Efkes voor de goede orde:
Enkel electrabel mag een 'c' gebruiken als vierde letter. Voor de rest is het elektrisch met een 'k'.
Elektriciteit, elektrisch, elektronica,...
Electrische wagen met 200pk en 500km bereik voor een prikje
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Na lang wikken en wegen het ik besloten niet voor een electrische wagen te gaan, maar een CNG wagen te overwegen.
Probleem is de overheid, die vermoedelijk nu de electrische wagens heel aantrekkelijk maakt, om tegen de tijd dat iedereen er een heeft, de taksen op electriciteit weer te verhogen, met als drogreden dat er niet voldoende capaciteit is op het net.
Ik zie het ook aan de premies voor electrische wagens, die elk jaar met 1000 euro dalen.
Verder zijn er nog niet genoeg laadpalen en eerlijk gezegd zoeken naar een paal interesseert me niet. Mijn zaken trips zijn vaak >200km enkele rit, dus electrisch is op het randje en ik heb geen zin in stress.
Bij bi-fuel heb je nog steeds 2 opties, als de overheid één optie overpriced is er nog steeds een backup plan.
Probleem is de overheid, die vermoedelijk nu de electrische wagens heel aantrekkelijk maakt, om tegen de tijd dat iedereen er een heeft, de taksen op electriciteit weer te verhogen, met als drogreden dat er niet voldoende capaciteit is op het net.
Ik zie het ook aan de premies voor electrische wagens, die elk jaar met 1000 euro dalen.
Verder zijn er nog niet genoeg laadpalen en eerlijk gezegd zoeken naar een paal interesseert me niet. Mijn zaken trips zijn vaak >200km enkele rit, dus electrisch is op het randje en ik heb geen zin in stress.
Bij bi-fuel heb je nog steeds 2 opties, als de overheid één optie overpriced is er nog steeds een backup plan.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waar zie jij het verschil in belastingcreativiteit tussen CNG, elektriciteit en de huidige fossiele brandstoffen?
CNG moet je ergens tanken, ofwel thuis (aardgas) met een koppeling, ofwel in een tankstation.
Ik kan me perfect inbeelden dat thuisinstallatie verboden is/wordt of dat er aan CNG in tankstations een kleurtje, reukje, smaakje wordt toegevoegd om aardgas en CNG uit elkaar te houden. Dat is exact wat nu ook gebeurt met mazout en diesel.
De case voor elektrische wagens is wat dat betreft beperkter: je kan niets toevoegen aan elektriciteit zodat je later kan zien waar uw auto opgeladen is: thuis via een stopcontact of via een laadstation. De belasting op vermogen of verbruik kan wel omhoog (maar dan tref je gans de bevolking) of een thuisinstallatie kan verboden worden (wat me onwaarschijnlijk lijkt).
Ik verwacht meer van H2 dan van elektriciteit overigens:
- H2 kan je opslaan, elektriciteit niet
- H2 kan je snel tanken, elek niet
- H2 kan je in grote hoeveelheden meenemen in een tank, elek nauwelijks
CNG moet je ergens tanken, ofwel thuis (aardgas) met een koppeling, ofwel in een tankstation.
Ik kan me perfect inbeelden dat thuisinstallatie verboden is/wordt of dat er aan CNG in tankstations een kleurtje, reukje, smaakje wordt toegevoegd om aardgas en CNG uit elkaar te houden. Dat is exact wat nu ook gebeurt met mazout en diesel.
De case voor elektrische wagens is wat dat betreft beperkter: je kan niets toevoegen aan elektriciteit zodat je later kan zien waar uw auto opgeladen is: thuis via een stopcontact of via een laadstation. De belasting op vermogen of verbruik kan wel omhoog (maar dan tref je gans de bevolking) of een thuisinstallatie kan verboden worden (wat me onwaarschijnlijk lijkt).
Ik verwacht meer van H2 dan van elektriciteit overigens:
- H2 kan je opslaan, elektriciteit niet
- H2 kan je snel tanken, elek niet
- H2 kan je in grote hoeveelheden meenemen in een tank, elek nauwelijks
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Maar goed ook of we eindigen met een tweede "zonnepanelen debacle".ub4b schreef:Ik zie het ook aan de premies voor electrische wagens, die elk jaar met 1000 euro dalen.
