Ik heb nu Telenet (modem Only), met daarachter een Fritzbox 7390 als router.
Zou het helpen (vooral voor stabiliteit dan) om een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 als router achter de Telenet modem te plaatsen ipv de fritzbox?
De extra functionaliteiten heb ik niet echt nodig, het zou vooral gaan om stabiliteit. Bij thuiswerk heb ik namelijk dikwijls een slechte verbinding via skype (andere collega's hebben hier geen last van, dus ik denk niet dat het aan de VPN van het werk ligt), aan telenet ligt het ook niet denk ik, want er zijn veel collega's met Telenet zonder dit probleem en als ik een speedtest doe haal ik altijd bijna het max van mijn lijn, gelijk op welk uur van de dag.
Fritzbox 7390 vs Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Stabiliteit... daar zou ik in beide gevallen geen probleem verwachten.
Langs de andere kant blijft de FB een huis-tuin-en-keuken router die niet te vergelijken is met een Edgerouter.
Langs de andere kant blijft de FB een huis-tuin-en-keuken router die niet te vergelijken is met een Edgerouter.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Persoonlijk ben ik Ubiquiti wat aan het ontzien. Hun Unifi UAP heeft ze wat op de (consumenten) kaart gezet en ik ben er op zich ook wel tevreden van. Maar, ik heb ook heel wat mFi spul en dat hebben ze gewoon opgegeven. Ik heb sterk de indruk dat de releases van Ubiquiti meer beta's zijn. Nieuwe producten komen uit met veel beloftes, maar die ontbreken dan in de software en worden (met wat geluk) later toegevoegd. Ze moeten het ook zeer sterk hebben van hun community. Om je een voorbeeld te geven, ik moest mijn mFi-controller regelmatig gewoon op een verse ubuntu server installatie zetten, want die ging soms ineens de mist in. Veel zoeken heeft niet veel opgeleverd, buiten dat ik de functionaliteit wat heb moeten inperken (minder data opslaan) om het stabiel(er) te krijgen. De bestaande controller had ook wat problemen omdat die een java versie en/of onderdelen daarvan gebruikt die blijkbaar niet meer ondersteund worden... installatie op een nieuwe ubuntu server versie is dan ook 'ambetant'.
Een ander voorbeeld is hun UAP-AC, dat is (als ik mij goed herinner) ook een zorgenkind geweest.
Nu, ik weet niet of je dat kan doortrekken naar hun EdgeRouter producten. Maar ik heb die dingen ooit ook eens bekeken en vond de informatie m.b.t. de user interface en gebruik maar schaars. Natuurlijk is het OS erachter zeer krachtig en biedt het tal van mogelijkheden (en stabiliteit), maar ik wil ook veel lekker makkelijk en overzichtelijk in een GUI zien... net daar adverteren ze ook graag mee, maar gaan ze volgens mij nog steeds wat de mist in (natuurlijk laten ze wat ze kunnen laten zien/instellen zeer fancy zien, maar het is beperkt vind ik).
Is een routerboard geen optie? Qua prijs wat in dezelfde regio, performance mogelijk wat minder (voor een Telenet verbinding nog steeds genoeg), maar met het voordeel (imo) van een goede gebruikersinterface, veel documentatie en handige tools om eventueel je probleem ook mee te kunnen analyseren. Natuurlijk is routerboard ook niet heilig, ook zij smijten producten op de markt die stabiliteit of functionaliteit blijken te missen (denk maar aan hun eerste CRS-switches), maar dat komt meestal wel goed. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het RouterOS en kan ik de stabiliteit hier alleen maar bevestigen uit eigen gebruik. Nog nooit problemen mee gehad (die niet aan mezelf lagen
).
Een ander voorbeeld is hun UAP-AC, dat is (als ik mij goed herinner) ook een zorgenkind geweest.
Nu, ik weet niet of je dat kan doortrekken naar hun EdgeRouter producten. Maar ik heb die dingen ooit ook eens bekeken en vond de informatie m.b.t. de user interface en gebruik maar schaars. Natuurlijk is het OS erachter zeer krachtig en biedt het tal van mogelijkheden (en stabiliteit), maar ik wil ook veel lekker makkelijk en overzichtelijk in een GUI zien... net daar adverteren ze ook graag mee, maar gaan ze volgens mij nog steeds wat de mist in (natuurlijk laten ze wat ze kunnen laten zien/instellen zeer fancy zien, maar het is beperkt vind ik).
