Hallo,
Wij hebben thuis (in Sint-Andries, Brugge) een Pack van Proximus met TV, Internet en telefoon.
Helaas zijn er regelmatig problemen met TV (regelmatig uitvallen, blokjes), en werkt het Internet ook niet altijd stabiel. Nochtans zouden we via de site van Proximus min 45 Mb moeten kunnen behalen. Er is al een paar keer een technieker langsgeweest, maar dit heeft niets opgelost.
In bijlage wat ik kon downloaden via de BBOX3-tool, het lukte niet om alles uit te lezen, maar het lijkt me toch minder ideaal dan voorgesteld. Ook de Line Uptime vind ik nogal kort, aangezien we de modem zelf niet resetten.
Zou er hier iemand de lijn even kunnen nakijken aub, om hopelijk tot een meer stabiele verbinding te komen ? Ik vraag me af of we zelfs op de dichtste 'ROP' zijn aangesloten, aangezien de waarden op de lijntest van Proximus zo gunstig lijken, in tegenstelling tot de huidige verbinding.
Via PM kan ik altijd het telefoonnummer doorgeven.
In het verleden geen problemen gehad met Proximus, maar nu toch een beetje teleurgesteld van de service...
Bedankt alvast !
Joris
Onstabiele VDSL2-verbinding
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
wat hebben de techniekers precies gezegd/gedaan tot hiertoe?
zowiezo zit je op de "dichtste" ROP (er is -in principe- altijd maar 1 ROP waarop je aansluitbaar bent,
dus daar moet je niet gelijk naar kijken.
als je in het verleden geen problemen gehad hebt - hoelang heb je hier dan nu last van? en is het erger als het slecht weer is?
verder kan je ook nog kijken of het de modem niet is, en of er geen oxidatie is op de contacten, maar dat zou de technieker moeten gedaan hebben.
een andere vraag: had je vroeger meer dan de huidige 30/3, of denk je dat (adhv de snelheden op de website) ?
en de modem een keer opnieuw opstarten de de TBF opnieuw laten starten (nr moet ik even opzoeken) kan misschien helpen,
tenzij er echt wat mis is... maar dat zou, alweer, de technieker moeten merken.
maar gezien je modem al bijna een maand aanstaat, vraag ik me af wanneer de technieker het laatst geweest is?
naar tv toe, ligt het er ook aan of je een draadloze oplossing gebruikt of niet... maar als je sync geregeld wegvalt (dus tv en internet vallen beide uit, het lichtje op de bbox knippert dan), is het probleem niet daar gesitueerd en moet je eerst daar kijken.
- problemen met de lijn (zou technieker moeten gezien hebben)
- oxidatie of ergens een slechte telefoon of utp kabel (zou de technieker kunnen missen)
- problemen met de modem (zou dan vervangen moeten zijn)
- problemen met 1 van de toestellen aangesloten (al dan niet via wifi) die ervoor zorgt dat de sync verbreekt
zowiezo zit je op de "dichtste" ROP (er is -in principe- altijd maar 1 ROP waarop je aansluitbaar bent,
dus daar moet je niet gelijk naar kijken.
als je in het verleden geen problemen gehad hebt - hoelang heb je hier dan nu last van? en is het erger als het slecht weer is?
verder kan je ook nog kijken of het de modem niet is, en of er geen oxidatie is op de contacten, maar dat zou de technieker moeten gedaan hebben.
een andere vraag: had je vroeger meer dan de huidige 30/3, of denk je dat (adhv de snelheden op de website) ?
en de modem een keer opnieuw opstarten de de TBF opnieuw laten starten (nr moet ik even opzoeken) kan misschien helpen,
tenzij er echt wat mis is... maar dat zou, alweer, de technieker moeten merken.
maar gezien je modem al bijna een maand aanstaat, vraag ik me af wanneer de technieker het laatst geweest is?
naar tv toe, ligt het er ook aan of je een draadloze oplossing gebruikt of niet... maar als je sync geregeld wegvalt (dus tv en internet vallen beide uit, het lichtje op de bbox knippert dan), is het probleem niet daar gesitueerd en moet je eerst daar kijken.
