Online storage back-up Synology
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Naar aanleiding van dit topic denk ik dat het misschien wenselijk is om een apart topic te openen specifiek voor Synology, vermits de topic starten van dit topic :
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 84#p682684
een QNAP heeft (misschien de titel van dat topic aanpassen?)
Lid Flashblue meldt daar dat hij een oplossing heeft voor Crashplan op een Synology. Ik ben er nog niet in geslaagd, vandaar dat ik ben overgestapt op Amazon Drive. Dit werkt prima. Als de files groot genoeg zijn is de upload zeer snel, tot de maximum bandbreedte van de upload van de internet verbinding.
Alleen is er het probleempje dat een grote hoeveelheid kleine documenten veel te lang duurt.
Hoe heb jij Crashplan geïnstalleerd? Ik veronderstel dat het bij elke update wel eens mis kan gaan?
Lid Flashblue meldt daar dat hij een oplossing heeft voor Crashplan op een Synology. Ik ben er nog niet in geslaagd, vandaar dat ik ben overgestapt op Amazon Drive. Dit werkt prima. Als de files groot genoeg zijn is de upload zeer snel, tot de maximum bandbreedte van de upload van de internet verbinding.
Alleen is er het probleempje dat een grote hoeveelheid kleine documenten veel te lang duurt.
Hoe heb jij Crashplan geïnstalleerd? Ik veronderstel dat het bij elke update wel eens mis kan gaan?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Het is tussen het klaarmaken van mijn vis en kroketjes door, dus vergeef me als ik hier en daar iets mis:
-Ik gebruik de package van Patters, van PCloadletter: https://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/c ... o-package/
-Dat is dus geen officiele crashplan package (crashplan weigert die te maken, begrijpelijk, hun verdienmodel is gebaseerd op "weinig storage gebruik"
-Het gevolg is dat elke keer er een grote update van crashplan is, de client al eens durft stoppen met werken, of terecht komt in een update loop als de package niet overweg kan met de geupdate installer vanaf de crashplan site (de package download de officiele installer van de synology site).
Voorkomende ergernissen:
-Je moet het configureren via de gui op je desktop, waar vroeger het veranderen van het IP in de config voldoende was, moet je nu ook de UID aanpassen.
-Je loopt snel tegen de max mem size van java aan op je nas, die op 512M staat, hier heb ik die afgelopen jaren stelselmatig moeten verhogen naar 2048Mb intussen, je krijgt daar nergens een melding van, mr de crashplan client op je synology crasht gewoon als ie tegen het max java mem aanloopt.
-Het kan vaak even duren eer de package is geupdate nadat synology aanpassingen heeft gedaan, dus als je geen zin hebt om manuele aanpassingen (die vrij snel worden gepubliceerd op de site van package creator) te doen, is het altijd even afwachten.
Ik heb al eens bekeken om het via docker te doen, maar het feit dat je nog een extra layer gaat bijcreeren tussen je synology en crashplan spreekt me niet echt aan.
Wat mij daarentegen wel goed meevalt aan crashplan:
-het creeren van aparte backup sets met elk hun eigen priorities en encryption settings
-Het importeren van backup settings als je (bv na een mislukte upgrade) de client terug moet herinstalleren
-De prijs, voor mijn hoeveelheid data vind ik geen goedkopere solutions, meeste zijn veel duurder.
-Ik gebruik de package van Patters, van PCloadletter: https://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/c ... o-package/
-Dat is dus geen officiele crashplan package (crashplan weigert die te maken, begrijpelijk, hun verdienmodel is gebaseerd op "weinig storage gebruik"
-Het gevolg is dat elke keer er een grote update van crashplan is, de client al eens durft stoppen met werken, of terecht komt in een update loop als de package niet overweg kan met de geupdate installer vanaf de crashplan site (de package download de officiele installer van de synology site).
Voorkomende ergernissen:
-Je moet het configureren via de gui op je desktop, waar vroeger het veranderen van het IP in de config voldoende was, moet je nu ook de UID aanpassen.
