als ze het gewenste gedrag niet volgen.
Dat is inderdaad de zeer verzuurde houding van linkse partijen, en natuurlijk het gedroomde excuus om NOG MAAR EENS de belastingen te verhogen.
Nochtans dragen de meeste Vlamingen de gordel, en dat doen ze ook als daar geen boetes aan vasthangen, gewoon omdat het nut ervan duidelijk is, en het weliswaar iets minder comfortabel is, maar toch goed doenbaar.
Helaas is dat met het OV niet het geval voor de meeste burgers.
CCatalyst schreef:Dus: hoe gaan we de bedrijven overtuigen om meer thuiswerk/telewerk toe te laten, in het bijzonder voor de vele jobs die dat toelaten, wetende dat het ergens de winst in het bedrijf zou moeten raken? Let op: de reden waarom dit meestal nog niet gebeurt is door het wantrouwen van de baas tov de werknemer. U zal dus echt met een overtuigend argument moeten afkomen, een marginale kost zal niet volstaan.
Voor mij zou 1 dag per week thuiswerken het maximum zijn, en ik ben werknemer.
Ik vind het asociaal om heel de dag thuis te zitten, weg van collega's, het is niet goed voor het sociaal leven.
CCatalyst schreef:Hmm, ik heb de topic nog eens gecheckt, maar het bizarre is dat alle argumenten tegen verhuizen verwijzen naar tegenargumenten die reeds in de topic zouden moeten staan, maar er niet staan.
Als je natuurlijk op voorhand elk tegenargument als "ongeldig" verklaart heb je altijd gelijk.
Het bewijst gewoon dat je niet wilt luisteren.
CCatalyst schreef:Je zegt dat het een droomwereld is. Ik heb het zelf nochtans gedaan. Waarom zou dit geen basis hebben in de realiteit (niet verwijzen naar de virtuele tegenargumenten in de topic)?
En dan zeggen ze dat je niet met anekdotes mag afkomen...
CCatalyst schreef:Klopt, het probleem zal uiteindelijk zichzelf oplossen.
Dus als alle jobs weggeautomatiseerd zijn, dan zijn we er volgens jou?
Ik denk dat we dan pas met een gigantisch probleem zitten!
Niemand zal u willen betalen om op uw lui gat te zitten!
CCatalyst schreef:In de jaren '60 dacht men ook al dat binnen afzienbare tijd robots al het werk gingen overnemen. Met andere woorden: het gaat allemaal wat trager dan we verwachten/voorspellen.
Zeg maar eerder dat het compleet verkeerde opvattingen zijn over de toekomst.
Toen de eerste computers uitkwamen dachten ze ook dat computers in de toekomst steeds groter gingen worden, in werkelijkheid werd het precies het tegenovergestelde.
Maar nog eens : je job weggeautomatiseerd zien, is echt niet iets om naar uit te kijken!
CCatalyst schreef:Dan zit je met een dilemma: niets doen met mogelijks een totaal infarct tot gevolg voor een onbekende periode, of toch flexibel km-heffing invoeren (met een investering die de burger vooral draagt) om een hoofd te bieden aan het probleem voor de tijd dat het zich nog stelt: kort of lang.
Dit is een vals dilemma.
Vermits het OV geen alternatief is, zal die kilometerheffing helemaal niet leiden tot een oplossen van de files, ze zal wel :
* producten duurder maken (gevolgen voor export !)
* leiden tot extra werkloosheid
* leiden tot verarming
En de vrijgekomen plaatsen in het verkeer zullen snel weer opgevuld worden door de internetverkoop, die diezelfde "experten" dan weer een zeer positieve ontwikkeling vinden.
De enige manier om écht iets te doen, is NU geld investeren in het OV, zodat dat OV ook effectief een alternatief vormt, en dan nog wat reclame maken, en de mensen die er kunnen voor kiezen, zullen ervoor kiezen.
CCatalyst schreef:Ik las onlangs dat bij een recente meting 30% van het verkeer tijdens de spits niet werkgerelateerd was. Er is dus nog veel winst te boeken.
Dan moet je wel aan de gevolgen denken.
Als jij morgen een vrije dag hebt, dan mag jij dus ook niet meer ergens naartoe rijden tijdens de spitsuren.
Enkel werkgerelateerd mag nog volgens jou!
Of misschien moet je naar een specialist voor een of andere aandoening?
Of naar een begrafenis, zoals hier aangehaald?
Of je gaat een familielid in het ziekenhuis gaan bezoeken?
Of er is een trouw waar je naartoe moet?
Of je gaat gaan solliciteren voor een job dichter bij je werk?
Ik blijf het herhalen, het is een ziekte van de tijd als men alles wat niet werkgerelateerd is, als nutteloos beschouwt.
Slafes schreef:5 tot 10% minder wagens in de file is tot 40% minder filetijd! Dus als die 30% niet werk gerelateerde wagens wat kan teruggedrongen worden, dan win je behoorlijk wat.
Ja, maar ben ik dan de enige die die gigantische tegenstelling ziet tussen enerzijds mensen proberen te overhalen niet meer met de auto te rijden onder het motto "elke auto telt!", en tegelijkertijd de juichberichten over hoe de e-commerce aan het boomen is?
