Een dikke merci, die Duvel hebben jullie verdiend!
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
Voor de volledigheid: ik heb wel mijn decoders even uit het stopcontact moeten halen voor ze goed werkten.
De dynamic bridge werkt op basis van "Vendor Class Identifier Code" (DHCP Option 60)Tomsworld schreef:Als ik het zo lees gok ik dat ze werken met een macbridge / vlan nu hopelijk willen proximus en avm ooit aan tafel zitten om full routed mogelijk te maken.
Wat zou het bijkomend voordeel zijn om "routed" te werken? Het gebruik van de DNLA features van de decoders?Tomsworld schreef:Eigenlijk zou edpnet net zoals scarlet Proximus tv moeten wholesalen en dan het laten implementeren op de frtizbox dan hebben we full routed.
dat je dan bvb slechts 1 e-net kabel van je GW naar je TV moet trekken, en daar dan met een switch zowel STB, als PlayStation of XBox, als je smart TV kan op aansluiten, zodat je daar zowel VLAN 10 als 30 ter beschikking hebt.philippe_d schreef: Wat zou het bijkomend voordeel zijn om "routed" te werken? Het gebruik van de DNLA features van de decoders?
Een kleine aanvulling, misschien nuttig voor mensen die zoals ik dit soort dingen in lange tijd niet meer uitvoerden:philippe_d schreef:Ik gebruik hiervoor de tool (script) fb_calcsum.vbs
Download het bestand fb_vbs.zip van de website http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxVBScript
Dit archiefje bevat een aantal fritzBox scripts, waaronder fb_calcsum.vbs
De syntax is: fb_calcsum.vbs "exportfile" (in een DOS venster).
Je krijgt dan een venstertje terug met de correcte checksum.
Na verbetering kan je best het scripte nog eens uitvoeren (F3 in DOS).
Wil dit zeggen dat ik met mijn setup (bbox 3 als modem en fb 7360 als router en Proximus internet) ook de dynamic bridge aan de praat zou krijgen?philippe_d schreef:Nu de nieuwste AVM Firmware (06.52) vermoedelijk binnenkort op de whitelist komt, wil ik deze topic nog eens bumpen.
Deze nieuwe Firmware bevat namelijk de "dynamic bridge" functie, zoals die eerder beschreven is in deze topic.
De dynamic bridge wordt automatisch geactiveerd bij volgende instellingen:
SCARLETPROXIMUS
- "Scarlet VDSL" = dynamic bridge
- "Scarlet VDSL with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
Hoe werkt deze dynamic bridge?
- "Proximus"
- indien de FritzBox een DHCP offer ontvangt op LAN1, dan wordt automatisch de "proximus_ata" configuratie geladen = dynamic bridge
- indien de FritzBox een VDSL2 signaal detecteert, dan wordt de "belgacom_VDSL" configuratie geladen = dynamic bridge
- indien de FritzBox een ADSL signaal detecteert, dan wordt de "belgacom" configuratie geladen = zonder dynamic bridge
- "Proximus with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
Zie uitleg in de openingspost van deze topic. Kort samengevat:Indien het Gast Netwerk op LAN4 actief is:
- - alle toestellen en decoders mogen op LAN 1 - 4 aangesloten worden, of via switches op dezelfde netwerkkabel.
- de FritzBox detecteert een Proximus TV decoder (v4, v5), en bridged deze naar VLAN30, zodat ze een IP adres krijgen van de DHCP server van Proximus TV.
- de andere toestellen krijgen een intern IP adres van de FritzBox.Dit lost het probleem op dat je voor internet en TV een aparte bekabeling nodig had, en is dus een soort emulatie van de fully routed functie bij een B-box3.
- - Proximus TV decoders op LAN4 worden correct gebridged naar VLAN30
- andere toestellen op LAN4 komen in het guest netwerk!
the proof of the pudding zit uiteraard in the eating, maar ik vrees dat ik momenteel toch nog steeds bij mijn eerdere bewering blijf: dit blijft een bridging, waarbij de GW weliswaar zelf uitvist op welke poort de bridge te leggen (ipv vast op poorten #3 en 4) maar is en blijft nog steeds een bridge. Dus alles wat op VLAN30 binnenkomt (en alleen VLAN30) wordt nu gebridged naar een van de 4 poorten.philippe_d schreef: Dit lost het probleem op dat je voor internet en TV een aparte bekabeling nodig had, en is dus een soort emulatie van de fully routed functie bij een B-box3.
Ja natuurlijk, daarom heet het ook "dynamic bridge"flupke19 schreef:ik vrees dat ik momenteel toch nog steeds bij mijn eerdere bewering blijf: dit blijft een bridging, waarbij de GW weliswaar zelf uitvist op welke poort de bridge te leggen (ipv vast op poorten #3 en 4) maar is en blijft nog steeds een bridge
Neen, dat heb je verkeerd begrepen. Op gelijk welke poort heb je zowel internet (routed) en TV (bridged).flupke19 schreef:maar ik denk nog steeds, dat je op de LAN-poort waarop je STB dan hangt, je alleen VLAN30 gaat krijgen, en dus geen internet. Anders zou dit routed zijn.
Fout gedacht, zie de configuratiebestanden.flupke19 schreef:maar ik denk nog steeds, dat je op de LAN-poort waarop je STB dan hangt, je alleen VLAN30 gaat krijgen, en dus geen internet. Anders zou dit routed zijn.
Jij hebt waarschijnlijk de dynamic bridge al geïnstalleerd op jouw huidige Box (06.31) via manueel aanpassen van de configuratie.michelk schreef:Als ik de update installeer (firmware 6.52).
Moet ik dan iets dan wijzigen aan de instellingen zodat alles blijft werken?
philippe_d schreef:Bij een upgrade van 06.31 naar 06.52 zullen al jouw huidige instellingen normaal bewaard blijven.
Daarna ga je naar de Provider keuze, en selecteer je "Proximus".
Dan krijg je de dynamic bridge implementatie van de nieuwe Firmware.
Wat bedoel je precies met "alleen TV of alleen internet" ?pwr schreef:wanneer ik op één van de 4 lan-poorten van de FB een switch plaats heb ik op die switch alleen TV of alleen internet.
link?BertG3 schreef:via adsl-bc te weten gekomen dat de Wi-Fi bridge aan de Fritz in STATION moet staan en die aan de decoder in ACCESS POINT. Dit volledig tegen de logica in maar soit het werkt.
Vraag is: heb je het al werkend gekregen met 2 WiFi bridges (station/ap) ?BertG3 schreef:Moest er iemand zijn die het werkend krijgt om een directe connectie tussen de Fritz!box (Dynamic Bridge) via WiFi naar de Wi-Fi bridge op te zetten zodat de decoder werkt met 1 Wi-Fi bridge ipv 2, let me know !
We kunnen dit als een feature request aanvragen bij AVM?BertG3 schreef:Enig idee of er in de toekomst ook iets zal zijn voor de Fritz!box om deze streams over WiFi te verspreiden ?
https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php ... 1&start=40Bonjour,
j ai aussi fait une mise a jour avec le firmware 06.52 sur mon fritzbox 7490
J ai configuré le modem avec la configuration PROXIMUS + TV
puis j ai connecte sur un des ports TV un bridge WIFI ( celui fournis par Proximus ) et j ai connecté l autre bridge Wifi a un décodeur proximus TV
Bien cela fonctionne très bien !
je précise que la configuration du bridge 1 ( celui connecte au modem ) doit être configuré en mode station
L autre bridge Wifi 2 doit être configuré au mode access point
depuis la mise a jour du firmware 05.62 j'optiens de meilleurs valeurs