Zit hier een Proximus medewerker ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Goztow schreef:Stuur anders gewoon een privaat bericht naar Proximus, daar ga je misschien meer mee vooruit komen.
Zeer waardevolle hint, zeker te proberen, bedankt. Ik wist niet dat ze hier een "stekje" hebben.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

nete schreef:Ik begrijp niet goed dat er nergens een persoon in de hiërarchie zou bestaan die gewoon intern kan zeggen: Jef of Pier of Pol, contacteer die mens even rechtstreeks zodat dit probleem van de baan geraakt.
Zo werkt het al lang niet meer. Vergeet de jaren zeventig. De tijd van de RTT is voorbij, we leven in het jaar 2016. Als Proximus je de eerste maal niet goed heeft kunnen helpen wil dat misschien zeggen dat het probleem niet bij Proximus zit maar bij jouw stokoude krakkemikkige apparatuur die je per se wenst te behouden.

Je hebt zelf reeds gezegd dat er drie laptops, een tablet en een smartphone gebruikt worden die wellicht allemaal aangesloten zijn op een stokoude Netopia 3357W ADSL modem.

Er was blijkbaar geen enkel probleem om moderne toestellen zoals laptops, een tablet en een smartphone aan te kopen.
Maar een ISDN-centrale vervangen door een VoIP-configuratie of een ADSL-modem vervangen door een VDSL2-modem is een gigantisch wereldprobleem.
Want voor zulke zaken wil mijnheer geen eurocent betalen en moet de leverancier van de telefoon- en internetaansluiting ook stante pede alle achterliggende apparatuur gratis komen onderzoeken en aanpassen volgens de specifieke eisen van mijnheer.

Ik zou zeggen, ga eens met jouw specifieke eisen naar de telecomspecialisten van http://www.allcommunications.be in Gentbrugge. Daar zal je wel geholpen worden "op jouw manier" maar het zal zeker niet gratis zijn.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

raf1 schreef:
nete schreef:Ik begrijp niet goed dat er nergens een persoon in de hiërarchie zou bestaan die gewoon intern kan zeggen: Jef of Pier of Pol, contacteer die mens even rechtstreeks zodat dit probleem van de baan geraakt.
dat het probleem niet bij Proximus zit maar bij jouw stokoude krakkemikkige apparatuur die je per se wenst te behouden.
Voor die "stokoude krakkemikkige" techniek wordt toch nog reclame gemaakt, voor bedrijven dan nog: https://www.proximus.be/nl/id_cb_prof/z ... -isdn.html

Mijn kennis staat open voor alles, maar vreest telefonie problemen op zijn binneninstallatie als zijn ISDN centrale moet vervangen worden. Bovendien werkt die telefonie perfect.
Technieker en Goztow geven hier waardevolle tips. Er zijn oplossingen die perfect passen bij wat mijn kennis verwacht. Maar dan moet een technieker die het niet kan afwerken wel de procedures volgen en anderen inschakelen. Of moet een proximuscenter zijn bestaansrecht proberen bewijzen.

Als Proximus zijn eigen procedures gevolgd had, een dikke maand geleden, dan was dit topic niet eens gestart, en was alles reeds opgelost.

Dus enkel met een beschuldigende vinger naar mij wijzen is er ver over.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

nete schreef:Voor die "stokoude krakkemikkige" techniek wordt toch nog reclame gemaakt, voor bedrijven dan nog
Bel dan 0800 22 500. Dat is het telefoonnummer voor bedrijven. Daar ga je professioneel geholpen worden.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

raf1 schreef:[quote="nete"

Ik zou zeggen, ga eens met jouw specifieke eisen naar de telecomspecialisten van http://www.allcommunications.be in Gentbrugge. Daar zal je wel geholpen worden "op jouw manier" maar het zal zeker niet gratis zijn.
Mijn kennis heeft een internet- en geen telefoonprobleem...
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Kan je de lijnwaarden uitlezen op die modem?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

raf1 schreef:
nete schreef:Ik begrijp niet goed dat er nergens een persoon in de hiërarchie zou bestaan die gewoon intern kan zeggen: Jef of Pier of Pol, contacteer die mens even rechtstreeks zodat dit probleem van de baan geraakt.
Zo werkt het al lang niet meer. Vergeet de jaren zeventig. De tijd van de RTT is voorbij, we leven in het jaar 2016. Als Proximus je de eerste maal niet goed heeft kunnen helpen wil dat misschien zeggen dat het probleem niet bij Proximus zit maar bij jouw stokoude krakkemikkige apparatuur die je per se wenst te behouden.
Spijtig genoeg kan dit dus ook niet meer wanneer het wel nodig is.

Bv, een optie van een oud internet abonnement in Frankrijk waarbij je alleen betaalde wanneer het abbo actief was (een soort vakantiehuisje systeem) konden ze niet meer afgezet krijgen omdat dat abbo niet meer bestond en dus de medewerker interface daar niet meer aankon (maar het vlagje "inactief" stond wel nog aan dus de login/pwd bleef geweigerd worden).

