Telenet heeft grote verwachtingen over het online televisieplatform Yelo. Dat werd in december 2010 gelanceerd en maakt het mogelijk naar televisie te kijken via de computer, iPhone en iPad.
....
Vandaag is het nog beperkt tot tien live tv-zenders en een beperkt aanbod ‘on demand' om films op te vragen. Telenet wil van Yelo een volwaardige ‘aggregator' maken die videocontent van het hele Vlaamse landschap bijeen brengt. Zo wil Telenet programma's van alle zenders kunnen aanbieden, of ze nu van de VRT, VTM of VT4 komen.
(Bron: De Standaard van vrijdag 25 februari 2011)Het grootste Vlaamse mediahuis, de VRT, is echter de luis in de pels. De Vlaamse omroep staat niet te springen om afhankelijk te zijn van één televisie-aanbieder en wil zelf een eigen platform bouwen waarop het programma's beschikbaar stelt. Het lichtende voorbeeld is de BBC in het Verenigd Koninkrijk, dat met zijn iPlayer hoge ogen gooit. In januari van vorig jaar schreef de VRT dan ook een openbare aanbesteding uit. ‘De VRT wil nu audio en video on demand kunnen aanbieden, over vast en mobiel internet', klonk het toen. De omroep wil programma's op het platform beschikbaar maken ‘zo snel als mogelijk na de start van de uitzending.' De VRT zocht dus partners om die mediaplayer te bouwen. Een van de kandidaten was Telenet. Maar het bedrijf eindigde niet bij de top vijf in de ‘shortlist' en viel uit de race. Onvoldoende gemotiveerd, vond Telenet, en het spande het een rechtszaak aan voor de Raad van State. Flauwekul, klonk het in de VRT-wandelgangen. Daar werd het bedrijf als een saboteur bestempeld. Telenet zou helemaal geen ernstige kandidaat zijn, en was er enkel op uit de VRT-plannen te dwarsbomen. Het platform zou immers aan Telenets eigen opbrengsten kunnen knabbelen. De Raad van State verwierp de bezwaren en de procedure is weer helemaal op gang gekomen.
Het volledige artikel is te vinden op: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=Q736PROM
-----------------------------------------------------------------------------
Voor mij wat dit het eerste wat ik hoorde over een eigen VRT-systeem voor video-on-demand. Als we de VRT mogen geloven en ze wachten niet te lang, lijkt mij dat een uitstekende zet. Zoals ze zelf aanhalen, wordt het hopelijk iets zoals de iPlayer, uitzendingemist.nl, etc. Natuurlijk zullen Telenet en Belgacom proberen zoveel mogelijk stokken in de deur te steken, want die zien natuurlijk hun inkomsten dalen als de VRT zoiets aanbiedt. (vgl: Net Gemist (gratis) online)
Ik denk wel dat dat nog eventjes kan duren, zeker omdat de VRT waarschijnlijk niet over massa's financiële middelen beschikt.