cloud backup

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Voor 't moment gebruik ik verschillende gratis cloud systemen naast elkaar, maar echt ideaal is dat niet.
Eentje ervan is een oude versie van iDrive, hierin kan ik mappen aanduiden die automatisch geupload worden zodat alles veilig staat. Dit werkt volgens het set it and forget is principe.

Liefst van al zou ik een iDrive One kopen maar dat wordt niet verzonden naar België...

Voor 't moment heb ik er een limiet van 15Gb, maar ik zou graag meer veilig stellen, ik schat dat het uiteindelijk zo'n 2 à 300 Gb zou worden.

Ik vond al amazon cloud als alternatief, nog ideeën/ervaring/...?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Is hier al heel vaak voorbijgekomen: Crashplan. Crashplan kan ook lokaal backuppen naar een NAS/Server, of je kan gaan backuppen naar de NAS/Server van iemand die je kent om offline backups te hebben. Is ook volledig set & forget.
Enige dat betalend is, is cloud backup bij Crashplan zelf, wat een vaste kost is ongeacht hoeveel je backupt. Kost $60/jaar voor 1 computer, of $150/jaar voor tot 10 computers.
Ah ja, nog een beperking als je niet betalend werkt: dan worden files maar 1x per dag gebackupt, terwijl met de betalende versie eigenlijk je filesystem constant gemonitord wordt en elke wijziging gebackupt wordt.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Is crashplan niet heeeeeeel erg traag!?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

backup bij een ander ben ik niet zo gek op.
Als ik een algemeen systeem neem zou ik liever voor een betalend systeem gaan dat te betrouwen is. Daarom dat ik kijk naar iDrive (ken ik jaren), amazon, microsoft, google,...
Ik heb de indruk dat ze allemaal rond de $60/jaar zitten, vandaar mijn vraag naar alternatieven en/of ervaring aangezien de prijs niet echt een verschil maakt blijkbaar.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Amazon Cloud Drive is unlimited storage.
Vanuit mijn NAS doe ik zowel een sync als een backup (incrementeel).
Als ik ooit last heb van een cryptolocker kan ik met de incrementele backup terug naar de situatie voor de cryptolocker. Bij een "sync" heb je dat niet.

OneDrive: €70 -- inclusief Office365
Amazon: €70 -- unlimited storage

Dropbox en Google Drive: geen extra's
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb een aantal jaar Crashplan gehad, maar met hun laatste app update is ondersteuning voor iets anders dan x86 weggevallen. (Ik draai het op een Raspberry Pi).

Crashplan is inderdaad traag... enorm enorm traag. Ik heb er ettelijke weken over gedaan om 500gb in hun systeem te krijgen.

Momenteel ben ik bezig om via borgbackup (een Attic fork) en rclone zelf iets te bouwen waarbij ik Backblaze B2 als storage platform gebruik. Storage kost valt heel goed mee, borgbackup voorziet deduplicatie, compressie & encryptie. Je zit wel met een kost als je data gaat afhalen van B2, maar dat heb je hopelijk nooit/zelden nodig.

Niet ideaal, ik vond crashplan een pak eenvoudiger, maar deze oplossing heb ik nu zelf in de hand.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb zelf de betalende versie van dropbox van 1TB voor belangrijke data en gratis 1TB van stack ( transip ).
Ik ben ook aan het kijken naar amazon, enkel zit ik ook met illegale downloads en ik weet niet of ze dit checken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat zou me straf lijken
Ik zie ook niet in waarom Amazon heiliger zou zijn dan Dropbox?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

yaris schreef:Ik heb zelf de betalende versie van dropbox van 1TB voor belangrijke data en gratis 1TB van stack ( transip ).
Ik ben ook aan het kijken naar amazon, enkel zit ik ook met illegale downloads en ik weet niet of ze dit checken.
Hoe goed zijn de backup features eigenlijk van services als Dropbox of Amazon ? Die lijken mij vooral Cloud Storage oriented te zijn, eerder dan Cloud Backup. Ik wist zelfs niet eens dat Dropbox versioning en undelete supporteerde. Maar sowieso lijkt het mij niet handig voor backup. Bvb hoe backup je je hele Users folder (zodat je ook backups hebt van config/ini files van je software en dergelijke) ?