Op zo'n momenten is het om je haren uit je hoofd te trekken als ITer wanneer je (zo goed als) zeker bent dat je een DBadmin nodig hebt om dit op te lossen (of alleszins iemand die zonder de huidige medewerkers front end interface kan werken rechtstreeks op de systemen) maar nooit meer in contact geraakt met de mensen die op het niveau zitten om dit te kunnen fixen.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Dan zeg je toch je abbo op ? Meestal wordt er dan iemand wakker en als dat niet helpt ga je bij een concurrent. Of je wacht een tijdje en wordt "nieuwe klant", dan springen ze ook wel meer dan normaal voor je.
Ik ben blij dat diverse maatregelen er juist voor gezorgd hebben dat providers je niet meer kunnen gijzelnemen, men maakte vroeger teveel misbruik hiervan doordat het teveel gedoe is om over te stappen. Gelukkig heb ik bij EDPnet al vele jaren alleen maar goede ervaring.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Blijkbaar sijpelt één en ander toch door: mijn kennis heeft een brief via de post ontvangen. 5 bladzijden, en met een datum wanneer ze gaan langskomen: 6 juni :eek: , en inderdaad in 2016 :beerchug:
Volgende week eens langsgaan om eens te gaan lezen wat ze allemaal voorstellen.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Hier gaan we dan:

Technieker gaat langskomen op 20 juni tussen 8 en 17 uur (leuk als ik er bij wil zijn om te weten wat er gebeurt, kans dat ik er gans de dag mag gaan "kamperen").

Op pagina 2: Uw bestelde producten (beetje vreemd, ik vroeg info en men maakt er al meteen een bestelling van)

Wat wordt geleverd, hou je vast:

Bizz Mobile XL 10
Mobile internet - laptop/tablet
Office&Go Services
Internet Maxi zonder vaste lijn
CUG between Fix to Mobile
FTM 0,14
No Limit National
ISDNoIP-2 Standard
ISDNoIP-2 MSN nummer
PnoneMail
ISDNoIP-2 MSN nummer

Dat alles met een prijs per maand, ongeveer wat hij nu betaalt.

Dan ook de melding dat er nog eenmalige kosten zijn, totaal geen info over wat en hoeveel. Ook nogal vreemd, klant vraagt tenslotte één enkele zaak: geef me stabiel internet, wat al maanden niet meer het geval is. Men zou beter over schadevergoeding wegens gebrekkige levering van het product spreken ipv over betalen van kosten.

En dan nog een hele boterham nuttige info over de configuratie van de hele zaak.

Kan er me iemand dat Chinees ontcijferen in mensentaal ? ("Internet Maxi", "Phonemail" en "No limit national" begrijp ik wel).
Toch een beetje straf dat men iemand met problemen (alhoewel, het werkt wat beter de laatste week) méér dan 2 maand laat "sudderen".
Maar mijn kennis is al tevreden dat er iets aan gedaan gaat worden.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Doe dan gewoon wat er hier al zo vaak gesuggereerd is:
smijt al die brol buiten, neem een gewoon internetabonnement en vaste lijn, betaal wat eenmalige overschakelings-/aansluitkosten en verdien die quasi direct terug door het feit dat je tientallen euro's minder per maand zal moeten betalen.
Laat nen technieker komen en al uw problemen zijn binnen de week opgelost ipv nog twee maanden te moeten sukkelen om ervoor te zorgen dat wat antiekstukken toch nog half hun werk blijven doen terwijl het niet meer nodig is (y).

Bel nog eens naar Proximus, doe het verhaal nog eens en zeg dat je/ze al lang klant bent/zijn en die eenmalige kosten vallen waarschijnlijk eveneens weg.

Schadevergoeding? Je staat erop om een afgeschreven/end-of-life product te blijven gebruiken waarvoor de support al lang verlopen is (en dat hebben ze ook al lang en duidelijk genoeg gecommuniceerd), dat ze tijd en geld blijven steken in het zoeken van een oplossing vind ik al straf. (Lees: toch nog ondersteunen, volk sturen en je informatie bezorgen over configuratie etc).
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

butskristof schreef:
Schadevergoeding? Je staat erop om een afgeschreven/end-of-life product te blijven gebruiken waarvoor de support al lang verlopen is (en dat hebben ze ook al lang en duidelijk genoeg gecommuniceerd), dat ze tijd en geld blijven steken in het zoeken van een oplossing vind ik al straf. (Lees: toch nog ondersteunen, volk sturen en je informatie bezorgen over configuratie etc).
Voor die "stokoude krakkemikkige" techniek wordt toch nog reclame gemaakt, voor bedrijven dan nog: https://www.proximus.be/nl/id_cb_prof/z ... -isdn.html

Die man heeft eigenlijk maar 1 wens: zijn ISDN-telefooncentrale blijft werken en zijn internet wordt stabiel (snelheid is van geen belang, hij is totaal geen downloader). Maar dat heb ik hier ook al enkele keren vermeld.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Kijk dan eens naar Mobistar Easy Internet@home
=> https://www.mobistar.be/nl/producten-en ... ernet-home
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

nete schreef:Voor die "stokoude krakkemikkige" techniek wordt toch nog reclame gemaakt, voor bedrijven dan nog: https://www.proximus.be/nl/id_cb_prof/z ... -isdn.html
Tjah, daar zeg je het ... voor bedrijven.

Als je vriend dat bedrag graag maandelijks blijft betalen (ik durf niet vragen hoeveel) lijkt het mij geen probleem om een eenmalige aansluitkost of dergelijke te betalen. Op jaarbasis zal dat bedrag peanuts zijn als je al zijn Proximus-facturen samenlegt.

