Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

sta sinds vandaag op een 50/5 profiel

glabbeek vl-brabant , 1200 mr van rop maar tool zegt 697 mr , volledig vectoring actief

gloednieuwe bbox3 van sagem v2.1 , laatste firmware

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49 998 kbps
Upstream current bit rate:     4 999 kbps

Downstream max bit rate:       61 455 kbps
Upstream max bit rate:         5 175 kbps

Downstream attenuation:        20,5 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         6,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            697 m

Proximus profile name:         50/5
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

GuntherDW schreef:...
EDIT: het is meer dan 70/20 blijkbaar, maar m'n ESX machine (icm OpenBSD) is niet echt al te snel.
Heb de VM wat meer RAM gegeven en hij zit nu boven de 70Mbit download.

Afbeelding
Je syncht hier duidelijk op 85/20.
Gebruikersavatar
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 aug 2011, 10:33
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

maxpower schreef:sta sinds vandaag op een 50/5 profiel

glabbeek vl-brabant , 1200 mr van rop maar tool zegt 697 mr , volledig vectoring actief

gloednieuwe bbox3 van sagem v2.1 , laatste firmware

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49 998 kbps
Upstream current bit rate:     4 999 kbps

Downstream max bit rate:       61 455 kbps
Upstream max bit rate:         5 175 kbps

Downstream attenuation:        20,5 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         6,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            697 m

Proximus profile name:         50/5
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Gloednieuwe sagem? Hoe heb je die nog vastgekregen? Ik ben een paar weken geleden bij de proximus winkel in Tienen een modem gaan halen en toen (zeiden ze) dat er alleen technicolor beschikbaar was en dat er geen sagem zou komen. Ik vind het vervelend dat je niets ziet qua waarden [emoji22]
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Gloednieuwe sagem? Hoe heb je die nog vastgekregen? Ik ben een paar weken geleden bij de proximus winkel in Tienen een modem gaan halen en toen (zeiden ze) dat er alleen technicolor beschikbaar was en dat er geen sagem zou komen. Ik vind het vervelend dat je niets ziet qua waarden [emoji22]
geplaatst door tech esas na defecte bbox2
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Volgens wat ik hoorde in een Proximus winkel gaan ze enkel verder met Technicolor modems en gaan ze geen sagems meer maken.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 aug 2011, 10:33
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Patje schreef:Volgens wat ik hoorde in een Proximus winkel gaan ze enkel verder met Technicolor modems en gaan ze geen sagems meer maken.
Dat hoorde ik inderdaad ook in de proximus winkel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

maxpower schreef:sta sinds vandaag op een 50/5 profiel

glabbeek vl-brabant , 1200 mr van rop maar tool zegt 697 mr , volledig vectoring actief
Je zal toch op een rop zitten die dichter staat, een max snelheid van 61/5 op een afstand groter dan 1km lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
De grafiek op deze pagina is wel realistisch: http://www.edpnet.be/nl/support/install ... logie.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef:Je zal toch op een rop zitten die dichter staat, een max snelheid van 61/5 op een afstand groter dan 1km lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik had dezelfde bedenking. De afstand die de modem tool aangeeft zal wellicht correcter zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

tja , ik vraag me dan alleen af hoe ze dat gedaan hebben , de enige mogelijk is dat ze ondergronds de afstand hebben verkort

volgens mij zit de lijn nu aan haar limiet , had graag nog wat meer gehad maar komende van 16/5 ben ik al zeer tevreden
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

50/5 op een afstand van 1200m kan inderdaad niet. Hoe weet je trouwens dat je op 1200m van het ROP zit? De enige mogelijkheid om te weten op welke bundel en naar welk ROP je zit is bij activering van je lijn via de gewillige technieker. PX geeft die info niet vrij.

