Regering laat achterpoortje open voor PC-taks

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

<center>Afbeelding</center>
Eind vorige week werd de "vernieuwde wet op het auteursrecht" goedgekeurd in de Kamer. Hoewel zowat alle Vlaamse partijen stelden tegen heffingen op PC's te zijn, werd de tekst die "kopieertaks" toeliet toch goedgekeurd. De meerderheid stemde --op enkele gezichtsreddende onthoudingen na-- voor, oppositie tegen.

De meerderheidspartijen schermen met het argument 'dat tijdens deze regering er geen pc-taks komt'. Grote vraag blijft dat natuurlijk waarom iets toch mogelijk gemaakt wordt als het er nooit zou komen. Sommige mensen haalden ook aan dat deze heffing door Europa verplicht zou zijn. Dit is nonsens. Europa vraagt helemaal geen heffing op PC's of lege media!

Wij wijzen er nogmaals op dat een invoering van de heffing de positie van de gebruikers absoluut niet verbetert. Er komt sowieso geen recht op "illegaal downloaden", het gaat hier om een vergoeding voor kopieën van werken waarvan men het origineel heeft. Daarnaast is er ook helemaal geen recht op een kopie. De fabrikanten zullen dus hun CD's blijven beveiligen zodat de heffing een lege doos wordt voor de gebruiker, leken zullen immers beveiligde schijfjes helemaal niet kunnen kopiëren.

Het wetsvoorstel gaat nu naar de Senaat voor verdere discussie en misschien ook een tweede stemronde. Zolang er geen uitvoeringsbesluiten zijn, zal er geen heffing komen. We willen dus ten allen tijde vermijden dat er nu in stilte op een ministerraad beslist wordt om toch de heffing op PC's in te voeren.

Daarom roept TIK nogmaals iedereen op om de petitie te tekenen en zeker ook alle kennissen en vrienden aan te moedigen dit ook te doen. Onderteken op nu http://geenpctaks.be/ !

De actie wordt intussen mee gesteund en verspreid door Unizo, ISOC, de beroepsfederatie voor computerdealers en vele PC clubs en gebruikersgroepen die we gecontacteerd hebben. TIK bedanken alvast alle leden en sympathisanten die mee ondertekend hebben.

Er zijn al meer dan 8500 handtekeningen verzameld!
Word jij de 10.000e ondertekenaar?
http://geenpctaks.be/

bron : http://pub.pandora.be
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ook de userbase steunt deze actie. Elke zichzelf respecterende computer-gebruiker zou deze petitie moeten tekenen.

Cheers
Afbeelding
Radic
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2005, 18:58

Done !! 8)
Jurimax
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 maa 2005, 21:17

Beste,

ikzelf ben lid van BCD (Belgische Computer Dealers) en ik vind het laag bij de grond dat de heren ministers :twisted: in plaats van het pc gebruik aan te moedigen enkel een nieuwe melkkoe menen te hebben gevonden. Op die manier zullen nog meer mensen een weg zoeken om hun pc in het buitenland te kopen waar dergelijke taksen niet bestaan.

Eénmaking van Europa... is België dan de spreekwoordelijke uitzondering op de regel? Wat de andere landen niet doen, doen wij wel. (deze vergelijking is louter om een beeld te scheppen, ik weet ook wel dat ze niet op alle vlakken strookt met de waarheid :wink: )

PS Done!!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Done :twisted:

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Done 8)
Afbeelding
Rum@NoV
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:55

Jurimax schreef:Op die manier zullen nog meer mensen een weg zoeken om hun pc in het buitenland te kopen waar dergelijke taksen niet bestaan.


Jep, denk ik er ook over. Ik koop nu al een groot deel van mijn onderdelen in Duitsland omdat de btw daar gewoon veel lager is. Als hier in België dan nog eens een extra - belachelijke - taks bijkomt dan koop ik gewoonweg alles daar, geen twijfel over. En ik denk niet dat ik de enige ben die zo denkt.

Als die taks er komt gaat het nog slechter gaan met de pcverkopen..

PS petitie al lang ondertekend :)
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Geloof me... Er komt GEEN taks op PC's !
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

En de paashaas bestaat ook nog zeker? Ik geloof niks meer van beloftes van politici. Veel geblaat, maar weinig wol.

Cheers
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kochanie schreef:Geloof me... Er komt GEEN taks op PC's !


Mooi... kunnen we dan nu de petitie uitbreiden naar de afschaffing van de Auvibel taks ? Ik zie nog steeds niet in waarom ik SABAM moet betalen om m'n eigen Word documenten en foto's op een CD te zetten ?
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

r2504 schreef:
Kochanie schreef:Geloof me... Er komt GEEN taks op PC's !


Mooi... kunnen we dan nu de petitie uitbreiden naar de afschaffing van de Auvibel taks ? Ik zie nog steeds niet in waarom ik SABAM moet betalen om m'n eigen Word documenten en foto's op een CD te zetten ?


hier kan je meer lezen over die beruchte AUVIBEL
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Voor de nog steeds ongelovige Thomassen, er komt GEEN pc-taks:

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_41757.html
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Kochanie schreef:Voor de nog steeds ongelovige Thomassen, er komt GEEN pc-taks:

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_41757.html


Van der Auwera vroeg zich ook af waar het parlement mee bezig is indien het een wet stemt die de mogelijkheid schept een taks in te voeren, maar het al zeker is dat die er niet komt.


Je kan zeggen wat je wil maar ik noem dat nog steeds hypocriet
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Net hetzelfde als de openingstaks in de HoReCa. Ze bestaat nog maar is op NUL euro gezet. Dit is typisch Verhofstadt Deuren openlaten om in de toekomst iets te kunnen doen zonder dat het al te veel opvalt. Het Rekenhof heeft ondertussen berekend dat de belastingsverlaging van Verhofstadt via andere heffingen teniet wordt gedaan. Wat hebben we dan aan die belastingsverlaging? Bij de volgende verkiezingen weet ik alvast op wie ik ga stemmen en ze zijn niet blauw, groen, rood of geel.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”