-Je loopt snel tegen de max mem size van java aan op je nas, die op 512M staat, hier heb ik die afgelopen jaren stelselmatig moeten verhogen naar 2048Mb intussen, je krijgt daar nergens een melding van, mr de crashplan client op je synology crasht gewoon als ie tegen het max java mem aanloopt.
-Het kan vaak even duren eer de package is geupdate nadat synology aanpassingen heeft gedaan, dus als je geen zin hebt om manuele aanpassingen (die vrij snel worden gepubliceerd op de site van package creator) te doen, is het altijd even afwachten.
Ik heb al eens bekeken om het via docker te doen, maar het feit dat je nog een extra layer gaat bijcreeren tussen je synology en crashplan spreekt me niet echt aan.
Wat mij daarentegen wel goed meevalt aan crashplan:
-het creeren van aparte backup sets met elk hun eigen priorities en encryption settings
-Het importeren van backup settings als je (bv na een mislukte upgrade) de client terug moet herinstalleren
-De prijs, voor mijn hoeveelheid data vind ik geen goedkopere solutions, meeste zijn veel duurder.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- Sylvester
- Elite Poster
Ah, ok, dus eigenlijk hetzelfde zoals ik hem heb proberen te installeren. Ik ben geen held in die dingen en heb hem niet aan het werken gekregen.
Al bij al een heel gedoe. En zoals je zelf aangeeft is er bij updates altijd een probleem, wat ik ook niet wil.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Volgens mij is Amazon drive een waardig alternatief. Heel snel, en in no-time opgezet. Kost ongeveer evenveel.
Alleen zoals ik al aangaf een paar issues die ik niet opgelost krijg. Tickets aangemaakt naar Synology en Amazon drive.
Ik moet zeggen dat de support heel goed is, vooral van Amazon drive. Die bellen je gewoon op om tot in detail te bespreken. Wel in het engels natuurlijk.
Helaas legt de één de schuld bij de ander en dan geraak je nog nergens.
Al bij al een heel gedoe. En zoals je zelf aangeeft is er bij updates altijd een probleem, wat ik ook niet wil.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Volgens mij is Amazon drive een waardig alternatief. Heel snel, en in no-time opgezet. Kost ongeveer evenveel.
Alleen zoals ik al aangaf een paar issues die ik niet opgelost krijg. Tickets aangemaakt naar Synology en Amazon drive.
Ik moet zeggen dat de support heel goed is, vooral van Amazon drive. Die bellen je gewoon op om tot in detail te bespreken. Wel in het engels natuurlijk.
Helaas legt de één de schuld bij de ander en dan geraak je nog nergens.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Ik heb Crashplan via een Docker-container draaien. Op die manier heb je geen last van van problemen bij updates.
Ik heb hiervoor de volgende tutorial gevolgd:
https://miketabor.com/run-crashplan-doc ... ology-nas/
Ik heb hiervoor de volgende tutorial gevolgd:
- Sylvester
- Elite Poster
Het is al even geleden, maar ik dacht dat ik dat ook al had getest en niet gelukt.
Belast het gebruik van containers de nas niet wat (veel) harder? Of vergis ik me?
Belast het gebruik van containers de nas niet wat (veel) harder? Of vergis ik me?
-
- Elite Poster
De overhead van Docker is te verwaarlozen, het is vooral Crashplan dat 1 GB RAM nodig heeft per TB aan data.
Ter info: ik heb een 1815+ met 6 GB RAM, CPU is nu 25% belast en RAM 55%
Lees de commentaren bij de tutorial eens, daar staan ook goede tips in
Ter info: ik heb een 1815+ met 6 GB RAM, CPU is nu 25% belast en RAM 55%
Lees de commentaren bij de tutorial eens, daar staan ook goede tips in
- Sylvester
- Elite Poster
Hoe moet ik die terabyte dan zien?
Is dat één terabyte die klaar staat om te uploaden of is dat één terabyte die reeds geupload is (dus in de cloud bij Crashplan staat)?
Is dat één terabyte die klaar staat om te uploaden of is dat één terabyte die reeds geupload is (dus in de cloud bij Crashplan staat)?
