Lang verhaal kort, mijn Whoppa gaat buiten en ik neem EDPnet met VDSL XL met telefonie in de plaats. Digitale TV van Telenet mag blijven, maar ik ga me een digicorder aankopen en niet meer huren. Alles bij elkaar schat ik dat ik op deze manier zo'n 17 euro in de maand kan uitsparen, niet niks denk ik.
Waarom deze topic? Ik miste een beetje een stap voor stap verhaal over de aansluiting/overstap en het hele vectoring/DLM verhaal. Dus ga ik proberen hier mijn ervaringen wat te delen en het traject (en tijdsverloop) van aansluiting tot 'finale' down/uploadsnelheid m.b.v. vectoring neer te pennen met wat screenshots uit de FRITZ!Box 7360 die ik heb (fw 6.31). Daarnaast hoop ik ook kort mijn ervaring m.b.t. de nummeroverdracht en het opzeggen van Telenet neer te schrijven. Op vele punten natuurlijk een individuele ervaring (zeker de lijn 'tuning' met DLM), maar het kan anderen helpen.
Meningen, tips, etc. zijn natuurlijk ook welkom.
Dus (en dit zal gaandeweg geüpdatet worden) :
9/11/2016
Bestelling geplaatst
14/11/2016
Mailtje ontvangen met My edpnet login en paswoord evenals dat van de telefonie.
Op My edpnet is nog niet heel veel te zien, buiten wat tickets met bijhorende informatie.
17/11/2016
Ik krijg een telefoontje om een Test&Label in te plannen. Dit is nodig aangezien de lijn bij mij thuis niet actief meer is.
Test&Label ingepland op 22/11/2016 in de namiddag
22/11/2016
In de namiddag komt er een Edpnet technieker langs (in een Edpnet busje). Zeer vriendelijke man, die met plezier een woordje uitleg gaf en ook een een NTP2007 netjes installeerde. Even moest hij terug naar de straatkast, want er werd geen signaal gevonden op mijn paren, bleek een fout in de schema's te zijn, geen probleem dus. Alles kwam er goed uit. De ROP zou niet te ver staan (als ik het goed heb grofweg zo'n 60m van mijn deur).
De FRITZ!Box had ik voordien al min of meer klaargezet, dus de beste man hielp ook snel om de router online te krijgen (hij had mijn login en paswoord al). Daar ook even snel mijn lijnwaarden mee bekeken. Hij gaf ook aan dat er een TBF zou zijn (toen ik er naar vroeg), maar dat dat om Edpnet om ging als ik het mij goed herinner. DLM zou later hoogstwaarschijnlijk ook vectoring activeren en mijn snelheden stelselmatig verhogen.
Bij een eerste verbinding kwam ik op een training profiel, maar dat werd al snel het standaard 30/10. Na even mijn kabels weggemoffeld te hebben hieronder de lijnwaarden (ik durf de kabels/router niet losmaken/uitschakelen, om de DLM niet te beïnvloeden... paranoia? ) .
Mijn telefonie heb ik nog niet proberen instellen (ik denk ook niet dat dit al zou werken, aangezien ik met mijn over te dragen nummer nog kan bellen via Telenet).
Wat mij alvast iets negatiever opviel bij de Edpnet-verbinding waren de ping-resultaten, deze liggen bij eerste tests ongeveer 8ms hoger dan bij Telenet op hetzelfde moment. Geen ramp, maar mijn oog viel er op. Zelfs de gemiddelde pingtijd naar userbase (server staat bij Edpnet) was 3-4ms beter met een Telenet verbinding. Wel was de ping van Edpnet stabieler.
Volgende stappen:
- Afwachten telefonie overdracht en instellen
- Telenet opzeggen en digicorder kopen
- Hopen op een snelle verhoging van mijn lijnsnelheden dankzij vectoring
Ter info een vergelijkende speedtest tussen mijn huidige Telenet verbinding en de huidige Edpnet-lijn (beide op server hosted by Edpnet): 24/11/2016
Na 1 dag en 14uur verbinding toch maar eens de moed genomen de kabel uit te trekken en deftig om te leggen naar de router. De lijnwaarden bleven hetzelfde na opnieuw aansluiten. Hopelijk heeft dit geen invloed gehad op mijn TBF. Wel zag ik een gemiddelde van 0.01 unrecoverable errors/min op de central exchange (pakweg 19 errors in totaal sinds aansluiting), maar blijkbaar is dat normaal...
Ondertussen ook wat interessante forum post bij elkaar gezocht die me moeten helpen het één en ander te begrijpen:
TBF info:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 14#p599514
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 71#p655171
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 55#p623071
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 87#p603287
Hoe een TBF uitvoeren?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 86#p620987
DLM info:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 11#p487263
Vectoring zones en profielen info:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
29/11/2016
Telenet telefoon dood, lang leve EDPnet telefonie. Het was even zoeken om in te stellen (de informatie op hun site kwam niet 100% overeen met de fw6.31 schermen op mijn router).
Ben wel dik tevreden van de mogelijkheden. Eindelijk beller identificatie, dat had Telenet niet zonder bijbetalen Ook super is de logging van telefoontjes op de router, erg handig om te weten of je een oproep hebt gemist en van wie die kwam (ook als men niets inspreekt op het antwoordapparaat)!
