Eerst en vooral moet je een kaart kopen die het beste past bij jouw gebruiksscenario. Heb je een Full HD monitor (zonder Freesync of G-sync), moet je naar benchmarks kijken van het spel dat je graag speelt zodat je daar een average hebt rond de 60fps. Bv. bij GTA V heb je dan 150fps, wat totaal overbodig is en totaal onnodig.
mailracer schreef:vraag me eigenlijk af of er wel degelijk clienteel is dat altijd de snelste videokaart zal aanschaffen ongeacht of hun oude kaart nog voldoet.
Er zijn veel mensen die een upgrade uitstelden tot nieuwe kaart uitkwam. Bv. je hebt eindelijk voldoende geld bijeengespaard voor een killer machine, maar het zou dom geweest zijn om bv. een GTX980Ti te kopen paar maanden geleden, wanneer je wist dat de GTX1070/GTX1080 uitkwam.
Ook zijn er mensen die bv. op een iets oudere kaart zaten en wachtten tot een voldoende krachtige kaart om eindelijk 4K te kunnen gamen. Er zijn geruchten dat verkoop van 4K monitors echt gestegen is samen met release van GTX10-series.
En ook bij VR. GTX970/980 was net voldoende, maar had niet de volledige immersion experience als je kan halen met een GTX1070/1080.
Dusja, er is zeker voldoende clienteel die interesse heeft.
mailracer schreef:terwijl bij amd, de nieuwe RX480 te vergelijken zal zijn met een GTX 970 en zeker geen vooruitgang is ten opzichte van vorige generatie. Maar ik denk dat betaalbaar amd's doelstelling was bij deze generatie.
AMD loopt al de hele tijd serieus achter. Al jaren was hun enige "oplossing" voor snellere kaarten gewoon 2 GPU-chips op 1 kaart zetten.
En Polaris is niet anders. Aan US pricing (200$): mooie value for money en zeker overwegen waard. Maar aan de 320€ waar het nu aan verkocht wordt: NOPE.
Ben overgins geen AMD fan, zal ook nooit een kaart van hun kopen, nergens voor. Iedereen dat ik ken met AMD heeft miserie. Of het nu GPU of iGPU is, die drivers zijn een ramp.
mailracer schreef:Mijn volgende kaart zal pas aangekocht worden bij een computer upgrade vermoedelijk binnen twee jaar tenzij mijn huidige kaart de geest geeft.
Eigenlijk is de CPU-improvement de laatste tijd zo weinig (en nood aan CPU-kracht neemt ook niet sterk toe), dat vaak enkel een GPU upgrade al een voldoende upgrade is voor een nieuwe snelle machine. Ik heb nog een oude i7-3820, en een upgrade naar de nieuwste (300-400€) i7 zou gewoon verspilling van geld zijn. Ik heb stabiel 4.9Ghz en het is snel zat.
JoskeVermeulen schreef:Zijn er trouwens mensen die gebruik maken van FreeSync of G-Sync? Ik ben namelijk net op zoek naar een nieuwe ultrawide monitor + GPU omdat ik terug naar een desktop wil.
Vraag is welke games je speelt (en hoe vaak). Voor FPS heeft het misschien wel zin, maar voor casual games, niet per se. Ook is het een verschil AMD of Nvidia. G-Sync is enkel voor Nvidia kaarten. FreeSync voor AMD. Die monitors kosten toch aanzienlijk meer en ik persoonlijk zou liever voor een tragere, maar hogere kwaliteit monitor gaan (IPS, 4K).