- problemen met de lijn (zou technieker moeten gezien hebben)
- oxidatie of ergens een slechte telefoon of utp kabel (zou de technieker kunnen missen)
- problemen met de modem (zou dan vervangen moeten zijn)
- problemen met 1 van de toestellen aangesloten (al dan niet via wifi) die ervoor zorgt dat de sync verbreekt
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik was er jammer genoeg niet bij toen de technieker is langsgeweest, ik zit door de week eigenlijk in Brussel (is bij ouders thuis), maar dit zou nog maar een tweetal weken geleden geweest zijn. Hij heeft in de straatkast gekeken (daar was alles ok zei hij); en kon blijkbaar de 'blokjesvorming' op TV uitzetten ?
De installatie is gebeurd door een Proximus technieker, en het huis is nog niet zo oud (midden jaren 90, altijd goed onderhouden), de lijn komt in de garage op een droge plaats binnen, waar ook de BBOX3 staat.
Ik meen enkele maanden geleden nog een 50Mbit verbinding te hebben gezien via de BBOX3, en toen had ik ook geen problemen met uitlezen ofzo.
Zonet de modem aan en uit gezet via de schakelaar, zelfde resultaten met de BBOX3-tool.
We gebruiken inderdaad de Technicolor Wifi-bridge van Proximus, maar daar is de link quality altijd maximaal, en via Wifi heb ik daar ook meestal rond de 200 Mbit.
Ik was er jammer genoeg niet bij toen de technieker is langsgeweest, ik zit door de week eigenlijk in Brussel (is bij ouders thuis), maar dit zou nog maar een tweetal weken geleden geweest zijn. Hij heeft in de straatkast gekeken (daar was alles ok zei hij); en kon blijkbaar de 'blokjesvorming' op TV uitzetten ?
De installatie is gebeurd door een Proximus technieker, en het huis is nog niet zo oud (midden jaren 90, altijd goed onderhouden), de lijn komt in de garage op een droge plaats binnen, waar ook de BBOX3 staat.
Ik meen enkele maanden geleden nog een 50Mbit verbinding te hebben gezien via de BBOX3, en toen had ik ook geen problemen met uitlezen ofzo.
Zonet de modem aan en uit gezet via de schakelaar, zelfde resultaten met de BBOX3-tool.
We gebruiken inderdaad de Technicolor Wifi-bridge van Proximus, maar daar is de link quality altijd maximaal, en via Wifi heb ik daar ook meestal rond de 200 Mbit.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
blokjesvorming "uit zetten" zou sterk zijn... een aantal aanpassingen op de lijn om ze te verminderen, kan dan weer wel.
als je vroeger geen enkele problemen had met het uitlezen van de modem en nu wel, dan zou dat toch wel kunnen slaan op een defect (rakende) modem.
(het kan natuurlijk ook nog steeds een update zijn waardoor de vdsltool niet meer volledig werkt, maar dan zou ik denken daar hier al wat van gezien te hebben)
als er voorheen geen problemen waren met tv, en nu met internet en tv gelijktijdig, dan zou ik de blokjesvorming voorlopig negeren en kijken naar waarom het internet (en de modem) uitvallen - de kans is dan heel erg groot dat de blokjesvorming dan gewoon een symptoom is van een ander probleem.
zelf kan je ook nog via myproximus een "test mijn lijn" testje doen... geen idee in welke mate dat echt problemen kan vinden, maar het kost geen moeite dat ook even te laten lopen.
snelste oplossing om de modem te testen: trek de modem uit, bel dan even naar de klantendienst en zeg dat de modem stuk is.
je krijgt dan een ticket nummer en kan in een proximus center of partner dan de modem omruilen. vervang dan ook zeker de adapter en de telefoonkabel tussen de ntp en modem.
ik zou dan -als de nieuwe modem er staat- ook eerst eens enkel 1 toestel aansluiten om de waardes uit te lezen via de vdsltool.
vervolgens de tv('s) en dan nog een tijdje wachten alvorens de andere toestellen (gsm, laptop, tablet, ...) aan te sluiten (wifi in te stellen).
zo sluit je ook gelijk uit dat het een toestel op het lokale netwerk is.
blijven de problemen... dan zou je echt een technieker terug moeten laten komen, want dan is het probleem dus (waarschijnlijk) iets waar jij niets aan kan veranderen.
als je vroeger geen enkele problemen had met het uitlezen van de modem en nu wel, dan zou dat toch wel kunnen slaan op een defect (rakende) modem.
