Elektronisch toezicht (enkelband)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Was net naar "De Rechtbank" aan het kijken op Vier en daar kwam een man voor die op één dag gedurende diverse kort op elkaar gelegen uren niet "detecteerbaar" was en hiervoor terug naar de rechtbank moest. Het viel mij op dat ze letterlijk tot op de minuut konden zeggen wanneer hij bereikbaar was en wanneer niet. Ik begon mij toen af te vragen hoe dat systeem werkt.

Op de site van justitie vond ik dit:
Elektronisch toezicht is een manier om een gevangenisstraf uit te voeren. Bij elektronisch toezicht verblijft u niet in de gevangenis, maar draagt u een elektronische enkelband. Die wordt aangebracht in de gevangenis. U krijgt thuis ook een bewakingsbox. De enkelband zendt via die bewakingsbox een signaal naar een centrale computer die registreert of u al dan niet thuis bent. Het Nationaal centrum voor elektronisch toezicht volgt die gegevens dan op.
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... _toezicht/

Dus als ik het goed begrijp staat die enkelband continue in verbinding met die bewakingsbox. Maar hoe staat die bewakingsbox dan in verbinding met die "centrale computer"? Internet of telefoonlijn zoals een persoonlijk alarm? Welke frequentie gebruikt men voor de communicatie tussen bewakingsbox en enkelband? Hoe gaat men de afstand meten (iemand met een enkelband die in een half kasteel woont van bvb zijn ouders of een klein appartement)?

Iemand die hier meer info over heeft?

Kleine toevoeging : indien dit gaat via de telefoonlijn, kan iemand dan zomaar in het rond gaan bellen? indien via internet, kan daar dan ook zomaar een computer op aangesloten worden om wat rond te surfen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik dacht dat dit via een telefoonlijn ging, en ik meen zelfs ooit gezien te hebben op tv dat er problemen waren bij mensen die in een lang smal rijhuis woonden, dat ze niet naar de achterste vertrekken konden gaan omdat de lijn en dus ook de ontvanger, vooraan tegen de straat stonden.
Maar ik kan me vergissen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:...dat ze niet naar de achterste vertrekken konden gaan omdat de lijn en dus ook de ontvanger, vooraan tegen de straat stonden.
Tja.. 't is en blijft nog altijd een gedetineerde in detentie... Hij krijgt al meer vrijheid, dan is dit een non issue voor mij.
marcedin
Forumtroll
Forumtroll
Bedankt: 12 keer

Ze zullen niet klagen als binnenkort de stroom enkele uren uitvalt :eek:
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het blijft inderdaad een straf, maar wel straf dat dat gebeurt, technisch gezien dan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Kleine toevoeging : indien dit gaat via de telefoonlijn, kan iemand dan zomaar in het rond gaan bellen? indien via internet, kan daar dan ook zomaar een computer op aangesloten worden om wat rond te surfen?
Ja, waarom niet?

Volgens mij inderdaad via telefoon:
  • - enkelband continue in verbinding met de bewakingsbox. bewakingsbox logt alles.
    - bewakignsbox aangesloten op de telefoonlijn, belt op geregelde tijdstippen in en zendt de logfile door.
    - belt waarschijnlijk ook in bij onregelmatigheden (vb verlies van contact met enkelband) - zoals een alarminstallatie.
Indien aangesloten zoals een alarminstallatie kan de box de telefoonlijn overnemen (ook tijdens een lopend gesprek).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Over het algemeen zijn er verschillende technologieën in gebruik: GPS, RFID, GSM, PSTN
Productbrochures van zulke systemen zijn te vinden via https://www.google.com/?#q=elmotech+filetype:pdf

Uiteindelijk niet zoveel verschil met hoe de NSA jou via een doodgewone smartphone volgt. :wink:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wel ik zat mij inderdaad de vraag te stellen hoe dit ging verlopen met de stroompannes die er nog steeds aankomen. Ook vind ik het niet echt normaal dat wij (tenslotte betalen wij ervoor via onze belastingen) moeten betalen voor anderen hun "comfort" (laten we eerlijk zijn) mocht dit via het internet gaan en de gedetineerde zelf daar ook gebruik van kan maken.

