FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb voor mijn lijn via Facebook een bericht gestuurd naar Px.
Na een half uur reeds antwoord: ze hebben DLM gestart voor mijn lijn, na een week zou die dan de snelheid vastleggen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Het is me opgevallen door de vele lijnwaarden posts van Fritzbox users, dat steeds vaker de upstream waardes een beperking vormen in vergelijking met de downstream waardes. Een lijn kan bijvoorbeeld nog ruime marges hebben aan de downstream kant (bv. 13dB SNR) terwijl de upstream kant al op de limit van syncloss zit (bv 6db SNR). Dit zie ik sinds vectoring steeds meer voorbij komen.

Hoe komt dit?
Komt dit doordat de grootste upstream band in een 17A profiel zich in hogere frequenties bevinden en dus ook meer storingen opvangen?
Of kan een ROP het signaal met een groter vermogen door het koper sturen dan een Fritzbox in tegenovergestelde richting?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Omdat de bandbreedte voornamelijk wordt gereserveerd voor de download, waardoor de upload achter gesteld word. Kijk maar naar het spectrum in je doos.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Nevermind... Wrong thread :oops:
Laatst gewijzigd door broke23 02 okt 2016, 20:36, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joriz schreef:Het is me opgevallen door de vele lijnwaarden posts van Fritzbox users, dat steeds vaker de upstream waardes een beperking vormen in vergelijking met de downstream waardes.
Dit zie ik sinds vectoring steeds meer voorbij komen.
Hoe komt dit?
petrol242 schreef:Omdat de bandbreedte voornamelijk wordt gereserveerd voor de download, waardoor de upload achter gesteld word. Kijk maar naar het spectrum in je doos.
Dat komt door de (achterhaalde) profielen die Proximus hanteert:

De download profielen zijn altijd al heel "conservatief" geweest.
Daarmee bedoel ik dat dat de download profielen altijd een stuk lager zijn, dan dat je lijn aankan.
In "zone 2" (als voorbeeld) krijg je pas een 60/5 profiel, als je lijncapaciteit > 72 Mbps is. Zoniet blijf je bij een 50/5 profiel hangen.
>> Hierdoor krijg je een ruime marge (13 dB SNR) op de download.

Sedert de invoering van "upload vectoring" is Proximus plots iets minder conservatief geworden bij het toekennen van de upload profielen.
Meer nog, je krijgt bijvoorbeeld in "zone "1 onmiddellijk als standaard profiel een 20 mbps upload (70/20), zelfs indien je lijn dat niet aankan.
>> Hierdoor krijg je een lage marge (6 dB SNR) op de download.
In tegenstelling tot upload DLM, zal "download DLM" ervoor zorgen om jouw profiel te verlagen indien nodig.

Conclusie:
De reden dat de upstream waardes steeds vaker een beperking vormen in vergelijking met de downstream waardes, heeft niets te maken met de asymmetrie tussen download/upload, maar met niet-aangepaste lijnprofielen, waarbij upload profielen minder conservatief toegekend worden dan download profielen.

Wat mij betreft kunnen ze beter die profielen afschaffen:
Dan krijg je zowel bij upload en download het maximum dat je lijn aankan (met een target SNR van 6dB).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:
michelk schreef:Klopt het dat met de firmware update 6.30 het eenvoudiger wordt om IPTV en internet door te sturen naar de powerline adapters?
Een volgende Firmware zal een "dynamic bridge" mode ondersteunen.
Dit houdt in dat je de Proximus decoders gewoon kan aansluiten op je lokale netwerk (LAN 1, 2, 3 of 4). De FritzBox zal automatisch detecteren of de aangesloten client een Proximus decoder is, en deze bridgen naar VLAN30.