Klant is koning hé, jullie gaan krijgen wat jullie eisen, stabiel internet, met behoud van alle oude apparatuur en z'n (wellicht ongebruikte) mogelijkheden, tegen ieder advies in. Er zal een Internet Maxi abonnement (blijven) betaald worden, terwijl ik er zeker van ben dat de gebruiker eigenlijk met het goedkoopste abonnement meer dan genoeg zou hebben, gezien hij content is met het oude trage ADSL.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik begrijp niet waarom iedereen hier ISDN als "stokoude krakkemikkige" techniek noemt.
Wat is PSTN dan? Die techniek is meer dan 100 jaar oud :-(

Als die meneer zijn bestaande ISDN installatie wil behouden, is dat toch zijn goed recht.
En als die klant tevreden is met wat hij nu betaalt, is dat toch ook zijn goed recht?

De oplossing die Proximus hier voorstelt, is natuurlijk wel een oplossing voor zijn internet probleem. Met VDSL2 is zijn ADSL probleem definitief verleden tijd.
Wat betreft ISDN, vind ik de oplossing die Proximus voorstelt (ISDNoIP) héél "krakkemikkig". De klant kan zijn ISDN wel behouden, maar dit heeft eigenlijk niets meer met ISDN te maken. Ik vraag mij af of zijn (analoge) Fax nog gaat werken, met de vele transcoderingen onderweg:
  • - Fax oproep komt via het normale packet-switched netwerk aan op de Proximus IMS server.
    - Proximus zet dit om naar VoIP
    - Bij de klant komt deze VoIP oproep binnen op zijn One Access One Box (ISDNoIP IAD)
    - De IAD zet dit om naar ISDN
    - Zijn ISDN centrale zet dit terug om naar PSTN (analoge Fax)
Amazor schreef:Er zal een Internet Maxi abonnement (blijven) betaald worden, terwijl ik er zeker van ben dat de gebruiker eigenlijk met het goedkoopste abonnement meer dan genoeg zou hebben, gezien hij content is met het oude trage ADSL.
Eens alles geïnstalleerd, kan de klant een downgrade aanvragen naar Comfort of Start (bij Start vervalt dan wel zijn pack korting, dus misschien beter naar Comfort)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Wat is zijn verbruik per maand qua data ? Anders smijt je Proximus buiten en installeert je Easy Internet@home van Mobistar als je daar 4G hebt en bel je bv met Dommel Mobile Freedom ?

Kostprijs: Easy Internet@home: €15/maand voor 15GB (daarna aan 256kbps) snelheid normaal is Max 25Mbps
Dommel Mobile Freedom: prijs volgens verbruik (€0,05/min €0,02/SMS €0,02/MB)

OK, is een ommeslag, maar als dat iemand is die quasi niets verbruikt lijkt me dit wel een mooie oplossing imho. Ik weet niet of VOIP gebruikt kan worden icm Easy Internet@home anders kun je nog OVH aansluiten en bel je naar de halve wereldbol voor niks (inbegrepen in €1,21/maand) naar vaste nummers.

Tip: staar je niet blind op die huidige oplossing. Doe je ogen open. Kijk voor VDSL2 internet start, Easy Internet@home (nadeel: geen TV), Scarlet Trio (€39/maand met VDSL2 internet, 29 tv-zenders, telefonie), United Telecom,...

Weet dat we je willen helpen, maar dat er ook iets van interesse van jouw kant moet komen wat betreft nevenoplossingen.

Groet,

BertG3
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

philippe_d schreef:Ik begrijp niet waarom iedereen hier ISDN als "stokoude krakkemikkige" techniek noemt.
Wat is PSTN dan? Die techniek is meer dan 100 jaar oud :-(
Die woorden heb ik nooit in mijn mond genomen, ISDN heeft zijn stabiliteit en nut bewezen en zal niet van het ene jaar op het andere plots ondeugdelijke antiek zijn, maar geef toe dat ISDN geen toekomstgerichte technologie is. Wat als die ISDN-telefooncentrale om wat voor reden ook plots de geest geest? Als ik zie dat het nu al 2 maanden duurt eer die interventie uitgevoerd zal worden zou dat mij bang maken. Annex B modems liggen ook niet meer voor het rapen, mocht ADSL blijven gebruikt worden.
Het lijkt me toch allemaal niet zo evident als bvb. een B-box-swap.

