VOIP: 2 nummers op 1 lijn?

Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb nu, al een tijdje werkend overigens, VOIP met 2 handsets op mijn Belgacom start lijn.

Kan ik op die installatie een andere nummer ook laten toekomen, maar dan op andere handsets?
Om thuis te werken wil ik een aparte handset in mijn bureau zetten, zodat ik niet op mijn privénummer gebeld moet worden. Dus de nieuwe nummer mag enkel naar die handset gaan.
Ook uitgaand moet dat nieuwe nummer meegegeven worden.

1. Kan dat?
2. Wat moet ik daar voor kopen, behalve een nieuwe handset? Ook een nieuw basisstation (N300 IP)?
matenet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer

Zou moeten lukken met een enkel Siemens basisstation. Wat je nodig hebt:
  • - Drie geregistreerde basisstations op één basisstation
    - Twee VOIP accounts, elk met eigen nummer
    - Twee handsets koppel je aan de eerste VOIP account, voor zowel inkomende als uitgaande calls
    - De derde handset koppel je aan de tweede VOIP account voor uitgaande en inkomende calls. Je zou er ook voor kunnen kiezen ook de calls van de eerste VOIP account naar deze te laten gaan (zodat ze alle drie tegelijk rinkelen).
Dit kan je configureren via de web-interface van het Basisstation, ziet er zo uit voor dat Siemens basisstation:

Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Kan ik dan een binnenkomende lijn krijgen op mijn werknummer en mijn vrouw beneden op de privénummer?
Kan ik dus simultaan en onafhankelijk van elkaar op die nummers gebeld worden en zelf uitbellen?
matenet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer

Kan ik dan een binnenkomende lijn krijgen op mijn werknummer en mijn vrouw beneden op de privénummer?
Ja, dat is dan ook de reden dat je aparte VOIP accounts nodig hebt. Zo kan je zeker gelijktijdig in/uitgaande oproepen hebben.
Je kan kiezen welke account aan welke handset wordt gekoppeld. Wat bij mij ook werlt (combinatie Siemens C610IP en Weepee) is dat je meerdere inkomende gesprekken kan hebben op dezelfde account (je kan dan kiezen om van gesprek te wisselen, de andere correspondent wordt dan even op wacht gezet). Meerdere uitgaande gesprekken op dezelfde account zou ook mogelijk kunnen zijn afhankelijk van de VOIP provider en type account.

Maar gezien je toch aparte nummers wil hebben (en dus aparte account nodig hebt), is het sowieso mogelijk. Die aparte accounts kan je misschien wel ergens bundelen zodat ze administratief wel samen staan (afhankelijk van VOIP provider).
Gezien de volledige 'scheiding' van toestellen en nummers/lijnen is het niet nodig om te werken met een SIP trunk en een PBX denk ik, zou enkel maar nodeloos ingewikkeld zijn.
Kan ik dus simultaan en onafhankelijk van elkaar op die nummers gebeld worden en zelf uitbellen?
Ja, klopt. Als je de set-up zo doet dat één nummer gekoppeld wordt aan 1 handset en een ander nummer/VOIPaccount aan de andere handset(s) kan je onafhankelijk van elkaar gebeld worden op uitbellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je geeft niet genoeg informatie om ons in staat te stellen een goed antwoord te formuleren
  • - Bij welke VoIP provider ben je (en/of bij welke VoIP provider wil je een 2de nummer) ?
    - Hoe gebruik je VoIP ? Via een ATA ? Een VoIP router ? een VoiP telefoon?
    - Welke DECT telefoon heb je ? Een Siemens IP? of gewoon een analoog basis station met 1 of meerdere handsets?
Zoals de vorige poster schreef is het perfect mogelijk om meerdere VoIP nummers in te stellen op één internet lijn, en op die manier ook gelijktijdig te bellen.
Op voorwaarde dat de hardware die je gebruikt dat ondersteunt.
Met een analoog DECT basis station, zelfs met 2 of meer handsets aangemeld, kan je maar één gelijktijdig gesprek voeren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Je geeft niet genoeg informatie
VOIP provider
- inkomend: WeePee
- uitgaand: FreeVoipDeal

VOIP
Via een VOIP DECT basisstation (N300 als onderdeel van een C610 IP pakket)

Handsets:
- Siemens Gigaset C610
- Siemens Gigaset C300 (los handset)

Handset voor het nieuwe nummer: Gigaset C610H (los handset)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jouw Siemens IP basis is een echte telefooncentrale: Je kan er:
  • - max 6 VoIP accounts instellen
    - max 6 handsets op aansluiten
    - 3 gelijktijdige gesprekken voeren
Zelfs met je huidige setup (2 VoiP accounts, 2 handsets) kan je al 2 gelijktijdige gesprekken voeren (zowel uitgaand als binnenkomend)
Wat je wilt (een 2de nummer, en een bijkomende handset) is dus perfect mogelijk.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mgreant
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hallo,

Ik dacht om zelf een nieuw topic te plaatsen maar merkte dat dit topic heel nauw aansluit bij wat ik wil doen:

- Ik heb de Gigaset N300a IP
- 2 x Gigaset C610 Handset

Wat ik wil doen:

Heb 1 nummer bij Weepee, die doorsluit naar mijn VoIPcenter PBX systeem.
Van daaruit staat de PBX aangesloten met mijn DECT Gigaset N300a IP base.

Wat ik nu wil doen: zodra iemand belt naar mijn nummer, wil ik dat beide Gigasets C610 Handsets beginnen rinkelen.
De eerste persoon Gigaset die opneemt, voert dan het gesprek met de beller.

Dit lukt me echter niet. Ik heb nu elke Gigaset geregistreerd als een aparte IP (IP1 en IP2), maar toch rinkelt enkel de IP1 (die de naam INT 1 heeft gekregen). De tweede handset zou dus eigenlijk een kopie van de eerste moeten zijn.

Alle hulp is welkom!

Thanks,

Maxim
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je moet bij de instellingen van de basis (instellingen => telefonie => nummer toewijzen) het nummer toekennen aan de handset
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”