Op die manier kan je dus alle toestellen (PC's en decoders) op hetzelfde lokaal netwerk aansluiten. Of dat reeds mogelijk zal zijn met de 06.30, of pas met de komende 06.50 weet ik niet ...
Zit de decoder bij Proximus niet in 2 VLANs? Een intern en een extern? Om opnames enzo in de app te bekijken, of vergis ik mij? Want ik ben nu zelf ook aan het rondkijken voor een tweedehands FBox omdat er tenminste instellingen op aangepast kunnen worden, maar ik vraag me af of je dan niet inboet op andere functionaliteit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Zit de decoder bij Proximus niet in 2 VLANs? Een intern en een extern? Om opnames enzo in de app te bekijken, of vergis ik mij?
Bedoel je met een B-box3?

De verschillende situaties zijn:

TV mode "bridged" (default instelling B-box2, instelling "Proximus + TV" FritzBox):
  • - internet op LAN1+2.
    - TV op LAN 3+4 (bridged naar WAN VLAN30).
    - decoders krijgen een 10.x.x.x adres en zijn niet zichtbaar op het lokaal netwerk (dus geen DNLA ...).
TV mode "fully routed" (default instelling B-box3):
  • - internet + TV op alle LAN poorten.
    - decoders krijgen een lokaal IP adres (192.168.1.64 e.v.) en zijn dus wel zichtbaar op het lokaal netwerk (DNLA ...).
    - IPTV traffiek wordt gerouted naar één VLAN30 IP (10.x.x.x).
TV mode "dynamic bridge" (instelling "Proximus" op FritzBox 06.52 e.v.):
  • - internet + TV op alle LAN poorten.
    - decoders krijgen een 10.x.x.x adres en zijn niet zichtbaar op het lokaal netwerk (dus geen DNLA ...).
    - decoders staan gebridged naar WAN VLAN30.
MClaeys schreef:Want ik ben nu zelf ook aan het rondkijken voor een tweedehands FBox omdat er tenminste instellingen op aangepast kunnen worden, maar ik vraag me af of je dan niet inboet op andere functionaliteit?
De dynamic bridge mode in de FritzBox is dus een compromis
  • - voordeel is dat je de decoders kan aansluiten op hetzelfde netwerk (zoals bij een b-box3).
    - nadeel is dat ze niet zichtbaar zijn op het netwerk, en een apart 10.x.x.x adres krijgen (zoals bij een b-box2).
Je boet dus inderdaad in op bepaalde functionaliteit (geen DNLA, geen Netflix, ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Jammer genoeg is het voor iets simpel als een eigen DNS-server tegenwoordig al nodig. Netflix op de decoder boeit niet zo, daar heb ik betere toestellen voor. Opnames in het netwerk bekijken dan weer wel (al moet dat tegenwoordig met die cloud opnames misschien ook wel zonder lukken). Andere functionaliteiten ken ik niet, dus kan ze ook niet missen :-D (toch licht hatelijk zo een dichtgetimmerde box en kreupele vrije hardware keuze).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Netflix op de decoder boeit niet zo, daar heb ik betere toestellen voor. Opnames in het netwerk bekijken dan weer wel
Voor zover ik het begrijp is de netwerkfuncite in een PX decoder
  • bedoeld om de decoder te gebruiken als DNLA client (met anedere woorden: multimediabestanden vanop je netwerk weergeven/beluisteren op het TV toestel)
  • niet bedoeld om opnales vanop de decoder te streamen naar jouw netwerk.
Deze functionaliteit verlies je dus niet met een FritzBox, gezien deze er volgens mij niet is, ook niet met een (fully routed) B-box3 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ah, ik dacht dat je via de app naar je opnames kon kijken. Eigen video in netwerk streamen daar is ook betere hardware voor. Dilemma solved dan zou ik zeggen :) eens zien wat ze zoal verkopen op tweedehands sites.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga binnenkort overstappen naar Epdnet met telefonie. Dit betekent dat de interne analoge telefoons op de Fon1 uitgang aangesloten gaan worden. Is er een beperking in het aantal telefoons dat hierop aangesloten kan worden? De huidige installatie heeft 4 telefoons.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