-
- Erelid
Dat van die 1gig ram per TB heb ik zwaar mijn twijfels bij.
Het is namelijk het aantal bestanden dat hij moet indexeren op je nas lokaal dat zorgt voor de memory load, niet de totale backup size.
Hier zit ik met 9TB aan data, verdeeld over 4 backup sets (afhankelijk van soort data aparte settings), en kom netjes toe met 2.5GB ram voor crashplan.
Het is namelijk het aantal bestanden dat hij moet indexeren op je nas lokaal dat zorgt voor de memory load, niet de totale backup size.
Hier zit ik met 9TB aan data, verdeeld over 4 backup sets (afhankelijk van soort data aparte settings), en kom netjes toe met 2.5GB ram voor crashplan.
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Topic naam is bijgewerkt!Sylvester schreef:Naar aanleiding van dit topic denk ik dat het misschien wenselijk is om een apart topic te openen specifiek voor Synology, vermits de topic starten van dit topic :
Misschien iets handig voor jullie nas:
1. ssh connect naar jouw nas ( docker mogelijk ook daarzo? )
2. plak dit hieronder , wel vetgedrukte aanpassen en ( "uitleg" ) erachter weglaten bij plakken in ssh cmd, succes!
docker run -d --name crashplan -e TZ=Europe/Zurich --publish 4242-4243:4242-4243 \
--volume /share/CACHEDEV1_DATA/VM/ContainerStation/config/crashplan:/var/crashplan \
--volume /share/CACHEDEV1_DATA:/storage \
docker run -d --name="CrashPlan" \
--net="bridge" \
-p 4242:4242 \
-p 4243:4243 \
-p 4280:4280 \
-v /share/CACHEDEV1_DATA/VM/ContainerStation/config/crashplan:/var/crashplan \ ( vervang dit door config opslagplaats )
-v /share/CACHEDEV1_DATA:/storage \ ( vervang dit door de opslag locatie van je folder etc etc
gfjardim/crashplan
Verbinden doe je via je webbrowser! soort van html5 novnc ip -> http://mijnipadreshierinvoegen:4280/vnc.html
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Als dat chinees is, is het misschien geen goed idee om het via SSH te doen. Maar Docker images kan je ook makkelijk installeren via DSM (package center->Docker) in een GUI. Docker heeft zijn eigen hub waaruit je packages kan downloaden en direct installeren via de GUI, net zoals DSM package center heeft. Ik vind niet zo direct een kant en klare tutorial voor crashplan, maar je kan eens algemene tutorials opzoeken hoe je Docker op Synology gebruikt en vervolgens de package jrcs/crashplan installeren vanuit de Docker hub.
Hier staat wel een tutorial die het via SSH doet, maar je kan dat dus allemaal ook via de GUI. Hij installeert de docker image via SSH, en vervolgens kan je deze managen via de GUI. Dat is iets dat je zelf nog wel zou kunnen proberen.
edit: oeps, al reeds gepost hierboven![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hier staat wel een tutorial die het via SSH doet, maar je kan dat dus allemaal ook via de GUI. Hij installeert de docker image via SSH, en vervolgens kan je deze managen via de GUI. Dat is iets dat je zelf nog wel zou kunnen proberen.
edit: oeps, al reeds gepost hierboven
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
- Sylvester
- Elite Poster
OK, tot zover bedankt.
Ik ben wel een techneut, min of meer PC (Mac) techneut en wat netwerken, maar toch mis ik hier en daar wel iets....
Ik probeer bij te leren in de weinige tijd die me rest...
Ik ben wel een techneut, min of meer PC (Mac) techneut en wat netwerken, maar toch mis ik hier en daar wel iets....
Ik probeer bij te leren in de weinige tijd die me rest...
- buthead
- Elite Poster
Ben eventueel van plan om een DS216play te kopen via 2de hands site +/- 190eu
Vroeg me af of bij back up/sync encryptie mogelijk was naar Hubic van ovh.