(het kan natuurlijk ook nog steeds een update zijn waardoor de vdsltool niet meer volledig werkt, maar dan zou ik denken daar hier al wat van gezien te hebben)
als er voorheen geen problemen waren met tv, en nu met internet en tv gelijktijdig, dan zou ik de blokjesvorming voorlopig negeren en kijken naar waarom het internet (en de modem) uitvallen - de kans is dan heel erg groot dat de blokjesvorming dan gewoon een symptoom is van een ander probleem.
zelf kan je ook nog via myproximus een "test mijn lijn" testje doen... geen idee in welke mate dat echt problemen kan vinden, maar het kost geen moeite dat ook even te laten lopen.
snelste oplossing om de modem te testen: trek de modem uit, bel dan even naar de klantendienst en zeg dat de modem stuk is.
je krijgt dan een ticket nummer en kan in een proximus center of partner dan de modem omruilen. vervang dan ook zeker de adapter en de telefoonkabel tussen de ntp en modem.
ik zou dan -als de nieuwe modem er staat- ook eerst eens enkel 1 toestel aansluiten om de waardes uit te lezen via de vdsltool.
vervolgens de tv('s) en dan nog een tijdje wachten alvorens de andere toestellen (gsm, laptop, tablet, ...) aan te sluiten (wifi in te stellen).
zo sluit je ook gelijk uit dat het een toestel op het lokale netwerk is.
blijven de problemen... dan zou je echt een technieker terug moeten laten komen, want dan is het probleem dus (waarschijnlijk) iets waar jij niets aan kan veranderen.
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Hallo
Bedankt, ik zal, wanneer ik nog eens in Brugge ben, eens testen met alles losgekoppeld en via een kabel proberen de modem uit te lezen. Vermits het al eens is gelukt, denk ik toch wel dat het een Sagem is, of ik moet die 50 Mbit in een ander menu gezien hebben, maar dan zou ik me de geschatte afstand tot de straatkast van +/- 590m ook niet herinneren.
Beetje contekst is dat we vrij lang op ADSL hebben gezeten, omdat er niet meer nodig was en Dommel op een gegeven moment ergens een promo had van 18 euro ofzo per maand. Pas met de gratis TV promo zijn we op VDSL overgegaan.
Toch vind ik het een beetje jammer dat ik zo zelf initiatief moet nemen, zeker na meer dan 20 jaar op hetzelfde adres iedere maand een telefoonabonnement van 20 euro te hebben betaald. De lijnwaarden zijn duidelijk verminderd, ook tov van website, wat toch een beetje abnormaal is.
Misschien is het inderdaad de modem waar iets mee scheelt.
Mvg
Joris
Bedankt, ik zal, wanneer ik nog eens in Brugge ben, eens testen met alles losgekoppeld en via een kabel proberen de modem uit te lezen. Vermits het al eens is gelukt, denk ik toch wel dat het een Sagem is, of ik moet die 50 Mbit in een ander menu gezien hebben, maar dan zou ik me de geschatte afstand tot de straatkast van +/- 590m ook niet herinneren.
Beetje contekst is dat we vrij lang op ADSL hebben gezeten, omdat er niet meer nodig was en Dommel op een gegeven moment ergens een promo had van 18 euro ofzo per maand. Pas met de gratis TV promo zijn we op VDSL overgegaan.
Toch vind ik het een beetje jammer dat ik zo zelf initiatief moet nemen, zeker na meer dan 20 jaar op hetzelfde adres iedere maand een telefoonabonnement van 20 euro te hebben betaald. De lijnwaarden zijn duidelijk verminderd, ook tov van website, wat toch een beetje abnormaal is.
Misschien is het inderdaad de modem waar iets mee scheelt.
Mvg
Joris
-
- Plus Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 125 keer
Die fout die je van de tool krijgt is nog een bug, er is helemaal niets mis met je modem.
De bug komt enkel voor in heel specifieke gevallen, ik zal binnenkort een nieuwe versie maken waarin dit gefixt is.
Wat de vdsl tool toont is dat je in zone 3 zit, met een vectoring-profiel van 30/3. Je lijnwaarden zien er trouwens niet slecht uit, je zou al zeker 40/5 of 50/5 moeten kunnen halen met DLM. Je lijn lijkt me eerder verkeerd geconfigureerd te zijn bij Proximus, je zou in zone 2 moeten zitten volgens de info die je op de site ziet. In zone 2 haal je minimaal 50/6, en maximaal 100/20.
