Nob schreef:Splitter schreef:ze groeien op in gevangenschap en weten niet beter.
Ik denk dat dieren dikwijls intelligenter zijn dan wij denken/veronderstellen.
mee eens, maar dan weten ze nog steeds per definitie niet beter.
Nob schreef:
100% mee akkoord, maar 't is niet omdat dat nog zieliger is dan vogels in een kooitje, dat vogels in een kooitje daarom ok zijn he.
ook mee eens.
en hoewel je gelijk hebt dat een dier in een klein kooitje niks is... vergeet niet dat ook wij een diersoort zijn (de dominante, maar niet de intelligentste) die eigenlijk ook altijd in een "kooi" zit (je MOET naar school, je MOET werken, je MOET je settlen, je MOET ....)
ook het houden van dieren in een kleine omgeving vind ik maar niks, al moet je het doen met wat je hebt.
naar kinderen toe maak ik zelfs de uitzondering dat, al zit een dier dan in een kleine kooi, je het kind de verantwoordelijkheid en het respect kan bijbrengen voor dieren in het algemeen (veel jeugd heeft gewoon 0 respect voor dieren tegenwoordig!!)
al bij al gaan we niet zeuren: ja, het is enigzins sneu om een dier uit zijn natuurlijke omgeving te halen (al dan niet daarin geboren),
anderzijds zijn er weinig alternatieven om van bepaalde dieren te kunnen genieten, en voor wat beschouwd kan worden als huisdier,
vind ik dat het moet kunnen zolang het beestje een humaan en respectvol thuis heeft.
je kan namelijk gaan klagen over elk huisdier: katten, honden, paarden, ...
maar bv een kat die haar vrijheid krijgt en gewoon mag rondlopen, why not? (als je ze in huis opsluit "want ze is teveel waard" is het een ander verhaal)
daarstraks nog in de supermarkt vlees gaan halen... en dan krijg ik het toch altijd wat moeilijk als ik de soorten vlees zie.
kip, koe, varken... dat is toch meer als genoeg? en elk soort vlees kan je er toch van hebben?
maar dan heb je eend, kalkoen, ... (de "dat gaat nog categorie") en ook zaken zoals hert en kangaroe (wtf? bambi en skippy!)
er zijn veel problematischer zaken dan een vogeltje als huisdier - maar puntje bij paaltje heb je zowiezo gelijk dat het sneu is.
het hoeft echter daarvoor geen probleem te zijn voor het beestje, als je het maar goed gaat behandelen.