En ivm privacy, ik zou sowieso alleen backup services betrouwen die de files aan client kan encrypteren. Dit is bvb het geval met Crashplan.
yaris
Premium Member
Premium Member

Tomby schreef:
yaris schreef:Ik heb zelf de betalende versie van dropbox van 1TB voor belangrijke data en gratis 1TB van stack ( transip ).
Hoe goed zijn de backup features eigenlijk van services als Dropbox of Amazon ? Die lijken mij vooral Cloud Storage oriented te zijn, eerder dan Cloud Backup. Ik wist zelfs niet eens dat Dropbox versioning en undelete supporteerde. Maar sowieso lijkt het mij niet handig voor backup. Bvb hoe backup je je hele Users folder (zodat je ook backups hebt van config/ini files van je software en dergelijke) ?

En ivm privacy, ik zou sowieso alleen backup services betrouwen die de files aan client kan encrypteren. Dit is bvb het geval met Crashplan.
Klopt, pure backup kan je dit niet noemen.
Ik doe backup op 3 manieren. 1 backup op dropbox, 2 backup op externe schijf ( sync om de zoveel tijd van dropbox ) en 3 sync naar oude nas die meestal uit staat. Heb telenet business dus kan tot 3TB downloaden per maand.
Voordeel van dropbox voor mij is dat er een hele goeie linux client is en dat er ook een plugin voor kodi bestaat die stabiel werkt. Zo kan ik video's en foto's afspelen vanuit dropbox.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

devilkin schreef:Crashplan is inderdaad traag... enorm enorm traag. Ik heb er ettelijke weken over gedaan om 500gb in hun systeem te krijgen.
Het hangt er een beetje vanaf op welke server je terecht komt... maar ik heb toch al 6 Mbits gezien (zou nog eens opnieuw moeten kijken).

Nu ja, 500GB aan 6 Mbits is nog altijd zo'n 8 dagen uploaden... maar eens die erin zitten heb je er ook geen probleem meer mee (tenzij je dagelijks tientalle GB's aan nieuwe data zou backuppen).

Een groot voordeel van Crashplan is trouwens dat het niet container based is... je kan je data dus laten staan waar ze staat.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja, soms zag ik ook pieken naar 6-8mbit. Maar het grootste deel van de tijd was het een pak trager ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Hier ook Crashplan, ik haal zo'n 25 à 30 GB per dag, met uitschieters tot 45 GB.
Voor een initiële backup duurt dat enkele dagen, maar daarna zal het wel volstaan voor de meeste gebruikers.

Een groot voordeel vind ik het gebruik van datasets: Als je bijvoorbeeld je familiefoto's belangrijker vindt dan je geripte DVD's, maak je voor beide een dataset aan en geef je je foto's een grotere prioriteit. Crashplan zal dan eerst je foto's backuppen. Wanneer hij met je films bezig is en je hebt nieuwe foto's, wordt de backup van de films onderbroken om je nieuwe foto's te uploaden. Daarna gaat hij verder met je films.
Op die manier is het ook niet zo erg dat je initiële backup meerdere weken in beslag neemt.
Laatst gewijzigd door johcla 24 nov 2016, 13:20, in totaal 1 gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

'k Heb ook eens crashplan geïnstalleerd (nog geen abonnement genomen).

Draait hier toch al een uurtje aan 23 Mbit/sec. onder linux. (telenet business abo).
Fingers crossed dat het zo blijft.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

2 dagen geleden 210 GB geüpload op 1 dag naar crashplan.
Sindsdien de speed serieus teruggevallen. Vandaag amper 26 GB geüpload.

Volgens hun site hebben ze geen caps (zowel niet op data opslag als op speed). Dan liegen ze volgens mij toch.
Only CrashPlan gives you all the storage you'll ever need. No storage size limits, bandwidth caps or file-type restrictions. Enterprise-class hardware and military-grade security come standard, too.
Ter info, over VPN haal ik nu dezelfde lage snelheid, dus ik denk niet dat het aan telenet ligt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ik ging het net zeggen. In het begin lijkt Crashplan snel, maar de volgende dag is het om te huilen. De snelheid is wat mij heeft tegengehouden om er voor te gaan betalen, als je ooit je backup moet restoren aan die snelheid ben je weken bezig.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Blijkbaar is er voor Amazon Drive ook Synology cloudsync support. Lijkt me wel interessant
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Zowel CloudSync (synchronisatie) als Hyper Backup (incrementele backup).
Aangezien Amazon Cloud ook ongelimiteerd is, kan je gerust beide naast elkaar doen draaien
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

ik ben al een tijdje Amazon drive aan het gebruiken met de '3 maanden gratis'
Het werkt prima zonder problemen, met Cloud Sync en Hyper Backup.
Als het zo blijft werken, ben ik zeker bereid om hiervoor te betalen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

OK, al wat geleerd. Bedankt alvast.

iDrive lukt niet aangezien je een credit card nodig hebt. Dat valt dus af.
Amazon drive lijkt me wat en ook crashplan subscription. Beiden kosten $60/ jaar. Ik kende crashplan niet, amazon daarentegen is een mastodont.
De prijs is gelijkt, beiden onbeperkt volume. Ik zie niet goed hoe te kiezen, jullie?
Testen zie ik niet onmiddellijk zitten, 't zijn al serieuze volumes.

