probleem tgv onzuiverheid lijn?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

Van aan de ingang van mijn Belgacom-lijn (kelder) loopt er een snoer naar een eerste telefoonstopcontact op het gelijkvloers. Achterin dat telefoonstopcontact is er een snoer gesoldeerd dat terug naar de kelder loopt waar dit op zijn beurt weer in drie gesplitst wordt. Aan één uiteinde van deze drie splitsingen hangt een telefoonstopcontact (van hieruit zou de ADSL moeten vertrekken naar mijn Netopia router/modem) en aan elk van de twee overige uiteinden rechtstreeks een telefoon.
Samengevat heb ik dus één ingang (in de kelder), twee telefoonstopcontacten (op het gelijkvloers) en vier telefoons (waarvan één in de kelder).
Momenteel heb ik op beide telefoonstopcontacten een ADSL-splitter gezet. Maar ALS de router/modem er al in slaagt te syncen, dan haal ik maar een downloadsnelheid van ongeveer 265 kbps terwijl ik bij Academic Broadband zit en deze (theoretisch althans) 3379 kbps zou moeten halen.
Ik gok erop dat de oorzaak van die problemen onzuiverheid van de lijn is (ten gevolge van die aftakkingen). Klop dat? Wat kan ik doen om het op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie efficiënte hulp ;-)

koswo
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ja dat klopt.
Volgens je beschrijving gaan die opsplitsingen parallel naar andere telefoon toestellen.
Je kan dit oplossen door op de lijn welke naar uw appartement gaat een splitter te zetten.
Zie hier, dit is in PDF formaat, duurt wel even voor het zichtbaar is. (downloaden duurt even)
In Adobe (PDF) kan je die tekeningen vergroten door op de loupe te klikken bovenaan, dan kan je het gewenste deel apart uitvergroten.
Ook dit kan misschien helpen. (en,...op alle tel. apparaten een splitter plaatsen)
Afbeelding
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Blue-Sky,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Je bedoelt dus om daar waar de Belgacom-lijn binnenkomt een telefoonstopcontact te zetten en daar een splitter opsteken?
Op alle telefoons een splitter zetten zal niet lukken, vermits er slechts twee van de vier in een telefoonstopcontact zitten (de overige twee zijn rechtstreeks op de telefoonkabel gesoldeerd). Zou dat problemen geven?

koswo
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ook dit kan misschien helpen. (en,...op alle tel. apparaten een splitter plaatsen)
Als je dit schema gebruikt moet het volstaan.
Dus van het punt a en b komende van Belgacom (dus van de straat)
Vandaar verbind je een nieuwe afgeschermde kabel naar de plaatst waar je PC staat en plaats daar dat stopcontact met je splitter.
Zo ben je niet meer afhankelijk van die andere bedrading.
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

OK, nogmaals bedankt!
Ik ga het zo proberen en laat iets weten als het lukt!

koswo
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Blue-Sky,

Toch nog twee vraagjes...
1) Zo'n afgeschermde kabel, da's nog iets anders dan een gewone veronderstel ik? Waar koop je dat en wat kost dat?
2) Kan ik de telefoons die op die andere bedrading hangen nadien nog gebruiken?

koswo
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zo'n afgeschermde kabel kan je kopen in een electrohandel zoals bv. Brico of Gamma. Best een 2 paar aanschaffen. Je andere tf toestellen kan je dan idd nog gebruiken. Vermits je splitter vlak bij je PC (of router) staat kan je met je rj 11 naar de router of modem.
Op de Telefoon stekker heb je dan een tf toestel dichtbij je PC, handig als je naar de helpdesk moet bellen ofzo.
Wel zien dat je een paar gebruikt, en niet één draad gebruikt van een paar samen één andere draad van het tweede paar. (paar moet paar blijven en eigenlijk zegt het schema genoeg)
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2005, 11:19
Locatie: Landen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Blue-Sky,

Na toepassing van jouw oplossing werkt alles prima!

Bedankt,

koswo
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”