We hebben hier Dect telefoons (Gigaset A220) en ook deze krijgen als ze verbonden zijn met de router als basisstation een soort nieuwe interface, leuk
M.b.t. internet nog steeds 30/10 profiel. 6 dagen geleden in de router standaard instelling om elke nacht een reconnect te doen afgezet (wie weet heeft dat een invloed). Ondertussen al 6 dagen continue verbonden.
Wel blijft mij het aantal Central exchange errors opvallen, bijna 90 voor 6 dagen, maar ik blijf er van uitgaan dat dit geen probleem is.
De Mijn Telenet website heeft plots ook geen optie meer om de bundel etc te veranderen, dan één van de komende dagen maar opzeggen via telefoon
Mijn Whoppa is ook verdwenen, enkel digitale tv en internet staan gescheiden als abonnement.
01/12/2016
Vandaag heb ik mijn mailtje gekregen van EDPnet met de melding dat mijn bestelling is geactiveerd. Maar er is meer, plots stond ik op een 70/20 profiel en vectoring is ook actief (dus mogelijk binnenkort nog verdere verhogingen). Enkele sfeerbeelden:
Wat wel opvalt is dat de up 19.999 kbit/s is en geen platte 20.000 kbit/s. Mogelijk komt dat wel in orde.
Aan wat ik kan opmaken uit de lijnwaarden zit er nog rek op naar boven ik hou jullie op de hoogte.
Die pings, daar moet ik me dus ook geen zorgen meer om maken, die zijn nu stukken beter zoals jullie al aangaven.
Later vandaag Telenet eens bellen ...
En gebeld + aangekochte digicorder gaan halen.
Wat een gedoe aan telefoon, 17 minuten met die kerel bezig geweest, jawel. Het leek of er iemand overleden was, veel stiltes, 'helaas, helaas ..', 3 keer EDPnet mogen spellen (mochten ze gerust weten) en de beste man is hun tarief en aanbod zelfs gaan opsnorren om wat vergelijkingen te treffen. Moest ik niet gezegd hebben dat alles hier al geïnstalleerd staat, dan hadden ze mij nog proberen houden op één of andere manier, maar helaas..
Ik kijk nu vooral uit naar mijn afrekening en of die wat gaat kloppen.
02/12/2016
Mijn aangekochte digicorder kan sinds deze morgen netjes alle zenders ontvangen (gisteren nog niet), maar de TV-Gids was nog niet in orde.
Blijkbaar was mijn digicorder niet interactief, want ik kon maar twee dagen zien in de TV-Gids. De digicorder was nochtans verbonden met het internet via EDPnet...
Op https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ief-maken/ las ik het volgende:
Moet ik dat nu letterlijk zo interpreteren dat de digicorder een Telenet modem/router nodig heeft? Ik wist al dat de digicorder meerdere IP's kreeg (ook één intern op het Telenet netwerk), maar dat dit ook allemaal nodig was voor een simpele TV-Gids..Heb je digitale tv én een Telenet-modem?
Nee: Interactiviteit is helaas niet mogelijk
Ja: Interactiviteit is mogelijk! Volg onderstaande stappen
Moet ik nu daarvoor en enkel daarvoor die modem dag en nacht aan laten staan met eventueel nog wat parasitaire/nutteloze Wifi straling (WiFree of wat is het allemaal)?
Toch maar even een nieuwe VLAN aangemaakt om mijn Telenet digicorder aan mijn telenet router te koppelen en hopen dat die TV-Gids straks wel werkt. Voorlopig nog geen extra Wifi-spots te bespeuren vanuit de Telenet router...
De TV-Gids is dus in orde gekomen na het aanmaken van de VLAN. De Yelo TV app werkt wel niet, de app zegt dat hij Telenet internet nodig heeft. Raar, op de Telenet pagina voor Digitale TV only wordt hier anders wel uitgebreid reclame voor gemaakt (zonder kleine lettertjes)... maar ik gebruikte dat sowieso al niet, maar principieel ga ik er wel eens voor bellen denk ik. Misschien moet de app ook aan het netwerk kunnen van de Telenet router? Lekker praktisch
16/12/2016
De heugelijke dag waarop mijn profiel op 100/20 kwam. Het duurde dus van 22/11 (installatie door technieker) tot vandaag 16/12 om dit te krijgen, net geen maand (25 dagen).
Speedtests geven echter nog steeds 70Mbps down aan Mogelijk moet ik even geduld hebben aangezien ik de tests deed nog maar net na de aanpassing van het profiel.
Er is een duidelijke 'cap' te zien op 70. Mogelijk denkt er ergens nog een stukje soft/hardware dat ik op 70 zit
Aan mijn installatie ligt het zeker niet, deze trok vroeger de 200Mbit/s van Telenet volledig.
19/12/2016
Na een kleine ingreep van EDPnet haal ik nu de volle snelheid
Rest mij enkel nog te genieten van mijn nieuwe (goedkopere) internetaansluiting
Ik hoop dat iemand iets heeft aan mijn relaas hier.