Het is een gunstmaatregel welke is gekomen wegens de weinige gevangenisplaatsen we hier hebben. Maar wat "Joe De Mannen" omschrijft is exact waarbij ik ook mijn vraag dus heb. Ik kan mij niet inbeelden dat het apparaat je in elke hoek van de kamer kan vinden. Of wat bvb in van die oude huizen waar wifi eveneens amper mogelijk is wegens overal gewapende muren? Feilloos lijkt het mij niet?

Telefonie = EDPnet + OVH
Hadewijch_C
Starter
Starter

Hallo, ik ben student in de master criminologische wetenschappen aan de KU Leuven. In het kader van mijn thesis over de strafbeleving van kortgestraften onder elektronisch toezicht (ET) ben ik op zoek naar respondenten voor een interview. In de meeste onderzoeken over strafbeleving wordt de beleving van ET vergeleken met de gevangenisstraf. Daarom wil ik graag onderzoeken hoe ET beleefd wordt door mensen die deze straf niet kunnen afspiegelen ten opzichte van een gevangenisstraf en kijken naar ET op zich of in relatie met vrijheid. Ik zou graag praten met kortgestraften onder elektronisch toezicht over hoe zij hun straf beleven. Heb je op dit moment een enkelband of ken je iemand onder elektronisch toezicht en wil jij/hij/zij graag meewerken aan dit onderzoek of heb je vragen? Stuur dan een mailtje naar [email protected] voor meer informatie. Alle persoonlijke gegevens worden VERTROUWELIJK behandeld! Er verschijnen geen namen in het onderzoek. Personen die bereid zijn om mee te werken, ben ik enorm dankbaar!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Haha, oei oei, een beetje de context van deze thread juist kunnen inschatten zou je al verder helpen. Hier loopt niemand rond met een enkelband :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Alé toch niet dat we weten ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

selder schreef:Hier loopt niemand rond met een enkelband :)
Zeker van? :twisted:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hier zitten enkel geïnterneerden :lol:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hadewijch_C schreef:op zoek naar respondenten voor een interview
Kan je niet terecht bij onderzoeksrechters, justitiehuizen, desnoods advocaten of CAW?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik ben nog op zoek naar ne goeien dealer, geintereseerden met (of zonder) enkelband kunnen mij altijd contacteren op info@userbase;be :angel:
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Moest er nog iemand ne goeie huurmoordenaar zoeken stuur mij mor een mailtje [email protected] .
Wel rekening houden met het feit dat ik momenteel nog 2x levenslang moet zitten en dat het dus nog ffkes kan duren voor ik eraan kan beginnen.

:cop: :bang:
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

krisken schreef:Ook vind ik het niet echt normaal dat wij (tenslotte betalen wij ervoor via onze belastingen) moeten betalen voor anderen hun "comfort" (laten we eerlijk zijn)
Enkelband is wel een pak goedkoper dan verblijf in de gevangenis.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

liber! schreef:
krisken schreef:Ook vind ik het niet echt normaal dat wij (tenslotte betalen wij ervoor via onze belastingen) moeten betalen voor anderen hun "comfort" (laten we eerlijk zijn)
Enkelband is wel een pak goedkoper dan verblijf in de gevangenis.
Met comfort bedoel ik de vraag die er boven stond : kunnen die mensen dan ook gebruik maken van dat internet waarmee de enkelband het signaal doorgeeft.

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Verdorie, die plaatst zijn spam precies ook overal. Op BD is zijn post al weg 8)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Voor wegmisbruikers ben je hier anders wel op het juiste forum. :cop:

Trouwens tegenwoordig hebben ze zelfs internet, een pc, een playstation, etc in hun cel. Dit kwam eens in het nieuws 1 van de voorbije jaren over een bekende crimineel (Dutroux?).
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ze = gevangenen?
Ze hebben vooral niets. Nauwelijks eigenwaarde is hen gegund.
Internet hebben ze niet, ook niet na betaling. Gewoon niet.
PC en playstation idem. Ze hebben wel een TV, voor een DVD moeten ze schrikbarend veel huur betalen, per week. DVD's zijn apart te huren.
Ze zitten 23u per dag in een betonnen hok, met een matras van mousse. In het beste geval met het aantal gedetineerden als er bedden zijn, maar realistischer zit je met meer.
Eten: witte bokes met confituur, als je iets anders wil: betalen. En geen Colruyt-prijzen hé. Prijzen waarbij Match nog goedkoop is.
Alles behalve luxe maw.