Wat de blokjes betreft op de tv, en het herhaaldelijk uitvallen van de connectie, kan wijzen op een probleem met je lijn. Vectoring-lijnen zijn net heel stabiel, mijn lijn houdt het ondertussen al 186 dagen uit
Kan een slechte aansluiting zijn in de ROP, of slecht aangesloten bij jou thuis. Aangezien ze je lijn al nagezien hebben in de ROP, zal het waarschijnlijk een slechte aansluiting bij jou thuis zijn?
Als je een lijntest uitvoert via MyProximus, kan je zien of er effectief problemen zijn. Dus zeker die test eens uitvoeren
De bug komt enkel voor in heel specifieke gevallen, ik zal binnenkort een nieuwe versie maken waarin dit gefixt is.
Wat de vdsl tool toont is dat je in zone 3 zit, met een vectoring-profiel van 30/3. Je lijnwaarden zien er trouwens niet slecht uit, je zou al zeker 40/5 of 50/5 moeten kunnen halen met DLM. Je lijn lijkt me eerder verkeerd geconfigureerd te zijn bij Proximus, je zou in zone 2 moeten zitten volgens de info die je op de site ziet. In zone 2 haal je minimaal 50/6, en maximaal 100/20.
Wat de blokjes betreft op de tv, en het herhaaldelijk uitvallen van de connectie, kan wijzen op een probleem met je lijn. Vectoring-lijnen zijn net heel stabiel, mijn lijn houdt het ondertussen al 186 dagen uit
Kan een slechte aansluiting zijn in de ROP, of slecht aangesloten bij jou thuis. Aangezien ze je lijn al nagezien hebben in de ROP, zal het waarschijnlijk een slechte aansluiting bij jou thuis zijn?
Als je een lijntest uitvoert via MyProximus, kan je zien of er effectief problemen zijn. Dus zeker die test eens uitvoeren
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
dat kan nog steeds wél het geval zijn. ik baseerde mijn assumptie dat het mogelijks de modem is namelijk niet op de error van je tool,pyro85 schreef:Die fout die je van de tool krijgt is nog een bug, er is helemaal niets mis met je modem.
maar op het feit dat er maar 30/3 is terwijl TS zegt dat het eerder meer was en er door de technieker geen fout gevonden is (kan zijn dat de lijn goed is, dat de fout moeilijk te vinden is, of de technieker een mindere dag had)
dat de lijn ineens foutief geconfigureerd staat én dat eerder niet had én dat niet opgemerkt zou worden door de technieker... het lijkt me heel sterk.pyro85 schreef: Wat de vdsl tool toont is dat je in zone 3 zit, met een vectoring-profiel van 30/3. Je lijnwaarden zien er trouwens niet slecht uit, je zou al zeker 40/5 of 50/5 moeten kunnen halen met DLM. Je lijn lijkt me eerder verkeerd geconfigureerd te zijn bij Proximus,
wel ooit geweten dat een ROP kaart in zijn geheel om een of andere reden foutief geconfigureerd was, en dan kan je zo'n zaken ook krijgen (valt al iets minder snel op bij een gewone interventie)
of modem, of wifi bridge, of utp, of decoder technologie is altijd leuk om te debuggenpyro85 schreef: Wat de blokjes betreft op de tv, en het herhaaldelijk uitvallen van de connectie, kan wijzen op een probleem met je lijn.
ik heb er ook eigenlijk nooit problemen mee, maar ik vind de bb3 nu niet echt denderend om stats uit te lezen (ik heb de technicolor versie, dus ik ben niks met je harde werk voor het tooltje, spijtig genoeg)pyro85 schreef: Vectoring-lijnen zijn net heel stabiel, mijn lijn houdt het ondertussen al 186 dagen uit
aan de ROP (en eigenlijk ook aan de ntp) zou moeten nagekeken zijn door de technieker...pyro85 schreef: Kan een slechte aansluiting zijn in de ROP, of slecht aangesloten bij jou thuis. Aangezien ze je lijn al nagezien hebben in de ROP, zal het waarschijnlijk een slechte aansluiting bij jou thuis zijn?
ik dacht ook eerst mogelijks aan oxidatie bv, maar als je ntp droog staat én er een technieker geweest is...
en binnenbekabeling kan het ook niet zijn gezien de modem bij de ntp staat.
daarom dat ik in eerste instantie de modem zou vervangen: dat is kosteloos (gewoon even bellen en langs een pxm center gaan) en kan de oorzaak zijn.