Ik heb van mijn werk nu voor 70€ bons van coolblue gekregen.
Ben daar blij mee, maar in het kader van dit debat kan ik alleen concluderen dat er hier een totale tegenstelling heerst.
Als e-commerce met 2% stijgt, dan gaat iedereen staan juichen dat het zo goed gaat met de economie.
Maar over hoeveel extra bestelwagentjes en vrachtwagens extra gaat het hier dan ?
Dizzy schreef:De winnaars zijn naast het milieu en wij dus allemaal vooral de bestuurders die op de baan MOETEN zijn, die geen alternatief hebben.
Als je op je werk moet zijn, heb je meestal OOK geen alternatief.
Dizzy schreef:Haal de onnodige wagens (30%) uit de rij en de rij wordt korter.
Onnodig = met de paardenbril bekeken dat iedereen die niet TIJDENS het werk in de auto zit, nutteloos bezig is.
Ook de dochter die haar moeder in het ziekenhuis gaat bezoeken, ook de man die naar een begrafenis gaat van zijn oom.
Allemaal "nutteloos".
Het zijn dan diegene die zeggen dat andere partijen kil zijn...
Dizzy schreef:Dat heeft dus niets met een klassemaatschappij te maken maar wel met rationalisering.
Niets rationalisering, puur egoïsme.
Anderen weg uit het verkeer zodat ik vrije baan heb...
Dizzy schreef:e ziet hetzelfde in de winkel. Sta je daar aan te schuiven na het werk en dan staan daar 10 gepensioneerden voor je in de rij die de ganse dag kunnen winkelen.
Yep, en hoe ga je die ook alweer aanmoedigen om overdag te winkelen?
Juist, ja, met rekeningrijden...
Die mensen zitten precies bij die 30% "nutteloos" verkeer die je weg wilt.
Logisch redeneren, het is niet iedereen gegeven...
Dizzy schreef:Het alternatief kost geld en dat geld moet men ergens halen. Voor mij is het dus legitiem om het te halen bij de veroorzakers van de problemen. Rekeningrijden kan dus voor mij mits het geld grotendeels naar de alternatieven gaat.
Da's bullshit.
Kijk naar Publifin, waar socialisten het geld van de burger verspillen, dat bewijst dat belastingen absoluut niet garanderen dat het geld ook goed besteed wordt.
Er is zeer veel inefficiëntie in dit land.
Hoeveel keer hoor je niet op het nieuws "het orgaan dat controle moet uitvoeren is onderbemand, heeft te weinig midddelen", en dan blijkt de "oplossing" om er nog eens een orgaan bij te creëren...
Dizzy schreef:Anderzijds verschuilen sommigen zicht achter het ontbreken van een alternatief op bepaalde plaatsen om vooral zelf niets te veranderen.
We kunnen toch niet zelf met een eigen busdienst beginnen?
Dizzy schreef:Het zal nooit overal perfect zijn dus kan men alle verandering voor eeuwig blijven uitstellen. Zoals sommigen al opmerkten, uiteindelijk dwingen de feiten om te veranderen en meestal is dat niet de positiefste situatie. Met deze groei staan we weldra stil, zowat overal en zowat al de tijd als we maar niet moeten veranderen.
Dat is dus gewoon manifest onwaar.
Maar het voorbeeld van de electrische fietsen bewijst dat er iets serieus schort aan het OV, als mensen liever de electrische fiets nemen, dan op de bus te stappen.
Dizzy schreef:Mensen gaan niet uit plezier in de file staan maar blijkbaar doen ze te weinig moeite om ze te vermijden. Onlangs nog een file terwijl de werken lang aangekondigd waren. Het is niet dat er onvoldoende tools bestaan om files en werkzaamheden op te zoeken.
Hup, weer een anekdote, en weer simplisme troef.
Kijk, de baan die ik moet nemen voor mijn werk, daar zijn zeker 2,5 jaar lang werken geweest.
En dan ga je snel kijken of er alternatieven zijn.
Er is ook een rijksweg, ja.
Maar het resultaat was zeer onvoorspelbaar.
De ene dag was je er sneller via de Rijksweg, de andere dag via de autosnelweg, ook al waren daar werken.
Vergeet niet dat op een gewone weg je ook van die landbouwvoertuigen tegenkomt, die dan 30 / uur doen, en dan moet je maar zien dat je nog kunt op een veilige manier inhalen.
Uiteindelijk heb ik vooral de alternatieve wegen genomen, zoals heel veel automobilisten, en iedereen had last van files of traag verkeer, zowel zij die de gewone autosnelweg namen, als zij die de alternatieve route namen.
En dan komt daar een simplistisch denkend individu voorbij "moh, en ze wisten het dat er file ging zijn, en ze staan er toch in!"....
James. schreef:Ah, die tweevaksbaan waar er constant kettingsbotsingen gebeuren bij de minste mist. =)
We gaan nu toch niet de burgers de schuld geven omdat de infrastructuur niet goed is, zeker?