joriz schreef:Ik ga binnenkort overstappen naar Epdnet met telefonie. Dit betekent dat de interne analoge telefoons op de Fon1 uitgang aangesloten gaan worden. Is er een beperking in het aantal telefoons dat hierop aangesloten kan worden? De huidige installatie heeft 4 telefoons.
Ik meen gelezen te hebben, 6, voor de 7360. EDIT: "De router heeft een ingebouwd DECT-basisstation voor maximaal 6 draadloze DECT-telefoons"
Laatst gewijzigd door ozfunghi 17 okt 2016, 22:05, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

ozfunghi, dat is voor draadloze DECT toestellen dacht ik. Bij mij gaat het om analoge toestellen met kabel.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

joriz schreef:ozfunghi, dat is voor draadloze DECT toestellen dacht ik. Bij mij gaat het om analoge toestellen met kabel.
Ja, ik las het ook net. (Zie edit).
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joriz schreef:Ik ga binnenkort overstappen naar Epdnet met telefonie. Dit betekent dat de interne analoge telefoons op de Fon1 uitgang aangesloten gaan worden. Is er een beperking in het aantal telefoons dat hierop aangesloten kan worden? De huidige installatie heeft 4 telefoons.
En staan deze 4 telefoons dan gewoon paralel?
Het enige probleem is de belspanning. De FritzBox wordt gevoed door een 12V voeding, de belspanning op de analoge uitgang is niet zo groot
Alles hangt dus af van de "REN" waarde van de aangesloten telefoons, in hoever ze gaan meebellen ...

Je kan deze telefoons natuurlijk niet gelijktijdig gebruiken, gezien er maar één analoge lijn zit op de 7360.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ze staan parallel. Moest het niet werken vervang ik ze wel door dects.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef:De FritzBox wordt gevoed door een 12V voeding, de belspanning op de analoge uitgang is niet zo groot
een FXS-poort wordt normaal gezien door een SLIC aangestuurd, die een DC/DC convertor heeft die de 12V (DC) omvormt naar een AC-belspanning die op 48VDC gesuperponeerd wordt. Het zou me verwonderen dat de FB dit niet heeft, want dat zou wel een heel slecht design zijn dan.

de o-box3v voorziet in 3 REN per FXS-poort, zodat je in theorie 6 telefoons zou kunnen aansluiten van 1 REN (3 REN = 2.3kΩ + 24µF)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Naar aanleiding van een post in het EDPNet Forum, waar een gebruiker melding maakt dat zijn FritzBox ook op Annex A een goede sync had, heb ik het zelf ook eens getest.
En inderdaad, mijn FritzBox 7490 heeft ook een perfecte sync op Annex A :-) .

Volgens mij is de enige mogelijke uitleg, dat de Broadcom kaarten in de ROP, die vectoring ondersteunen, Multi-Annex zijn. De reden voor deze keuze is dat voortaan - na de sluiting van de LEX - ook vanuit de ROP ADSL2+ kan geleverd worden, naar klanten die te ver zitten voor VDSL2. En hiervoor is Annex A nodig (gezien de oude ADSL2+ PSTN modems alleen Annex A ondersteunen).

Blijkbaar kunnen deze Broadcomm kaarten dus ook Annex A aan op VDSL2 !!!
tdemeyer schreef: ...maar ik vraag me dan toch af wat het verschil is tss annex A & B.. A is (ook) geschikt voor B, maar niet omgekeerd?? Ik had in ieder geval een mooi 70/20 profiel op annex A, maar 'k heb toch maar geswitched naar annex B :) Je kan nooit weten dat DLM dit allemaal niet koosjer vindt :)
Het verschil tussen Annex A en Annex B is dat Annex A frequenties kan gebruiken vanaf 25 kHz, waar Annex B pas vanaf 138 kHz gebruikt.
Bij Annex B wordt er dus een stukje frequentie niet gebruikt (voorbehouden voor ISDN), met andere woorden bij Annex A is de lijncapaciteit "iett hoger".