Stop de fiscale bevoordeling van elektrische auto's
Bron: http://www.tijd.be/opinie/algemeen/Stop ... .art?ckc=1
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Daarvoor is het risico hier minder groot.r2504 schreef:Maar goed ook of we eindigen met een tweede "zonnepanelen debacle".ub4b schreef:Ik zie het ook aan de premies voor electrische wagens, die elk jaar met 1000 euro dalen.
Stop de fiscale bevoordeling van elektrische auto's
Bron: http://www.tijd.be/opinie/algemeen/Stop ... .art?ckc=1
Bij de PV zijn er 20-jarige contracten aangegaan. Bij elektrische auto's is het (als ik het goed voorheb) een éénmalige subsidie.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik vind je redenering raar Ub. Een auto koop je voor 5 tal jaar. Soms tot max 10. De huidige subsidies zullen wel nog tot 2020 of zo bestaan. Daarna misschien niet meer. Dus heb je er alle belang bij nu te kopen. Binnen 5 jaar zie je wel weer opnieuw.
Bij zonnepanelen was het net zo, de slimmeriken zijn diegene die er op het begin hebben gelegd toch?
Bij zonnepanelen was het net zo, de slimmeriken zijn diegene die er op het begin hebben gelegd toch?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Heb een volvo v50 driv-e diesel en ook al is die wagen van april 2010 en dus bijna 7 jaar, de wagen rijdt nog perfect met net geen 250k op de teller. Ik ken mensen met de ford versie van diezelfde PSA moter en die halen vlot 350k km. één van onze reseller rijd met een focus en zit daar al boven.Goztow schreef:Ik vind je redenering raar Ub. Een auto koop je voor 5 tal jaar. Soms tot max 10. De huidige subsidies zullen wel nog tot 2020 of zo bestaan. Daarna misschien niet meer. Dus heb je er alle belang bij nu te kopen. Binnen 5 jaar zie je wel weer opnieuw.
Bij zonnepanelen was het net zo, de slimmeriken zijn diegene die er op het begin hebben gelegd toch?
Taks is laag, en verzekering rond de 30 euro per maand, dus die auto kost mij 700 € per jaar om te houden als backup of om zaken mee te vervoeren die ik niet in een nette nieuwe wagen wil vervoeren. Voor 700 € per jaar kan je geen bestelwagen kopen of iets als 2e auto om goederen mee te sleuren, want in de v50 past in de koffer veel voor mijn zaak.
Anderzijds vanuit fiscaal standpunt is het veel interessanter om de afgeschreven wagen te vervangen of er één bij te kopen om terug een auto als kost te hebben. Er zijn wel zelfstandigen die om de 4j een andere auto leasen om kosten te maken. Zo extreem zie ik het niet.
Ik denk aan de v60 bi-fuel met dus CNG en klassieke benzine, die wagen heeft geen taks tot 2020. Met 245pk en een grote koffer heb ik mijn plannen voor een 200pk GT86 maar opgeborgen, dat is dan wel een fun auto, maar als mijn v50 het ooit begeeft dan kom je met een gt86 niet ver, of je moet er een bestelwagen bij nemen voor transport van goederen. Ik heb al eens met de 160pk versie van de v60 in de vlaamse ardennen wat gas gegeven, en dat was toch wel fun. Dus 245pk en geen taks = nog meer fun. Mijn brave v50 is 110pk en soms in de bergen irriteert mij dit, op de platte Belgische wegen dus niet.
Het is eigenlijk idioot dat ik een 2e wagen zou nemen puur omwille van de fiscaliteit, niet omdat ik een v60 nu per sé nodig heb. Ik kan zeker nog 2 jaar uit die v50 persen. Maar als ik die v60 volgend jaar niet koop, is mijn fiscaal voordeel weg.
Op de v50 deden ze destijds ook 15% extra overheidskorting gezien lage (fake?) CO2, maar die actie was ook zeer kort van duur.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Slik. Voor bedrijfswagens misschien? Van de privéwagens hier wordt toch wel verwacht dat ze een pak langer dan tien jaar meegaan.. De twee die er nu staan dateren beiden van 1997 en er beginnen nu plannen aan te komen om er één te vervangen.Goztow schreef:Ik vind je redenering raar Ub. Een auto koop je voor 5 tal jaar. Soms tot max 10.