Tijdens het zoeken naar meer info en online vergelijkingen kwam ik ook
https://secure.backblaze.com/buy.htm
tegen. Lijkt hetzelfde voor $50/jaar.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Hubic? 10TB voor 50 euro per jaar, hosted in Frankrijk...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat ziet er inderdaad ook interessant uit!
Ik beloof niets, maar als je klant bent mag je me zeker je ref link geven. Als ik er klant wordt zal ik dat met jouw link doen.
yaris
Premium Member
Premium Member

cadsite schreef:Dat ziet er inderdaad ook interessant uit!
Ik beloof niets, maar als je klant bent mag je me zeker je ref link geven. Als ik er klant wordt zal ik dat met jouw link doen.
Test het eerst even goed uit met de gratis client. Toen ik aan het testen was ermee kreeg ik backup files niet meer open en gaf de sync met de client problemen. Daarom ook niet genomen. Is wel al bijna 2 jaar geleden dus nu zijn die issues misschien opgelost.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

OK, bedankt voor de verwittiging.
Het aanbod blijft, iemand die er een ref link heeft? Vanavond maak ik me lid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Nog even inpikken op de "trage CrashPlan".

Ben als test eens een restore aan't doen van een 4GB file van de CrashPlan Cloud. Staat nu een half uur te draaien, haal amper een 3mbit (Telenet 200Mbit lijn).
Na wat googlen lijkt deze waarde ongeveer normaal te zijn...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

ddd schreef:Nog even inpikken op de "trage CrashPlan".

Ben als test eens een restore aan't doen van een 4GB file van de CrashPlan Cloud. Staat nu een half uur te draaien, haal amper een 3mbit (Telenet 200Mbit lijn).
Dit is zowat het grote nadeel aan alle online backup diensten (toch degene die encryptie aanbieden).
De reden waarom ik er nooit aan begonnen ben (wel uitgebreid getest).
Best gewoon een NAS op een andere locatie zetten (bij familie,...)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Uit nieuwsgierigheid ook eens getest en haal hier ook maar 2.7Mbps. Gezien de unlimited storage die je krijgt, moet het verschil wel ergens zitten. Natuurlijk wel een beetje ironisch van niet te moeten bijbetalen als je bvb 5 TB backupt, maar dat je dan wel een half jaar nodig hebt om het te restoren :).
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

silencer schreef:
ddd schreef:Nog even inpikken op de "trage CrashPlan".

Dit is zowat het grote nadeel aan alle online backup diensten (toch degene die encryptie aanbieden).
De reden waarom ik er nooit aan begonnen ben (wel uitgebreid getest).
Best gewoon een NAS op een andere locatie zetten (bij familie,...)
Ik wil dit gewoon opstarten voor extreme gevallen.
In principe hoop ik dit nooit nodig te hebben, maar je weet natuurlijk nooit. Daarom dat snelheid niet echt een groot issue is, maar denk (hoop) dat betalende diensten toch een stuk sneller zijn.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zijn er eigenlijk ook goedkope backup-oplossingen die standaard protocollen ondersteunen? (rsync, webdav, sftp, ...)
Iets dat dus de scripten valt of in meer generieke backup-software kan gestoken worden ipv de sync clients die je vaak tegen komt.

Ik heb nu op die manier bijvoorbeeld een Azure storage-account waar ik gewoon via azcopy.exe naar schrijf en via Azure Storage Explorer terug data uit haal, maar 't is zeker niet de meest goedkope oplossing en ook geen volwaardige backup (enkel files & folders).
yaris
Premium Member
Premium Member

meon schreef:Zijn er eigenlijk ook goedkope backup-oplossingen die standaard protocollen ondersteunen? (rsync, webdav, sftp, ...)
Iets dat dus de scripten valt of in meer generieke backup-software kan gestoken worden ipv de sync clients die je vaak tegen komt.

