Overschakelen naar enkelvoudig uurtarief is alleen interessant als de dagteller meer terug dan vooruit draait (en de nachtteller niet). M.a.w. als de meterstand van 'dag' op het moment van de meteropname lager is dan een jaar geleden en die van 'nacht' hoger is. Jouw extra geproduceerde stroom op 'dag' wordt dan 'gestolen' door de elektriciteitsmaatschappij, je krijgt daar niets voor terug, het negatieve verbruik wordt gewoon naar nul herleid, terwijl je het verbruik op 'nacht' wel zal moeten betalen.
Het tarief 'nacht' is trouwens niet enkel van toepassing van 21/22u tot 6/7u, maar ook het ganse weekend. De energieprijs per kWh van enkelvoudig tarief is bij de meeste leveranciers een gemiddelde van de dag- en nachttarieven. Dit maakt echter geen groot verschil in de totale prijs per kWh. De distributiekosten zijn belangrijker en daarbij is enkelvoudig = dag! Bij een overschakeling valt het goedkopere nachttarief dus weg en betaal je 24/24u dagtarief.
Voor klanten zonder zonnepanelen of zonnepanelen die niet te veel produceren (dagteller is niet teruggedraaid t.o.v. vorige meteropname) is zo'n overschakeling dus bijna nooit interessant, tenzij je een bedrijf bent dat bijna uitsluitend stroom verbruikt op 'dag' en dus voordeel kan halen uit de iets lagere energieprijs van enkelvoudig tarief bij zijn leverancier.
EDIT: Ecopower is een speciaal geval, omdat zij alle verbruik aan één tarief aanrekenen, zelfs de distributiekosten (waarbij er voor nacht en exclusief nacht nochtans beduidend minder moet worden doorbetaald aan de distributienetbeheerder). Mijn totale elektriciteitsprijzen (c€ / kWh, incl. BTW) zijn als volgt samengesteld (okt. - dec. 2016, leverancier: Energy People, distributienetbeheerder: IMEWO):
Code: Selecteer alles
Enkel Dag Nacht Excl. nacht
Energieprijs 4,50 5,29 3,87 3,87
Bijdrage groene stroom 2,31 2,31 2,31 2,31
Bijdrage WKK 0,248 0,248 0,248 0,248
Distributiekosten 14,11 14,11 9,59 3,46
Transportkosten 1,92 1,92 1,92 1,92
Energiebijdrage 0,2331 0,2331 0,2331 0,2331
Federale bijdrage 0,30394 0,30394 0,30394 0,30394
TOTAAL 23,625 24,415 18,475 12,345
Zoals je ziet is er bijzonder weinig verschil tussen enkelvoudig tarief en dagtarief. Nachttarief is wél beduidend lager. Ik heb nu een tweevoudige meter (dag/nacht) en een 'exclusief nacht' meter. Bij Ecopower zou ik vanaf 1 januari 2017 c€ 25,94 / kWh betalen voor al mijn verbruik, zelfs de 'exclusief nacht' teller waar mijn boiler en accumulatieverwarming op aangesloten zijn (= grootste verbruik)! Ecopower is dus vooral interessant voor mensen met een enkelvoudige teller en een laag verbruik (voornamelijk mensen met zonnepanelen en zeker géén elektrische verwarming).