Gestolen GSM - IMEI blokkeren? aangeven?

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Het gebeurt altijd bij anderen ... tot het jezelf overkomt :-)
Mijn geliefde OnePlus One gestolen op restaurant in Ronse :-(

Ik heb deze week hierdoor ook Google Location History leren kennen. Wat een revelatie.
Ik wist wel dat Google min of meer weet waar je bent, maar dat ze zo'n details bijhouden (minuut per minuut) van waar je overal geweest bent was een scary surprise.
Zelfs mijn ommetje via de E403 om de file aan de Franse Grens (E17) te vermijden hebben ze gezien!
Ze weten zelfs hoelang ik in de mis was (en niet in het dorpscafé tegenover de kerk :-D ).

In ieder geval is mijn traject van de bewuste zondag minutieus correct:
Ik ben in het Restaurant (nu Amadeus) aangekomen om 18.44, en mijn GSM is "van de radar verdwenen" op 19.33
Dus duidelijk dat iemand die gepikt heeft, en afgezet (batterij was opgeladen).
Google location.png
Nu de vragen:
  • Wat heeft het nut van een aangifte bij de Politie? Meer dan een VPV (vereenvoudigd proces verbaal) krijg je niet, met andere woorden, er wordt hiermee niets gedaan (PV gaat zelfs niet naar het Parket).
  • Blokkeren van de sim heb ik gedaan (hoewel, een Mobile Vikings prepaid, daar kan de dief niet veel mee aanvangen). Maar je moet de oude sim toch blokkeren om een nieuwe te krijgen.
  • Wat heeft het nut van het blokkeren van de EMEI via de operator? Dat is waarschijnlijk alleen een akkoord tussen de Belgische providers? Als ze de GSM dus niet gebruiken in België, maar ermee naar Frankrijk gaan, zal dat waarschijnlijk geen effect hebben?
  • Last but not least: via de Android Device Manager van Google kan je jouw GSM tracken, laten bellen, vergrendelen en zelfs volledig wissen.
    Dat werkt natuurlijk niet als je off-line bent.
    Maar kan je de GSM blijven tracken als iemand anders die gebruikt? Andere SIM? Nieuwe Google account?
    Waarschijnlijk niet dus beetje nutteloos?
Nog andere tips?
Device manager.png
(11.14 KiB) 2945 keer gedownload
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Het restaurant heeft misschien een camera in de zaal hangen waarop je kan zien wie er net voor 19:33 langs je tafel liep?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Totaal off topic:
Als je de grenscontrole wil vermijden kan je op de E17 rijden tot in Marke, daar de dronckaert nemen tot voorbij de grens en daar terug op de E17. Dat is wat rapper.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

cptKangaroo schreef:Het restaurant heeft misschien een camera in de zaal hangen waarop je kan zien wie er net voor 19:33 langs je tafel liep?
Zal men niet willen tonen wegens "bescherming van de privacy".

Heeft Android niet iets equivalent aan Activation Lock?

Zonee, dan vrees ik dat er weinig opties zijn. Het eerste dat "professionals" doen is uitschakelen en daarna op een veilige locatie sim verwijderen/wipen. Men probeert het ook altijd zo snel mogelijk te verkopen, want het is bewijsmateriaal. Eventueel kan je tweedehands-sites even in de gaten houden (als je denkt dat je je toestel daar ziet post je hier maar even voor volgende stappen). Gezien de locatie mag je er .fr ook bij rekenen.

Dit land kennende hecht ik weinig vertrouwen aan dat IMEI blokkeren (en volgens mij kan dat ook wel heel snel ongedaan gemaakt worden) en op Europees niveau zal het zeker een klucht zijn, maar mensen in de telecom-branche mogen zeker het tegendeel aantonen. Het feit dat ik in jaren nog nooit een report gezien heb van iemand die zegt dat hij niet kon aanmelden wegens geblokkeerde IMEI zegt boekdelen.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef:Wat heeft het nut van het blokkeren van de EMEI via de operator? Dat is waarschijnlijk alleen een akkoord tussen de Belgische providers?
Blokkeren van IMEI is wel degelijk internationaal. Het enigste probleem is dat niet alle providers ter wereld deze blokkering ook effectief doorvoeren op hun net. Gevolg is dat je gestolen/geblokkeerde toestellen nog steeds kan gebruiken bij deze (meestal kleine) providers. Maar toch loont het de moeite om de blokkering uit te laten voeren (via uw eigen provider).
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

jaker schreef:
philippe_d schreef:Wat heeft het nut van het blokkeren van de EMEI via de operator? Dat is waarschijnlijk alleen een akkoord tussen de Belgische providers?
Blokkeren van IMEI is wel degelijk internationaal. Het enigste probleem is dat niet alle providers ter wereld deze blokkering ook effectief doorvoeren op hun net. Gevolg is dat je gestolen/geblokkeerde toestellen nog steeds kan gebruiken bij deze (meestal kleine) providers. Maar toch loont het de moeite om de blokkering uit te laten voeren (via uw eigen provider).
Kan je daar wat meer info over geven. Welke instantie is internationaal verantwoordelijk voor het beheer van die gegevens? Hoe wordt dat uitgewisseld? Wat als men een geblokkeerde IMEI heeft en men komt klagen dat man niet kan aanmelden, hoe gemakkelijk wordt de blokkering opgeheven (vb bij goed betalende klanten?).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

cadsite schreef:Totaal off topic:
Als je de grenscontrole wil vermijden kan je op de E17 rijden tot in Marke, daar de dronckaert nemen tot voorbij de grens en daar terug op de E17. Dat is wat rapper.
[off topic] Ik moest niet naar Frankrijk, maar naar Lauwe :)

