Cisco SG200 of 300

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Iemand in het bezit van dergelijke switch ?
u972521
Starter
Starter

In bezit van een Cisco SG300-10MPP. Ik dacht dat het verschil tussen de 200 en de 300 was dat de 300 een betere backbone heeft, en ook dat de 300 kan routeren ,en een 200 niet.

Sowieso heb ik ervaring met beide switches en zijn ze prijs/kwaliteit moeilijk te kloppen.

Ik kom van een HP1810-8v2 en wil niet meer terug :-)
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Heel het bedrijfsnetwerk op sg300. Wat wil je weten?

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De SG300 is inderdaad een L3 switch... niet dat ik dat meteen zou nodig hebben al heeft hij ook een aantal features die me wel handig lijken zoals MAC-based VLAN (bizar genoeg moet je hem dan wel in L2 mode plaatsen).

Los hiervan zijn alle ervaringen welkom... welke features gebruik je oa ?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb een SG300, maar gebruik eigenlijk enkel de basis (VLANs). Ooit eens geprobeerd hem in L3 te zetten, maar het is me niet gelukt dat werkende te krijgen in mijn situatie (zie hier). Volgens mij valt die performance ook tegen. De Miktrotik doet hier nu de routing prima en de SG300 doet waar hij het beste in is :-)

Ervaring? Het werkt gewoon, nooit problemen gehad. Al vind ik de https interface wel traag/sloom en ben ik blij dat ik er niet teveel in moet zijn.
Wel ben ik eens goed verschoten, mijn SG300 had plots een (publiek) ipv6 adres gekregen van de Telenet router via dhcpv6. Dat was niet mijn bedoeling, ik heb ipv6 dan ook afgezet in de SG300. De switch stond namelijk op VLAN 1 als managed vlan en dat is nu net mijn internet lan (net na provider, wan kant van Mikrotik). Je kan dat veranderen, maar het was niet zo eenvoudig als ik dacht, dus heb ik het zo gelaten.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Slechte ervaringen mee (eigenlijk zijn het gewone Linksys switchen).

ARP table die héél snel volloopt. Heb hier een netwerk op draaien met +/- 120 clients en veel problemen mee.
Ik gebruik één van die SG300's als core switch, 3 andere als gewone switchen. Aantal VLAN's erop (guest wifi, voice, client vlan, server vlan, etc) en toch wel wat issues mee.
Als core switch zou ik ze sowieso al niet gebruiken.

Goedkoop, dat wel...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

NuKeM schreef:De Miktrotik doet hier nu de routing prima
Idem hier... inter-VLAN routing gaat over de Mikrotik (en zo heb ik dan ook meteen een firewall tussen m'n VLAN's wat vermoedelijk op zo'n switch niet kan).
cyberbozzo schreef:Slechte ervaringen mee (eigenlijk zijn het gewone Linksys switchen).
Ze draaien geen IOS maar volgens wat ik lees zou dit segment ook niet gewoon de Linksys switch zijn.
NuKeM schreef:ARP table die héél snel volloopt. Heb hier een netwerk op draaien met +/- 120 clients en veel problemen mee.
De SG300 heeft 8000 entries (zoals haast alle switches in dat segment)... geen idee hoe jij die vol krijgt op je interne LAN.
cyberbozzo schreef:Als core switch zou ik ze sowieso al niet gebruiken.
Het is m'n core switch thuis 8) Ben eigenlijk wel tevreden van m'n huidige TP-Link maar ik kom poorten te kort.

Ik ga dus upgrade naar een 24 poorts vandaar eigenlijk de vraag... een Cisco SG200/300 of een TP-Link TL-SG3424 of TL-SG5428 (moet nog eens kijken wat precies het verschil is tussen die laatste twee).
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Bij mij alles op SG300. Ook "router on a stick" (pfsense). Bij inter-vlan-routing op die switches kan je je verkeer enkel filteren via ACL (op basis van MAC of IP)

"Smartport" functie is wel leuk. Vendor-gedeelte van mac-adressen van de IP-telefoons gedefinieerd en de switch detecteert en configureert de poort waarop je de telefoon aansluit automatisch in het voice-vlan met bijhorende QoS etc...

Verder is mijn ervaring dat de SG200 reeks inderdaad erg lijkt op Linksys van vroeger. De 300-reeks heeft geen echte IOS, maar de command-line lijkt er toch extreem hard op. Dat is voor een cisco-mens erg snel en makkelijk configureren ipv via de ietwat crappy webinterface. Crappy omdat na browserupdates niet alle functionaliteit in die interface werkt... TIP: hou de bootrom en firmware van uw switch up-to-date.

Ook omwille van de goede multicast ondersteuning werden destijds deze switches gekozen. Op termijn moet hier namelijk wellicht ook digitale TV over, maar dat is nu redelijk specifiek voor mijn branche.