Vorige maand had ik gebeld naar de business-klantendienst die beweerde dat zowel de B-box 2, als 3 ook compatibel zijn met Annex B-ADSL, als hun kennis daar al in de fout gaat hou ik mijn hart vast.
philippe_d schreef:Als die meneer zijn bestaande ISDN installatie wil behouden, is dat toch zijn goed recht.
En als die klant tevreden is met wat hij nu betaalt, is dat toch ook zijn goed recht?
Natuurlijk, zolang ik het niet moet betalen. ;-) Maar dan zou ik ook niet beginnen over schadevergoedingen te vragen ofzo, als geld toch zo weinig van tel is.
Ik ben al blij voor die persoon dat zijn internet zal overgezet worden op VDSL2-technologie, ook al is dat niet de prioriteit van de klant.
Ik zit dit bericht ook te typen via m'n 3 Mbps-ADSL-lijntje, soms is je pc de eerste 5 minuten onwerkbaar door updates die op de achtergrond gebeuren, maar het werkt. Als je niet beter weet zal dat allemaal wel meevallen, maar hij zal toch een andere beleving van het internet hebben als hij dan écht breedband zal hebben.
BertG3 schreef:Weet dat we je willen helpen, maar dat er ook iets van interesse van jouw kant moet komen wat betreft nevenoplossingen.
Mooi dat je er de tijd in stopt om al die alternatieven op te noemen, maar ik denk niet dat dat de richting is waar de klant naar uit wil. De telefoonlijn volledig de rug toekeren lijkt me hiervoor te drastisch. We weten ook helemaal niets van het belgedrag over de persoon, zijn ISDN-mogelijkheden zal hij al helemaal kwijt zijn bij enkel GSM als alternatief, en 15GB/maand valt toch wel onder héél licht internetgebruik hoor. Als de persoon toch dagelijks online zou gaan, zou het continu opletten zijn.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Amazor schreef:Vorige maand had ik gebeld naar de business-klantendienst die beweerde dat zowel de B-box 2, als 3 ook compatibel zijn met Annex B-ADSL, als hun kennis daar al in de fout gaat hou ik mijn hart vast.
Off-topic, maar een korte reactie:
Volgens mij zijn zowel de B-box 2, als 3 wel "compatibel" met ADSL Annex B.
  • - bij de B-box2 is de truc om die te forceren naar VDSL (in plaats van automatisch), en hij zal op Annex B syncen.
    - bij de B-box3 kan je dit als user niet doen zonder admin ricght, maar dat zal er ook wel inzitten (alleen niet in de web interface).
Dus onder "niet compatibel" moeten we verstaan "deze mogelijkheid werd er door Proximus uitgehaald" :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Is het gewoon niet het makkelijkste als je alles wil houden zoals het is. Zeg je die internetlijn die op ISDN lijn zit op. Dan blijft je ISDN lijn en telefooncentrale werken. En vraag op datzelfde adres een internet start (of comfort, maxi) zonder vaste lijn aan. Dan zijn die 2 gescheiden. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is voor de klant. Misschien niet voor Proximus. Kan zijn dat er geen rechtstreeks paar meer vrij is en dan zullen ze moeten schuppen. En wanneer die nieuwe internetlijn actief is, zeg je die oude ADSL lijn op. :beerchug:
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Wuter schreef:Is het gewoon niet het makkelijkste als je alles wil houden zoals het is. Zeg je die internetlijn die op ISDN lijn zit op. Dan blijft je ISDN lijn en telefooncentrale werken. En vraag op datzelfde adres een internet start (of comfort, maxi) zonder vaste lijn aan. Dan zijn die 2 gescheiden. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is voor de klant. Misschien niet voor Proximus. Kan zijn dat er geen rechtstreeks paar meer vrij is en dan zullen ze moeten schuppen. En wanneer die nieuwe internetlijn actief is, zeg je die oude ADSL lijn op. :beerchug:
DAT zou wel eens het ei van Colombus kunnen zijn, bedankt voor de tip.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nete schreef:DAT zou wel eens het ei van Colombus kunnen zijn, bedankt voor de tip.
Die oplossing had ik je vorige week ook al voorgesteld als optie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 91#p648860
philippe_d schreef: PS. Er bestaat nog een andere oplossing:
  • - Internetlijn op jouw ISDN nummer opzeggen, en je ISDN lijn behouden.
    - "Internet zonder vaste lijn" aanvragen op je 2de koperpaar
Dan krijg je op het 2de paar een ADSL2 (Annex A) lijn, waar je wel een B-box3 (of om het even welke ADSL2+ modem kan gebruiken). Bij eventuele overgang naar VDSL2 zal Proximus de paren wisselen (VDSL2 op het rechtstreekse paar, ISDN op het 2de paar).

Ik heb dit hier een tijdje gehad, tot ik volledig op VoIP overgegaan ben, en dat werkte ook perfect.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

nete schreef:Allemaal heel goed bedoelde reacties, waarvoor dank.

Maar uiteindelijk, ondanks beleefde verzoeken, blijft het doodstil aan Proximus kant, [...]
Mijn kennis is vermogend genoeg om verder het ISDN abo te blijven betalen, dat is het probleem niet, maar een mastodont als Proximus in beweging krijgen is blijkbaar een ander paar mouwen.
Je moet naar Proximus Business voor KMO en zelfstandigen bellen of een business center binnenwandelen. Aan de proximus afdeling voor privé en particulieren zal je niets hebben want die ondersteunen geen ISDN. Wordt je niet voldoende geholpen aan de telefoon dan vraag je om in contact gebracht te worden met de coach (de hoger geplaatste in de hiërarchie waar je zo naar snakt).

Er bestaan zoals hierboven vermeld 2 oplossingen bij proximus:
2x koperpaar (eentje ISDN en eentje PSTN+VDSL2) of 1x koperpaar (PSTN+VDSL met een ISDNoverIP optie waarbij je de IAD gratis in bruikleen krijgt).

Optie 2 (de ISDNoverIP) werd/wordt gratis aangeboden aan de professionele ISDN gebruikers die nog een ISDN twin abonnement (of hoger) hebben. Mogelijks leveren ze dan ook een B-BOX3v (of nog een BBOX2).