De grote kost aan gedetineerden is dan ook niet wat ze consumeren, maar wel het personeel.
Maar om de kost van het personeel (cipiers ed) te verminderen, moet je eerst fors investeren.
Nu zijn de cipiers met allerlei prullen bezig, die hen veel tijd kosten en tot frustratie leiden (lijden) bij zowel gedetineerde als cipier.
In moderne gevangenissen in het buitenland hebben ze veel minder cipiers nodig én worden die cipiers ook beter betaald en geapprecieerd.
bv: elke gedetineerde mag bellen. Dat betekent dat een cipier tot aan de cel gaat en met de gedetineerde naar de telefoon loopt. Na het telefoontje: andere richting (metadata wordt gelogd: wie belt wanneer hoe lang naar wie). In moderne gevangenissen is dat niet meer nodig: je vraagt op uw cel-terminal aan of je mag bellen, je krijgt een machtiging en dan kan je bellen. Geen gevaar voor de cipier én geen cipier meer nodig om elke gevangene te begeleiden.

Om maar te zeggen: luxe is het zeker niet.
Niet voor de gevangene, niet voor de cipier.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

JoskeVermeulen schreef:Trouwens tegenwoordig hebben ze zelfs internet, een pc, een playstation, etc in hun cel. Dit kwam eens in het nieuws 1 van de voorbije jaren over een bekende crimineel (Dutroux?).
Ik kom regelmatig in een gevangenis. Als er internet is, dan is dat er door een binnengesmokkelde smartphone, want 'standaard' is dat niet aanwezig/toegelaten. Tenzij je prisoncloud bedoelt, maar veel ben je daar niet mee. Vdab, fod,...
Een pc moeten ze huren aan belachelijk hoge prijs en software geïnstalleerd krijgen is een kunst want gebeurt extern.
Een playstation/xbox/... kopen ze zelf, waarom zou dat niet mogen?
Je punt is dus... ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hier ga je eerder gegadigden vinden om enkelbanden uit te testen, kwestie van de limieten en eigenaardigheden ervan ns proefondervindelijk vast te stellen en pogen te omzeilen :-)
Klinkt alleszins als een leuk projectje :-)
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Ze = gevangenen?
Ze hebben vooral niets. Nauwelijks eigenwaarde is hen gegund.
Internet hebben ze niet, ook niet na betaling. Gewoon niet.
PC en playstation idem. Ze hebben wel een TV, voor een DVD moeten ze schrikbarend veel huur betalen, per week. DVD's zijn apart te huren.
Ze zitten 23u per dag in een betonnen hok, met een matras van mousse. In het beste geval met het aantal gedetineerden als er bedden zijn, maar realistischer zit je met meer.
Eten: witte bokes met confituur, als je iets anders wil: betalen. En geen Colruyt-prijzen hé. Prijzen waarbij Match nog goedkoop is.
Alles behalve luxe maw.

De grote kost aan gedetineerden is dan ook niet wat ze consumeren, maar wel het personeel.
Maar om de kost van het personeel (cipiers ed) te verminderen, moet je eerst fors investeren.
Nu zijn de cipiers met allerlei prullen bezig, die hen veel tijd kosten en tot frustratie leiden (lijden) bij zowel gedetineerde als cipier.
In moderne gevangenissen in het buitenland hebben ze veel minder cipiers nodig én worden die cipiers ook beter betaald en geapprecieerd.
bv: elke gedetineerde mag bellen. Dat betekent dat een cipier tot aan de cel gaat en met de gedetineerde naar de telefoon loopt. Na het telefoontje: andere richting (metadata wordt gelogd: wie belt wanneer hoe lang naar wie). In moderne gevangenissen is dat niet meer nodig: je vraagt op uw cel-terminal aan of je mag bellen, je krijgt een machtiging en dan kan je bellen. Geen gevaar voor de cipier én geen cipier meer nodig om elke gevangene te begeleiden.