Wat betreft Dronckaert:
Deze "sluikweg" naar Auchan is ook niet altijd de beste.
De vorige keer dat ik deze binnenweg nam, stonden ze daar met groot geweld, Gendarmerie en Frans leger, met controles in beide richtingen.
We waren meer tijd kwijt dan aan de Grensovergang op de E17 :-(
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

CCatalyst schreef:Heeft Android niet iets equivalent aan Activation Lock?
Niet letterlijk, maar je kan geen factory reset doen zonder het oude Google-account op te geven.
Een tegenhanger van die activation-lock kan wel vendor-afhankelijk zijn, zo heeft Sony Xperia Theft Protection dat volgens hen ook een flash zou moeten overleven...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Moh, dan heb ik altijd al geluk gehad. :angel:
Wij gaan nooit naar Auchan, maar voor mijn werk moet ik af en toe naar Rijsel en we zijn deze zomer naar Frankrijk op vakantie geweest. Telkens via den dronckaert met enkel een verdwaalde gendarm leunend tegen zijn kangoo aan de grens.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

meon schreef:
Niet letterlijk, maar je kan geen factory reset doen zonder het oude Google-account op te geven.
Is de Android Device Manager dan niet het equivalent van Activation Lock?
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

CCatalyst schreef:
jaker schreef:
Kan je daar wat meer info over geven. Welke instantie is internationaal verantwoordelijk voor het beheer van die gegevens? Hoe wordt dat uitgewisseld? Wat als men een geblokkeerde IMEI heeft en men komt klagen dat man niet kan aanmelden, hoe gemakkelijk wordt de blokkering opgeheven (vb bij goed betalende klanten?).
Familie heeft jaren geleden goedkope gsm overgekocht via via. Tot ze ermee wouden bellen met hun Proximus abonnement. "Uw toestel is geblokkeerd, gelieve contact op te nemen met uw provider"
Heeft toen gebeld naar Proximus, waar men hem meldde dat het via SFR in Frankrijk geblokkeerd werd en dat hij met hun contact moest opnemen. Enkel als zij het deblokkeren, kon hij het terug gebruiken.
Voor deblokkering moest hij een aankoopfactuur kunnen voorleggen met zijn gegevens erop vermeld. Kon hij uiteraard niet voorleggen, dus toestel bleef geblokkeerd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Privacy is een rekbaar begrip, zeker in tijden van naming-and-shaming van het restaurant op Facebook en zo.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik zou, na aangifte van de diefstal, de camerabeelden gaan opeisen bij de zaak waar die GSM gestolen werd... Willen ze die niet geven, inderdaad 'even' hun naam vermelden op het internet, dat heeft tegenwoordig ongelooflijk veel macht...

En voor de rest, preventief werken, nooit je tas of jas of eender wat onbewaakt achterlaten, een anti-diefstal app installeren (Airdroid werkt prima maar wel de 'allways-on' instellen), en verder backup account maken voor alles, er zijn wel méér GSM's teruggevonden nadat de dief wat selfies of nieuwe foto's met geo-tag maakte, en die automatisch door de rechtmatige eigenaar konden gezien (en op FB gepost :) ) worden....
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef:Kan je daar wat meer info over geven. Welke instantie is internationaal verantwoordelijk voor het beheer van die gegevens? Hoe wordt dat uitgewisseld? Wat als men een geblokkeerde IMEI heeft en men komt klagen dat man niet kan aanmelden, hoe gemakkelijk wordt de blokkering opgeheven (vb bij goed betalende klanten?).
-> GSM association

Code: Selecteer alles

The GSMA maintains a unique system known as the International Mobile Equipment Identity Database (IMEI DB), which is a global central database containing basic information on the serial number (IMEI) ranges of millions of mobile devices (e.g. mobile phones, laptop data cards, etc.) in use across the globe.