Particulieren hebben hier niets aan en kiezen beter PSTN + VOIP.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

philippe_d schreef:
nete schreef:DAT zou wel eens het ei van Colombus kunnen zijn, bedankt voor de tip.
Die oplossing had ik je vorige week ook al voorgesteld als optie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 91#p648860
philippe_d schreef: PS. Er bestaat nog een andere oplossing:
  • - Internetlijn op jouw ISDN nummer opzeggen, en je ISDN lijn behouden.
    - "Internet zonder vaste lijn" aanvragen op je 2de koperpaar
Dan krijg je op het 2de paar een ADSL2 (Annex A) lijn, waar je wel een B-box3 (of om het even welke ADSL2+ modem kan gebruiken). Bij eventuele overgang naar VDSL2 zal Proximus de paren wisselen (VDSL2 op het rechtstreekse paar, ISDN op het 2de paar).

Ik heb dit hier een tijdje gehad, tot ik volledig op VoIP overgegaan ben, en dat werkte ook perfect.
Inderdaad, was het uit het oog verloren.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

philippe_d schreef: Internetlijn op jouw ISDN nummer opzeggen, en je ISDN lijn behouden.
- "Internet zonder vaste lijn" aanvragen op je 2de koperpaar
Dan krijg je op het 2de paar een ADSL2 (Annex A) lijn, waar je wel een B-box3 (of om het even welke ADSL2+ modem kan gebruiken). Bij eventuele overgang naar VDSL2 zal Proximus de paren wisselen (VDSL2 op het rechtstreekse paar, ISDN op het 2de paar).
Maar wat bedoelt men met "internet zonder vaste lijn aanvragen op je 2de koperpaar" (zijn dat 2 van de doorgaans 4 draden die binnenkomen of dient er een nieuwe kabel getrokken te worden van buiten naar binnen ? )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

"Internet zonder vaste lijn" wil zeggen dar er op het koperpaar met internet géén actief telefoonsignaal zit.
Deze lijn krijgt dan een fictief telefoonnummer.

Er moet inderdaad geen nieuwe kabel getrokken worden.
Doorgaans komen er in de woning 4 draden binnen (2 paar). Eén paar komt rechtstreeks van de KVD, het andere paar is ook op de KVD aangesloten, maar via een omweg (= het retour paar).
Op beide paren kan er ADSL en/of telefonie (ook ISDN) geleverd worden, maar VDSL2 kan alleen op het rechtstreekse paar geleverd worden.

Wat Proximus in dit geval kan doen zijn de paren verwisselen in de KVD:
  • * het signaal van de ROP (VDSL) op het rechtstreekse paar.
    * het signaal van de LEX (ISDN) op het retour paar.
Maar deze situatie zal ook niet eeuwig meegaan, gezien Proximus bezig is met de centrales te ontmantelen, en er dus vanuit de centrale geen ISDN meer geleverd kan worden.
  • - Klanten worden dan in principe omgezet naar ISDNoIP (de oplossing die ze je voorstelden).
    - In situaties waar klanten absoluut niet kunnen overschakelen, zal ISDN geleverd worden vanuit een naburige LEX.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Da's duidelijk, ga eens vragen of ze deze oplossing niet kunnen uitvoeren. ISDN voorlopig "puur" laten voor zijn telefonie lijkt me het best.
Bedankt voor de info.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb eens gebeld naar Proximus en een vriendelijke mevrouw heeft me verzekerd dat dit:

Bizz Mobile XL 10
Mobile internet - laptop/tablet
Office&Go Services
Internet Maxi zonder vaste lijn
CUG between Fix to Mobile
FTM 0,14
No Limit National
ISDNoIP-2 Standard
ISDNoIP-2 MSN nummer
PnoneMail


wat ze in de brief schrijven, hetzelfde is als dit:

Doorgaans komen er in de woning 4 draden binnen (2 paar). Eén paar komt rechtstreeks van de KVD, het andere paar is ook op de KVD aangesloten, maar via een omweg (= het retour paar).
Op beide paren kan er ADSL en/of telefonie (ook ISDN) geleverd worden, maar VDSL2 kan alleen op het rechtstreekse paar geleverd worden.

Wat Proximus in dit geval kan doen zijn de paren verwisselen in de KVD:
* het signaal van de ROP (VDSL) op het rechtstreekse paar.
* het signaal van de LEX (ISDN) op het retour paar.


Ik heb serieuze twijfels of dat wel hetzelfde is, maar ik heb te weinig telefonie kennis om zeker te zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat is absoluut niet hetzelfde, de vriendelijke Helpdesk mevrouw is verkeerd :-( .
Herlees nog eens bovenstaande bijdrage van road-rebel
road rebel schreef:Er bestaan zoals hierboven vermeld 2 oplossingen bij proximus:
2x koperpaar (eentje ISDN en eentje PSTN+VDSL2) of 1x koperpaar (PSTN+VDSL met een ISDNoverIP optie waarbij je de IAD gratis in bruikleen krijgt).
  • - optie 1 (2 koperparen, ISDN en VDSL gescheiden) is wat ik jouw voorstelde ...
    - optie 2 (alles over 1 koperpaar, waarbij telefonie over VoIP komt, en omgezet wordt naar een soort (fake) ISDN) is wat Proximus je voorstelt.
Indien optie 1 mogelijk is, zou ik hiervoor gaan:
  • - minimale wijziging in huis: gewoon nieuwe modem op het ene paar, de bestaande ISDN NT1 op het andere paar aansluiten.
    - zolang jouw LEX open blijft, zal deze oplossing nog enkele jaren meegaan.
Indien optie 1(technisch of of administratief) niet mogelijk is, zou ik zelf (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur) gaan voor een FritzBox:
  • * Proximus ISDNoIP vind ik véél te duur voor een pseudo ISDN lijntje.
    * Internet Start zonder vaste lijn (VDSL2), B-box vervangen door een FritzBox.
    * de 2 ISDN nummers porteren naar bijvoorbeeld OVH: 2 x 1.20€ per maand (in plaats van €48.03 per maand), gratis gesprekken naar vaste lijnen (99 nummers, max 60min per gesprek).
    * de bestaande ISDN installatie gewoon aansluiten op de FritzBox So in plaats van op de Proximus NT1, c'est tout :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