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel kilometers je doet natuurlijk, de onze zitten na die bijna twintig jaar allebei rond de 200k. Als je dat op tien jaar doet is het verhaal natuurlijk anders.
Als je het via de zaak kan doen en er fiscaal voordeel bij hebt is het natuurlijk interessant om vroeger te vervangen.
+1 voor trekhaak/aanhangwagen trouwens. Nu niet achter een GT86 . Maar het is wel heel praktisch aangezien je niet altijd met een break moet rondrijden, je een 'fun' wagen kan nemen die als het nodig is toch een hoop kan vervoeren. Komt in veel meer gevallen van pas dan je zou denken.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vanaf 5 jaar beginnen er stilletjes aan kosten aan een wagen te komen en zakt de restwaarde... het zou dus best voordeliger kunnen zijn hem dan te verkopen en een nieuwe wagen aan te kopen.butskristof schreef:Slik. Voor bedrijfswagens misschien? Van de privéwagens hier wordt toch wel verwacht dat ze een pak langer dan tien jaar meegaan..
- James.
- Premium Member
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 34 keer
Ik weet niet in hoe verre het volgende relevant is, maar er zijn weinig mensen die nog geloven in waterstof als brandstof:heist_175 schreef:Ik verwacht meer van H2 dan van elektriciteit overigens:
- H2 kan je opslaan, elektriciteit niet
- H2 kan je snel tanken, elek niet
- H2 kan je in grote hoeveelheden meenemen in een tank, elek nauwelijks
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... ork-part-1
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... ork-part-2
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... ork-part-3
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... ork-part-4
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
"Stilletjes aan kosten". Zou me heel sterk lijken dat die kosten hoger zijn dan de aankoopprijs van een nieuwe.. Je kan altijd pech hebben natuurlijk.r2504 schreef:Vanaf 5 jaar beginnen er stilletjes aan kosten aan een wagen te komen en zakt de restwaarde... het zou dus best voordeliger kunnen zijn hem dan te verkopen en een nieuwe wagen aan te kopen.
Je kan het misschien vergelijken met elke x jaar een nieuwe pc/laptop/... ipv upgraden omdat het nieuwe gewoon leuker is, maar dan moet je het niet op de kosten steken imho.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik ga uw artikelreeks doornemen, maar het artikel dateert al wel van bijna 2 jaar geleden.James. schreef:maar er zijn weinig mensen die nog geloven in waterstof als brandstof
Ik wil het nog zien gebeuren om voldoende elektriciteitscentrales klaar te krijgen om alles op elek te doen rijden.
Volgens mij gaan we WEL H2 krijgen, voor high performance toepassingen (vrachtwagens, bussen). En ik denk dus ook gewone auto's, maar misschien bewijzen de artikels mijn ongelijk.
Constructeurs zijn trouwens nog steeds met H2 in de weer, dus zo onmogelijk zal het dan niet zijn?
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Werd waterstof niet afgevoerd omdat er dan veel te veel nevenproblemen opdoken:
- constant natte wegen
- spekgladde wegen in de winter
- verandering klimaat door de vele waterdampen
- ...
- constant natte wegen
- spekgladde wegen in de winter
- verandering klimaat door de vele waterdampen
- ...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Met dat verschil dat je uw auto maar kan opladen als er energie is, terwijl je anders H2 maakt wanneer er veel energie is en nadien laad je het in uw auto.
Bv met zonnepanelen maak je H2, als er veel zon is, maak je veel H2, als er weinig zon is maak je weinig H2.
Auto's tanken H2, ongeacht of de zon schijnt op die moment of niet.
Bv met zonnepanelen maak je H2, als er veel zon is, maak je veel H2, als er weinig zon is maak je weinig H2.
Auto's tanken H2, ongeacht of de zon schijnt op die moment of niet.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voor de duidelijkheid, het leek me evident dat Ub deze voor de zaak kocht. Vandaar die 5 jaar.
Als je trouwens een auto koopt voor meer dan tien jaar, koop dan geen te nieuwe technologie.
Als je trouwens een auto koopt voor meer dan tien jaar, koop dan geen te nieuwe technologie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken