enkele vraagjes...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mizi
Starter Plus
Starter Plus

hallo sorry voor het starten van een nieuwe thread over routers maar ik wou toch ff duidelijkheid voor mezelf...

ik heb nu adsl met een interne pci modem (Alcatel Speed Touch
PC) en ik heb al enkele mensen horen spreken over internet delen via een router zonder dat er een pc moet aanstaan. Kan dit ook via deze modem? of moet ik dan een ander type modem kopen? of een modem met een ingebouwde router (of is het omgekeerd? router met ingebouwde modem...) welke oplossing zorgt er dus voor dat alle pc's in een netwerk op het internet kunnen zonder dat er een pc moet aanstaan om het internet te delen.

wat ik ook als mogelijke oplossing wou gebruiken was een oude pc te voorzien van linux en die pc gebruiken om internet te delen... maar helaas is het een te oude pc en heeft hij enkele ISA sloten

ik zoek dus eingelijk naar een oplossing die ofwel toelaat dat er geen pc moet aanstaan, ofwel juist de oude pc om op internet te kunnen. en dat liefst zonder dat ik al te veel moet kopen en verkopen :wink:

khoop dat ik hier niet al te lastige vragen heb gesteld
thx
All Your Base
Plus Member
Plus Member

met zo'n modem moet je alleszinds een tweede netwerkkaart installeren in je pc, en je verbinding delen, wat een router in jouw geval een beetje overbodig maakt...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mizi,

met het type modem dat jij hebt moet je zoals AYB reeds zegt een netwerkkaart installeren in de pc waarin die interne adsl modem zit en zo over die netwerkkaart je internet delen over je pc. Maw je pc met internet adsl modem moet permanent aan blijven, indien andere pc's op je netwerk op internet willen.

De oplossing zou idd zijn, zo'n kleine oude pc als router te gebruiken..maar aangezien die de interne adsl modem niet kan inbouwen is dit dus geen oplossing!

Wat zijn je mogelijkheden:

Nieuwe adsl modem + router:
Best ben je dan af met een ethernetmodem Alcatel SpeedTouch Home.
+ een router naar keuze. Indien je een netwerkkaart in die oude pc kan inbouwen kan je die pc als router gebruiken. (met linux)

Je koopt idd een modem+router ineen, dan hebben we het vb over een Alcatel SpeedTouch Multi. Hier kan je 4pc's rechtstreeks op de modem verbinden, kan je alle pc's onafhankelijk van inet voorzien en heb je eveens een netwerk... (dus geen hub,switch nodig). Dit is wel niet zo goedkoop. € 230 denk ik

Met je interne adsl modem kan je dus niet zo heel veel doen, tenzij je je internet deelt over de pc waar de modem in zit. Dan moet die pc wel als server dienen.

Ik hoop dat je vragen beantwoord waren. Het waren geen lastige ;-)
Kijk best even in de fora netwerken en techniek ivm ethernetmodems en routers...
I love it when a plan comes together!
Mizi
Starter Plus
Starter Plus

Wel ik denk dat ik mijn huidige modem ga verkopen ofzo
en een router met nieuwe modem ga kopen

ik vroeg mij wel iets af
nu werk ik met een switch en kan alleen de persoon vanop de server bestanden verzenden via msn messenger
zal dit met die router nog werken? (ik heb gehoord dat het iets met port-mapping of port-forwarding te maken heeft) of zou het nu mogelijk zijn om alle gebruikers bestanden te kunnen laten verzenden

thx

EDIT: Ik had gedacht aan de Vigor 2600
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mizi,

dat je geen bestanden kon versturen met msn vanop de client pc ligt hoogstewaarschijnlijk aan de proxy-server of aan de software die je gebruikte om je internetverbinding met te delen, die zal bepaalde poorten gesloten hebben, standaard, waardoor het versturen van bestanden via msn in de soep draaide. Dat heeft niks te zien met je switch.