philippe_d heeft gelijk, 2 koperparen >>>> ISDNoverIP met IAD.

Ik heb een tijdje de ISDNoverIP "gehad", en uiteindelijk anders opgelost, en dit voor volgend redenen:

1) De NT1 had -basic- telefooncentrale functies (intern doorschakelen indien in gesprek enz). De IAD (het doosje die ISDNoverIP mogelijk maakt) kan dat niet en we moesten gaan voor een externe centrale.

Aangezien de kosten bij proximus hoog oplopen (1500€ voor een DTW centrale, beetje overkill voor een "simpele installatie" met 1x ISDN-faxlijn, en 2 telefoonnummers) heb ik er zelf eentje op 2dehands geplukt voor 25euro (duurste model met licenties, flashkaart, DECT kaarten, analoge kaarten, DECT antenne etc). Maar dan kon je er nog niets mee want de IAD moet dan manueel geconfigureerd worden om met een centrale te werken.

2) De NT1 kon je zelf configureren (vb aan de hand van een fritz! ISDNkaartje of een Eicon external T/A), bij de IAD mag het niet (maar je kan er wel in met een omweg, al hoorden ze dat niet graag bij proximus). Hun stelling was formeel: IAD is in bruikleen, alle instellingen moeten via technische dienst. Jouw bbox moet ook altijd "open" staan (dus niet bridgen of PPPoE uitschakelen). Bovendien voegen ze een "extra regel" toe in de bbox zodat de IAD correct functioneert.
Slechts een beperkt aantal techniekers waren op de hoogte van hoe een IAD te configureren was en een reset van de BBOX wiste de toegevoegde regel waardoor de IAD niet meer werkte.

3) 2x het voorval gehad: stroomonderbreking, bbox2 in fout, reset, geen telefoon meer... Zoals altijd de vrijdag avond of tijdens kerstvakantie wanneer de "specialisten" met congé zijn. een keer een weekend en een keer 3weken de vaste lijnen moeten overzetten naar GSMs totdat de technieker terug was van congé (en we hebben al minimale GSM ontvangst binnen en buiten). "Business" noemen ze dat dan.

4) En dan de druppel: de IAD zoemde (high pitch noise) heel irritant, dat was de druppel (IAD was in bureau geplaatst).

Na 6 maand gesukkel "gewoon" vdsl2 lijntje met analoge telefoon en voip PBX ernaast (business internet dat dan weer wel, voor SLA). Niets meer lompe centrales en lastige configs. Fax eruit, in 2016 werkt iedereen met email. :beerchug:
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Vandaag is de Proximus technieker bij mijn kennis langsgeweest en heeft alles prima omgebouwd. Ik vermoed dat hij de oplossing toegepast heeft met 1 paar voor ISDN telefonie en 1 paar voor VDSL internet.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Toch nog even van onder het stof halen: na een paar maanden behoorlijk werken ging de laatste tijd het printen bij deze persoon regelmatig in de mist, de laatste dagen zelfs kompleet.
Printer is draadloos verbonden aan de PX router, zijn 4 laptops eveneens. Toch ziet geen enkele laptop de printer.
Na vruchteloos zoeken de verkoper van de printer erbij gehaald (zijn PC-winkel is maar een 500m van het appartement van mijn kennis).
Hij (Steven) verzekerde mij halvelings dat dit wel opgelost zou geraken via de ingebouwde PX router. Ik raadde hem aan om toch maar een middenklasse router extra mee te nemen.
Na anderhalf uur zoeken en pingen e.d.kwam Steven tot de conclusie dat er iets moest haperen aan de printer. We waren al naar een type aan het kijken als vervanger toen ik voorstelde om toch even een test te doen met de meegebrachte TP-Link router. (eentje van 80 euro, dus helemaal geen super model)
Na 5 minuten configureren en het uitzetten van de wifi op de PX router werkte alles perfect, met bovendien nog een betere signaalkwaliteit dan de PX router. Ter info: de nieuwe router staat vlak naast de PX modem/router, dus zelfde afstand naar printer/laptops....

Of hoe PX er in slaagt om, door het leveren van pruts-materiaal, bijna oorzaak te zijn dat we daar gingen toekomen met een spiksplinternieuwe printer die niet zou werken....

