ITnetadmin schreef:Elektrische wagens? En wat met het herladen?
Zolang dat niet even snel kan als met een brandstofwagen zie ik dat niet ultiem doorbreken.
Denk even in: je stopt bij een herlaadstation en alle palen staan vol. Dan wordt het een lange herlaadbeurt hoor.
Komt er nog bij dat er voldoende stroom moet zijn voor dat gedoe, dan de batterijen nog, etc etc etc...
Dan zie ik meer heil in alternatieve brandstoffen, zeker op korte termijn. Dat kan eventueel gecombineerd met hybride.
Maar het allerbelangrijkst is dat ze even veel of minder zullen moeten kosten dan de huidige benzine of diesel modellen.
Eigenlijk is de situatie heel vergelijkbaar met de batterijen in smartphones. Zolang die een gemiddelde dag + 20% extra mee gaat is dat meer dan goed genoeg. 's Nachts worden die toch altijd opgeladen. Vroeger gingen telefoons weken mee, nu gemiddeld anderhalve dag. Mensen vinden dat (meer dan) goed genoeg.
Dus zolang een elektrische auto het gemiddeld dagelijks gebruik +50% zonder problemen kan doen (ook in een koude winter) dan is daar echt geen probleem mee. De Tesla's voldoen daar imho aan. Heel weinig mensen die meer als 300km per dag nodig hebben. En zelfs mocht dat zo zijn kan je 20min aan een snelle lader hangen en je haalt je bestemming.
Voor die paar keer per jaar (vakantie bv) dat je langere afstanden doet is het perfect in te plannen.
Aangezien het laden 98% thuis gedaan wordt en slechts enkele keren in een snellaadstation vs tanken dat altijd in een tankstation gebeurt zal de situatie van volle laadstations wel meevallen. (zeker als er een marginale kost aangehangen wordt itt Tesla supercharger netwerk)
Voldoende stroom is op zich geen probleem, want niet iedereen wisselt zijn wagen in voor een elektrische op dezelfde dag. En daarnaast kunnen de batterijen in elektrische wagens als netbuffer gaan dienen (de laatste 10% laden bv) waardoor elektriciteitsproductie meer en meer wind en zon kan zijn en minder traditionele on de mand fossiele bronnen (gas, steg, ...)
De enige dingen die ik als probleem zie/zag:
- batterij levensduur, als in hoeveel km kan ik tot de batterij eigenlijk zover versleten is dat de range substantieel minder is. Aangezien er al een aantal Tesla's rondrijden met hopen km's (200.000+) die nog meer als 90% van hun oorspronkelijke capaciteit hebben, lijkt mij dit geen issue meer
- Prijs van de elektrische wagen. En dan eentje met een aanvaardbare range. Tesla zegt dat hun model 3 35.000USD gaat kosten. Ik ben zeer sceptisch of ze de Model 3 onder 40.000 euro hier gaat komen. De hele batterij kost niet alleen veel geld, maar de rest van de wagen dergelijk gewicht laten dragen is ook kostelijk. Misschien dat de Ampera E er onder duikt, maar ook dat betwijfel ik.
De huidige Model S is een leuke wagen, maar voor de prijs zijn er veeel betere autos te koop. Zelfs voor de helft van de prijs.
Zolang die elektra wagen zo duur is zal er ook geen grote kudde mensen er naar toe lopen. Prijs lijkt mij echt het enige dat echt grote adoptie tegenhoudt. En misschien nog een universeel laadsysteem (billing) a la tankkaarten voor (lease)wagens nu.
ITnetadmin schreef:CCatalyst schreef:Gebrek aan laadpalen is absoluut geen argument tegen elektrische wagens. Puur kip-ei situatie. Hoe meer elektrische wagens er verschijnen, hoe meer laadpalen er zullen verrijzen. De benzinestations werden ook niet op 1 dag gebouwd..
Onzin uiteraard.
Een benzinepomp is hoogstens 5 min in gebruik per wagen (realistisch eerder 2).
Een laadpaal veel langer (zit ik met een schatting van 30min in de buurt?).
Dat wil zeggen dat er ofwel per herlaadstation een gigantische redundantie aan palen moet gezet worden om de piek op te vangen (economisch gezien heel duur), ofwel gaan er wachtrijen ontstaan die eeuwen duren (want elke paal is veel langer in gebruik). Als er 2 auto's aan het aanschuiven zijn ben je makkelijk een uur verder dus.
Alle brandstof die een auto verbruikt komt een uit een benzinepomp. Slechts een fractie van de elektriciteit die een elektrische wagen gebruikt over zijn leven komt uit een snellader langs de kant van de weg. Het gros komt uit de paal bij de vaste parkeerplek van je auto of dat dat je garage is, een grote ondergrondse parkeergarage van een appartementsgebouw of langs de kant van de straat waar de infrastructuur er weliswaar nog gezet moet worden
Dus 2 min tanken 52 keer per jaar of 20min laden 5 keer per jaar? Totale tijd gespendeerd aan paal/pomp per wagen blijft hetzelfde. Enkel een aantal drukke plekken moeten iets groter worden dan een vergelijkbaar tankstation nu.
Overigens kunnen winkels met parkeerterreinen nu wel makkelijker incentives gaan bieden zoals gratis laden, weliswaar trager, tijdens het shoppen, iets wat met een traditionele brandstof niet zo makkelijk is.