Hou er ook rekening mee dat er een verschil is in looplengte en in afstand. Een looplengte van 1200 meter kan in dit geval wel kloppen en is de afstand inderdaad zo'n 600m.
maxpower
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 apr 2013, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

tot 2010 was ik zelf bgc tech maar in laatste 6 jaar is er natuurlijk veel veranderd hier "op den buiten" , ik kan alleen op het zicht bevestigen dat ze geen nieuwe kasten op een kortere afstand hebben geplaatst
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

DLM heeft me vandaag, na 10 dagen op 60Mbit, terug op 70Mbit gezet (met BBOX2). Niks mis mee maar ik ben wel een beetje verbaasd door die snelle heropwaardering: de vorige dip duurde 11 maanden. Dus even melden om te zien of anderen ook snellere DLM aanpassingen hebben opgemerkt?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Heb zo ook iets gemerkt. Heel lang op 40/5 gestaan met signaal ruis van 20db. Dan fritzbox naar 6.52fw en dan op 5 dagen plotseling naar 50/5. Stabiele verbinding gekregen toen de carrier naar j43 is gegaan. Met 50/5 kan ik wel even verder wetende dat ik jaren op 16/2 heb gestaan.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Eindelijk DLM langsgeweest en perfect samen met de sint. Zal dus toch braaf geweest zijn :angel:

Zit er hier nog rek op of zal dit het maximum zijn/blijven?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       131 182 kbps
Upstream max bit rate:         30 793 kbps

Downstream attenuation:        10,8 dB

Downstream noise margin:       16,1 dB
Upstream noise margin:         11,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            222 m

Proximus profile name:         100/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Je hebt nu 100 Mbps en dat is het hoogste profiel, wel zit er nog rek op moest men bvb naar 120 Mbps gaan dan zou die ook nog haalbaar zijn...
maar dit is vooral toekomst muziek :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 aug 2011, 10:33
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

MichelLoyen schreef:Sinds 16/10 is de ROP hier (3300, Tienen, Groot Overlaar) geüpdatet naar Broadcom :-) . Ik ben toen meteen een BBOX3 gaan halen, maar helaas wel een Technicolor gekregen (nog gevraagd naar Sagem maar die waren er niet). Via lijntest en speedtest heb ik regelmatig gecheckt of er iets veranderd was.

Ik had gelukkig al een goede snelheid/lijnwaarden met de BBOX2: 70/10 en 13db. Eergisteravond (30-11) zag ik dat de upload opeens ~15Mbps was :-o. Vectoring is dan m.i. vrij snel, iets meer dan een maand, geactiveerd met 70/20 als ik het goed heb :banana:

Bij dezen mijn speedtest resultaat, de upload ligt hoger dan 15Mbps omdat ik in OpenWrt loadbalancing met 2 ppoe connecties gebruik. De ping is m.i. ook aanzienlijk gezakt van 21ms zonder en 8ms met vectoring. Ik had hier al gelezen dat vectoring daar een groot verschil in maakt :-) En dan nu wachten op DLM voor 100/20 :beerchug:

Afbeelding
En hup, het DLM kadootje is ook afgeleverd :-) De ping is wel hoger, ik heb getest met meerdere speedtest runs. Klopt het dat de ping weer omhoog gaat naarmate je op een hoger profiel komt?

Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Is het voor techniekers/medewerkers van PX/edpnet mogelijk om na te kijken of DLM actief staat op een lijn? Ik zit bij edpnet, maar ik dacht ik post het in het algemene topic hier. Ik zit reeds 2 maanden met volgende lijnwaarden op een 70/15 profiel terwijl 85/15 of zelfs 100/15-20 er volgens mij makkelijk inzit, maar DLM wilt niet. :(

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Al eens een lijntest geprobeerd?
Met deze waarden zou je na een lijntest (nieuwe TBF) normaal direct op 70/20 moeten komen, en DLM terug activeren.
Je hebt dus niets te verliezen met een lijntest.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Lijntest heb ik in het begin na de aansluiting gedaan, en toen heb ik inderdaad een week op 70/20 gezeten waarna het is teruggezakt naar 70/15. Ik dacht dat dat terugbrengen van de upload het resultaat van de TBF was, of was dit ook al DLM? De upload SNR zat bij 70/20 op het randje (7dB), maar de lijn was wel continu stabiel. Ik begrijp dus niet goed waarom de upload niet op 20 is blijven staan, maar ik zou toch ook denken dat DLM me toch zonder problemen zou verhogen tot 100/15.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

xming schreef:
xming schreef:10 maanden nadat px site/lijntest aangaf dat de snelheid verhoogd zou worden, is het zover, phew.

