Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Veel staat of valt bij dat openbaar vervoer.
Mijn vrouw haar werk ligt op 9-10km enkel.
Mijn werk op 15km enkel.
Voor mij is openbaar vervoer sowieso niet mogelijk, dus met de auto naar het werk.
Mijn vrouw heeft jaar en dag het openbaar vervoer genomen (net als ik tijdens mijn schoolgaande jeugd, studies en eerste 4 werkjaren in Brussel), maar het is te gortig aan het worden. De (druk bediende) halte waar ze afstapt wordt geschrapt (om de doorstroom te vergroten)... en ze was al snel 1à1u30 ENKEL onderweg (ja voor 9 km). Nu we een kleine spruit hebben is 2à3 uur dagelijks pendelen voor mijn vrouw er gewoon teveel aan.
Wij hebben dus deze maand onze tweede wagen aangekocht (daarmee is de pendeltijd makkelijk te halveren). Ik wou dat we er geen nodig hadden (want dat kost allemaal geld en ik wil best wel ecologisch zijn), maar het kan gewoon niet meer anders.
En dan gaan ze in Gent de auto nog wat verder ontmoedigen... goed bezig als er geen alternatieven zijn
Terug naar rekeningrijden.
Ik vind dat een moeilijk systeem, teveel infrastructuur en extra's nodig. Brandstof extra belasten is een optie, maar ook niet ideaal zoals hier boven al aangegeven (en we weten allemaal wie daar weer de dupe van wordt).
Kunnen ze niet gewoon de werkgever een substantiële premie of belastingsvoordeel geven i.f.v. de woon-werk afstand van een werknemer?
Mijn vrouw haar werk ligt op 9-10km enkel.
Mijn werk op 15km enkel.
Voor mij is openbaar vervoer sowieso niet mogelijk, dus met de auto naar het werk.
Mijn vrouw heeft jaar en dag het openbaar vervoer genomen (net als ik tijdens mijn schoolgaande jeugd, studies en eerste 4 werkjaren in Brussel), maar het is te gortig aan het worden. De (druk bediende) halte waar ze afstapt wordt geschrapt (om de doorstroom te vergroten)... en ze was al snel 1à1u30 ENKEL onderweg (ja voor 9 km). Nu we een kleine spruit hebben is 2à3 uur dagelijks pendelen voor mijn vrouw er gewoon teveel aan.
Wij hebben dus deze maand onze tweede wagen aangekocht (daarmee is de pendeltijd makkelijk te halveren). Ik wou dat we er geen nodig hadden (want dat kost allemaal geld en ik wil best wel ecologisch zijn), maar het kan gewoon niet meer anders.
En dan gaan ze in Gent de auto nog wat verder ontmoedigen... goed bezig als er geen alternatieven zijn
Terug naar rekeningrijden.
Ik vind dat een moeilijk systeem, teveel infrastructuur en extra's nodig. Brandstof extra belasten is een optie, maar ook niet ideaal zoals hier boven al aangegeven (en we weten allemaal wie daar weer de dupe van wordt).
Kunnen ze niet gewoon de werkgever een substantiële premie of belastingsvoordeel geven i.f.v. de woon-werk afstand van een werknemer?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij goed weer misschien (als je niet bezweet geraakt)... in de andere gevallen verre van aangenaam.cadsite schreef:9km? Dat is prachtig met de fiets.
Het is zoals met een wasmachine, droogkast, afwasmachine, TV, ... we kunnen het allemaal zonder... maar een beetje luxe mag ook.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Met de fiets in de zomer: geen probleem, als ik geen andere plannen heb, of 's avonds niets te doen heb. Reistijd: 45 minuten.
In de winter: vergeet het, ik ga werken om centen te verdienen om een goed leven te hebben, niet om 75% bevroren naar dat werk en terug te fietsen in de winter of in de regen.
Met de trein of bus, 1 keer overstappen aan Tiensepoort of aan het station van Leuven en langer dan een uur onderweg op een propvolle bus/trein. Reistijd: langer dan een uur!!!
Met m'n salaris (OOOoooohhhhh!) wagen die ik zelf gekozen heb: 17 minuten binnendoor.
Wie hier maakt er een andere keuze in mijn geval? Niemand.
In de winter: vergeet het, ik ga werken om centen te verdienen om een goed leven te hebben, niet om 75% bevroren naar dat werk en terug te fietsen in de winter of in de regen.
Met de trein of bus, 1 keer overstappen aan Tiensepoort of aan het station van Leuven en langer dan een uur onderweg op een propvolle bus/trein. Reistijd: langer dan een uur!!!
Met m'n salaris (OOOoooohhhhh!) wagen die ik zelf gekozen heb: 17 minuten binnendoor.
Wie hier maakt er een andere keuze in mijn geval? Niemand.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Cadsite (of andere groene rakkers)... maar dat is hun keuze en hun volste recht.selder schreef:Wie hier maakt er een andere keuze in mijn geval? Niemand.
Ik werk inderdaad ook om (luxueus) te leven... en niet andersom (anders kan ik evenzeer op de kosten van de maatschappij gaan leven).
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Dat klopt, mijn vrouw doet dat dan ook op mooie dagen, daarom wou ze ook eerst een elektrische fiets kopen en geen wagen. We zijn er zelfs mee gaan testrijden en hadden al een model uitgekozen.cadsite schreef:9km? Dat is prachtig met de fiets.
Kleine kinderen? Bakfiets of kar. Eventueel elektrisch. (om toch een beetje ontopic te blijven.)
Echter, met de grauwe dagen van vandaag zag ze snel in dat dat meer een nieuwe lijdensweg zou worden of dat ze terug de bus op moest tijdens slechte dagen (en dan moet je dat al goed weten op voorrand). De elektrische fiets zou dan een dure investering worden zonder echt veel praktische meerwaarde voor ons gezin. Een auto biedt meer vrijheden, maar kost natuurlijk ook (veel) meer. Uiteindelijk heeft een eigen (tweedehands)auto haar kunnen bekoren.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Bedankt om me zo te benoemen maar ik doe dat eigenlijk niet eens in hoofdzaak om ecologisch te zijn. OK, alle beetjes helpen, maar of ik nu 2 x 6 km per dag met de auto doe of niet, de natuur zal dat niet echt merken.r2504 schreef:Cadsite (of andere groene rakkers)... maar dat is hun keuze en hun volste recht.selder schreef:Wie hier maakt er een andere keuze in mijn geval? Niemand.
Ik doe dat gewoon graag, met de fiets gaan werken. Vandaag ben ik nog eens met de auto omdat ik de kinderen moet afhalen. Ik doe dat (met de auto gaan werken dus) tegen de goesting.
De enige keren dat ik spontaan de auto neem is als het 's ochtends fel regent.
Ik gaf de fiets als alternatief aan omdat ik persoonlijk nooit, maar dan ook nooit anderhalf uur onderweg zou willen zijn voor slechts 9 km. Dat haal je zelfs te voet! Als je dan met een elektrische bakfiets rijdt kan je dat met gemak (zonder in 't zweet te staan) op een half uur.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
En zo heeft iedereen zijn eigen situatie die compleet begrijpbaar is door iedereen. Wat wil je dat dan in een regel gaan gieten die voor iedereen geldt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
De praktijk heeft al aangetoond dat een normale, rationele discussie over dit onderwerp onmogelijk is.
Er zijn echter 3 zekerheden:
* De kilometerheffing komt er sowieso, zeker wanneer een grote omschakeling naar elektrische wagens gebeurt, mogelijks al eerder. Km-heffing was enkele jaren geleden nog totaal onbespreekbaar, nu is het al in het stadium dat het bespreekbaar is en zelfs voor vrachtwagens al ingevoerd is, uiteindelijk zal het er ook voor alle gemotoriseerd verkeer komen.