Zoals je in de 4 screenshots hieronder kan zien, vertaalt zich dit in:
  • a) een (iets) betere "attainable upload speed" (van 21.8 mbps naar 23.0 mbps).
    b) een (iets) betere "upload SNR" (van 6dB naar 7dB).
    Je zit duidelijk dat er meer data gaan door de éérste upload band (groen)
Mijn voorlopige conclusies
  1. Blijkbaar kunnen de nieuwe Broadcomm kaarten in de ROP's zowel Annex A als Annex B.
  2. Indien jouw lijnwaarden goed zijn (SNR up- en download >6dB), zou ik de instellingen niet wijzigen.
  3. Er zijn een aantal FritzBox gebruikers die hier gemeld hebben dat hun lijn niet heel stabiel is, en de oorzaak van het probleem een marginale upload SNR.
    Deze gebruikers zou ik dus wel aanraden om hun FritzBox eens op "Annex A" te proberen. Een kleine verbetering van de upload capaciteit is misschien genoeg om uit de "grijze zone" te geraken!
  4. last but not least: nu begrijp ik eindelijk waarom B-box3 gebruikers een betere vectoring upload waarde zien dan FritzBoxen. Het zou mij niet verwonderen, dat de B-box3 gewoon op Annex A synct, en dus maximaal de beschikbare frequenties gebruikt.
ANNEX A (SPECTRUM)
screenshot_152.png
ANNEX B (SPECTRUM)
screenshot_150.png
ANNEX A (LIJNWAARDEN)
screenshot_151.png
ANNEX B (LIJNWAARDEN)
screenshot_149.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Interessant om te weten --> een (iets) betere "upload SNR" (van 6dB naar 7dB).
Dit ga ik zeker eens uittesten aangezien ik op het randje zit voor de 20Mbit sync
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Hier ook aangepast. Attainable upload van 24956 naar 25732. Misschien wel voldoende om op 20 Mbps upload te geraken. Merci @ Philippe!

Edit: Attenuation is van 18 naar 16db gezakt.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Zou fijn zijn moest iemand van PX/Edpnet kan vertellen of er ook nadelen zijn aan het gebruiken van Annex A. Als ik het zo lees, zijn er enkel voordelen en is er zo direct geen reden om op Annex B te blijven.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Optie 4 wordt hier bevestigd, toch?
https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php ... 4#p1406537

Hier nu ook sinds enkele dagen een broadcom rop (50/10 behouden) zonder actieve vectoring.

Modem aangepast naar annex A: max attainable 2Mbit hoger (SNR 1dB hoger), upload 3 Mbit lager (snr 2dB lager) (23Mbit ipv 25Mbit att).
Carrier record is ook gewijzigd !
A43 (annex A) vs B43c.
philippe_d schreef:Mijn voorlopige conclusies
  1. Blijkbaar kunnen de nieuwe Broadcomm kaarten in de ROP's zowel Annex A als Annex B.
  2. Indien jouw lijnwaarden goed zijn (SNR up- en download >6dB), zou ik de instellingen niet wijzigen.
  3. Er zijn een aantal FritzBox gebruikers die hier gemeld hebben dat hun lijn niet heel stabiel is, en de oorzaak van het probleem een marginale upload SNR.
    Deze gebruikers zou ik dus wel aanraden om hun FritzBox eens op "Annex A" te proberen. Een kleine verbetering van de upload capaciteit is misschien genoeg om uit de "grijze zone" te geraken!
  4. last but not least: nu begrijp ik eindelijk waarom B-box3 gebruikers een betere vectoring upload waarde zien dan FritzBoxen. Het zou mij niet verwonderen, dat de B-box3 gewoon op Annex A synct, en dus maximaal de beschikbare frequenties gebruikt.
Modbreak:
fullquote ingekort
Bijlagen
ANNEX B (old situation).PNG
Annex A.PNG
daffeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik ben nu niet helemaal zeker dat de 6.31 fw voor de 7360 v1 a) approved is en b) ook de interface aanpassingen heeft. Iemand die dit weet?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