Code: Selecteer alles

DSL Central Exchange
DSL version1.100.133.21 	
20.064 kbit/s
4.062 kbit/s
Broadcom 164.95 B5004244434D 7631302E 00
Een update, iets meer dan een maand later, staat G.Vector op "on", nu nog G.INP.
4 weken later en g.inp staat ook aan, 30/5 profile, latency is van 25ms naar 7ms gedaald \o/ d/l siganl-to-noise is van 11 naar 27 gestegen, alleen zit er blijkbaar niet veel meer in voor u/l SNR is maar 7.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Xming sta je nog op annex b of heb je al geschakeld naar a? Zoniet even doen dan heb je daar direct wat ruimte. Dl ziet er goed uit zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

crazydavid schreef:Xming sta je nog op annex b of heb je al geschakeld naar a? Zoniet even doen dan heb je daar direct wat ruimte. Dl ziet er goed uit zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Het staat op A. Zone 3 krijgt niet meer dan 5 u/l, maar een kickje naar zone 2 mag ik dan wel vergeten. Het wordt wss 60/6 hier.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Inderdaad maar meer reserve is altijd beter he om een stabiele verbinding te behouden. Ik zou volgens fritz 65/8 aankunnen maar krijg ook maar 50/5. Nu moet zeggen als ze stabiel blijft ben ik tevreden. Wetende dat ik jaren op 16/2 heb gestaan. :-)

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het lijkt erop dat ik eindelijk een hoger profiel heb gekregen (regio waregem).
Waar ik eerder 2,8MB/s haalde (25/4), is dit nu 7,2MB/s (60/15?).
Het is wel toevallig dat deze wijziging op het exacte moment plaatsvond dat ik mijn router verving door een Ubiquiti Security GateWay.
Eerder had ik de bbox3 in bridge mode verbonden met Netgear R7000.
Is het mogelijk dat deze wijziging iets triggerde bij Proximus?
Het lijkt mij anders wel TE toevallig.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

En we zijn geeindigd bij 100/20 :beerchug: .

Zone 2, lijn die met moeite 30/8 zonder vectoring kon houden, en waarbij ze in ~2010 zeiden "ge moogt van geluk spreken dat ge 20 behoudt met uw stats".
Ik ben zeer tevreden :D.

Afbeelding

Al moet ik echt eens zien of ik m'n firewall/... kan upgraden. Either that of ik zal m'n eigen BSD drivers moeten schrijven.
Nuja, al is veel hier ook te wijten waarschijnlijk aan het feit dat er amper volk op de lijn zit itt de afstand. Langs de andere kant van de straat is het alleen maar velden.

EDIT: net even getest met "zo simpel dat het illegaal zou moeten zijn" Linux VM (debian netinstall) en ik krijg dezelfde if not worse performance.
Het zal dus either de onboard realtek chipset zijn (of de driver ervan), en er zit niet veel anders op dan m'n server meer oemph te geven.
De hardware dat erin zit is van ~2011 dusjah, heeft z'n tijd ook wel goed gedaan hier.
AMD E-350 bordje, ik wist dat het geen snelheidsduivel zou zijn maar dit is wel nogal... tjah.
modem <-> server is dus op onboard realtek chipje, server <-> interne netwerk is op Intel pci ex gbit NIC. (82574L)
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

Dat klopt min of meer, hoor. Ik haal met moeite 91/18,8 bij speedtests; bij VDSL lijkt er een (klein) deel van de bandbreedte te sneuvelen. Misschien dat iemand hier meer over kan zeggen?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Klopt wel deels. Toen ik een half jaar terug bij een vriend zat voor een weekendje LAN'en bij hem thuis (was deels ook housewarming party), had hij een 100/20 sync.

Toen was het wel limited aan de PPP kant.
Afbeelding

Het grote probleem bij mij nu is dat als ik op die VM m'n CPU usage (of gewoon bij ESX) bovenhaal, zie ik dat hij de ene core die hij kreeg ook volledig benut. 100% dus.
Van zodra ik ook maar iets aangooi dat wat connecties begint te slurpen of wat meer begin te uploaden (bv anime torrents) zakt die download in als een zak patatten.
Zelfs bij voldoende capacity over. Ik heb het capped op 1MB/s wat 1/2de van m'n sync is.

Was er maar een recente embedded oplossing waarbij ik OpenBSD kon blijven gebruiken, maar waar er wel hardware accelleration voor allerhande dingen is. Beetje wat mikrotik doet dus, maar dan voor BSD.
Je hebt wel AMD Geode bordjes (alix), maar gezien de leeftijd en de 100Mbit poorten denk ik niet dat het veel gaat opbrengen qua performance als ik zoiets installeer.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Pc engines apu's met quad core cpu/4Gbit ram en intel gbit nics eens bekijken...130€ voor betaald.
Esxi 6.1 gaat vlot op die toestellen (pfsense als vm.)