* Het OV en de kwaliteit ervan zal niet merkbaar verbeteren, niet dat het niet kan, maar omdat de NMBS en De Lijn beiden niet op de juiste manier bestuurd worden en de klant niet centraal stellen. De overheid zal dus geen "alternatief" in de plaats stellen. Het is ook bevreemdend dat men dit als een "alternatief" vooropstelt, want zowel bus en trein rekenen al een soort van km-heffing aan hun gebruikers aan (ttz: u betaalt meer ifv het aantal km dat u het gebruikt). Ik zie dus niet in hoe dat een alternatief voor km-heffing is, maar soit.
* De dag na de invoering van de km heffing zal onze economie niet kapot zijn. Een jaar later ook niet. De werkloosheid zal niet stijgen. Er zal een kleine afname van de files zijn, in het bijzonder omdat mensen die hun verplaatsing ook op andere momenten van de dag kunnen doen dat ook gaan overwegen. Indien uw werkgever u nu al een voertuig en een tankkaart geeft, zal hij ook uw km-heffing voor uw professionele verplaatsingen terugbetalen (want anders zou u wel eens om thuiswerken durven vragen en dan staat die auto daar in uw garage). Zij die niet dat voordeel genieten, zullen sneller geneigd zijn om hun kerktoren te verlaten en dichter bij hun werk te gaan wonen, wat in de meeste ontwikkelde landen al een tijdje de normaalste zaak van de wereld is. Uiteindelijk zal er meer efficiënt en bedachtzaam omgegaan worden met het gebruik van de weginfrastructuur, en dat is een win-win situatie.
Maw: de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt. Voor de rest: de klassieke weerstand tegen het onbekende, zelfs als dat op lange termijn uiteindelijk een goede zaak is. Daarom dus dat we politici moeten verkiezen om dat voor ons te doen and that's why we can't have nice things.
Er zijn echter 3 zekerheden:
* De kilometerheffing komt er sowieso, zeker wanneer een grote omschakeling naar elektrische wagens gebeurt, mogelijks al eerder. Km-heffing was enkele jaren geleden nog totaal onbespreekbaar, nu is het al in het stadium dat het bespreekbaar is en zelfs voor vrachtwagens al ingevoerd is, uiteindelijk zal het er ook voor alle gemotoriseerd verkeer komen.
* Het OV en de kwaliteit ervan zal niet merkbaar verbeteren, niet dat het niet kan, maar omdat de NMBS en De Lijn beiden niet op de juiste manier bestuurd worden en de klant niet centraal stellen. De overheid zal dus geen "alternatief" in de plaats stellen. Het is ook bevreemdend dat men dit als een "alternatief" vooropstelt, want zowel bus en trein rekenen al een soort van km-heffing aan hun gebruikers aan (ttz: u betaalt meer ifv het aantal km dat u het gebruikt). Ik zie dus niet in hoe dat een alternatief voor km-heffing is, maar soit.
* De dag na de invoering van de km heffing zal onze economie niet kapot zijn. Een jaar later ook niet. De werkloosheid zal niet stijgen. Er zal een kleine afname van de files zijn, in het bijzonder omdat mensen die hun verplaatsing ook op andere momenten van de dag kunnen doen dat ook gaan overwegen. Indien uw werkgever u nu al een voertuig en een tankkaart geeft, zal hij ook uw km-heffing voor uw professionele verplaatsingen terugbetalen (want anders zou u wel eens om thuiswerken durven vragen en dan staat die auto daar in uw garage). Zij die niet dat voordeel genieten, zullen sneller geneigd zijn om hun kerktoren te verlaten en dichter bij hun werk te gaan wonen, wat in de meeste ontwikkelde landen al een tijdje de normaalste zaak van de wereld is. Uiteindelijk zal er meer efficiënt en bedachtzaam omgegaan worden met het gebruik van de weginfrastructuur, en dat is een win-win situatie.
Maw: de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze opgediend wordt. Voor de rest: de klassieke weerstand tegen het onbekende, zelfs als dat op lange termijn uiteindelijk een goede zaak is. Daarom dus dat we politici moeten verkiezen om dat voor ons te doen and that's why we can't have nice things.
-
- Elite Poster
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik denk het niet.r2504 schreef: En dan blijft het de vraag... krijg ik de garantie dat ik niet meer in de file zal staan als ik betaal voor rekeningrijden (of gaat men een boete betalen aan mij als dit niet het geval is) ?
Ik vermoed dat je zult betalen EN in de file zult staan, en dat ze hopen je zo naar een andere transportfilosofie over te halen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Volgens mij is de file op zich al een voldoende grote incentive om buiten de spits op de baan te gaan (indien mogelijk), die 5 euro meer of minder zal mijn gedrag niet beïnvloeden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016120 ... gn=seeding
I rest my case ...
Wat fiets betreft : 9 km is inderdaad prima te doen met de fiets. Maar ik heb ooit gewerkt naast iemand die altijd per fiets kwam werken en soms had ik echt iets "dit ruikt echt niet fris meer". Was prima kerel, niks aan op te merken maar die zweetgeur 's ochtends door je neus voelen kruipen is niet zo aangenaam. En ja, dat was inclusief deo.
Ik rij ook graag nog wel eens met de fiets, maar ik weet ook dat ik zo bezweet als een otter terug thuis kom. En de geur die je dan verspreid is op zn minst onaangenaam te noemen ...
Trouwens wat die bakfietsen betreft : als ik zie hoe duur die zijn en wat voor lompe gevallen ... neen dank je! Sommige mensen kunnen met moeite deftig op een fiets zitten. Zet ze in die bakfiets en de stabiliteit is helemaal zoek (en al zeker als je dan nog kinderen hebt die amper kunnen stil zitten). Wat mij dan weer brengt tot de veiligheid : jarenlang vervoerde iedereen zn kind op de bagagedrager, eventueel met een kussentje er onder. Maar dan geraakte vele beentjes verstrikt in de spaken. Daarom ging iedereen naar een zitje waar je het kind kon in vast riemen. Prima! En nu gooien we kinderen plots in een bak vooraan (of achteraan) uw fiets gelijk een zak patatten? We beseffen toch allemaal wat er gebeurd bij een accident? Die kinderen vliegen links of rechts naast je bakfiets. En wat ligt er in vele gevallen links van het fietspad? Juist, een autoweg. Nu mag je 2x raden wat er op die autoweg rijd en wat er aldus kan gebeuren... Veilig hé?
I rest my case ...
Wat fiets betreft : 9 km is inderdaad prima te doen met de fiets. Maar ik heb ooit gewerkt naast iemand die altijd per fiets kwam werken en soms had ik echt iets "dit ruikt echt niet fris meer". Was prima kerel, niks aan op te merken maar die zweetgeur 's ochtends door je neus voelen kruipen is niet zo aangenaam. En ja, dat was inclusief deo.
Ik rij ook graag nog wel eens met de fiets, maar ik weet ook dat ik zo bezweet als een otter terug thuis kom. En de geur die je dan verspreid is op zn minst onaangenaam te noemen ...
