Vrije meningsuiting in gevaar : aanval op "nepnieuws".

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Het standpunt van de Britse regering was van in het begin: 1 referendum en klaar. Dat er iemand aan de zijlijn iets anders roept, moet je niet meteen persoonlijk opvatten :)
De pers staat niet zo heel erg aan de zijlijn, ze beïnvloeden duidelijk het debat, hoewel het averechts begint uit te draaien, hoe meer ze riepen dat de brexit slecht was, hoe meer er voor gestemd werd, idem ditto met Trump.
heist_175 schreef:Euhm nee :). De regering vraagt eerst een mandaat om onderhandelingen te mogen voeren en nadien vraagt ze een evaluatie van de onderhandelde deal. Anders geef je de regering een blanco cheque over de deal.
Ah, na het afsluiten van de deal.
Ja, daar vind ik het niet verkeerd dat ze er een referendum over houden.
Maar dan kan het niet zo zijn dat als het referendum neen stem op DIE deal, dat dan de brexit ineens weg is, want het gaat dan over die specifieke deal.

[quote=""Heist_175"]Het klopt dat de regering de re-make van de onderhandelde deal niet meer heeft voorgelegd.
Misschien was de regering zich plots bewust van het feit dat referenda niet zo democratisch zijn?
[/quote]
Dus het is democratisch zo lang het volk als een troep jaknikkers hetzelfde standpunt inneemt als diegene die het uitschrijft?
Raar idee van democratie.

[quote=""Heist_175"]Heb je zowel bij de FARC deal als bij de Brexit het nee-kamp nog het voortouw zien of horen nemen?[/quote]
Als iemand niet meer in de media komt, betekent het niet dat hij niets te zeggen heeft.
Het kan ook zijn dat de media hem niet meer aan het woord laten.

[quote=""Heist_175"]Want bij de NVA zitten geen Belgicisten?[/quote]
Misschien wel een paar, maar ik denk niet dat VRT journalisten die rechts denken, hun mening kunnen ventileren.
Ze moeten vertellen wat het propagandamachientje vertelt, en dat is meestal linkse praat.