Ik heb nu op die manier bijvoorbeeld een Azure storage-account waar ik gewoon via azcopy.exe naar schrijf en via Azure Storage Explorer terug data uit haal, maar 't is zeker niet de meest goedkope oplossing en ook geen volwaardige backup (enkel files & folders).
Stack ondersteunt nu webdav en ze zijn bezig met sftp. Echter om naartoe te kopieeren s**** webdav enorm. Enkel "lezen" werkt deftig.
Hopelijk gaat sftp beter werken. Tis gratis dus je mag een gegeven paard niet in de bek kijken :p.
Als Belg moet je vpn opstarten met een nl ip om de aanvraag te doen. Eens je de code hebt moet je ook registreren met een nederlands ip anders gaat het ook niet door.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Stack gebruik ik inderdaad; zowel via webdav als de sync client (webdav voor full access, sync client voor selective sync). Op zich best tevreden van, maar ik gebruik Stack eerder zoals ik Dropbox gebruik en niet als een backup-oplossing (lees: archief).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Tomby schreef:Uit nieuwsgierigheid ook eens getest en haal hier ook maar 2.7Mbps. Gezien de unlimited storage die je krijgt, moet het verschil wel ergens zitten. Natuurlijk wel een beetje ironisch van niet te moeten bijbetalen als je bvb 5 TB backupt, maar dat je dan wel een half jaar nodig hebt om het te restoren :).
Even getest met Amazon drive : download (terughalen) van backup : een file van 8 GB groot is op ongeveer 8 minuten binnen. Snelheid is met momenten 20 MBps (het maximum van de internet verbinding), gemiddeld 17 MBps.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Als ik mijn bestanden naar een unencrypted amazon account stuur, kan ik ze evengoed rechtstreeks naar de nsa sturen. Niet dat mijn vakantie fotos zo speciaal zijn, maar privé is privé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Even getest met Amazon drive .
Het grote probleem met de meeste backup oplossingen is dat ze niet draaien als een Windows service (zoals Crashplan)... geen idee hoe dat voor Amazon drive is ? Ik wil ook geen clients die vereisen dat je alles in een container stopt zoals OneDrive, Dropbox, ...
Nob schreef:Als ik mijn bestanden naar een unencrypted amazon account stuur, kan ik ze evengoed rechtstreeks naar de nsa sturen.
Tja, dan moet je wegblijven van internet als je geen vertrouwen hebt in een bedrijf.

Ik kan me niet één ding inbeelden wat jij zou bezitten waar de NSA interesse in heeft.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

r2504 schreef:Tja, dan moet je wegblijven van internet als je geen vertrouwen hebt in een bedrijf.Ik kan me niet één ding inbeelden wat jij zou bezitten waar de NSA interesse in heeft.
Zo een antwoord was weer te verwachten natuurlijk...

Foto's zijn tegenwoordig digitaal. Ik heb daar dan liefst ook een backup van. Is het dan zo onredelijk dat ik ook daar wat privacy wil?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik backup ook geen gegevens in de cloud zonder te encrypten.
Het gaat me niet om de NSA of onze staatsveiligheid, maar om de criminele hackers.
Heel veel grote bedrijven hebben al een data breach gehad, dus de kans is zeer reëel dat Crashplan, Amazon of Hubic ooit gehacked worden. En dan heb ik liever niet dat mijn documenten gewoon leesbaar zijn door iemand met kwade bedoelingen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat is er mis met Google Drive?
Iedereen ineens zo achterdochtig ivm google? :)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

google Drive is handig, maar zoals al aangehaald, ze backuppen daar enkel wat in je google drive container zit.
Ik wil kunnen kiezen welke mappen in de backup moeten zitten.

Los daarvan, ik zou (voorlopig) iets van een 300Gb moeten backuppen, dan komt google nogal duur uit in vergelijking met de rest.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wacht, want ik ben daar (nog) niet zo in thuis:

Dus je wil gegevens syncen in de cloud en vanaf daar ook nog eens gedeeltelijk back-uppen in dezelfde cloud?
Waarom sync je dan niet naar je cloud en backup je wat je wil naar je NAS? Of net dat het probleem?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat is vrij moeilijk. Allereerst omdat ik geen NAS heb. :roll:

Ik wil gewoon een backup van mijn PC. Zowat alles aan data dat er op staat moet extern (dus cloud) continu geback-upt worden. Dit moet enkel gebeuren "voor 't geval dat". Dus niet zozeer om extern te kunnen benaderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”