Trouwens wat die bakfietsen betreft : als ik zie hoe duur die zijn en wat voor lompe gevallen ... neen dank je! Sommige mensen kunnen met moeite deftig op een fiets zitten. Zet ze in die bakfiets en de stabiliteit is helemaal zoek (en al zeker als je dan nog kinderen hebt die amper kunnen stil zitten). Wat mij dan weer brengt tot de veiligheid : jarenlang vervoerde iedereen zn kind op de bagagedrager, eventueel met een kussentje er onder. Maar dan geraakte vele beentjes verstrikt in de spaken. Daarom ging iedereen naar een zitje waar je het kind kon in vast riemen. Prima! En nu gooien we kinderen plots in een bak vooraan (of achteraan) uw fiets gelijk een zak patatten? We beseffen toch allemaal wat er gebeurd bij een accident? Die kinderen vliegen links of rechts naast je bakfiets. En wat ligt er in vele gevallen links van het fietspad? Juist, een autoweg. Nu mag je 2x raden wat er op die autoweg rijd en wat er aldus kan gebeuren... Veilig hé?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ach de zweetgeur...
Vers zweet stinkt niet, dus als je 's ochtends aankomt met een zweetgeur is het omdat je vers zweet aan het mengen bent met bezwete kledij. Een verse t-shirt elke 2 dagen en een beetje inhouden op de fiets voorkomt dat volledig.
Vers zweet stinkt niet, dus als je 's ochtends aankomt met een zweetgeur is het omdat je vers zweet aan het mengen bent met bezwete kledij. Een verse t-shirt elke 2 dagen en een beetje inhouden op de fiets voorkomt dat volledig.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Vers zweet stinkt inderdaad niet. Na 8u is dat niet echt meer vers...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
again... oplossing: bedrijven spreiden ipv mensen te laten verhuizen of te straffen omdat ze niet wonen waar de bedrijven zich zetten.heist_175 schreef:Het is net andersom: het huidige beleid dwingt mensen in de file. Het huidige autogebruik dwingt mensen om vuile lucht te ademen.
sorry hoor, maar ik vind nog steeds dat IK voor ga op een BEDRIJF. een bedrijf is puur monetair, ik ben daarentegen een levend iemand.
en je kan dan dus kiezen: verhuizen ver weg van iedereen en alles dat je kent, of boeten omdat je graag blijft waar je opgegroeid bent?
kom, geef dan maar mijn paspoort en wat centjes en ik bol het wel af uit dit land... absurdistan lijkt me nog normaler dan dit,
zoals daarstraks op de radio...
"het is de schuld van de mensen op het platteland dat er files zijn, en dat er grote kosten zijn aan het OV"
excuseertumijastubliefnondedju? de files beginnen richting brussel vanaf aarschot/leuven en richting antwerpen vanaf herentals/ranst ...
rij rond op de autostrade "opt platteland" en je ziet geen kat... laat staan file.
en kosten in het OV? ja, lees de gazet er eens op na hoeveel er al geinvesteerd is in het station van hasselt... of kijk eens hoeveel busverbindingen er zijn.... jaja, wat een enorme kost om absoluut niets te doen en mensen dan te verplichten van met de wagen naar bxl te gaan.
=> je steekt veel van het werk in bxl
=> investeert amper in deftig OV, en hoe verder weg uit brussel hoe minder investering
=> en steekt dan de schuld van het probleem op zij die al 2x gekloot zijn
wie niet ruiken kan dat dat discriminatie én kortzichtigheid is... die moet iets tegen de verkoudheid hebben.
en jij bent het altijd eens met wat de vakbonden zeggen zeker...heist_175 schreef:Oei, heb je de reactie van de transportsector misschien gemist? Zij smeken om een algemene kilometerheffing.
ik heb quasi dagelijks te maken met chauffeurs en heb er nog maar 1 gevonden die erover te spreken was... en dat was enkel omdat het in ZIJN PERSOONLIJK GEVAL goedkoper uitkwam dan een vignet.
verder is er geen een chauffeur tevreden mee, en zijn er véél die binnenbaantjes zijn beginnen nemen.
ook zonder de kilometerheffing was dat voordeel er in de (school)vakanties, en ook als je bedrijven zou spreiden is dat er.heist_175 schreef: Globaal is er geen verbetering, maar in de vakanties en op brugdagen, als er een zeker % mensen verlof heeft en dus met beperkt minder verkeer, loopt het verkeer veel beter. Dus het target is niet het verkeer halveren ofzo.
excuseertuwelastublieft zeg... moedig 2taligheid aan en zorg voor minder ruzie tussen de vlamingen en de walen (wat door de politiek steeds maar gebruikt blijft worden voor schuld te verleggen) en dan is het hele land 2talig.heist_175 schreef: Er zijn niet zo veel locaties die je vlot kan bereiken hé. Als je dan nog 2taligheid in uw diensten wil integreren, hang je vast aan Leuven, Brussel, Luik en misschien ook Aalst/Gent.
en "hang je vast", yeah right... we zouden dus volgens jou in -pakweg landen of voeren, om naar wat platteland te gaan) niet 2talig zijn en dat niet kunnen oplossen? kijk dan eens naar ierland... er verhuist volk naar ginder voor jobs.
dus je kan perfect mensen meer spreiden en toch alle voordelen houden.
overigens ben ik vrij zeker dat de kant roeselare/kortrijk ook veel 2taligen bevat dankzij de grens met frankrijk.
en vlot bereikbaar? als je gemiddeld 3u onderweg bent is het hele land vlot bereikbaar met een iet of wat deftig spreidingsplan.
maar again, dat zou problemen oplossen zijn en dat doen we in belgie absoluut niet (kijk naar het herstellen van de wegen: 5km afzetten, 1 vierkantje van 1 op 1 uitgraven en opvullen, werken klaar.)
ik wacht echt nog steeds op iemand die mij mét bruikbare argumenten tegenspreekt over het feit dat een spreiding de beste oplossing is...
een spreiding is:
=> minder file (dus al ben je 2u onderweg, dat ben je nu evenzeer + er is minder vervuiling van stilstaande wagens + minder economische overlast)
=> vrijere keuze (je kan kiezen om te rijden, of je kan verhuizen, of je kan meer kiezen van bedrijven: nu ben je voor veel jobs verplicht voor bxl en zeg niet dattet niet waar is)
=> minder drukte (en dus minder opeenhoping/stress/aggressie - zaken die sneller gebeuren als je mensen te dicht op elkaar hokt)
=> eerlijkere economische spreiding in het land (wat theoretisch ook de werkloosheid en knelpuntberoepen zou moeten verminderen)
=> beter gebruik van reeds bestaande zoneringen
=> verlichten van de druk op het wegennet, waardoor ook het onderhoud minder vaak zou moeten gebeuren
...
maar he... al die zaken zouden weer negatief uitpakken voor de kilometerheffing, en dat doen we niet hé... hanee, zo makkelijk verdiend!
*zucht*
... toevallig familie van dat volk dat tegen de luchthaven gaat wonen omdat het daar goedkoper is,heist_175 schreef:En hoeveel mensen wonen er in de buurt van die steden of geraken er vlot?
De grootste bevolkingsdichtheid in VL zit in de ruit hé.
en vervolgens DHL het land uitjaagt omdat er teveel lawaai is?
de mensen worden VERPLICHT om kort bij het werk te gaan wonen, en dat werk steken ze allemaal om een of andere reden in brussel...
dus MOET je daar dichtbij gaan wonen, of aanvaarden dat ministers van mobiliteit jou de schuld geven blijkbaar.
een verademing zijn de werken in nederland.laroyj schreef: kijk in de ons omlingende landen, veel meer, beter en betaalbaarder openbaar vervoer en veel meer extra wegen aangelegd....
ik kom regelmatig voorbij maastricht/voeren/luik en dan heb je de werken in maastricht,
heel de autostrade aan het herinrichten en eigenlijk amper last... dan kom je in luik en daar moet je kijken dat je niet van de autostrade afvalt door de werken bij wijze van spreke.