De bgc speedtest geeft hier 100/15 weer, na tbf gestart op 85/15,benieuwd.
Bestaat 100/15 als profiel?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Upload en download worden sinds een jaartje apart gezien en hebben elk hun eigen DLM.
100/15 is dus inderdaad mogelijk.

Wat echter daar bedoeld wordt is een PPP-side cap. De nieuwe formules worden geknepen op 15Mbit, al heb je een 20Mbit sync.

EDIT: Silencer, is dat met PPPoE op je PFSense? Ik draai dat op m'n OpenBSD VM, maar denk dat dat volledig op de CPU gaat, wat de hoge load veroorzaakt.

OFFTOPIC edit : het is een mikrotik geworden. Ben voor de "hEXr3" gegaan, ziende dat het op zichtzelf momenteel krachtiger dan de RB2011 lijn, en goedkoper dan hun. het heeft geen LCD/wifi maar dat heb ik niet nodig.
Ik zie het als een "kerst / nieuwjaars geschenk" voor mezelf voor dit jaar :D.
Laatst gewijzigd door GuntherDW op 19 dec 2016, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Geen geduld op TBF, dus eentje geforceerd :D Nu staat het hier bij mij op 50/5, upload SNR is ook verbeterd van 6 naar 14, wss door dat nu de upload vectoring ook actief is, een kickje naar zone 2 mag ik wel vegeten denk ik.

EDIT: latency is ook iets beter geworden, van 7~8ms naar 6.7~7.4ms.

EDIT: heel bizar, ul SNR shcommelt heel hard
- g.inp on: annex j, snr6
- TBF: van annex j naar annex a, snr 14
- een dag later disconnect: annex j, snr 14
- snr stijgt stillekes naar 15 dan 16
- weer disconnect: steeds annexj, snr 6

Iemand een verklaring?

EDIT: de snelheden op px site is weer verhoogd

Code: Selecteer alles

Max.: 93,5 Mbps download - 9,39 Mbps upload
misschien is er toch nog hoop om in zone 2 te geraken.
Pixel
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2015, 08:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Kan iemand zien wanneer vectoring geactiveerd zal worden in het Lindestuk in Wondelgem? Wondelgem is een deelgemeente van grootstad Gent en ligt in een nieuwe wijk van ongeveer 7 jaar oud, zelfs binnen de ring van Gent, dus begrijp niet waarom het zo lang duurt. De rop kan dus niet zo oud zijn. Volgens EDP is deze nog niet geactiveerd. We zitten nu op 70/10, het maximum zonder vectoring volgens mij. Dat is hetzelfde profiel als er uit de lijntest komt.
We zitten op 60 meter van de kast volgens de test.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Haha grootstad Gent. :-D :-D
Ik denk niet dat ze erg hard kijken naar de locatie binnen of buiten een ring en oud of nieuw is. Op het Eilandje in grootstad Antwerpen gebruik ik ook een lijn zonder vectoring en 60/10 sync. Geen reden tot paniek dus, het Lindestuk komt vroeg of laat wel eens aan de beurt. En veel reden tot klagen heb je natuurlijk niet met 70/10 sync.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zit er niet zover vanaf en heb pas in december vectoring gekregen. Er zijn ook werken geweest aan een belangrijke verbindingsweg in Wondelgem en die gaan nog in een 2e fase. Misschien nog even geduld hebben.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Bij mij is deze morgen de vectoring (G.INP) definitief aangegaan, hij stond al bijna een maand op full bij G.Vectoring.
Het verschil is enorm:
Afbeelding

Waarden na vectoring:
Fritzbox na GINP aan.png
Waarden zonder vectoring maar alle partijen kunnen vectoring doen:
J43-nog-geen-G.INP.png
Let op, vectoring werkt pas effectief als ze G.INP aanschakelen.