[quote=""Heist_175"]Misschien af en toe eens een WE interview lezen, daar nemen zowel de "mainstreammedia" als de politici wat meer tijd om hun standpunten en beweegredenen wat toe te lichten.[/quote]
Ik houd het meer op ActuaTV of de politieke interviews bij KanaalZ.
Ook "de Afspraak op Vrijdag" met Ivan Devadder kan ik nog appreciëren, de andere afleveringen van "De Afspraak" vind ik te partijdig.
Dizzy schreef:Ik heb mijn voorlopig oordeel over de brexit gebaseerd op de economische redenering dat vrijhandel en samenwerking beter is dan elk apart als kleinere speler werken.
Maar je bent mis als je denkt dat economen het altijd roerend met elkaar eens zijn.
Economie is geen exacte wetenschap.
Zo zijn er economen die beweren dat het basisinkomen geld uitspaart tov. het huidige systeem, en andere die beweren van niet (zelf denk ik dat het extra gaat kosten, want je zult nooit alle controles kunnen stoppen, en veel van de terugverdieneffecten berusten op zichzelf rijk rekenen).
Dizzy schreef:Trouwens veel pro-brexit stemmers hebben wel degelijk de propaganda overgenomen van mensen die met de staart tussen de benen vertrokken na hun overwinning.
En veel anti-brexit stemmers lieten zich simpelweg bang maken door onheilsprofeten in de media.
Dizzy schreef:Dat deze economische redenering ook veel problemen veroorzaakt klopt en daarom ben ik er ook geen 100% voorstander van maar het is wel deze logica die in ons economisch systeem overheerst. Meer (vrij)handel moet zorgen voor de noodzakelijke groei waarop ons systeem draait.
Maar economische theorieën veranderen in de loop der tijden, en staan nooit helemaal los van de politiek.
Het idee dat "de markt" in al haar wijsheid beslist is toch ook al regelmatig ontkracht, Europa volgt dan ook geen zuiver kapitalistische vrije markt.
Dizzy schreef:Blijkt dat de groep met spijt groter was dan het verschil. Dat is wel degelijk nieuwswaardig.
Ik heb het ook al meegemaakt dat belangrijk nieuws niet gemeld werd, maar het nieuws gevuld werd met allerlei onnozele brol.
Dizzy schreef:Je bent zelf pleiter voor het aanvaarden van uitslagen ook als ze deels gebaseerd zijn op foute info. Dan moet je dus ook stemmen toelaten die niet geheel gefundeerd zijn op feiten.
Omdat het gevaarlijk is als iemand gaat beweren dat hij weet wat de "juiste" info is.
Het is ook onnozel te doen alsof de mensen in meerderheid zo dom zijn dat ze om het even wat geloven.
Dizzy schreef:Dat mensen zich niet informeren is hun eigen fout, dat er foute info wordt verspreid niet.
Maar het is het perfecte excuus om mensen de mond te snoeren.
Je pleit weliswaar voor de scheiding der machten, maar ik hoor u nergens zeggen dat je dat aan een rechter gaat voorleggen.
Weer zo'n geval van hypocrisie.
Een regering mag van jou dus op schimmige manier Facebook beïnvloeden die dan nieuws gaat achterhouden.
Dizzy schreef:Politici draaien zodanig dat zelfs een trackrecord daar weinig aan zou veranderen.
Dat is nu toch net waarvoor een track record dient?
En als politici weten dat ze daarop beoordeeld worden in de pers gaan ze misschien wat minder draaien als de wind.
Nu weten ze dat ze in "Doe de Stemtest" beoordeeld worden op wie het best kan beloven.
Echt niet het criterium om politici op te beoordelen!
Dizzy schreef:De uitvoering van ideeën hangt ook niet enkel af van de partij in kwestie. Als een partij in de regering zit zal de uitvoering immers veel gemakkelijker zijn dan in de oppositie. Ook kan een partij maar een bepaald percentage van haar beloftes waarmaken in België. Je hebt al altijd een coalitie waar iedereen zijn stuk wil. Als je 20% scoort doe je het goed als partij als je rond de 20% van je ideeën kan realiseren. Daarover moet echter hard gebikkeld worden en gezocht worden naar een evenwicht.
Vandaar dat ik dat kiessysteem weg wil.
Heb dat ook al regelmatig gezegd en geschreven.
Ik wil een meerderheidssysteem zoals in Groot-Brittannië.
Dat zal dan misschien wat saaier zijn, maar als een partij aan de macht komt (links of rechts) dan zal die nooit meer kunnen zeggen dat de coalitiepartner hem tegengehouden heeft.
Nu is dat het ideale excuus om alle beloften te breken.
Dizzy schreef:De stemtest is een verplichting dus je bent vrij om alsnog iets anders te kiezen maar ik zou het toch vreemd vinden om voor iets te kiezen waarbij de kieswijzer mij als laatste naar verwijst.
De partij waar ik toen voor stemde, stond niet als laatste.
Maar dan nog, ik laat mij echt niet door zo'n dom testje voorschrijven voor wie ik zou moeten stemmen, wie zegt er dat dat niet gemanipuleerd is?
Dizzy schreef:Je maakt een denkfout door te stellen dat mijn keuze voor diverse partijen ook automatisch een bedrogen gevoel zou bewijzen. Ik was zelden van mening dat ik verkeerd gekozen had, in tegenstelling tot uw laatste keuze.
Ik vind dat een rare redenering.
Je stemt voor een partij op basis van wat ze zeggen dat ze gaan doen.
Daarna zeg je dat je tevreden bent met wat ze uitgevoerd hebben.
Waarom zou je dan veranderen?
En dan nog zo vaak dat je al bijna voor alle partijen gestemd hebt?
Uw redeneringen vind ik soms totaal onbegrijpelijk.
Dizzy schreef:Een rechter is, gelukkig maar, onafhankelijk en beslist zelf.
Onafhankelijk, maar politiek benoemd, met een politiek etiketje dus.
Hoe onafhankelijk is dat dan nog?
Dizzy schreef:Jan Becaus toont net zoals de vele andere voorbeelden aan dat de VRT niet zo eenduidig links is als soms verteld wordt. Je kan dan opperen dat ze vodden zijn die slaafs volgen wat het bestuur wil maar dat bestuur is samengesteld door de Vlaamse regering en die is toch ook niet links.
Maar wat hij uitdroeg als VRT journalist was belgicistisch.
Het feit dat iedereen verbaasd was dat hij dan naar N-VA ging bewijst dat punt.
Dus er zitten misschien wel mensen van allerlei pluimage bij de VRT, maar ze moeten allemaal het linkse verhaaltje vertellen.
Laatst gewijzigd door boulder op 29 dec 2016, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boulder schreef: ....de andere afleveringen van "De Afspraak" vind ik te partijdig.
Dat, of ze knippen te veel natuurlijk.... ongeveer vanaf minuut 7 seconde 40