(al moet ik nageven: in voeren hebben ze wél efficient en goed werk verricht op de autostrade... aan 1 kant)
was jaren geleden al voorspeld en toen werd het weggelachen van "tegen dan hebben we wel een oplossing".r2504 schreef: Het is gewoon een absurd idee... file uren zijn volgens het artikel doorlopend van 7 tot 19u !
bewijst alweer dat de politiek niet de beste instantie is om mobiliteit te regelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Mensen haten verandering, zeker als deze verandering tegelijk een inspanning vergt.
9km is voor een vlotte stapper op goed anderhalf uur te doen. Zo lang zal men er dus niet over fietsen en zeker niet met een elektrische fiets. Uiteraard zal het kiezen zijn op dagen dat het minder weer is maar wie dagelijks fiets weet ook dat op zo'n kleine afstand en tijdspanne dit zeer goed meevalt. Op die momenten kan men nog altijd opteren voor OV of een wagen. Vaak volstaat echter even wachten tot de buit voorbij is. Kou valt goed mee want wie al zo'n slechte conditie heeft voor zo'n kort stuk zal vanzelf warm krijgen en ineens aan dat zwakke punt werken
Bakfietsen zijn op sommige plaatsen zeer goed ingeburgerd. In Gent rijden er bijvoorbeeld een pak rond en deze zijn soms veiliger dan een gewone fiets. Kinderen worden er ook in vastgemaakt en zijn vaak zelfs blij om met de fiets te MOGEN gaan. Er zijn er zelfs met regenkap en alles. Die fiets kan ook gebruikt worden om te winkelen of andere zaken te vervoeren. Bovendien zijn er de voordelen van een betere conditie/gezondheid en een goed voorbeeld voor de kinderen.
Een aantal zaken zijn inderdaad onvermijdbaar. De files kunnen niet blijven groeien en door de groeiende bevolking stevenen we dus wel degelijk af op een complete stilstand. Dan komt rekeningrijden er dus aan, like it or not. Uiteindelijk zullen velen pas veranderen als het te duur wordt. Ook bedrijven denken zo. Dat ze zomaar onbeperkt blijven betalen om ons gratis in de rij te laten tijd verliezen, daar vrees ik voor.
Alternatieven zijn er wel degelijk zoals de fiets, te voet, carpoolen, OV en telewerken. Helaas is onze regering niet altijd even consequent in haar beleid. Auto's worden gesponsord en zelfs benzine is gratis voor mensen die beweren dat gratis niet bestaat. Vandaag werd bekend dat de prijzen van de lijn alweer serieus stijgen terwijl in het aanbod wordt geknipt???
Uiteindelijk betalen we een prijs voor de vele fouten uit het verleden zoals de lintbebouwing en slechte ruimtelijke ordening. DAT is een grote oorzaak waarom OV een moeilijke oplossing blijkt. Hier staat de tram stil tussen de aanschuivende rij wagens naar de zoveelste ondergrondse parking knal in het centrum
Zelf gebruik ik zoveel mogelijk alternatieven en mijn woonplaats is gekozen in functie van vervoersmogelijkheden. Met de wagen ga ik niet naar de stad wel met bus, de fiets of zelfs te voet (1 uur stappen). Glijdende uren en een dag telewerk is de bijdrage van de werkgever. We doen het met 1 wagen en daardoor besparen we genoeg om zeer goed te leven. Trouwens ik geniet van het fietsen en doe het liever dan met de wagen rijden. De stad waar ik woon doet dan ook moeite om het fietsen zo aangenaam/veilig mogelijk te maken.
Er is nog veel werk maar aan de mentaliteit van velen, ook
9km is voor een vlotte stapper op goed anderhalf uur te doen. Zo lang zal men er dus niet over fietsen en zeker niet met een elektrische fiets. Uiteraard zal het kiezen zijn op dagen dat het minder weer is maar wie dagelijks fiets weet ook dat op zo'n kleine afstand en tijdspanne dit zeer goed meevalt. Op die momenten kan men nog altijd opteren voor OV of een wagen. Vaak volstaat echter even wachten tot de buit voorbij is. Kou valt goed mee want wie al zo'n slechte conditie heeft voor zo'n kort stuk zal vanzelf warm krijgen en ineens aan dat zwakke punt werken
Bakfietsen zijn op sommige plaatsen zeer goed ingeburgerd. In Gent rijden er bijvoorbeeld een pak rond en deze zijn soms veiliger dan een gewone fiets. Kinderen worden er ook in vastgemaakt en zijn vaak zelfs blij om met de fiets te MOGEN gaan. Er zijn er zelfs met regenkap en alles. Die fiets kan ook gebruikt worden om te winkelen of andere zaken te vervoeren. Bovendien zijn er de voordelen van een betere conditie/gezondheid en een goed voorbeeld voor de kinderen.
Een aantal zaken zijn inderdaad onvermijdbaar. De files kunnen niet blijven groeien en door de groeiende bevolking stevenen we dus wel degelijk af op een complete stilstand. Dan komt rekeningrijden er dus aan, like it or not. Uiteindelijk zullen velen pas veranderen als het te duur wordt. Ook bedrijven denken zo. Dat ze zomaar onbeperkt blijven betalen om ons gratis in de rij te laten tijd verliezen, daar vrees ik voor.
Alternatieven zijn er wel degelijk zoals de fiets, te voet, carpoolen, OV en telewerken. Helaas is onze regering niet altijd even consequent in haar beleid. Auto's worden gesponsord en zelfs benzine is gratis voor mensen die beweren dat gratis niet bestaat. Vandaag werd bekend dat de prijzen van de lijn alweer serieus stijgen terwijl in het aanbod wordt geknipt???
Uiteindelijk betalen we een prijs voor de vele fouten uit het verleden zoals de lintbebouwing en slechte ruimtelijke ordening. DAT is een grote oorzaak waarom OV een moeilijke oplossing blijkt. Hier staat de tram stil tussen de aanschuivende rij wagens naar de zoveelste ondergrondse parking knal in het centrum
Zelf gebruik ik zoveel mogelijk alternatieven en mijn woonplaats is gekozen in functie van vervoersmogelijkheden. Met de wagen ga ik niet naar de stad wel met bus, de fiets of zelfs te voet (1 uur stappen). Glijdende uren en een dag telewerk is de bijdrage van de werkgever. We doen het met 1 wagen en daardoor besparen we genoeg om zeer goed te leven. Trouwens ik geniet van het fietsen en doe het liever dan met de wagen rijden. De stad waar ik woon doet dan ook moeite om het fietsen zo aangenaam/veilig mogelijk te maken.
Er is nog veel werk maar aan de mentaliteit van velen, ook
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Het zal een beperkte impact hebben. Hoewel ik ook soms mijn wenkbrauwen frons, denk ik dat de echte oorzaken van de fileproblematiek veel complexer zijn en niet zo gemakkelijk op te lossen met bijvoorbeeld een asociale kilometerheffing of de aanpak van bedrijfs(salaris)wagens.r2504 schreef:... het enige wat je hier leest is dat ze bruggen sluiten (Ijzerbrug in Antwerpen), autostrades willen versmallen (E40 in Brussel), her en der wegen terugbrengen van 2x2 naar 2x1 rijstrook (de as Zandhoven-Zoersel), snelheden verlagen van 120 naar 100 (Antwerpen richting Hasselt), ... Verder een totaal gebrek aan investeringen... het lijkt er wel op of men WIL files ...
