eerste X woorden uit iets halen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Ge weet ondertussen allemaal dat ik een nieuwssysteem aan het maken ben. Op de homepage zou het laatste bericht moeten verschijnen. Als dat bericht echter te lang is, dan moeten alleen de eerste X (X is nog een te bepalen aantal) woorden of karakters uit een string gehaald worden. Hoe doet ge dat?

Toevoeging : kunt ge ook eens zeggen hoedat ge de eerste paragraaf kunt afzonderen (bv. als er 2 keer <br> op elkaar volgt)
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hey

Allemaal perfect mogelijk (maar dat wist ge al vermoed ik ;-))

Voor de eerste zoveel karakters gebruik je de functie substr() info over gebruik op http://be2.php.net/substr

Om de eerste zoveel woorden te tellen moet je kijken waar de zoveelste spatie zit in een string, en dan substr() tot aan dat teken. Hoe dat juist moet moet ik effe kijken...

Voor de eerste paragraaf, splitsen kan met de explode() - functie.
Dat kan door

Code: Selecteer alles

$splits = explode("<br><br>",$string);
//en dan is $splits[0] je eerste paragraaf


Natuurlijk voorbeelden en info op http://be2.php.net
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Als het niet zou kunnen, zou ik het idd niet vragen. Er zijn blijkbaar functies voor alles, zo stote ik toevallig op easter_date(); en easter_day(); waarmee ge pasen kunt uitrekenen. Als dat bestaat zal iets nuttig als substr ook wel bestaan eh.

Toch weeral bedankt.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nu, ik vermoed dat je een "aankeiler"-functie wilt maken (zoals dat in de middens heet).

Nu wil ik je wel vertellen dat meestal de aankeiler in een apart veld wordt opgeslagen. Dus dat je naast een veld met je artikel ook nog een veld hebt met je aankeiler. Die kan dan afwijken van het begin van je artikel. (ZDNet.be is een voorbeeld van gescheiden aankeilers).

Daarmee bespaar je natuurlijk wel een beetje php-zoekwerk en is misschien nog een beetje estetischer ook...

Ik zeg dit maar als tip natuurlijk, als je dit maakt om uit te leren is the hard way the good way natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

ge bedoelt azo een soort inleiding op den tekst?
Ja, er moet zoiets verschijnen, maar ik opteer eerder voor de eerste zoveel woorden of karakters van het werkelijke nieuwsbericht. Het is voor ne voetbalsite, en die artikelkes zijn meestal niet zo lang als op ZDNET. Als ge zo een aankeildinges moet maken, zijde langer bezig dan voor het bericht zelf. Ge kunt moeilijk wekelijks een verslag of een ploegopstelling inleiden he.

Toch bedankt voor den tip.

PS : meon, waar hebt gij PHP geleerd?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Pi R² schreef:PS : meon, waar hebt gij PHP geleerd?


Ik heb ASP geleerd op avondschool (VIZO Genk: 2 jaar multimedia) en dan hebben we op school PHP geleerd (Communicatie & MultimediaDesign @ KHLim: Genk/Maastricht). Er werd ons aangeraden het boek "PHP: Het Boek" te kopen (ge weet wel die 'bijbels') maar dat heb ik nooit gedaan, heb altijd m'n info van het internet gehaald, en met name op http://be2.php.net zelf. Soms wel wat tips op www.PHPFreakz.nl . Voor de rest heel veel trial-and-error. Meestal maak ik gewoon eens dingen, om te zien of ik ze KAN maken (bijvoorbeeld, ik wilde iets hebben waarmee ik kon beheren welke films ik had en aan wie ik die uitgeleend had: daar heb ik een tooltje voor gemaakt met winkelmandjes en al, op een avondje tijd. En toen we toch bezig waren heb ik er meteen instant messaging aan toegevoegd :lol: ). Ik maak meestal dingen in functie van wat ik op dat moment nodig heb. Ik zeg niet dat ik altijd op de meest efficiënte manier bezig ben, maar dat verbetert naarmate de ervaring stijgt (ik ben nu ook al zo'n 2,5 jaar bezig met PHP, dus dat mag ook wel).

Greetz
Plaats reactie

Terug naar “Development”