Wel raar, mijn J43 is verdwenen en er staat terug A43 :roll:

Je ziet dan ook duidelijk het verschil als vectoring aangaan, de lijnkwaliteit verbeterd gevoelig waardoor de snelheid alsook latency enorm betere waarden vertoond. :banana:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Geert-Jan schreef:Bij mij is deze morgen de vectoring (G.INP) definitief aangegaan, hij stond al bijna een maand op full bij G.Vectoring.
Wel raar, mijn J43 is verdwenen en er staat terug A43.
Het ideale moment om alle theorieën te testen, en eens terug naar annex B te gaan?
Gewoon om de waarden te vergelijken :-) .
En volgens de theorie ga je terug van A43 naaar J43 na een TBF ?
Geert-Jan schreef:Je ziet dan ook duidelijk het verschil als vectoring aangaan, de lijnkwaliteit verbetert gevoelig waardoor de snelheid alsook latency enorm betere waarden vertoont.
De lijnkwaliteit kan niet verbeteren, de lijn is wat ze is :wink: .
Wat wel verbetert zijn de "attainable troughputs" (en dus de SNR).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef:
Geert-Jan schreef:Je ziet dan ook duidelijk het verschil als vectoring aangaan, de lijnkwaliteit verbetert gevoelig waardoor de snelheid alsook latency enorm betere waarden vertoont.
De lijnkwaliteit kan niet verbeteren, de lijn is wat ze is :wink: .
Wat wel verbetert zijn de "attainable troughputs" (en dus de SNR).
Ik ben niet van plan te veel te prutsen op dit moment, ik laat het staan en wacht even tot DLM langs geweest is, misschien gaat die dan nog wat omhoog.

Maar goed, vectoring is wel degelijk een verbetering van de lijn-kwaliteit, dit omdat ze middels fase-draaing de storing tussen de aderparen opheffen.
Je moet het vergelijken met dit: als je 2 bas luidsprekers in je huis hebt en je speelt gewoon muziek met een bassig nummer dan heb je goede bassen.
Dit omdat op een puls de speakers de lucht naar buiten duwen, zet je de speakers tegen elkaar dan zullen ze elkaar wegduwen, oftewel gewenste "overspraak".
Binnen aderparen is dit totaal ongewenst, dus wat doe je? Heel simpel de stuur hetzelfde signaal maar dan 180 graden gedraaid in fase mee.
Dit kan je simuleren door 1 van de speakers de +/- om te draaien en zet ze tegen elkaar, doordat de ene speaker nu duwt en de ander begint te trekken (immers de fase is gedraaid) waardoor je de bassen totaal verliest.
Hetzelfde doen ze met vectoring en zo elimineer je overspraak waardoor de lijnkwaliteit verbetert.
Probeer het maar in je huiskamer met 2 luidsprekers, werkt perfect.....ze doen dit overigens ook in vliegtuigen om ze stiller te maken :lol:

De lijn als koper ding verandert niet, maar als geleider van signalen gaat die beter werken omdat de overspraak zo goed als weg is.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

[mod=fullquote vorige post verwijderd
Het volledig quoten van de laatste post is compleet nutteloos en tegen de Forumregels
Gelieve dit te respecteren (gebruik de "ANTWOORD" knop)][/mod]
Start een TBF en je zou meteen op 85/20 of hoger moeten terecht komen (ik heb dat gedaan de dag dat G.inp op on is gekomen).
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

silencer schreef: Start een TBF en je zou meteen op 85/20 of hoger moeten terecht komen (ik heb dat gedaan de dag dat G.inp op on is gekomen).
Ah ok, ja die wil ik wel doen, was vergeten dat die er nog tussen zat.
Morgen vroeg eens testen.

Edit, inderdaad, hij ging naar 85/20!! :banana:
Omhoog.png
Afbeelding

Perfect! :beerchug:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Erick
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2013, 09:24

hallo,

kan ik van een profiel van 50/60 dromen of beter kijken voor een snelheid test van telenet ?Er is geen rop, mijn lijn gaat rechtstreeks naar centrale.

Alvast bedankt

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   14,560 kbps
Upstream current bit rate:     1,044 kbps

Downstream max bit rate:       44,143 kbps
Upstream max bit rate:         4,168 kbps

Downstream attenuation:        24.4 dB

Downstream noise margin:       23.3 dB
Upstream noise margin:         13.1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            993 m

Proximus profile name:         14,5/1
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Erick schreef: Downstream max bit rate: 44,143 kbps
Upstream max bit rate: 4,168 kbps
Wel met vectoring kan je naar 70/10 gaan schat ik.
Maar op dit moment zal het niet meer dan 30/3 zijn als je een lijntest doet.
Je ROP heeft nog geen vectoring Broadcom printplaat voor zover ik het kan zien.

Doe eens een lijntest, misschien gaan ze omhoog, je hebt er niets aan te verliezen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”