Ik loop al bijna 25 jaar volcontinue shift en toen ik in mijn beginjaren de nacht afkwam, kwam ik bijna geen auto tegen. Nu is dat wel wat anders. Ik schat nog zo'n 5 jaar en dan sta ik ook in de file, ondanks mijn onregelmatige uren. En dat terwijl ik carpool en regelmatig de fiets neem... De dupe gaan we toch allemaal zijn en dat het duurder zal worden moet je geen seconde aan twijfelen.
Wie wil dat een economie groeit, moet daar de onvermijdelijke (on)gewenste toename aan mobiliteit bij nemen. Temeer nogmaals een bewijs dat een oneindige groei een utopie is, die ons uiteindelijk de das om zal doen.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik haat verandering die niet gebaseerd is op voordelen op lange termijn...Dizzy schreef:Mensen haten verandering, zeker als deze verandering tegelijk een inspanning vergt.
een voorbeeldje: ooit was hier een speeltuintje in de buurt, dat is weggedaan door de gemeente met de logica "er zijn hier niet veel kinderen meer, en dan moeten we niks onderhouden".
gevolg: nu zijn hier nieuwe woningen, en nieuwe gezinnen en dus terug heel wat kinderen... maar geen speeltuintje meer, enkel een leeg ongebruikt veld.
en neen, de gemeente wil het niet terug toelaten dat er terug een speeltuintje komt...
tja, dan kies ik toch liever een woonplaats in functie van andere zaken zoals:Dizzy schreef:Zelf gebruik ik zoveel mogelijk alternatieven en mijn woonplaats is gekozen in functie van vervoersmogelijkheden.
- budget
- afstand tot familie en vrienden
- leefomgeving
...
dat vind ik ook zo absurd aan mensen die speciaal verhuizen voor hun job... gaat je bedrijf op de fles, zit je daar met je huisje kort bij je niet meer bestaande job...
ik zou het nog van de daken moeten schreeuwen denk ik, maar ze moeten gewoon bedrijven verplichten zich te spreiden, desnoods door ze ervoor te betalen (daardoor los je files en dus economische kost van een paar miljard op jaarbasis op en bespaar je automatisch)
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Bedrijf: verspreidt u!Splitter schreef:maar ze moeten gewoon bedrijven verplichten zich te spreiden, desnoods door ze ervoor te betalen (daardoor los je files en dus economische kost van een paar miljard op jaarbasis op en bespaar je automatisch)
- James.
- Premium Member
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
Er wonen één miljoen mensen in Brussel en er werkt ook één miljoen mensen in Brussel. Ik zie niet in wat daar het probleem is, anders dan de ouw peekes en meekes die niet moeten blijven plakken waar werkvolk kan komen wonen. Verhuis naar het Schoone Platteland en sterf daar, uit de weg van de werkenden!Splitter schreef:dat vind ik ook zo absurd aan mensen die speciaal verhuizen voor hun job... gaat je bedrijf op de fles, zit je daar met je huisje kort bij je niet meer bestaande job...
ik zou het nog van de daken moeten schreeuwen denk ik, maar ze moeten gewoon bedrijven verplichten zich te spreiden, desnoods door ze ervoor te betalen (daardoor los je files en dus economische kost van een paar miljard op jaarbasis op en bespaar je automatisch)
Dan rest er nog enkele miljoenen werkende Vlamingen die *niet* in Brussel werken, maar elders. Dat lijkt allemaal toppie.
Het grote probleem met de bedrijven is dat ze hun been stijf willen houden en de klagers sussen met een salariswagen en een Steve-Stevaert-tankkaart (gratis, eh!) zodat die mensen niet kunnen blijven zeuren dat ze elke dag wel heel ver moeten, 'want het kost u toch niks?'. Tijd, meneer, dat kost het! En dat heb ik niet in overvloed met een werkweek die al volgestouwd zit met veertig uren werken, huishouden, boodschappen, verplicht sociaal contact, en tot slot hopelijk enkele uurtjes voor uzelf.
Ik heb dus de beslissing genomen om kritisch te zijn in de job die ik nam; eentje die zo dichtbij mogelijk bij mijn woonplaats is. Waarom doen niet meer mensen dat? Of onderschat ik de moeilijkheid om goeie jobs te vinden?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vanavond nogmaals m'n aansluiting gemist... de trein stond er nochtans nog maar de deuren bleven gesloten (ondanks dat hij er nog bijna twee minuten heeft gestaan). Dank U beste NMBS... voor deze nog minder dan minimale dienstverlening !warpozio2 schreef:en dat ze hopen je zo naar een andere transportfilosofie over te halen.
En vadertje staat... U wil dat ik een andere transportfilosofie kies... FORGET IT
Het aantal deftige IT jobs buiten de grote steden is nochtans zeer beperkt... zeker als je wat uitdagingen wil en niet constant voor één en hetzelfde bedrijf wil werken (daar hangen dus verplaatsingen aan vast, een andere woonplaats lost dan ook totaal niets op).James. schreef:Ik heb dus de beslissing genomen om kritisch te zijn in de job die ik nam; eentje die zo dichtbij mogelijk bij mijn woonplaats is. Waarom doen niet meer mensen dat? Of onderschat ik de moeilijkheid om goeie jobs te vinden?
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
zou jij nu echt mensen die hun hele leven ergens gewoond hebben wegduwen uit alles wat ze kennen gewoon voor het werkvolk?James. schreef: Er wonen één miljoen mensen in Brussel en er werkt ook één miljoen mensen in Brussel. Ik zie niet in wat daar het probleem is, anders dan de ouw peekes en meekes die niet moeten blijven plakken waar werkvolk kan komen wonen. Verhuis naar het Schoone Platteland en sterf daar, uit de weg van de werkenden!
stel u voor dat die mensen ooit naar daar verhuisd zijn voor het werk, hun kids daar hebben opgevoed, die daar in de buurt zijn gaan wonen...
en dan zouden die mensen, die eindelijk eens niet meer MOETEN dit en dattes, toch weer MOETEN plaats maken omdat het een ander uitkomt?
van die zaken zorgen voor de "ik" cultuur... asociaal heette dat vroeger, straks noemt dat efficientie en logica onder het mom van weer maar een paar multinationals hun portemonnee
denk je dat nu echt? het probleem is zeker niet dat, want bedrijven kost het ook veel (onderdeel van de economische schade), het probleem is dat om een of andere reden brussel de "de facto standaard" is, en je niet meetelt als je daar niet zit blijkbaar.James. schreef: Het grote probleem met de bedrijven is dat ze hun been stijf willen houden en de klagers sussen met een salariswagen en een Steve-Stevaert-tankkaart (gratis, eh!) zodat die mensen niet kunnen blijven zeuren dat ze elke dag wel heel ver moeten, 'want het kost u toch niks?'.
de overheid doet daar trouwens ook mooi aan mee, al kan ik dat (als zijnde de hoofstad) dan weer wel begrijpen voor de federale overheid.
echter de VLAAMSE overheid heeft ook maar liefst 6 locaties in brussel zelf.... dat kon toch echt anders.
dat ligt aan waar je woont en aan wat je kent/kan/zoekt.James. schreef: Ik heb dus de beslissing genomen om kritisch te zijn in de job die ik nam; eentje die zo dichtbij mogelijk bij mijn woonplaats is. Waarom doen niet meer mensen dat? Of onderschat ik de moeilijkheid om goeie jobs te vinden?
er zijn jobs waar ik dadelijk voor zou solliciteren moesten ze korterbij zijn... maarnee, allemaal brussel en antwerpen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Het is weer simplisme troef.James. schreef:Of... verhuis van woonplaats of van werk. Niemand verplicht u elke dag zo ver te pendelen.