Als PX (en bij uitbreiding mogelijks ook Telenet, Orange) absoluut een ingebouwde router in hun modems door de strot van de klanten wil duwen, dat ze dan zorgen dat ze behoorlijk materiaal leveren. Bij contactname een paar dagen eerder met de PX support kreeg ik van de dame die de zaak even nakeek van op afstand, als besluit: de printer en de laptops zijn elk via wifi aan de router verbonden, voor ons is de kous af. Die router is voor hen "binneninstallatie klant" :roll: Op mijn vraag, stuur dan een technieker langs, zo nodig mits betaling, om het op te lossen kreeg ik als antwoord: "onmogelijk, we hebben daar geen techniekers voor omdat de router al binneninstallatie klant is".
Naar het schijnt kan je ook een goedgekeurde Fritz-box vragen in vervanging van de minderwaardige B-Box, mits ophoesten van zo maar even 200 euro.
Schaamte staat blijkbaar niet in de woordenboek van de provider(s), alvast niet bij PX.

Enfin, alles werkt nu naar behoren.
Mocht iemand de manier kennen om de PX router helemaal uit te schakelen als router (denk niet dat het mogelijk is): suggestie zeker welkom. Want een router achter een router is uiteindelijk niet de meest ideale combinatie.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je laat je eigen router een PPPoE sessie opbouwen met de modem van proximus.
Je eigen router zal dan een eigen publiek IP adres krijgen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De router van Proximus en Telenet en Orange en ... is degelijk. Het is enkel het WiFi signaal dat slecht uitvalt. Dat is exact de reden waarom Telenet 10 jaar terug D-Link toestellen plaatste bij de mensen die WiFi wouden. Maar toen had iedereen de commentaar dat dit toch niet kon want dat is een extra verbruiker etc ... en tientallen mensen opperden dat Telenet (en dus ook Proximus) maar eens WiFi mogelijkheiden moest inbouwen in hun modems. Nu doen ze dat, ist weer ni goed...

Mensen zijn er zich blijkbaar niet van bewust dat je onmogelijk alles kan proppen in één toestel, en dan nog op die manier dat alles prima werkt, en met een schoon uiterlijk zodat we het niet schaamtevol moeten wegsteken achter een tv, in een kast of in een garage.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nete schreef:Mocht iemand de manier kennen om de PX router helemaal uit te schakelen als router (denk niet dat het mogelijk is): suggestie zeker welkom. Want een router achter een router is uiteindelijk niet de meest ideale combinatie.
Als je het over een "PX router" hebt, kan je er dan bij vermelden over welk type het gaat, want nu tasten we volledig in het duister.
Het is gekend dat een b-box2 mindere WiFi kwaliteit heeft, maar tegenwoordig worden er alleen maar de nieuwe b-boxen3 geïnstalleerd, waarvan de WiFi veel beter is.

Een router achter een router is inderdaad niet ideaal. Gezien jij alleen een probleem hebt met de WiFi van de b-box, heb je dus geen 2de router nodig, maar een access point.
De beste methode is dus jouw TP-Link in te stellen als AP (in sommige routers de "bridge"mode genoemd). In dit geval is er maar één router (de b-box).
redman schreef:Je laat je eigen router een PPPoE sessie opbouwen met de modem van proximus.
Je eigen router zal dan een eigen publiek IP adres krijgen.
Als ik de vorige posts lees, dan gaat dit hier over een ISDN installatie met de IAD (ISDNoIP) ?
In dit geval zou ik aan de router settings van de PX modem niet teveel prutsen, want dan zou de IAD wel eens kunnen uitvallen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:
1) Het is enkel het WiFi signaal dat slecht uitvalt.

2) Mensen zijn er zich blijkbaar niet van bewust dat je onmogelijk alles kan proppen in één toestel, en dan nog op die manier dat alles prima werkt
1) PX, doe er dan iets aan zou ik zeggen (externe antennes bv.)
2) Tja, als je daar niet in slaagt, blijf er dan af hé, of geef de klant tenminste de keuze voor een modem-only.

Maar het kan blijkbaar wel als je efkes 200 euro :eek: wil investeren bij PX voor een BETERE modem/router.

@ philippe_d: het is een Bbox3 die dus een drietal maand als wifi router behoorlijk werkte en er onlangs de brui aan gaf alhoewel dat laptop EN printer geconnecteerd zijn. Nieuwe router naast de PX router gezet en alles werkt perfect.

Het probleem is dus voor de klant opgelost, ten koste van uitgaven waar PX de oorzaak van is, door tot het uiterste te besparen op de kostprijs (dus kwaliteit) van hun standaard gerief (ik ben ook niet naïef hé).
Het ergste vind ik wel dat, als je dit probleem bij de PX support aankaart men zegt: printer en laptop zijn verbonden, voor PX is de kous af. Op mijn vraag om dan, zo nodig mits betaling, een PX technieker dat ter plaatse te laten oplossen krijg je als antwoord: router is binneninstallatie klant (heu ????), plus daar hebben we geen techniekers voor.
Laatst gewijzigd door nete 08 dec 2016, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Nu mag je twee maal raden waarom er amper nog routers te vinden zijn met externe antennes. Juist ja, "dat staat niet mooi".
Trouwens wie zegt dat je niet kan kiezen voor een modem only setup bij Proximus? Zet gewoon PPPoE uit op de bbox, en doe PPPoE met je eigen router. Dan krijg je het public IP rechtstreeks op je eigen router. Klaar. Zo doe ik het al jaren! Enkel bij Telenet moet je kiezen tussen een "modem only" en een modem met alle toeters en bellen op...

