Wel of niet draadloos (Versatel) ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
alfa
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 maa 2005, 06:33

Ik ben van plan om een ADSL-verbinding bij Versatel te nemen.
Versatel biedt nu ook een draadloze mogelijkheid aan (router met ingebouwd ADSL-modem, zie onderaan op deze pagina).
Nu heb ik die draadloze mogelijkheid niet echt nodig: ik wil maar 1 pc aansluiten en die pc bevindt zich niet ver van een telefooncontactdoos. Mijn vraag is: wat is technisch het beste:
1. Draadloos (router met ingebouwd modem); of
2. Het niet draadloze usb-modem van Versatel.

Versatel levert beide mogelijkheden momenteel gratis.
Bijkomende vraag: Indien ik mogelijkheid 1 zou kiezen, moet de router dan komen te staan daar waar de telefoonaansluiting de woning binnenkomt, of kan die ook bij de telefooncontactdoos worden geplaatst, daar waar ook de pc staat (dat is de enige telefooncontactdoos in de woning) ?
Marshy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jan 2005, 07:44
Locatie: Antwerpen

Normaal gezien heeft een draadloze router/modem toch altijd wel minstens 1 ethernet poort. Ik zou nooit voor een usb modem kiezen. Bovendien kunnen je vrienden, als ze een laptop met wifi hebben, ook bij jouw op het internet mocht je dat willen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Marshy schreef:Normaal gezien heeft een draadloze router/modem toch altijd wel minstens 1 ethernet poort. Ik zou nooit voor een usb modem kiezen. Bovendien kunnen je vrienden, als ze een laptop met wifi hebben, ook bij jouw op het internet mocht je dat willen.


Met die draadloze router heb je meer mogelijkheden zoals Marshy zei.
alfa
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 maa 2005, 06:33

Bedankt voor de antwoorden.
Anderen hoeven nooit gebruik te maken van mijn verbinding, dus die overweging hoeft in de keuze niet mee te spelen.
Uit de reactie van Marshy begrijp ik dat voor het modem een ethernetaansluiting te verkiezen is boven een usb-aansluiting.
Maar ik heb wel eens gelezen dat draadloos vertragend werkt op de verbinding. Is dat juist? En kan dat een overweging zijn om toch voor het usb-modem te kiezen?
En dan nog de bijkomende vraag: moet de router per se komen te staan daar waar de telefoonaansluiting de woning binnenkomt, of kan die ook bij de telefooncontactdoos worden geplaatst, daar waar ook de pc staat?
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

Ik denk dat het best is om te kiezen voor de draadloze oplossing. Waarom? Als je werkt met een usb modem, wordt de connectiesoftware op je pc geplaatst. Indien je werkt met een ethernetmodem zit er firmware in de modem zelf, die werkt dus volledig standalone om te verbinden. Usb modems zijn veel onstabieler dan ethernetmodems juist om die reden. Ook krijgen usb modems stroom vanuit de usb poort... dus als je daar problemen mee hebt, ben je ook direct van het internet. Zelfs als je niet draadloos wil gaan, kan je altijd een lankabel gebruiken tussen de modem en de pc (zoals hier reeds gezegd is er steeds een ethernetpoort beschikbaar op de draadloze router). Qua snelheidsprobs: als je draadloos werkt ga je niet echt veel aan snelheid inboeten wat betreft de aangeboden snelheid door je provider, maar wat betreft interne communicatie tussen de pc's gaat het wel trager gaan. Indien je met een lankabel werkt vermijdt je deze snelheidsproblemen.
Ik zou dus usb modems vermijden was ik u.
"To err is human..to really screw up you need a computer."
alfa
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 maa 2005, 06:33

Dat is erg nuttige informatie voor een leek als ik !
Dus met die router/annex modem kan ik ook een vaste verbinding maken en hoef ik niet per se draadloos te gaan?

De lankabel waar u het over hebt, is dat hetzelfde als een utp-kabel?

En is het juist dat als ik zo'n lankabel gebruik, dan ook de netwerkkaart in de computer niet "draadloos" hoeft te zijn (ik bedoel: niet de mogelijkheid hoeft te hebben om draadloos te communiceren)?

Het zijn misschien domme vragen, maar ik heb nog nooit zo'n verbinding gezien en weet dus totaal niet hoe dat werkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alfa schreef:Dus met die router/annex modem kan ik ook een vaste verbinding maken en hoef ik niet per se draadloos te gaan?


Inderdaad, de router heeft 4 LAN poorten waarop je gewoon vaste PC's of laptops kan aansluiten. Het wireless gedeelte kan je gewoon uitschakelen in de wireless router als je dat niet nodig hebt.

alfa schreef:De lankabel waar u het over hebt, is dat hetzelfde als een utp-kabel?


Inderdaad, gewone CAT5 UTP kabel.

alfa schreef:En is het juist dat als ik zo'n lankabel gebruik, dan ook de netwerkkaart in de computer niet "draadloos" hoeft te zijn (ik bedoel: niet de mogelijkheid hoeft te hebben om draadloos te communiceren)?


Nee, je hebt voldoende aan een gewone ethernetkaart in je PC... wat trouwens nog altijd aan te bevelen is boven wireless indien je de mogelijkheid hebt van kabels te leggen.

alfa schreef:Het zijn misschien domme vragen, maar ik heb nog nooit zo'n verbinding gezien en weet dus totaal niet hoe dat werkt.


Er zijn niet echt domme vragen, enkel domme antwoorden.
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

No prob :wink:
De lankabel is inderdaad een utp kabel. Normaalgezien kan je met een draadloze modem ook gewoon met draad werken, dus de keuze is aan jou. Je pc moet dan wel uitgerust zijn met een ethernetkaart, maar dit is in de meeste pc's standaard. Je hoeft dus niet persé een draadloze netwerkkaart aanschaffen.

edit: r2504 was mij voor :-)
"To err is human..to really screw up you need a computer."
alfa
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 maa 2005, 06:33

Bedankt weeral voor de waardevolle reacties.

r2504 schreef:De router heeft 4 LAN poorten waarop je gewoon vaste PC's of laptops kan aansluiten. Het wireless gedeelte kan je gewoon uitschakelen in de wireless router als je dat niet nodig hebt.

Als het wirelessgedeelte is uitgeschakeld, betekent dat dan ook automatisch dat anderen geen toegang hebben en dat de beveiligingsinstellingen voor wireless (waar altijd zo de nadruk op wordt gelegd) niet nodig zijn?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alfa schreef:Als het wirelessgedeelte is uitgeschakeld, betekent dat dan ook automatisch dat anderen geen toegang hebben en dat de beveiligingsinstellingen voor wireless (waar altijd zo de nadruk op wordt gelegd) niet nodig zijn?


Inderdaad... als wireless afstaat is er ook weinig aan te beveiligen :lol:
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

Meestal is er een optie aanwezig die ervoor zorgt dat je router geen draadloos signaal uitstuurt, in dat geval moet je jezelf dus geen zorgen maken ivm veiligheid.

greetz

edit: r2504 was mij wéér voor :-D
"To err is human..to really screw up you need a computer."
alfa
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 maa 2005, 06:33

Hartelijk dank, hiermee kan ik verder.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”