Ik ben in dezelfde gemeente van mijn werk gaan wonen indertijd (Zwevegem).
Ik werkte voor een locaal bedrijf.
Moederbedrijf hiervan verkocht het aan een multinational, daarna kwam ontslagronde na ontslagronde.
UIteindelijk na de zoveelste ontslagronde, was ik aan de beurt.
Dus volgens jou heb ik daarvoor gekozen?
Ik moet maar dichter bij mijn werk gaan wonen.
OK, maar dan wil ik wel een vaste benoeming!
Want kopen en verkopen van eigendommen zonder dat je enige garantie hebt dat je over een jaar nog op dezelfde plek werk hebt, daarvoor moet je goed zot zijn.
Maar het typische is dat diegene die die dwaze plannen uitdenken vooral ambtenaren zijn, vastbenoemd, met een ministerie dat op wandelafstand van het station ligt.
Dat andere mensen wel de auto moeten nemen daar staan ze niet bij stil.
We gaan die mensen straffen daarvoor, is de redenering.
Neen, ze gaan zelfs iedereen straffen.
Ik heb een ideetje : leg gewoon blokkades op alle op- en afritten van de autosnelweg, dan zijn ze ineens voor 100% vrij, nergens nog files...
Ben ik de enige die inziet dat er wel iets heel grondig foutzit, als mobiliteit betekent ontmoedigen van mensen zich te verplaatsen...
De juiste redenering zou moeten zijn :
1° Wat beschouwen we op de piekuren als NUTTIG verkeer (dat moeten we gerust laten) en MINDER NUTTIG / NUTTELOOS verkeer?
Als men denkt dat het nutteloos is dat mensen naar hun werk rijden, kom daar dan voor uit.
Sticht dan een partij voor luiaards die niet willen werken.
Maar zeg niet dat je de partij van de hardwerkende Vlaming bent, om die dan vervolgens te beletten op zijn werk te geraken binnen een redelijke termijn.
2° Voer dan een beleid om dat minder nuttig / nutteloos verkeer te ontmoedigen, in de plaats van iedereen te straffen.
3° Denk ook eens na welk andere beleid je voert dat extra verkeer in de hand werkt.
Internetverkoop aanmoedigen?
Leuk, maar dat zijn dus altijd maar meer vrachtwagens die rondrijden om pakjes aan huis te leveren.
Moet het ouderwetse magazijn niet aangemoedigd worden?
Een magazijn is immers een beetje als de cache op uw computer.
Het just-in-time systeem is volgens mij een van de grootste oorzaken van files.
Een magazijn is duur, dus schuiven wij als bedrijf maar de kost op de maatschappij af.
We gaan het enkel gaan halen op het moment dat het besteld wordt.
Gevolg : masssaal vervoer.
Een tweede oorzaak is het totale gebrek aan ruimtelijke ordening dat hier decennialang gewoed heeft.
Maar er is ook een verband met tewerkstelling.
De files nemen toe, omdat meer mensen naar hun werk moeten.
Wat is de oplossing : mensen aan de werkloosheid zetten???
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
We gaan gewoon naar een communistisch model... als kippen in een hok in een grootstad eitjes leggen en oh wee als je ook maar aan enige vorm van luxe durft denken. De auto is een grote ketter en sinds vandaag is de betonstop ook weeral concreter.Splitter schreef:van die zaken zorgen voor de "ik" cultuur... asociaal heette dat vroeger, straks noemt dat efficientie en logica onder het mom van weer maar een paar multinationals hun portemonnee
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Men wil geen bijkomende wegen meer en ook geen bijkomend beton. Wel dan moet men in de eerste plaats beginnen met een migratiestop èn een max aantal kinderen per gezin.
Vlaanderen is vol.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik Bourgeois bezig hoorde in het VTM nieuws die het wonen in grote sovjet appartementsblokken verdedigde als zijnde "dat zal het gemeenschapsleven in die kernen bevorderen". Ja, dat wordt gezellig, allemaal in een grote blok, 400 verschillende culturen, autisten, mensen met nen hond, hippies, neonazi's... allemaal gezellig en dicht naast/op/onder elkaar tot er iemand doorslaat en in het nieuws komt...
Ik beklaag onze kinderen!
Vlaanderen is vol.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik Bourgeois bezig hoorde in het VTM nieuws die het wonen in grote sovjet appartementsblokken verdedigde als zijnde "dat zal het gemeenschapsleven in die kernen bevorderen". Ja, dat wordt gezellig, allemaal in een grote blok, 400 verschillende culturen, autisten, mensen met nen hond, hippies, neonazi's... allemaal gezellig en dicht naast/op/onder elkaar tot er iemand doorslaat en in het nieuws komt...
Ik beklaag onze kinderen!
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Rekeningrijden: doen als ze verkeersbelasting en BIV afschaffen.
Dagelijks bol ik wel rond in een klein hok zonder luxe als het maar niet te veel kost.
Buiten de uren cruizen in een luxe kar die nu gewoon onbetaalbaar is door de taxen.
Nevele-Gent met de lijn €4 per dag heen en terug even snel/traag als de auto ware het niet dat ik met 40km maar €1.5 brandstof verdoe en €2.7 met alle kosten van de auto erbij.
Trouwens file mensen die al eens in Cluj geweest zijn weten wat file is tussen 8en18 doe je daar ±45min over 9km (van de ene naar de andere kant).
Dagelijks bol ik wel rond in een klein hok zonder luxe als het maar niet te veel kost.
Buiten de uren cruizen in een luxe kar die nu gewoon onbetaalbaar is door de taxen.
Nevele-Gent met de lijn €4 per dag heen en terug even snel/traag als de auto ware het niet dat ik met 40km maar €1.5 brandstof verdoe en €2.7 met alle kosten van de auto erbij.
Trouwens file mensen die al eens in Cluj geweest zijn weten wat file is tussen 8en18 doe je daar ±45min over 9km (van de ene naar de andere kant).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik begrijp niet waarom zelfs ministers de betonstop verkeerd uitleggen. Willen ze de maatregel/intentie zo onderuit halen?
Er staat nergens dat iedereen in steden moet gaan wonen, laat staan in communistenblokken.
Het gaat wel over kernverdichting en dus tegen lintbebouwing. Kernverdichting gaat even goed over een kleine gemeente, hé. Maar niet over de steenwegen die de gemeenten verbinden.
Dus in plaats van een nieuwe verkaveling aan te leggen ergens in een voormalig veld, breek een leegstaande fabriek af en ontwikkel die.
Er staat nergens dat iedereen in steden moet gaan wonen, laat staan in communistenblokken.
Het gaat wel over kernverdichting en dus tegen lintbebouwing. Kernverdichting gaat even goed over een kleine gemeente, hé. Maar niet over de steenwegen die de gemeenten verbinden.
Dus in plaats van een nieuwe verkaveling aan te leggen ergens in een voormalig veld, breek een leegstaande fabriek af en ontwikkel die.
In Duitsland wil men ook tolheffing voor auto's
Europe vond echter de korting op de jaarlijkse taks voor Duitsers te groot, discriminatie van andere Europeanen.
Systeem heeft men moeten aanpassen op vlak van kortingen en heffingen.
Nu de vraag of het genoeg zal opbrengen omdat alle tarieven van tol naar beneden zijn moeten bijstellen...
Europe vond echter de korting op de jaarlijkse taks voor Duitsers te groot, discriminatie van andere Europeanen.
Systeem heeft men moeten aanpassen op vlak van kortingen en heffingen.
Nu de vraag of het genoeg zal opbrengen omdat alle tarieven van tol naar beneden zijn moeten bijstellen...