Proximus (en al de rest) geeft de klant wat ze vragen
1. Een "aantrekkelijk" design (nuja, daar kunnen we jaren over babbelen, iets met geuren, kleuren en zo)
2. Routerfunctie
3. WiFi functie
4. Geen externe antennes

Dat het maar half werkt dan, is volkomen normaal. Dagdagelijks komen er tientallen telefoontjes binnen bij elke ISP waarbij ze klagen dat hun draadloos internet niet goed werkt. En in 90% van de gevallen is dat omdat de modem staat aan in de garage, en dat men draadloos wilt surfen in de living (wat meestal de andere kant van het huis is). Mensen snappen gewoon ni dat dit niet optimaal is. In jouw geval (hartje Gent) zal dit anders zijn en zal de modem ergens in een living of inkomhall staan, akkoord. Maar dan nog : die PCB antennes op de printplaat zelf zijn eigenlijk amper of niet geschikt. Externe antennes op de correcte hoogte zouden veel beter zijn, maar die zien mensen niet graag...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Voor conclusies te trekken is jet handig te weten welke router. Met de IAD worden nog steeds bbox2 uitgeleverd en soms bbox3v vertelde een technieker mij. Geen idee of dat klopt maar er is wel een groot verschil.
Overigens is de bbox3 helemaal niet pruts en is de WiFi bijlange na niet slecht. Misschien kan die printer enkel met legacy netwerkprotocollen en is de ondersteuning hiervan minder op de bbox3; of misschien werd deze enkel op WiFi N/ A-C ingesteld; ik zeg maar wat.

Externe antennes wordt steeds moeilijker met MiMo,
Dan zit je met 8 antennes die je op een klein oppervlakte kwijt moet. Ideaal os gewoon de router zo hoog mogelijks plaatsen en goed oriënteren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En nu moeten ze 8 PCB antennes kwijt op diezelfde oppervlakte... Dat maakt dus echt niet uit... Wat wel uitmaakt is dat de mensen liever een mooi vlak toestel willen in plaats van een stekelvarken :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:
Proximus (en al de rest) geeft de klant wat ze vragen
1. Een "aantrekkelijk" design (nuja, daar kunnen we jaren over babbelen, iets met geuren, kleuren en zo)
2. Routerfunctie
3. WiFi functie
4. Geen externe antennes
Iets vergeten in je opsomming:

5) een betrouwbare werking van het router gedeelte.

Printer en laptops staan in zijn bureau, ongeveer 8 à 10 m van de router. Ze zien mekaar niet fysiek, er zit een bocht tussen, maar geen muren en deuren.

@road rebel: het is een BBox 3 (zwart plat toestel met een "kerstboom" blauwe ledjes) en geen omgekeerde witte Y zoals de Bbox 2.
Het heeft na installatie een drietal maanden gewerkt en is dan bergaf beginnen gaan tot helemaal niks meer.
Met de bijgeplaatste router (een middenklasser van zo'n 80 euro) vééél beter signaalkwaliteit en geen probleem meer met de printer.

Aandoenlijk dat men hier toch door dik en dun de buitengewone kwaliteit van die bboxen blijft roemen....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat is het hem net : het router gedeelte werkt perfect! Dat jij de verschillende functies van het toestel benoemd met "router" daar kan ik niks aan veranderen...
Een router (uitspraak: Brits: roeter, Amerikaans: rauter) is een apparaat dat twee of meer verschillende computernetwerken aan elkaar verbindt, bijvoorbeeld internet en een bedrijfsnetwerk, en pakketten data van het ene naar het andere netwerk verzendt. Een router kan gezien worden als een schakelapparaat voor datapakketten dat actief is op OSI-laag 3. Dit in tegenstelling tot een hub, die op laag 1 werkt en een switch, die opereert op OSI-laag 2.
En de functie die hierboven is uitgelegd is exact wat de bbox met verve doet. Jij hebt problemen met het ingebouwde AP, het Access point. Wat jij moet doen is - zoals ik al eerder zei - de bbox3 instellen als modem, en je eigen router de PPPoE sessie laten opzetten. Ofwel schakel je op de bbox3 de WiFi uit en stel je je eigen router in als AP.

Voor je mij beschuldigd van het "door dik en dun de buitengewone kwaliteit van die bboxen blijven roemen" eerst eens alles lezen wat ik zeg. Als je mij niet verstaat of als ik onvoldoende duidelijk ben, zeg dit dan of vraag of ik bepaalde termen en/of woorden kan uitleggen. Je zal van mij (en vele anderen hier) op die manier meer hulp krijgen om jouw probleem op te lossen dan op deze manier...
Ik kan evengoed zeggen "loop naar de winkel achter een Fritzbox 7360 en al je problemen zijn verdwenen". Maar dan mag jij een goeie 150 euro gaan uitgeven (minimum) en wie zegt dat je daar mee geholpen bent? Je geeft het zelf aan in jouw post : jouw low-budget 80 euro router/AP gaf een betere signaalkwaliteit dan de bbox. Prima, dan gebruik je toch die als router/AP en de bbox als pure modem?

PS : raar dat je trouwens zegt dat ik "door dik en dun de buitengewone kwaliteit van die bboxen blijf roemen" als ik net zeg dat ik 90% van de functies van die bbox niet gebruik, en dat ik mijn eigen router het PPPoE werk laat doen. Plus het feit dat ik de uitleg waarom de WiFi van die bbox'en alles behalve goed is ook al heb neergeschreven ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”