06.31 is de laatst goedgekeurde firmware voor de 7360 v1, dus antwoord op a) is ja.
De 7360 v1 zal nooit de nieuwe interface krijgen. Daar is het intern geheugen te klein voor. Antwoord op b) is dus neen.
De nieuwe interface is trouwens pas vanaf firmware 06.5x in voege.
daffeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 10:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

aha,
Maar die is nog pending vectoring approval?
Ik zie bijvoorbeeld in philippe zijn profiel dat hij de 7490 met de 6.52 draait en vectoring
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

daffeh schreef:aha,
Maar die is nog pending vectoring approval?
Ik zie bijvoorbeeld in philippe zijn profiel dat hij de 7490 met de 6.52 draait en vectoring
6.52 werkt inderdaad prima (al enkele maanden voor mij).

Ik ben benieuwd of iemand al een nieuwe FB heeft geprobeerd (758x)?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik ben vorige week geüpgraded van de Sagem 3464 naar een Fritz!Box 7360 v2 op 06.52.
Ik sync in zone 2 op 50/10 met vectoring en een SNR van 25 dB maar mijn lijn wordt momenteel nog getest door DLM.
Deze firmware moet dus alleszins op de whitelist staan en vectoring toelaten. Anders was mijn SNR nooit tot 25 dB kunnen stijgen.
Ter info, mijn DSL-waarden:
Untitled.png
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Even inpikken op het "Annex A"-verhaal. Zat op "Annex B" met een 100/20-profiel en een Up-SNR van 7. Toch syncte mijn FB7490 "maar" 19.5Mbps in de upload... Daarom eens naar Annex A geswitcht.... Marginale verschillen in waarden, maar wel de full 20 Mbps nu...
Ik weet het, ik had geen reden tot klagen, maar ik "froesjel" al nekeer geiren...

Wat betreft de 6.52 firmware, is die stabiel op het VDSL2-netwerk? Gezien AVM die nog niet in de Belgium-map heeft geplaatst, ga ik er van uit dat deze ook nog niet officieel werd goedgekeurd door madam Leroy?
Zijn er eigenlijk voordelen om met een 7490 naar 6.52 over te schakelen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Er is toch behoorlijk wat veranderd in 6.52: https://tweakers.net/downloads/37465/av ... 30652.html
De nieuwe responsive webinterface die nu ook feilloos op tablets en smartphones werkt, is de meest opvallende verandering.

Wat betreft "froesjelen" is de firmware weer iets meer beveiligd.
Om eigen settings in de Fritz!Box te steken kan je alleen nog van de Backup en Restore-functie gebruikmaken.
Van een aangepaste settings-file moet je dan wel eerst de checksum aanpassen zodat de Fritz!Box het bestand accepteert.
Met het programma fritzchecksum is dat in een handomdraai gefixt.
serialchiller schreef:Wat betreft de 6.52 firmware, is die stabiel op het VDSL2-netwerk? Gezien AVM die nog niet in de Belgium-map heeft geplaatst, ga ik er van uit dat deze ook nog niet officieel werd goedgekeurd door madam Leroy?
Het werkt stabiel over heel de wereld en dus ook in België, het tegendeel zou me ten zeerste verwonderen. Die zogenaamde officiële goedkeuring door madam Leroy is een zuiver commerciële en bovendien marktverstorende pesterij van een duopolist.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