http://www.npo.nl/eenvandaag/27-12-2016/AT_2061558
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:[quote=""Heist_175"]Het klopt dat de regering de re-make van de onderhandelde deal niet meer heeft voorgelegd.
Misschien was de regering zich plots bewust van het feit dat referenda niet zo democratisch zijn?
Dus het is democratisch zo lang het volk als een troep jaknikkers hetzelfde standpunt inneemt als diegene die het uitschrijft?
Raar idee van democratie.[/quote]
Een referendum is sowieso een heel nauwe interpretatie van democratie.
[quote=""Heist_175"]Heb je zowel bij de FARC deal als bij de Brexit het nee-kamp nog het voortouw zien of horen nemen?
Als iemand niet meer in de media komt, betekent het niet dat hij niets te zeggen heeft.
Het kan ook zijn dat de media hem niet meer aan het woord laten.[/quote]
Er waren anders heel wat kranten in UK pro-Brexit, nu nog overigens (herinner u de "vijanden van het volk" frontpage).
Ook in de pro-brexit media hoor je de tenoren van pro-brexit niet meer.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Een referendum is sowieso een heel nauwe interpretatie van democratie.
Het is dan nog het meest democratische dat ik ken.
Verkiezingen moet je op basis van wat vage beloftes voor 5 jaar uw stem geven aan iemand, die er hopelijk iets positiefs mee doet.
Dat heb je niet bij een referendum.
[quote=""Heist_175"]Ook in de pro-brexit media hoor je de tenoren van pro-brexit niet meer.
[/quote]
Ze hebben hun slag thuisgehaald (moet wel nog uitgevoerd worden, dat wel).
Lijkt mij ook logisch dat het vooral de tegenstanders zijn die heel de tijd willen vertellen hoe ze tóch gelijk hadden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Economen hebben inderdaad verschillende theorieën maar ook veel uitgangspunten waar men het wel over eens is. Dat je beter handel kan drijven met zo weinig mogelijk obstakels is zo eentje. Het vrij verkeer van personen en goederen bijvoorbeeld. Dat er schaalvoordelen zijn als je groter bent is een andere. Dit zijn ook geen zaken die gaan veranderen maar zuiver wetmatigheden eigen aan handel.

Er is een verschil tussen feiten en zaken waar discussie over is. 3.000.000 stemmen meer halen dan een ander is een simpel rekenkundig feit, hierover is geen discussie. Dat je als kleine kruidenier moeilijker tegen een Colruyt kan concurreren is een ander voorbeeld.

Ik beweer nergens te kunnen bepalen wat juist of fout is maar net daarom probeer ik me vooral op feiten te baseren en minder op theorieën/opvattingen. Nergens beweer ik dat mensen in meerderheid zo dom zijn om alles te geloven. Wel acht ik het mogelijk dat iedereen eens in foute info gelooft, ook de meest briljante geesten. Niemand heeft de waarheid in pacht.

De scheiding der machten is de basis van de democratie, die hoeft niet voorgelegd te worden men moet ze respecteren zowel het gerecht als de regering.

Facebook maakt rapporten op over de aanvragen tot verwijderingen en opvraging van profielen door de overheid. Dit kan voor mij best zo doorzichtig mogelijk gebeuren zodat iedereen kan zien wat en waarom iets verwijderd is. Nu wordt borstvoeding verwijderd maar extreem racistische taal of oproepen tot geweld blijven vaak staan.

Verkiezingsbeloftes worden nu ook nagerekend en dat vind ik een goede aanvulling op de stemtest, die trouwens nooit een bindend advies is. Partijen moeten daarom realistischer omgaan met de beschikbare middelen en kunnen niet eender wat beloven.

Ook het meerderheidssysteem heeft nadelen. Je klaagt over kiezen tussen de pest en de cholera maar dat krijg je vaker met dit systeem. Er zijn maar 2 opties. Het verschraalt dus de keuze en geeft geen enkele kans aan nieuwe, kleinere partijen. U w partij zou nooit een kans gemaakt hebben in dit systeem.

Ik verander mijn stem niet omdat ik ontevreden ben maar omdat ik niet geloof in de grote waarheid van 1 partij. Als ik de programmapunten van een andere partij beter vind passen op dat moment kan ik overwegen om te veranderen. Zo beperk ik ook het gevaar dat partijen te lang aan de macht blijven en blind worden voor eigen fouten. Ik vind dat dus niet onbegrijpelijk maar net heel beredeneerd.

Het is niet omdat je politiek benoemd bent dat je slaafs vasthangt aan de partij. De benoeming is net bedoelt om onafhankelijk te kunnen zijn en geeft de betrokkene de vrijheid om te oordelen zoals hij geschikt acht.

Er zijn ook genoeg NVA-leden die niet separatistisch zijn.

Indien VRT journalisten één verhaal moeten vertellen ligt dat aan het bestuur van wie ze dat moeten doen. Dat bestuur is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Vlaamse regering volgens de stemuitslag. Die Vlaamse regering is dus volgens uw theorie links of laat haar journalisten linkse standpunten uitdragen :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: Nergens beweer ik dat mensen in meerderheid zo dom zijn om alles te geloven

niet alleen Plato was hiervan overtuigd, maar sindsdien zijn hem (Plato) ontelbare heersers/politici gevolgd welke met succes misbruik hebben gemaakt van dit gegeven. De geschiedenis leert ons gelukkig dat de burger deze schaamteloosheid van haar leiders niet eeuwig blijft pikken! Het wordt daarom alleszins een boeiend 2017 :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”