
Het succes van internetwinkelen wordt geremd door een gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge verzendkosten. Dit blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young .
Van de ondervraagden ziet 42 procent de creditcard als de meest onbetrouwbare manier van betalen via internet. Zo'n 60 procent van de personen heeft nog veel moeite met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals bank- of creditcardnummer via het internet. Vooral voor 50-plussers werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de ondervraagde 50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie af.
"Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter betaling, geeft dat nog veel te denken," aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.
Hoge verzendkosten is met afstand de grootste ergernis bij het online winkelen. Ruim de helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals stoort zich aan de vaak torenhoge verzendkosten. Ook het tijdstip van thuisbezorging zorgt voor veel ontevredenheid.
Bron: Ernst & Young, ANP