Bij QNAP is dit niet werkend, ook vink je dit aan dan nog upload hij deze onbeveiligd -> kan je bvb meteen afspelen/openen na het downloaden.
Niet handig voor men documenten enz
Iemand hier ervaring mee?
Vroeg me af of bij back up/sync encryptie mogelijk was naar Hubic van ovh.
Bij QNAP is dit niet werkend, ook vink je dit aan dan nog upload hij deze onbeveiligd -> kan je bvb meteen afspelen/openen na het downloaden.
Niet handig voor men documenten enz
Iemand hier ervaring mee?
Internet = PX FLEX pack
- buthead
- Elite Poster
Heb duplicatie ook deels werkend gekregen op men qnap, juist bij uploaden gaat het fout, heb de makers al op de hoogte gebracht. Is wel geen officiele app dacht ik.
Daarom voor de werking synology is pakweg beter
Liefst had ik een intel cpu erin gehad dacht aan 216+II alleen vrij prijselijk om dit alleen voor dat te kopen
Daarom voor de werking synology is pakweg beter
Liefst had ik een intel cpu erin gehad dacht aan 216+II alleen vrij prijselijk om dit alleen voor dat te kopen
Internet = PX FLEX pack
-
- Elite Poster
Hyper Backup (de backup package van Synology) heeft voor alle providers ondersteuning voor lokale encryptie, en Hubic wordt ook native ondersteund. Heb het ook even gecontroleerd op de mijne en kan bevestigen dat je met Hubic de optie krijgt voor encryptie.buthead schreef:Vroeg me af of bij back up/sync encryptie mogelijk was naar Hubic van ovh.
- buthead
- Elite Poster
Bedankt, blij dit te horen!gm123 schreef:Hyper Backup (de backup package van Synology) heeft voor alle providers ondersteuning voor lokale encryptie, en Hubic wordt ook native ondersteund. Heb het ook even gecontroleerd op de mijne en kan bevestigen dat je met Hubic de optie krijgt voor encryptie.buthead schreef:Vroeg me af of bij back up/sync encryptie mogelijk was naar Hubic van ovh.
Nadat je files ge upgeload zijn staan ze dus ge encrypteerd op hubic cloud als ik goed begrijp?
Vandaag nog antwoord van hun supp (qnap) gehad alleen bij back up kan je encryptie hebben maar hubic zit daar da' weer niet bij zit alleen onder sync optie waar encryptie blijkbaar niet werkt. Beetje misleidend :/
Internet = PX FLEX pack
-
- Elite Poster
Klopt. Je geeft bij het instellen van de backup een wachtwoord in en vanaf dan worden je files eerst lokaal geëncrypteerd met dat wachtwoord voor ze richting de cloud gaan.
Voor persoonlijke informatie werk ik graag met dubbele encryptie omdat het kan: eerst een Truecrypt/Veracrypt container en die dan nog eens in een encrypted backup steken, met verschillende wachtwoorden. Veel succes ermee, NSA.![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Voor persoonlijke informatie werk ik graag met dubbele encryptie omdat het kan: eerst een Truecrypt/Veracrypt container en die dan nog eens in een encrypted backup steken, met verschillende wachtwoorden. Veel succes ermee, NSA.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, want die zijn echt nieuwsgierig naar jou backupgm123 schreef:Veel succes ermee, NSA.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- buthead
- Elite Poster
Toch maar eens uitkijken een 2de hands Synology nasje.
Iemand idee voor goede aanrader?
Intel processor, ram upgrade mogelijkheden -> laten van men qnap kan ik daarin wel gooien 2x4gb dacht ik.
-> waarom intel -> zou er ook een teamspeak 3 server op willen draaien (arm wordt niet ondersteund door hun)
Iemand idee voor goede aanrader?
Intel processor, ram upgrade mogelijkheden -> laten van men qnap kan ik daarin wel gooien 2x4gb dacht ik.
