ITnetadmin schreef:Stel je voor dat je een fietser hebt aangereden die plots overstak op een zebrapad, zonder licht.
Bewijs het maar ns als chauffeur, dat meneer de fietser geen licht ophad en niet wachtte; tegelijk had deze hypothetische chauffeur net iets te veel gedronken, ergens tussen 0.5 en 0.8; dan weet hij al direct dat de maatschappij alle zonden van de wereld op zijn kap gaat gooien, en de fietser als heiliger dan de paus gaat afgebeeld worden.
Tis natuurlijk maar 1 voorbeeldje, maar probeer dan als chauffeur nog maar ns rationeel te denken als je in paniek bent.
Op drinken is er al een tolerantie. Wees gewoon wijs, stap niet in een voertuig als je denkt zelfs nog maar te veel gedronken te hebben.
Als jij een fietser van het zebrapad maait is de fietser wel degelijk in fout. Een fietser mag oversteken op het zebrapad maar moet voorrang verlenen aan het andere verkeer.
Het enige wat je ten laste gelegd kan worden is dat je te veel gedronken hebt, maar dan komen we weer op mijn eerste lijn uit, er is reeds een tolerantie voorzien. Moet je dan nog extra tolerant zijn? Bij 0,5‰ heb je al 2,5 keer meer kans om een ongeval te veroorzaken, bij 0,8‰ al 4,5 keer en bij 1,5‰ zelfs 16x. Waar trek je de lijn?
Ik begrijp niet dat hier zo "tolerant" wordt omgegaan met drinken, te snel rijden, verkeersinbreuken en dat dan alles maar met de mantel der liefde moet toegedekt worden. Ik heb al meerdere ongevallen gehad...
Met de scooter onderuit gegaan omdat ik iemand heb ontweken die met zijn fiets het zebrapad over stak. (ik was dus niet in fout)
2 keer achteraan aangereden op de hoek van mijn eigen straat waar ik stil stond om af te slaan. (waarvan 1 keer dat diegene die in mijn gat gereden was er vandoor wou gaan)
Achteraan aangereden waar ik stilstond om voorrang te verlenen.
Een bromfietser in het donker niet gezien omdat ik verblind was door een tegenligger en die lag dus op mijn koffer. Ik was in fout en we hebben dat ook verder netjes afgehandeld.
In geen enkel geval was ik in paniek of deed ik "raar". De mensen die dat aanhalen doen dat vaak omdat ze weten wat de consequenties zijn en niet willen verantwoordelijk zijn voor hun daden!
Als ik kijk naar mijn ouders hun ongeval. Bromfietser in de verboden richting rijdt gewoon frontaal in op mijn ouders hun auto, ze stappen uit, en die kerel start zijn bromfiets en rijdt hen bijna van hun sokken. Wel behoorlijk wat schade aan de auto en die weet verdomd goed dat hij fout bezig is. Politie komt ter plaatse en het eerste wat die zeggen: dat is er weer eentje die op een gestolen of niet verzekerde bromfiets rond rijdt.