raf1 schreef:Het werkt stabiel over heel de wereld en dus ook in België, het tegendeel zou me ten zeerste verwonderen. Die zogenaamde officiële goedkeuring door madam Leroy is een zuiver commerciële en bovendien marktverstorende pesterij van een duopolist.
https://www.security.nl/posting/479172/ ... afgeschaft
Vandaar dat Duitsland -zoals gewoonlijk- veel sneller is hierin en deze verplichting van hun eigen dichtgetimmerde router te slijten af te schaffen (1/8/2016)! :eek:
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Het werkt stabiel over heel de wereld en dus ook in België, het tegendeel zou me ten zeerste verwonderen. Die zogenaamde officiële goedkeuring door madam Leroy is een zuiver commerciële en bovendien marktverstorende pesterij van een duopolist.
Ge hebt gelijk he, maar enige controle over welke klodde ze op hun VDSL2-netwerk toelaten vind ik niet zo verkeerd. De manier waarop ze het aanpakken daarentegen... Ne whitelist vind ik ok, maar je moet er veel makkelijker op geraken.

de backup-restore gebruik ik nu ook met frtizchecksum, dat is bekend terrein.

Het ging me vooral om niet op fallback te vallen met 6.52. Maar blijkbaar niet dus...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:Ik ben vorige week geüpgraded van de Sagem 3464 naar een Fritz!Box 7360 v2 op 06.52.
Ik sync in zone 2 op 50/10 met vectoring en een SNR van 25 dB maar mijn lijn wordt momenteel nog getest door DLM
Welcome to the club :-D .
Het ziet er naar uit dat 85/20 een haalbaar profiel zou kunnen zijn ..
serialchiller schreef:Wat betreft de 6.52 firmware, is die stabiel op het VDSL2-netwerk? Gezien AVM die nog niet in de Belgium-map heeft geplaatst, ga ik er van uit dat deze ook nog niet officieel werd goedgekeurd door madam Leroy?
Deze Firmware is officiëel nog niet goedgekeurd door Proximus voor vectoring.
Maar, zoals jullie terecht gemerkt hebben, staat deze wel (voorlopig) op de whitelist, in afwachting van een definitieve goedkeuring.
serialchiller schreef:Zijn er eigenlijk voordelen om met een 7490 naar 6.52 over te schakelen?
Buiten de lijst van wijzigingen, en de nieuwe responsive webinterface zoals beschreven door raf1, is er ook nog een niet-gedocumenteerde feature voor de gebruikers van Proximus TV: de "dynamic bridge"
serialchiller schreef:Even inpikken op het "Annex A"-verhaal. Zat op "Annex B" met een 100/20-profiel en een Up-SNR van 7. Toch syncte mijn FB7490 "maar" 19.5Mbps in de upload... Daarom eens naar Annex A geswitcht.... Marginale verschillen in waarden, maar wel de full 20 Mbps nu...
Ik weet het, ik had geen reden tot klagen, maar ik "froesjel" al nekeer geiren...
Dat is niet echt "froesjelen" maar een instelling via de webinterface.
In jouw geval heeft dat dus zeker zijn, gezien je upload.
Hoewel je dit ziet als "marginale verschillen", kan het kleine verschil tussen een upload SNR van 7dB en 6dB toch een grote verbetering geven i.v.m. stabiliteit...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

robin1979 schreef: Ik ben benieuwd of iemand al een nieuwe FB heeft geprobeerd (758x)?
De nieuwe FritzBoxen 758x:
  • - 7580 (grootste verschil met de 7490 is de WLAN: 4 x 4 Dualband WLAN AC+N met Multi-User MIMO, Wave 2 (1.733 MBit/s + 800 MBit/s brutto)
    - 7581 (Supervectoring 35b en Bonding: binding van 2 VDSL2 leidingen op één aansluiting)
    - 7582 (Supervectoring 35b en G.fast)
zijn niet goedgekeurd door Proximus voor vectoring. Als je deze zou gebruiken kom je op het fall-back profiel (7mbps) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik wil ook even mijn ervaringen delen over het Annex A/B verhaal.
Vandaag wat zitten experimenteren en wat blijkt dat de lijnwaardes een tikje beter zijn geworden.
Upstream SNR zorgde bij mij vaak voor syncloss 6dB, op Annex A staat deze op 7dB en tikt soms de 8dB aan... De line attenuation is ook gezakt.
Ik ga het nog even monitoren maar ik denk wel dat het stabieler is. In het upstream spectrum zie ik nog wel een niet al te vlak stuk maarja...