Ik zie weinig verschil met de voorgestelde TP-link modellen, dus ik denk dat dan prijs en persoonlijke voorkeur de doorslag zullen geven zeker?
flt
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 3 keer

Hier een SG200-26 voor thuisgebruik. Mijn vereisten toen ik op zoek was: managed, vlans, fanless. Heb deze voor een spotprijs 2dehands kunnen kopen.
Meer dan voldoende voor wat hij gebruikt wordt. De GUI is soms wat zoeken maar uiteindelijk wel duidelijk genoeg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

serialchiller schreef:Dat is voor een cisco-mens erg snel en makkelijk configureren ipv via de ietwat crappy webinterface. Crappy omdat na browserupdates niet alle functionaliteit in die interface werkt... TIP: hou de bootrom en firmware van uw switch up-to-date.
Dat lees ik ook her en der... en de emulator werkt inderdaad al niet via Edge (via FF ging het wel) dus ik vermoed de switch zelf ook niet.

Het feit dat hij traag is voor zo'n prijs zou wat mij betreft ook niet echt kunnen.
serialchiller schreef:Ook omwille van de goede multicast ondersteuning werden destijds deze switches gekozen. Op termijn moet hier namelijk wellicht ook digitale TV over, maar dat is nu redelijk specifiek voor mijn branche.
Naar de toekomst toe is dat inderdaad een argument.
serialchiller schreef:Ik zie weinig verschil met de voorgestelde TP-link modellen, dus ik denk dat dan prijs en persoonlijke voorkeur de doorslag zullen geven zeker?
Ik wou Cisco een kans geven... maar het verschil blijft wel zo'n 135 euro wat toch niet min is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Neem een 350 ipv 300 of een 250 ipv een 200. Die zijn uitgekomen na de Linksys tijd (de 350 is van dit jaar). Web-interface is ook iets sneller op deze modellen en is ook volledig compatibel met de huidige browserversies.

Heb zelf een 350. Zeer degelijk model met veel geavanceerde en nuttige features. Heeft ook die "mac-based groups" voor VLAN's waardoor ik heel gemakkelijk de digicorder met nu 2 MAC's DLNA en interactief kon maken.

Beste home/small business switch dat je kan kopen alvorens in de echt dure prijsklasses en enterprise-markt terecht te komen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je cisco een kans wil geven, neem dan een ios toestel.
Dat is ook by default potdicht getimmerd, geen onaangename verrassingen daar.
Maja, je betaalt daar stevig voor. Hoewel er volgens mij wel instapmodellen zijn, maar veel meer dan routers stellen die dan weer niet voor.

Cisco had groot gelijk om linksys zo snel mogelijk aan belkin te verkopen. Hun naam verwaterde helemaal. Hoeveel mensen dachten wel niet "oooh, eindelijk ne cisco aan een fatsoenlijk prijsje" en waren dan teleurgesteld dat dat linksys toestel helemaal geen ios had? Ik ken er alvast al wel een paar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als je een IOS toestel wilt ga je ervoor betalen, tenzij je tweedehands vindt maar dan nog, hoe ga je dan aan updates raken?

Volgens mij is dat vrij overkill voor een thuis/SMB omgeving. Tenzij je aan het studeren bent voor een Cisco cert, dan is dat wel handig.

Die SG's, en zeker de SG350, voldoet aan alle noden van een eenvoudige thuis/SMB setup zonder de bank te breken.

Afaik is het wel anders vrij duidelijk dat die SG's niet met IOS komen. Het is niet zo dat IOS op élk Cisco product draait he, nooit geweest :wink: .
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

300 (POE) reeks bij een aantal klanten draaien
geen problemen mee.

bij 300 reeks heb je ook console/ telnet/ssh access
bij 200 reeks enkel web
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik weet niet of het je echt vooruit helpt, maar ik heb een paar SLM2005's, en een SRW208.
Voor zover ik kan zien is de SLM de voorloper van de 200, de SRW de voorloper van de 300. Mits een trucje kan je op de SRW iets oproepen dat op IOS CLI lijkt (al is het niet helemaal identiek).
Reden waarom ik de SRW gekocht heb is omdat ik een access list op MAC-adres wou maken (om mijn Digibox toch mee in mijn LAN te kunnen hangen ook al heb ik een modem only van Telenet). Met de SLM kon dit niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

CCatalyst schreef:Neem een 350 ipv 300
Dan ga je al meteen richting 500 euro voor 24(28) poorten... dan is het verschil met een TP-Link (van 200 euro) al serieus.

Als ik dan geen IOS in return krijg lijkt het me moeilijk te verantwoorden naar m'n portemonnee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is uiteindelijk een TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2 Managed Switch with 4 SFP Slots (T2600G-28TS) geworden (199 euro).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”