Is een routerboard geen optie? Qua prijs wat in dezelfde regio, performance mogelijk wat minder (voor een Telenet verbinding nog steeds genoeg), maar met het voordeel (imo) van een goede gebruikersinterface, veel documentatie en handige tools om eventueel je probleem ook mee te kunnen analyseren. Natuurlijk is routerboard ook niet heilig, ook zij smijten producten op de markt die stabiliteit of functionaliteit blijken te missen (denk maar aan hun eerste CRS-switches), maar dat komt meestal wel goed. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het RouterOS en kan ik de stabiliteit hier alleen maar bevestigen uit eigen gebruik. Nog nooit problemen mee gehad (die niet aan mezelf lagen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik heb van zowel RouterOS (Mikrotik) als EdgeOS (Ubiquiti) eens een demo gezien.
Mijn kennis van netwerken is eerder basis en RouterOs schrikte mij toch wat af (heb ook geen zin om dagen te prutsen).
EdgeOs zag er al wat gebruiksvriendelijker uit, daarmee dat ik eerder voor Ubiquiti opteer, alhoewel ik ook al eens had gekeken naar Mikrotik (meerbepaald Hex)
Dus tenzij iemand anders mij het tegendeel beweert, zou ik het toch eerder bij Ubiquiti willen houden.
Hopelijk zijn die Unifi's wel goed, ik heb zojuist een UAC PRO besteld (om een Asus AP te vervangen dat teveel steken laat vallen).
Mijn kennis van netwerken is eerder basis en RouterOs schrikte mij toch wat af (heb ook geen zin om dagen te prutsen).
EdgeOs zag er al wat gebruiksvriendelijker uit, daarmee dat ik eerder voor Ubiquiti opteer, alhoewel ik ook al eens had gekeken naar Mikrotik (meerbepaald Hex)
Dus tenzij iemand anders mij het tegendeel beweert, zou ik het toch eerder bij Ubiquiti willen houden.
Hopelijk zijn die Unifi's wel goed, ik heb zojuist een UAC PRO besteld (om een Asus AP te vervangen dat teveel steken laat vallen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
-
- Erelid
- Contacteer:
In plaats van het gemakkelijker te maken, wordt het moeilijker...
Nu heb ik al 3 mogelijke vervangers voor mijn Fritzbox.
You've got to love internet...
Enfin, iemand die een wat objectieve vergelijking kan maken tussen de 3 (er mee rekening houdend dat mijn netwerkkennis niet schitterend is) vooral dan voor stabiliteit?
Nu heb ik al 3 mogelijke vervangers voor mijn Fritzbox.
You've got to love internet...
Enfin, iemand die een wat objectieve vergelijking kan maken tussen de 3 (er mee rekening houdend dat mijn netwerkkennis niet schitterend is) vooral dan voor stabiliteit?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik kan moeilijk geloven dat een FB niet betrouwbaar zou zijn... ik vraag me dan ook af of je probleem niet elders aan te wijten is.
Geen idee wat je trouwens allemaal met je router doet... ik vermoed niets speciaals en dan is een Routerboard (of welke oplossing dan ook) ook niet complex (gewoon wizard doorlopen).
Geen idee wat je trouwens allemaal met je router doet... ik vermoed niets speciaals en dan is een Routerboard (of welke oplossing dan ook) ook niet complex (gewoon wizard doorlopen).
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Mogelijk heb je dit al gedaan, maar kwestie van geen onnodige kosten te doen:
- Geen idee of het mogelijk is, maar je kan misschien je PC eens direct aan je Telenet modem hangen en kijken of er dan nog problemen zijn met Skype.
- Zoals r2504 al aangaf is een Fritz!Box geen slecht spul. Er zitten daar denk ik ook was QoS opties in. Zelf nog nooit nodig gehad, maar misschien in dit geval de moeite eens te bekijken? Zeker ook de laatste firmware er eens op zetten.
-
- Erelid
- Contacteer:
Ik heb er dan toch maar één gekocht (Ubiquiti EdgeRouter Lite 3).
Instellen is mits wat google-fu niet supermoeilijk.
Wel een leuk ding. Alle adds blokkeren op router-niveau is nice (geen plugins meer te installeren per toestel).
Enfin, om op het oorspronkelijke probleem terug te komen. Ik heb ook mijn Asus wifi AP (EA-N66) vervangen door een Ubiquiti UAP AC PRO. En dat heeft het probleem opgelost. Stabiele wifi nu, zonder Skype miserie bij thuiswerk.
Merci om mee te denken.
Instellen is mits wat google-fu niet supermoeilijk.
Wel een leuk ding. Alle adds blokkeren op router-niveau is nice (geen plugins meer te installeren per toestel).
Enfin, om op het oorspronkelijke probleem terug te komen. Ik heb ook mijn Asus wifi AP (EA-N66) vervangen door een Ubiquiti UAP AC PRO. En dat heeft het probleem opgelost. Stabiele wifi nu, zonder Skype miserie bij thuiswerk.
Merci om mee te denken.