Lage snelheden met nieuwe router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

wegens het af en toe vastlopen van mijn D-link DIR-655 modem heb ik vandaag een TP-link Archer C58 router aangeschaft. Ik heb voor deze modem gekozen omdat deze 5ghz wifi ondersteunt. In tegenstelling met mijn vorige router heeft deze wel slechts 100mbit poorten, ook de WAN poort. In principe maakte dit voor mij niet uit omdat achter deze router toch een 24-poort cisco switch staat op 1gbit. Ik heb trouwens een modem-only installatie.

Nu merk ik echter wel dat mijn downloadsnelheid via een speedtest gezakt is van ongeveer 188 Mps naar ongeveer 14Mbs. De upload is nu ongeveer 18Mps ipv 14Mps.

Zou deze snelheidsdaling enkel te maken hebben met de wan poort (100mbit ipv 1Gb) of moet ik het ergens anders zoeken?

Thx
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

een goedkopere router heeft ook meestal geen krachtige CPU, en NAT is wel CPU afhankelijk.

ook is er de mogelijkheid dat de lan poorten tussen 2 devices niet goed samenwerken en bijvoorbeeld packetloss geven.

heb je draadloos of met kabel getest?
Laatst gewijzigd door petzl 24 nov 2016, 19:05, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Uw nieuwe modem zijn poorten gaan niet plots aan 1 gbit werken omdat ze aan een gbit switch hangen, die poorten kunnen dat niet aan. Het is de laagste snelheid die telt. Dus ja, die 100 Mbit is de bottleneck. Of de lan to wan speed.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

met de kabel, via wifi haal ik amper 9 Mbps op 5Ghz

ik weet ook wel dat mijn poorten niet gaan werken op 1Gbit, maar alle verkeer tussen mijn apparatuur verloopt tussen de Gbit Switch.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik vroeger zo'n trage download had toen alles op 100mbit werkte, vandaar mijn vraag of dit wel normaal is
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Neen dit is niet normaal. Ik zou snelheden van iets onder de 100 mbit verwachten.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

Hmmm, hem hem ondertussen al naar fabrieksinstellingen geplaatst maar hij blijft zo'n lage snelheid behouden.

'k denk deze maar terug te sturen en een andere aan te schaffen

Kan iemand me een degelijke router aanraden beneden of rond de 100 euro?
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

dr.trimble schreef:Hmmm, hem hem ondertussen al naar fabrieksinstellingen geplaatst maar hij blijft zo'n lage snelheid behouden.

'k denk deze maar terug te sturen en een andere aan te schaffen

Kan iemand me een degelijke router aanraden beneden of rond de 100 euro?
Ik had een tplink archer C7. Was ik heel tevreden van. Enkel wifi bereik vond ik tegenvallen.
Nu heb ik een mikrotik , wel enkel 2.4ghz maar deze is retestabiel. Bereik wifi is een pak beter als van mijn tplink C7. Mikrotik is niet voor beginners.

Collega van me heeft deze https://tweakers.net/pricewatch/410707/ ... zwart.html
Wel een stuk duurder maar heel tevreden van. De router van synology krijgt ook hele goeie kritieken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

petzl schreef:een goedkopere router heeft ook meestal geen krachtige CPU, en NAT is wel CPU afhankelijk.

ook is er de mogelijkheid dat de lan poorten tussen 2 devices niet goed samenwerken en bijvoorbeeld packetloss geven.

heb je draadloos of met kabel getest?
NAT (mits geen HW offloading) is inderdaad CPU afhankelijk, echter zou dat hier niet de bottleneck mogen zijn. De CPU die er in zit zit ook in andere routers die wel met gemak 100Mbps+ (eerder 400-500Mbps) doen met NAT.

Waarschijnlijk zal het ergens een configuratie zijn of iets anders dat packets doet droppen. Verschillende kabels al geprobeerd? LAN-LAN of LAN-WIFI al getest om zeker te kunnen zijn dat het aan het routen ligt?

Overigens snap ik eigenlijk niet wat je met een 100Mbps wifi router wilt gaan doen op een internet verbinding van het dubbele. Want echt high performance 5GHz wifi gaat ook gewoon bottlenecken op 100Mbps. Alleen in drukke 2.4GHz omgeving heeft het dan nog zin om 5GHz te hebben.

Als het goedkoop moet en gigabit moet zijn zou ik een Edgerouter X halen. 60 euro (hier en daar zelfs minder) voor een degelijke router die meer als 100Mbps zal halen. Dan kan je je C58 als AP gebruiken, als je de 5GHz nodig hebt. Of een paar heel goedkope, maar degelijke, TP-link 841ND gebruiken als AP's. Dan ben je klaar voor onder de 100 euro met een betere router en twee AP's die samen waarschijnlijk betere dekking en dus ook hogere snelheden zullen bieden.

yaris schreef: ...
Ik had een tplink archer C7. Was ik heel tevreden van. Enkel wifi bereik vond ik tegenvallen.
Nu heb ik een mikrotik , wel enkel 2.4ghz maar deze is retestabiel. Bereik wifi is een pak beter als van mijn tplink C7. Mikrotik is niet voor beginners.
...
Ik moet de eerste MikroTik nog tegenkomen die bovengemiddelde wifi heeft. Er zijn sub 20 euro 2.4GHz wifi routers die moeilijk te verslagen zijn op dat vlak.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de tips,

ik heb er een asus RT-AC66U tussen geplaatst en nu haal ik een download van rond de 195 mbps, en pak sneller dus.
Wifi over 5Ghz gaat rond de 100 mbps.

Volgens mij was er toch iets niet in orde met de modem want ik heb alle mogelijke instellingen gewijzigd en bleef een trage download houden. Nu staat de asus ertussen met net de zelfde bekabeling en gaat het een pak sneller. Ikke blij dus :banana:
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik moet de eerste MikroTik nog tegenkomen die bovengemiddelde wifi heeft. Er zijn sub 20 euro 2.4GHz wifi routers die moeilijk te verslagen zijn op dat vlak.
Hmm ik heb deze https://tweakers.net/pricewatch/376050/ ... nd-in.html
Op 15 meter heb ik nog ontvangst op mijn smartphone. Mijn vorige routers haalden deze afstand niet en dit waren goedkope devices :-).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”