Om maar te zeggen: luxe is het zeker niet.
Niet voor de gevangene, niet voor de cipier.
Ocharme de sukkelaars... T is wel een straf he, geen luxehotel. Vdab website enzo ok, reintegratie enzoverder... Maar voor de rest nougabollen ja. Brood en water is goed genoeg. Ze moeten toch voelen dat ze daar zitten omdat ze iets misdaan hebben.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob schreef:Ocharme de sukkelaars... T is wel een straf he, geen luxehotel. Vdab website enzo ok, reintegratie enzoverder... Maar voor de rest nougabollen ja. Brood en water is goed genoeg. Ze moeten toch voelen dat ze daar zitten omdat ze iets misdaan hebben.
/me slikt een paar woorden in en herhaalt nog maar eens:
Niet elke gevangene is een Dutroux é.

En los van alles. Hoe wil je dat een gevangene buiten stapt? Vergeet niet dat ( of je het nu wil of niet ) die mens jouw nieuwe buur kan worden.
Wil je dan dat dat een hoopje opgekropte agressie en frustratie is of iemand die de draad van het echte leven wil oppakken en vooruit wil? Ik ben redelijk zeker dat je echt niet weet waarover je spreekt.

Een gevangenisstraf is voor 99% van de mensen een heel zware straf. Je mag er nog alle materiële luxe hebben (die er niet is, neem het van mij aan) die bestaat, je mag niet gaan en staan waar je wil, je moet toestemming vragen voor alles. Onderschat dat niet.
Stel je eens voor dat je in een luxe resort zit en er niet uit mag. Je mag niet bellen, niet surfen, niets, zonder toestemming te vragen. Leuk é.

Die straf is (hopelijk) terecht, dus ik heb geen compassie, maar natrappen helpt niemand verder, integendeel. Ik stel voor dat je eens een gevangene/gevangenis bezoekt, je zal dan al iets beter weten waarover je spreekt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De vraag die niet vaak genoeg gesteld wordt is: wat willen we - als maatschappij - bereiken.
-> Wraak? Dan is het huidige systeem prima.
-> Straffen en begeleiden naar gedragsverandering? Misschien moeten we ons strafsysteem dan meer op empirie dan op toogpraat gaan baseren.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:-> Straffen en begeleiden naar gedragsverandering? Misschien moeten we ons strafsysteem dan meer op empirie dan op toogpraat gaan baseren.
En daarvoor eens in Noorwegen gaan kijken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Vroeger werkte dat een met een ontvanger die op de telefoon was aangesloten en enkel inbelde met de centrale, wanneer er geen signaal was met de enkelband. De alarmcentrale belt naar de vaste lijn, neemt de veroordeelde gewoon de telefoon op, dan is er geen probleem. De ontvanger kan ook ingesteld worden om op bepaalde uren de veroordeelde niet te tracken. Hangt af van de voorwaarden die zijn afgesproken. Naar winkel gaan, sollicatiegesprekken, werkuren e.d.

De afstand dat sommige kamers geen verbinding geven met de ontvanger is in 95% een uitvlucht van de veroordeelde die met een uitvlucht van een extra straf probeert onderuit te komen. Ze zijn dan ook juist laminaat aan het snijden of dergelijke in de zolderkamer en konden zo de telefoon niet horen rinkelen ...