Je kan je switch zonder problemen met je router blijven gebruiken.
Ik ken je type router dat je aanhaalt niet dermate goed, maar de meeste routers hebben voldoende instellingsmogelijkheden, het mogelijk te maken dat msn volledig en goed werkt!

En welke modem? de speedtouch home ? (vermoedelijk)
Mizi
Starter Plus
Starter Plus

wel het zat zo:

ik deelde gewoon mijn internetverbinding met ICS. en op een site van microsoft stond te lezen dat bestanden versturen niet werkt als ICS ingeschakeld is. Maar sinds de laatste versie werkt het dus wel (vanop de server) :-D

nuja het versturen van bestanden is niet zo belangrijk
het is gewoon handig
ik heb wel een vermoeden dat het zal werken :-)

ik weet niet welke modem het is :?
de beschrijving staat hier: http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2600
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, ja met ICS van windows zijn die problemen ivm msn filesharing wel te verwachten... met ics heb je niet alle mogelijkheden eh :)

Server kan nog lukken met wat te omzeilen, maar client... das problemen zoeken :p

Hmm dat toestel is blijkbaar een modem-router inéén. Een soort Multipc modem. Dat zal dus wel lukken. Voor info over vigor routers moet je maar eens surfen in de fora.. er bestaat hier reeds wat info over...
Let wel dat je toestel niet goedgekeurd is door Belgacom, dus dat je ook geen support moet verwachten van BGC als je de modem niet aan de praat krijgt... just wanted to let you know (meer info)

Wij zullen je wel altijd helpen zenne ;-)
Laatst gewijzigd door The Oddity 02 apr 2003, 14:33, in totaal 1 gewijzigd.
Mizi
Starter Plus
Starter Plus

ik ben nu nog aan het twijfelen welke router ik zou aanschaffen :?

ik zoek een router waarin een adsl-modem zit én een printerpoort
De 2 apart heb ik wel al gevonden maar nog niet tesamen.
Kent er iemand zo een router?

Als dat niet zou bestaan, welke adsl-modem zou je dan aanbevelen (in combinatie met een router zodat er niet steeds een pc moet aanstaan om te kunnen surfen)

thx
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mizi, ik denk niet dat je zo'n model op de markt zal vinden, ik ken er in elk geval geen. Ik veel adslmodems apart met eventueel een router ingebouwd en ik ken veel routers met een ingebouwde printserver, maar alle drie in elkaar??

Kzou het niet durven zeggen.
Je kan maybe eens op de vernieuwde support page van Belgacom gaan kijken. Er is daar een pagina met ondere andere wireless modems en routers als ik mij niet bedrieg. Maybe vind je daar iets... Die link kan je oa vinden in de topic "Wireless" in Operating Systems van Netwerken.(url)

Edit: na een quick look, denk ik dat je niet veel aan die page van BGC zal hebben ;-) (no printservers)
Mizi
Starter Plus
Starter Plus

jup dat vreesde ik al...

welke modem zou je dan aanbevelen? de alcatel speed touch home?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zou een zeker een Alcatel SpeedTouch Home aanbevelen..
Veel andere ethernetmodems zijn er immers niet eh
Is een beetje prijzig, maar hij is zeker zijn geld waard ;-)

Als je die op een router van USR of SMC hangt waar een printserver inzit, dan heb je volgens mij geen enkel probleem!
Weetgraag
Erelid
Erelid

Ik heb de Alcatel Speedtouch home External samen een SMC 7004 ABR
router(met printserver en firewall) en dat ding draait heel goed.
Alleen bij grote bestanden afprinten(foto's en dergelijke is hij een beetje
traag maar werkt heel goed en makkelijk te configureren.

Greetz
Weetgraag :wink:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

De USRobotics USR848000A router met printserver en firewall ( 5 down, 1 uplink ) is ook een prima dingetje...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”