Dag Philippe,
Ik ga het nog een keer proberen, want ook jouw grafiek geeft precies aan wat ik schrijf.
Voor mij is deze materie simpel omdat het een heel oud probleem is, mensen uit de radio-wereld doen dit al bijna 100 jaar en het is niets nieuws.
Het enige wat nieuw is, is de manier waarop ze het doen op een telefoonlijn.
Vectoring heeft niets met de hoogte van de frequentie te maken, dat is de eerste fout die je maakt.
De hoogte van de frequentie heeft enkel te maken met de doorvoersnelheid die haalbaar is verder niets.
Ruis en overspraak heb je op alle frequenties of je nu op 220Khz zit of op 30Mhz, het maakt geen verschil.
Wat wel verschil maakt is de hoeveelheid overspraak (=rotzooi) je op een lijn hebt en ja die neemt toe met de lengte dit omdat de hoeveelheid bruikbaar signaal verdwijnt in de rommel.
Maar wat is er precies aan de hand? Door de troep op de kabel verdwijnen de hogere signalen in de ruis, ze zijn er dus wel maar je kan ze niet meer "zien" omdat ze onder de rommelgrens zitten.
Wat ze dus doen is dezelfde rommel nogmaals meesturen maar in omgekeerde fase, door deze fase-draaing komt de rommel-grens een pak lager te liggen waardoor het VDSL signaal langer boven die grens blijft.
Dit houd in dat het decodeerbare signaal beter wordt en DUS ook de hogere frequenties op langere afstand bruikbaar, je tilt het signaal uit de ruis door de ruis te verlagen.
Dit is een betere signaal-ruis-verhouding, maar dan wel omgekeerd door de ruis te verlagen, het signaal blijft feitelijk hetzelfde.
Dit is wat vectoring doet. En juist op midden en grote afstand kan dit het signaal verdubbelen waardoor je mensen van 60mbit naar 100 ziet gaan, maar ook mensen op 16mbit naar 30mbit.
Het probleem zit erin dat je in het begin van de kabel niet zomaar het vermogen kan verhogen want dan neemt de overspraak (=crosstalk) toe op lange afstanden, ergo je laat het rommel-niveau toenemen waardoor de waarden aan het begin beter zijn maar de afstand neemt af.
Dit wil je ook niet. Je ziet dan ook aan het eind van je grafiek de marge tussen crosstalk en signaal op elkaar komen, er is quasi geen signaal meer over maar enkel nog rommel.
De blauwe en groene lijn zie je er door vectoring ook heel duidelijk boven getild worden.
Het probleem is dat de "antennekabel" genaamd telefoonkabel ongeschikt is voor hoge frequenties en last heeft van overspraak alsook enorme demping kent en aan hoge frequentie mag je gerust al aan 2Mhz denken.
Meer vermogen is geen optie want dan verlies je afstand door. De ruis/rommel verlagen wel, en dat is precies wat ze doen.
BTW je grafiek is niet correct, ze kunnen allang 300mbit down door de telefoonkabel pompen
Ik hoop dat ik het nu beter uitgelegd heb?
Edit: Hier heb je een versie gebruikt door radio-amateurs uit 2006:
http://www.pa0sim.nl/Phaser%2080%20-%2010%20meters.htm
Precies hetzelfde princiepe.