Annex B
Voor Annex B - 1.JPG
Voor Annex B - 2.JPG
Annex A
Voor Annex A - 1.JPG
Voor Annex A - 2.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ook bij mij 2dB signaal ruis ratio beter op Annex A. Nu op 9 en vroeger op het randje met 6-7dB.
Bedankt voor de tip.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joriz schreef:Ik wil ook even mijn ervaringen delen over het Annex A/B verhaal.
Vandaag wat zitten experimenteren en wat blijkt dat de lijnwaardes een tikje beter zijn geworden.
Upstream SNR zorgde bij mij vaak voor syncloss 6dB, op Annex A staat deze op 7dB en tikt soms de 8dB aan...
Dit is de (enige) goede reden om naar Annex A over te schakelen, namelijk als je upload SNR borderline wordt.
Je upload maximum is verhoogd van 20.6 mbps naar 23 mbps, je lijn zal dus een stuk stabieler worden
De line attenuation is ook gezakt.
Daar zou ik niet teveel aandacht aan schenken, attenuation hangt ook af van de frequenties waarbij de verzwakking gemeten wordt, misschien is it voor Annex A/B iets anders ...
De fysieke conditie van de lijn kan natuurlijk niet beïnvloed worden door een modeminstelling ...
joriz schreef:In het upstream spectrum zie ik nog wel een niet al te vlak stuk maarja...
Het wezenlijk verschil tussen Annex A/B spectrum is het éérste groene balkje (helemaal links), maar je moet al een vergrootglas hebben om het verschil te zien op zo'n grafiek :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

MClaeys schreef:(toch licht hatelijk zo een dichtgetimmerde box en kreupele vrije hardware keuze).
Neem een CI+-kaart van TN en gebruik de Smart-functionaliteit op uw Smart-TV!
philippe_d schreef: Voor zover ik het begrijp is de netwerkfuncite in een PX decoder
  • bedoeld om de decoder te gebruiken als DNLA client (met anedere woorden: multimediabestanden vanop je netwerk weergeven/beluisteren op het TV toestel)
Dit is ook iets dat een Smart-TV van minder dan zes jaar oud perfect kan doen met ingebouwde functionaliteit. En zoniet ben je nog steeds niet gebonden aan de decoder, aangezien er veel verschillende DLNA-clients bestaan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

James. schreef:
MClaeys schreef:(toch licht hatelijk zo een dichtgetimmerde box en kreupele vrije hardware keuze).
Neem een CI+-kaart van TN en gebruik de Smart-functionaliteit op uw Smart-TV!
Dat valt onder kreupele vrije hardware keuze, ik moet de eerste smart tv nog tegenkomen dat een goede ervaring geeft. Het blijft een gimmick die fabrikanten met moeite een jaar ondersteunen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb een brief van Proximus ontvangen dat ze 21/11 tussen 00:00 en 06:00 werken gaan uitvoeren.
Zou dit met vectoring te maken kunnen hebben? Ik vermoed dat dit een automatische update is of zoiets, vermits het 's nachts uitgevoerd wordt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Als er aan de ROP gewerkt wordt kan het inderdaad dat ze de 'oude' VDSL hardware zonder vectoring vervangen met de vectoring variant. Dit kan je makkelijk de FB nakijken. Onder DSL information staat onder DSL Central Exchange het merk van de hardware in de ROP. Broadcom zijn de nieuwe vectoring kaarten, Ikanos zijn de oude. Heeft je ROP nu al Broadcom kaarten, zal het waarschijnlijk niets met vectoring te maken hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”