Werk-laptop herkennen op thuisnetwerk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Om de thermostaat in mijn bureau automatisch aan te sturen met IFTTT, zou ik willen kunnen detecteren dat mijn werk-laptop aan staat. Andere devices detecteer ik met een ping. Met mijn werk-laptop werkt dat, totdat ik de VPN naar het werk op zet, wat ook normaal is. Hoe kan ik vooralsnog detecteren dat die PC op staat ? Liefst op een manier die ik kan scripten (Perl momenteel).
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hoe zit je netwerk dan technisch in elkaar? Als je bijvoorbeeld een UTP kabel gebruikt op een Mikrotik switch zou ik zeggen "indien poort x van Mikrotik op "running" is gekomen, schakel de verwarming aan". "Indien poort x van Mikrotik op "no link" staat, schakel de verwarming uit"
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Laptop zit inderdaad bekabeld ingeplugd op mijn Asus RT-N66U (die tegenwoordig puur als switch/AP gebruikt wordt). Is dan natuurlijk wel de vraag of ik daar iets mee kan, zonder naar OpenWRT of zo te gaan switchen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Overigens : een toestel dat via VPN verbonden is, heeft bij mijn weten nog steeds ook een intern IP van je router.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Wel ja, dat dacht ik eerst ook, maar blijkbaar is er toch iets (misschien Windows of de VPN client) dat er ineens voor zorgt dat er niet meer op ping gereageerd wordt.krisken schreef:Overigens : een toestel dat via VPN verbonden is, heeft bij mijn weten nog steeds ook een intern IP van je router.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Ja de meeste van die vpn clients bevatten ook een firewalletje zodat je netjes afgesloten bent. Anders zou je een doorgeefluik kunnen zijn tussen het bedrijfsnetwerk en wherever...Tomby schreef:Wel ja, dat dacht ik eerst ook, maar blijkbaar is er toch iets (misschien Windows of de VPN client) dat er ineens voor zorgt dat er niet meer op ping gereageerd wordt.krisken schreef:Overigens : een toestel dat via VPN verbonden is, heeft bij mijn weten nog steeds ook een intern IP van je router.
Ik vermoed dat je pc wel nog gaat antwoorden op arp requests, dat lijkt me dan de makkelijkste optie.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Of gewoon de optie "route all traffic through tunnel" en dan kan het ook al wel eens mislopen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Moderator
- Contacteer:
Wat je ook kan doen is tussen je DHCP leases zoeken naar de hostname van die laptop. Als die op het netwerk zit ==> verwarming aan
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
DHCP is die van de Telenet HGW dus daar ga ik nie veel kunnen aan queryen, denk ik.
Beste kans is wellicht via tcpdump o.i.d. op mijn server. De server die de IFTTT Maker scriptjes draait hangt immers op dezelfde switch. Wireshark pikt alleszins vanalles op vanaf mijn werklaptop terwijl VPN actief is. Wel al 1 kloterij: na een reboot kreeg ik al een ander IP van Telenet, maar da's in principe ook wel gemakkelijk op te lossen dmv hostname.
EDIT: of inderdaad gewoon ARP pakketjes capturen...
Beste kans is wellicht via tcpdump o.i.d. op mijn server. De server die de IFTTT Maker scriptjes draait hangt immers op dezelfde switch. Wireshark pikt alleszins vanalles op vanaf mijn werklaptop terwijl VPN actief is. Wel al 1 kloterij: na een reboot kreeg ik al een ander IP van Telenet, maar da's in principe ook wel gemakkelijk op te lossen dmv hostname.
EDIT: of inderdaad gewoon ARP pakketjes capturen...
-
- Elite Poster
Thanks, hiermee is het dus gelukt. Wel nog wat miserie gehad omdat ik de Net::ARP cpan module niet werkend kreeg in Windows. Uiteindelijk lukte het wel met nmap die ook een nping toolke heeft waarmee je ARP requests kunt sturen. Zelfs het dynamisch IP adres is dan niet langer een belemmering, want je kan ook een heel subnet pingen.bitbite schreef:Ik vermoed dat je pc wel nog gaat antwoorden op arp requests, dat lijkt me dan de makkelijkste optie.
PS: nog veel beter/sneller met "nmap -sP <range>", want nping op een heel subnet gaat IP per IP af, en dan duurt het al een paar minuten om de hele subnet range af te gaan.