-
- Premium Member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Concentratie van populatie in agglomeraties is niet mijn oplossing maar is zeker wel een oplossing.r2504 schreef:We gaan gewoon naar een communistisch model... als kippen in een hok in een grootstad eitjes leggen en oh wee als je ook maar aan enige vorm van luxe durft denken.Splitter schreef:van die zaken zorgen voor de "ik" cultuur... asociaal heette dat vroeger, straks noemt dat efficientie en logica onder het mom van weer maar een paar multinationals hun portemonnee
Laat het gepeupel samen dicht bij hun werk en dan zijn alle problemen opgelost. De enkeling die weerstand durft te bieden krijg je ook wel weg door huizen "op den buiten" extra te belasten. (de vierkantemetertaks komt er wel voor 2040) Laat de riante percelen buiten stad maar over aan de rijken; dat wisten de Romeinen al.
Zo erg hoeft het trouwens niet te zijn; in Nederland wonen is nu ook weer niet zo erg en die passen het ook toe.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
in Nederland hebben ze nog andere regeltjes, zo rijden de landbouwvoertuigen er op paralelwegen naast de openbare weg, ventwegen, geen files of vertraagd verkeer meer daardoor, kan U garanderen wanneer ik in de spits achter een tractor zit in het seizoen ben ik goed voor 15km, want bijna geen mogelijkheid om in te halen, of moeten we een nieuwe regel maken dat alles wat minder dan 60km per uur rijdt tijdens de spits tussen 6-9 en 11-13 en 15u30-18u niet op de weg mag...het verkeer zou ook al vlotter verlopen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Zoals u weet trekt de meerderheid zich weinig aan van zo'n regels (en al zeker niet van verkeersregels die temporeel van toepassing zijn), de pakkans is navenant ook heel laag.laroyj schreef:in Nederland hebben ze nog andere regeltjes, zo rijden de landbouwvoertuigen er op paralelwegen naast de openbare weg, ventwegen, geen files of vertraagd verkeer meer daardoor, kan U garanderen wanneer ik in de spits achter een tractor zit in het seizoen ben ik goed voor 15km, want bijna geen mogelijkheid om in te halen, of moeten we een nieuwe regel maken dat alles wat minder dan 60km per uur rijdt tijdens de spits tussen 6-9 en 11-13 en 15u30-18u niet op de weg mag...het verkeer zou ook al vlotter verlopen...
In Leuven zijn bv in heel wat straten sinds enkele weken eenrichtingsverkeer ingevoerd, aangegeven met borden C1 of C3, en dat leggen de automobilisten tot op vandaag gewoon naast zich neer. Ze hadden daarbij ook nog speciaal extra borden via dranghekken op de grond gezet, een halfuur nadat die geplaatst werden stonden die al weer aan de kant. Vlammen maar. Overtreding 3de graad, wie ligt daar wakker van? De kans dat je tegengehouden wordt is ook bijna nihil, dus het overtreden van de wegcode loont (in tijdswinst).
Dat is het voordeel van kilometerheffing, OBU en automatische factuur. En inderdaad, men zal proberen om die OBU gewoon naast zich neer te leggen, daarvoor zullen ze hopelijk vaste en mobiele controleposten installeren (die dan weer via Coyote en co uitgewisseld zullen worden en die men dan speciaal gaat vermijden (nog liever flink omrijden dan een OBU installeren), ik weet het, zucht).
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je maakt de denkfout dat een huis dat goed gelegen is automatisch onbetaalbaar, ver van familie en in een mindere leefomgeving ligt. Ik woon in een nette buurt en omdat de stad niet ver is en ik snel uit de stad ben naar de volgende zijn ook de mogelijkheden op werk groot. In de stad wonen trouwens meer mensen en dus meer kans op een uitgebreid sociaal leven en activiteiten.Splitter schreef:tja, dan kies ik toch liever een woonplaats in functie van andere zaken zoals:
- budget
- afstand tot familie en vrienden
- leefomgeving
dat vind ik ook zo absurd aan mensen die speciaal verhuizen voor hun job... gaat je bedrijf op de fles, zit je daar met je huisje kort bij je niet meer bestaande job...
Trouwens, op een afgelegen plek wonen kan net heel erg negatief zijn voor het budget. Door maar één wagen te hebben en deze minimaal te gebruiken bespaar ik heel veel geld, door dichtbij het werk te wonen bespaar ik veel tijd. Die tijd kan ik met familie en vrienden spenderen.
Vlaanderen vol lees ik elders. Ga eens op reis, er zijn -tig streken met veel dichtere bevolking dan hier, Nederland is al ver genoeg. Vlaanderen is wel te vol dan nodig omdat we teveel ruimte verspillen door oa lintbebouwing en regulariseren van bouwmisdrijven. Dat is pas asociaal.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
absoluut... je bevolkingscijfer zal er ook door dalen dankzij agressie, emigratie, en makkelijkere doelwitten voor terreurdaden.road rebel schreef:Concentratie van populatie in agglomeraties is niet mijn oplossing maar is zeker wel een oplossing.
het te kort opeen ophokken van een soort (mens of dier) is nooit een goed idee: verhoogde stress en verminderde levenskwaliteit
wat simpelweg heel vaak zo is (ligt natuurlijk eraan waar de familie en vrienden van jezelf en je partner wonen...)Dizzy schreef: Je maakt de denkfout dat een huis dat goed gelegen is automatisch onbetaalbaar, ver van familie en in een mindere leefomgeving ligt.
oftewel:Dizzy schreef:Ik woon in een nette buurt en omdat de stad niet ver is en ik snel uit de stad ben naar de volgende zijn ook de mogelijkheden op werk groot. In de stad wonen trouwens meer mensen en dus meer kans op een uitgebreid sociaal leven en activiteiten.
- je hebt geluk met je buurt/keuze/vooropgestelde eisen
- in de buurt van waar er wel werk is (dat is niet overal, ook niet in grotere steden, het geval... en ligt daarbovenop ook nog eens aan de sector)
- en bent graag continu onder het volk, wat ook alweer niet voor iedereen het geval is.
als ik wegga, dan is dat omdat ik het wil en niet omdat ik toch niet kan genieten van wat stilte in de tuin omdat de buren een cafe hebben.
-
- Premium Member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Mij goed, ventwegen zijn top ook voor fietsers (wanneer er geen fietspad is) of lokaal verkeer.laroyj schreef:in Nederland hebben ze nog andere regeltjes, zo rijden de landbouwvoertuigen er op paralelwegen naast de openbare weg, ventwegen, ...
Hoe doen we het met lintbebouwing: alles slopen?
Dan los je ook het probleem van file doordat Annemie even snel bij de bakker wou stoppen,auto's die niet kunnen kruisen omdat aan beide kanten een buurtbewoner geparkeerd staat, onveilige of ontbrekende trottoirs & fietspaden en je hebt meer zicht in de buurt van scholen want de veiligheid van onze kleintjes alleen maar ten goede komt.
EDIT:
Zoals hier trouwens meermaals aangehaald: agglomeratie betekent niet automatisch dit:
het kan ook als dit:
Maar dan moet je wel afstappen van jouw 1000m2 riante tuin en min 3m afstand tot de buurman.
Nogmaals, ik zeg niet dat het mijn oplossing is (ik verhuisde onlangs in the_middle_of_nowhere op >30km van al mijn sociale contacten); maar het is wel een oplossing.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Erger nog.warpozio2 schreef:Ik denk het niet.r2504 schreef: En dan blijft het de vraag... krijg ik de garantie dat ik niet meer in de file zal staan als ik betaal voor rekeningrijden (of gaat men een boete betalen aan mij als dit niet het geval is) ?