en als daar een technieker voor komt... als ik me niet vergis is het dan nog steeds 85 euro wegens nutteloze interventie.
ik zou me trouwens niet blind staren op de snelheid als je niet zeker bent dat het vroeger hoger was, maar zou vooral op de onderbekingen voort gaan,
wat in eerste instantie het eigenlijke probleem is (ik denk nu niet dat je ouders veel verschil gaan hebben tussen bv 30 en 50mbps)
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
In ieder geval is een 30/3 profiel volledig abnormaal voor vectoring.pyro85 schreef:Wat de vdsl tool toont is dat je in zone 3 zit, met een vectoring-profiel van 30/3. Je lijnwaarden zien er trouwens niet slecht uit, je zou al zeker 40/5 of 50/5 moeten kunnen halen met DLM. Je lijn lijkt me eerder verkeerd geconfigureerd te zijn bij Proximus, je zou in zone 2 moeten zitten volgens de info die je op de site ziet. In zone 2 haal je minimaal 50/6, en maximaal 100/20.
In zone 3 start je altijd:
- - op 16/2 (zonder vectoring), en kan DLM je verhogen naar 30/4
- op 30/5 (met vectoring), en kan DLM je verhogen naar 50/5 (of 60/5?)
Ik zou de topic starter toch aanraden om eens een lijntest doen op 0800/22424, zodat er een nieuwe TBF gestart wordt?
Dat kan hij zelfs vanuit Brussel doen, hij moet daarvoor niet wachten tot hij terug thuis is volgende weekend .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 62 keer
30/3 is het vectoring repair profiel voor zone 2. Ben er zelf ook nog op gevlogen (teveel reboots van de bbox3 tijdens de TBF), maar na een telefoontje naar het bekende 0800 nummer (nieuwe TBF starten), stond ik weer op 50/10. Ik wist natuurlijk wel waardoor ik op dat repair profiel gekomen was, bij de topic starter is dat minder duidelijk. Er scheelt duidelijk iets met de lijn, maar waar het probleem zit, daar hebben we het raden naar, enkel proximus kan daarbij helpen. Ik zou eens dat 0800 nummer bellen als ik bij de modem ben: je zou dan tenminste enkele seconden/minuten terug op 50/10 moeten komen. Als dat effectief zo is, en nadien val je terug op het repair profiel, dan kan je nog eens de binnenbekabeling nakijken (en nog eens bellen naar 0800, kijken of het effect gehad heeft). En anders technieker nog eens laten komen.
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt iedereen voor de tips en reacties, helpt zeker wel om het een en ander uit te sluiten.
Inmiddels heb'k gebeld naar het 0800 nummer om de TBF te starten, en kon iemand hier de lijn uitmeten, wat toch wel wat fouten gaf.
Na te hebben gebeld met thuis, blijkt dit al van dag 1 op VDSL te zijn, maar heeft men het gewoon te druk gehad om ernaar om te zien. Dus voor zover ik weet is het of de aansluiting in de garage die niet goed is gedaan, of toch iets in de straatkast, een defecte modem of iets onderweg.
Men gaat thuis nog eens contact opnemen met een technieker van Proximus, en duidelijk zeggen dat er een repair profiel is. Als ze twijfelen of moeilijk doen, dan zullen we voorstellen om eerst de modem te vervangen. Sowieso heb ik gevraagd om dat te vermelden als optie, ik kan die inderdaad zelf wel omruilen/instellen.
Wat ik ook niet goed snap is dat de KVD's op het einde van de straat staan, zo'n 250 meter ruim bemeten via Google Maps, maar dat we dus volgens de modem op +/- 600 meter van de ROP zitten, meer dan het dubbele ?
Inmiddels heb'k gebeld naar het 0800 nummer om de TBF te starten, en kon iemand hier de lijn uitmeten, wat toch wel wat fouten gaf.
Na te hebben gebeld met thuis, blijkt dit al van dag 1 op VDSL te zijn, maar heeft men het gewoon te druk gehad om ernaar om te zien. Dus voor zover ik weet is het of de aansluiting in de garage die niet goed is gedaan, of toch iets in de straatkast, een defecte modem of iets onderweg.
Men gaat thuis nog eens contact opnemen met een technieker van Proximus, en duidelijk zeggen dat er een repair profiel is. Als ze twijfelen of moeilijk doen, dan zullen we voorstellen om eerst de modem te vervangen. Sowieso heb ik gevraagd om dat te vermelden als optie, ik kan die inderdaad zelf wel omruilen/instellen.