Het is zeker niet zo dat iemand met een enkelband nooit het huis mag verlaten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gstar75
Starter
Starter

Lees hier het een en ander over electronisch toezicht en gevangenen wel laat me even dit zeggen,niet iedereen in de gevangenis is een moordenaar of verkrachter ofzo,en nog sommige die zitten voor moord hebben deze mss begaan voor hun kind of familie omdat deze misbruikt werd ofzo heb in de gevangenis vanalles gehoord en is dus niet zo dat elkeen daar ohzo slecht is...ja ook ik heb in gevangenis gezeten en ben nu momenteel onder E.T. en geloof me heb heus geen dingen gedaan dat ik mensen of dieren ofzo heb pyn gedaan of benadeeld ofzo zoals inbraak of diestallen ed. Maargoed om trg te komen op die enkelband wel werkt dus met een enkelband en een box die ontvangt signaal van de enkelband..hebt zelfs geen telefoonlijn nodig werkt in principe als gsm ook als stroom uitvalt heeft de box een noodbattery die dagen meegaat...je kan via de box bellen rechtstreeks naar monitoring of hun naar jou...maar meestal bellen ze op je gsmnr de box is enkel voor dringende gevallen...of om te verifieren dat je echt thuis bent moest er probleem zyn met het bandje...met je enkelband mag je infeite niet buiten de deur van je huis...parameter word ingesteld als ze enkelband komen aandoen...je hebt volgens my enkele standaardparameters welke je krygt word bepaald door de installateur by aansluiting...soms kan je dus wel een stukje buitenshuis en soms niet dat hangt dus af van de parameter die is ingesteld...en nee de box verplaatsen gaat ook niet want vanaf dat deze paar cm verschuift krygt brussel notie en bellen ze je dus dat is ook geen optie...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

buiten het feit dat je een halfjaar oude topic oprakelt (speciaal daarvoor geregistreerd?) een paar opmerkingen:
Gstar75 schreef:niet iedereen in de gevangenis is een moordenaar of verkrachter ofzo,en nog sommige die zitten voor moord hebben deze mss begaan voor hun kind of familie omdat deze misbruikt werd ofzo heb in de gevangenis vanalles gehoord en is dus niet zo dat elkeen daar ohzo slecht is...ja ook ik heb in gevangenis gezeten en ben nu momenteel onder E.T. en geloof me heb heus geen dingen gedaan dat ik mensen of dieren ofzo heb pyn gedaan of benadeeld ofzo zoals inbraak of diestallen ed.
(ik laat in deze post verder even mogelijks onterecht beschuldigden buiten beschouwing)

- als je in de gevangenis zit zal je toch wel degelijk de huidige normen ergens hebben aan je laars gelapt en iemand benadeeld hebben...

- je probeert een moord goed te praten 'omdat ze aan mijne kleine hebben gezeten'.... hoewel ik dat kan snappen, is dat geen excuus: eigen rechter spelen helpt op het eind van de rit niemand, en als je dat wel doet moet je ook de gevolgen maar dragen (inclusief dat je zelf zorgt dat je kind zijn vader verliest)

- en als je niets of niemand iets hebt aangedaan ben ik toch eens benieuwd waarvoor je dan zat, want er zal toch wel iets (of het risico erop) zijn geweest.

verder: fijn voor de extra informatie over het elektronische toezicht... maar het zou iets makkelijker lezen moest je ook soms eens op enter duwen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

met SDR spectrum analyzer moet toch snel te achterhalen zijn hoe dat werkt en welke frequenties ze gebruiken

er zijn wel mensen die bvb een verisure alarm hebben reverse engineered met SDR tooltjes:

https://funoverip.net/2014/11/reverse-e ... nications/

zoveel complexer zal een enkelband wel niet zijn vermoed ik
Gstar75
Starter
Starter

sorry als men bericht verkeerd overkwam was totaal niet zo bedoeld,
enja ik heb dingen gedaan die volgens de wet niet mogen, maar daar gaat het hier niet om denk ik hé.
wat betreft de enkelband, wel het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld of vergezocht te zijn als je hem wil uitdoen trek je hem gewoon los aan de sluiting. en als je weet dat de enkelband alleen via de box signaal doorgeeft dan hoef je niet veel uitleg meer denk ik he...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gstar75 schreef:als je hem wil uitdoen trek je hem gewoon los aan de sluiting
Ik mag hopen dat zoiets niet kan zonder een alarm te veroorzaken... anders zou het wel absurd zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”