Ik vermoed dat je zult betalen EN in de file zult staan, en dat ze hopen je zo naar een andere transportfilosofie over te halen.
Ik vrees dat je zult betalen EN in de file zult staan, en dat het alternatief er niet zal zijn.
Ze weten dat maar al te goed, en dus wordt naar je werk rijden een zware financiële aderlating.
Maar vermits werkloos zijn nog erger is, zorgen ze voor verarming.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Premium Member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Geniaal idee:
"Anders bouwen we het werkloosheidssysteem gewoon af, dan moeten ze wel gaan werken! En laat ze meteen ook maar wat langer werken dan kunnen we wat pensioen besparen"
Ah dedju, iemand was me voor
"Anders bouwen we het werkloosheidssysteem gewoon af, dan moeten ze wel gaan werken! En laat ze meteen ook maar wat langer werken dan kunnen we wat pensioen besparen"
Ah dedju, iemand was me voor
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dus in de wereldsteden waar de bevolkingsdichtheid veel hoger is dan hier daalt de bevolkingSplitter schreef:absoluut... je bevolkingscijfer zal er ook door dalen dankzij agressie, emigratie, en makkelijkere doelwitten voor terreurdaden.
het te kort opeen ophokken van een soort (mens of dier) is nooit een goed idee: verhoogde stress en verminderde levenskwaliteit
Ik heb geen geluk, ik heb gewoon gekozen met een aantal prioriteiten en deze waren ligging, ligging en ligging. Je ligt niet toevallig vlak bij openbaar vervoer, aan de rand van een grote stad met veel werkgelegenheid en in een mooie buurt, die kies je. Mijn studiekeuze was ook niet op puur geluk gebaseerd maar hield rekening met een variatie aan jobs bovendien koos ik ook om me bij te scholen zodat mijn opties open blijven.Splitter schreef:oftewel:
- je hebt geluk met je buurt/keuze/vooropgestelde eisen
- in de buurt van waar er wel werk is (dat is niet overal, ook niet in grotere steden, het geval... en ligt daarbovenop ook nog eens aan de sector)
- en bent graag continu onder het volk, wat ook alweer niet voor iedereen het geval is.
als ik wegga, dan is dat omdat ik het wil en niet omdat ik toch niet kan genieten van wat stilte in de tuin omdat de buren een cafe hebben.
Ondanks dat ik vlakbij de stad woon (15 min fietsen) is het hier zeer rustig. Ik denk dat heel wat dorpen lawaaieriger zijn. Het is een doodlopende straat met een tiental huizen. De straat ligt in een typische woonbuurt en handelszaak is in deze wijk niet toegestaan. Op wandelafstand heb ik echter een plein met bakker, slager en buurtwinkel plus mijn bankkantoor, je kan er ALTIJD gratis parkeren. Iets verder (fietsbaar of <5 min wagen) kan ik kiezen uit 3 grootwarenhuizen en andere winkels (Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi, Lidl, Kruidvat, Blokker, Action,...). Naar de stad ga ik dus vooral voor cultuur of een etentje. Terug kan met OV, een fles wijn is dus ook perfect mogelijk zonder risico.
Met sociaal zijn heb ik inderdaad geen probleem.
Ja, ik had een goedkoper stuk kunnen vinden of een grotere tuin maar de mijne is groot genoeg om vrienden te ontvangen voor een BBQ en ik zou voor geen geld al de andere voordelen willen opgeven of dagelijks in de file gaan staan. Bovendien stijgen de prijzen hier en is mijn investering ook nog eens verstandig en rendabel op langere termijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Gray schreef:Men wil geen bijkomende wegen meer en ook geen bijkomend beton. Wel dan moet men in de eerste plaats beginnen met een migratiestop èn een max aantal kinderen per gezin.
Vlaanderen is vol.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik Bourgeois bezig hoorde in het VTM nieuws die het wonen in grote sovjet appartementsblokken verdedigde als zijnde "dat zal het gemeenschapsleven in die kernen bevorderen". Ja, dat wordt gezellig, allemaal in een grote blok, 400 verschillende culturen, autisten, mensen met nen hond, hippies, neonazi's... allemaal gezellig en dicht naast/op/onder elkaar tot er iemand doorslaat en in het nieuws komt...
Ik beklaag onze kinderen!
Dit past allemaal in agenda 21 en agenda 2030.
Onderzoek dat maar eens. Ja het is een samenzweringstheorie die realiteit geworden is, onze Michel gaat naar de niet democratische Bilderberg bijeenkomst met ons en uw geld betaalt, daar krijgt hij zijn agenda. Elke truther weet dat ze de mensen willen samenhokken in de stad, zo zijn ze beter controleerbaar / beheersbaar dan op het platteland.
Komt daar nog bij dat de overheid nu ook het kadastraal inkomen van mensen die niet in de stad wonen willen verhogen, dan is de theorie dus praktijk geworden. De betonstop is gewoon eugenics/agenda 21 in de praktijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Uw situatie beschrijft bijna exact de mijne eigenlijk. Ik ga wonen op minder dan 15 minuten fietsen van 't stad, heb zeer goede openbaar vervoer verbinding op wandelafstand richting 2 stations, bakker en slager op wandelafstand, supermarkten op max 10 minuten fietsen (en een hoop andere winkels). Relatief rustige straat. Niet te groot, maar voldoende.Dizzy schreef: Ondanks dat ik vlakbij de stad woon (15 min fietsen) is het hier zeer rustig. Ik denk dat heel wat dorpen lawaaieriger zijn. Het is een doodlopende straat met een tiental huizen. De straat ligt in een typische woonbuurt en handelszaak is in deze wijk niet toegestaan. Op wandelafstand heb ik echter een plein met bakker, slager en buurtwinkel plus mijn bankkantoor, je kan er ALTIJD gratis parkeren. Iets verder (fietsbaar of <5 min wagen) kan ik kiezen uit 3 grootwarenhuizen en andere winkels (Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi, Lidl, Kruidvat, Blokker, Action,...). Naar de stad ga ik dus vooral voor cultuur of een etentje. Terug kan met OV, een fles wijn is dus ook perfect mogelijk zonder risico.
Met sociaal zijn heb ik inderdaad geen probleem.
Ja, ik had een goedkoper stuk kunnen vinden of een grotere tuin maar de mijne is groot genoeg om vrienden te ontvangen voor een BBQ en ik zou voor geen geld al de andere voordelen willen opgeven of dagelijks in de file gaan staan. Bovendien stijgen de prijzen hier en is mijn investering ook nog eens verstandig en rendabel op langere termijn.
Ik sta echter wel in de file want de afstand naar het werk is vrij ver (+ verschillende locaties waar ik ondanks toegang tot degelijk OV niet geraak zonder wagen). Voor mijn vriendin dan weer niet. Ik geloof er ook niet in dat ondanks die goede ligging ik me later niet blauw zal betalen aan kadastraal inkomen omdat ik niet in een woonblok zit naast de stadskern, want dat is de richting die men uit wil, het kadastraal inkomen zal een soort tuintaks worden. Alles vol bouwen is natuurlijk ook geen oplossing, hoe meer groen hoe liever, dus er zijn zeker acties nodig als de bevolking zo blijft groeien. Dat men ook al eens begint met leegstaande panden aan te pakken, ons land staat er vol mee.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Rekeningrijden, betonstop, ... en alle belastingen die we betalen komt neer op één ding;
En het grappige is dat die armen ondertussen elkaar nog vanalles verwijten en het licht in elkaars ogen niet gunnen !Sire, taxons les pauvres, ils sont tellement plus nombreux.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161203_02606147