The IMEI is a 15-digit number that is used to identify a device on a mobile network. The mobile industry uses these identifiers to improve operations and deter theft and counterfeit. The GSMA provides access to the IMEI DB to 3GPP network operators, device manufacturers and qualified industry parties.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

[Half-off-topic] over gestolen gsm's => Deze docu is misschien eens de moeite waard om te bekijken https://androidworld.nl/nieuws/nederlan ... mini-docu/

De app heet Cerberus en kan je mits root-toegang flashen op de root-partitie van je Android smartphone. Hiermee kan je geluid opnemen, foto's maken , locatie opnemen, geïnstalleerde apps bekijken, contactenlijst opvragen en back-ups nemen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Info gekregen van familie werkzaam bij de politie :
Aangifte doen is altijd zinvol, zeker als het imei-nr gekend is.
De gsm zal dan geseind worden obv imei-nr, en het parket kan dan een mini-onderzoek laten uitvoeren om na te gaan of het toestel gebruikt wordt, enkel bij de Belgische operatoren evenwel. De nieuwe eigenaar mag dan uitleg verschaffen over de herkomst van het toestel.

deels off-topic : Heb Avast anti-theft staan op een geroot toestel. Hiermee kunnen gelijkaardige functies als Cerberus gebruikt worden. Je toestel is via oa sms-codes in staat om opdrachten uit te voeren, zonder dat de 'nieuwe' eigenaar daar weet van heeft. Heb de app gelukkig nog niet nodig gehad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jaker schreef:
CCatalyst schreef:Kan je daar wat meer info over geven. Welke instantie is internationaal verantwoordelijk voor het beheer van die gegevens? Hoe wordt dat uitgewisseld? Wat als men een geblokkeerde IMEI heeft en men komt klagen dat man niet kan aanmelden, hoe gemakkelijk wordt de blokkering opgeheven (vb bij goed betalende klanten?).
-> GSM association
De link naar de EMEI Database is niet echt een antwoord op de vraag. De GSMA beheert de Database van de EMEI nummers, en regelt welke partners toegang hebben tot deze Database.
De vraag is echter: wie beheert de lijst van geblokkeerde EMEI's, hoe worden deze gegevens uitgewisseld, en hoe geraak je er weer van?
Ik denk niet dat de GSMA zich hiermee bezighoudt.
lukadad schreef:Info gekregen van familie werkzaam bij de politie :
Aangifte doen is altijd zinvol, zeker als het imei-nr gekend is.
De gsm zal dan geseind worden obv imei-nr, en het parket kan dan een mini-onderzoek laten uitvoeren om na te gaan of het toestel gebruikt wordt, enkel bij de Belgische operatoren evenwel. De nieuwe eigenaar mag dan uitleg verschaffen over de herkomst van het toestel.
Vroeger was dat blijkbaar zo dat je via de politie een IMEI kon blokkeren
Ik denk niet dat de Politie zich daarmee nog bezighoudt.
Nu gebeurt dat doodsimpel via de website van de provider.

Ik heb klacht neergelegd, en volgende kopie gekregen van de PV:
Uw klacht is opgenomen in een vereenvoudigd process-verbaal (VPV). Voor het opstellen van een VPV, houdt de politie rekening met de aard van de feiten en de omstandigheden van de zaak zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een verdachte of enig spoor van een verdachte.
Het VPV blijft bij de Politiedienst en wordt niet overgemaakt aan het parket. Dit betekent dat het parket geen gevolg aan uw klacht zal geven, behalve wanneer het in kennis van nieuwe elementen gesteld wordt (vb identificatie van een dader)
Hierop staat zelfs het emei nummer niet vermeld.
Met andere woorden: hier gebeurt verder niets meer mee (en ik begrijp wel dat de Politie dringender taken heeft).
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb 2 jaar geleden eens een gsm gekocht via een tweedehands site en die bleek achteraf ook geblokkeerd te zijn voor diefstal.
De verkoper was natuurlijk in geen velden meer te zien en dus bijgevolg mijn geld dus kwijt dacht ikzelf.
Na proberen via de operator de telefoon te laten deblokkeren wat uitereaard niet ging want het toestel was afkomstig van O2 in engeland heb ik met de klantendienst van O2 contat gehad.
Telefoon bleek gestolen te zijn daar 3 weken voor ik hem gekocht had.........grappige is dat die zeiden "ja hij is overal ter wereld geblokkeerd maar je kan hem gebruiken mits je de imei nummer veranderd". En ze hebben me nog verteld hoe ik dat moest doen ook.
Al bij al ging dat imei veranderen als een fluitje van een cent en is die telefoon nog altijd in gebruik nu bij een familie lid.
Dus als ik de imei kan veranderen zullen die dieven dat ook wel kunnen zekers.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Straf ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Opus schreef:grappige is dat die zeiden "ja hij is overal ter wereld geblokkeerd maar je kan hem gebruiken mits je de imei nummer veranderd". En ze hebben me nog verteld hoe ik dat moest doen ook.
Al bij al ging dat imei veranderen als een fluitje van een cent en is die telefoon nog altijd in gebruik nu bij een familie lid.
Dus als ik de imei kan veranderen zullen die dieven dat ook wel kunnen zekers.
Dat soort zaken vreesde/verwachtte ik al. IMEI blokkeren lijkt dus weinig effectief en werkt misschien voor de gelegenheidsdief maar houdt zeker de professionals niet tegen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Een snelle search op google toont inderdaad massas resultaten om het imei van een android telefoon te wijzigen.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

philippe_d schreef:
meon schreef:
Is de Android Device Manager dan niet het equivalent van Activation Lock?
Nee, da's de tegenhanger van 'Find my iPhone'.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”