-> waarom intel -> zou er ook een teamspeak 3 server op willen draaien (arm wordt niet ondersteund door hun)
Internet = PX FLEX pack
-
- Erelid
(Ben tijdje niet meer hier geweest, net op je PM's van december geantwoord buthead
)
Maar euh, ik zou je sowieso een intel aanraden, want heb hier of daar ergens gezien dat synology totaal geen arm meer gaat ondersteunen in hun linux build, dus dan is het voor synology's die arm based zijn ook over en uit.
Let ook op de hoeveelheid ram. Veel data backuppen = veel ram nodig, anders crasht je JVM en stopt je backup gewoon. Dus oftewel een modelletje met minstens 2 of 3 GB ram, of een die uitbreidbaar is.
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Maar euh, ik zou je sowieso een intel aanraden, want heb hier of daar ergens gezien dat synology totaal geen arm meer gaat ondersteunen in hun linux build, dus dan is het voor synology's die arm based zijn ook over en uit.
Let ook op de hoeveelheid ram. Veel data backuppen = veel ram nodig, anders crasht je JVM en stopt je backup gewoon. Dus oftewel een modelletje met minstens 2 of 3 GB ram, of een die uitbreidbaar is.
- buthead
- Elite Poster
Voorlopig op een hold gezet dit ga eens bekijken voor xpenology eigen server met hun os, zodra men server dell1950 hier verkocht is want anders heb ik te weinig plekFlashBlue schreef:(Ben tijdje niet meer hier geweest, net op je PM's van december geantwoord buthead [emoji14] )
Internet = PX FLEX pack
- buthead
- Elite Poster
Klein vraagje hiervan nog:
Bij Hyper back up en dan naar Hubic, kan je de files encrypteren?
De files in de cloud staan deze daar dan ge encrypteerd? of is de verbinding gewoon versleuteld tijdens uploaden?
Gr
Bij Hyper back up en dan naar Hubic, kan je de files encrypteren?
De files in de cloud staan deze daar dan ge encrypteerd? of is de verbinding gewoon versleuteld tijdens uploaden?
Gr
Internet = PX FLEX pack
-
- Elite Poster
De files staan dan geëncrypteerd by Hubic. Om later te kunnen restoren, moet je moet ofwel het wachtwoord onthouden of de sleutel bijhouden die door je NAS gegenereerd wordt.
Je kan de verbinding daarnaast ook versleutelen, dat is een andere instelling.
Je kan de verbinding daarnaast ook versleutelen, dat is een andere instelling.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tip : neem geen hubic, die uploadsnelheid is nogal traag. Viel bij mij terug tot 2Mbps. Ik zelf ga nu gaan uploaden naar Amazon Drive, waar ik toch serieus hogere snelheden haal. Zie http://tijdelijkenas.it2go.eu:8080/grap ... /bonding1/. Al 3495.8 GiB geüpload, nog 1500GiB te gaan, aan (momenteel) 64Mbps upload
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Afbeelding](http://i.imgur.com/uTPhG5Y.png)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Afbeelding](http://i.imgur.com/uTPhG5Y.png)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- buthead
- Elite Poster
64mbps upload!! Heb hier max 20 met tn.
Iemand idee hier welke nas jullie aanraden? Welk model/type
Aangezien synology je files ook encrypteerd ( kan iemand anders dit ook bevestigen ) las op hun site ergens dat het alleen over de verbinding zou gaan hmm..
Alvast bedankt voor de info!
Iemand idee hier welke nas jullie aanraden? Welk model/type
Aangezien synology je files ook encrypteerd ( kan iemand anders dit ook bevestigen ) las op hun site ergens dat het alleen over de verbinding zou gaan hmm..
Alvast bedankt voor de info!
Internet = PX FLEX pack
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn nas om nu te syncen staat in een datacenter.
Of je files encrypted zijn of niet kies je zelf.
PS : WirelessBelgië op todo? Vertel![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PS : WirelessBelgië op todo? Vertel
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- buthead
- Elite Poster
Zeer slim gezienkrisken schreef:Eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn nas om nu te syncen staat in een datacenter.
PS : WirelessBelgië op todo? Vertel
Ik pm je nog
Internet = PX FLEX pack