Wat ik ook niet goed snap is dat de KVD's op het einde van de straat staan, zo'n 250 meter ruim bemeten via Google Maps, maar dat we dus volgens de modem op +/- 600 meter van de ROP zitten, meer dan het dubbele ?
-
- Plus Member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Spijtig genoeg lopen kabels niet altijd via de kortste weg. Ook ben je zeker dat het die kast is, kan evengoed kast zijn in andere straat om de hoek ofzo.jdbrussels schreef: Wat ik ook niet goed snap is dat de KVD's op het einde van de straat staan, zo'n 250 meter ruim bemeten via Google Maps, maar dat we dus volgens de modem op +/- 600 meter van de ROP zitten, meer dan het dubbele ?
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Hallo,
Nog even meegeven dat in het kader van een tevredenheidsonderzoek vorige week een (ervaren) technieker thuis is langsgeweest.
Hij heeft de modem boven gezet, niet meer in de garage waar de aansluiting binnenkomt. Daarbij wordt de VDSL-splitter op de aansluiting niet meer gebruikt. Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet, misschien 1 intern koperpaar gebruikt voor telefonie en een ander uitsluitend voor VDSL terug naar het aansluitpunt (waar binnenin ook ergens een aansluiting voor VDSL is).
Nu is de WIFI in huis overal goed, en is de verbinding al 4 dagen 'up' aan 50 Mbit, dus geen repair profiel of uitvallen meer.
Hopelijk blijft het zo.
Mvg
Joris
Nog even meegeven dat in het kader van een tevredenheidsonderzoek vorige week een (ervaren) technieker thuis is langsgeweest.
Hij heeft de modem boven gezet, niet meer in de garage waar de aansluiting binnenkomt. Daarbij wordt de VDSL-splitter op de aansluiting niet meer gebruikt. Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet, misschien 1 intern koperpaar gebruikt voor telefonie en een ander uitsluitend voor VDSL terug naar het aansluitpunt (waar binnenin ook ergens een aansluiting voor VDSL is).
Nu is de WIFI in huis overal goed, en is de verbinding al 4 dagen 'up' aan 50 Mbit, dus geen repair profiel of uitvallen meer.
Hopelijk blijft het zo.
Mvg
Joris
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat de VDSL-splitter op de aansluiting "niet meer gebruikt" wordt is een verkeerde conclusie.jdbrussels schreef: Daarbij wordt de VDSL-splitter op de aansluiting niet meer gebruikt. Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet, misschien 1 intern koperpaar gebruikt voor telefonie en een ander uitsluitend voor VDSL
De modemkabel zit niet meer rechtstreeks op de splitter, maar de splitter wordt wel degelijk gebruikt: die zorgt er namelijk voor dat het VDSL2 signaal en het telefonie signaal gesplitst wordt.
De technieker heeft dus 2 paar aangesloten op de NTP (telefonie op groen, en VDSL2 op blauw).
Als je de splitter (die zogezegd niet gebruikt wordt) zou verwijderen, dan heb je geen internet meer .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Probleem komt mij heel bekend voor.
Tot enkele maanden geleden had ik een heel stabiele verbinding in zone 3 en met vectoring + DLM zat ik op 40/5.
Enkele maanden terug is er een nieuwe ROP geplaats dicht bij mijn huis omwille van een nieuwe verkaveling.
Sindsdien heb ik terug 30/5 sync maar na 2weken begint SNR te zakken van 17DB. ongeveer na 25 dagen zit ik op SNR van 5DB en zakt mijn sync naar 27.5/5. En als ik nog langer blijf wachten zakt deze zelfs tot 23.5 / 5. Als ik modem gewoon herstart krijg ik opnieuw een sync van 30/5.
Technieker is langsgeweest en heeft zoals gewoonlijk niks gezien en gezegd dat er niks aan de hand is omdat na herstarten van modem lijn terug normale waarden toont. Maar de laatste technieker heeft wel extra details meegegeven. Blijkbaar die nieuwe ROP dichtbij mijn huis is de ROP waarin ik doorgelust ben nog steeds naar de oude ROP. Ik vermoed dat de instabiele lijn daarmee te maken heeft en ben niet zeker of het ooit opgelost zal geraken eenmaal er mensen hun aansluiting beginnen te krijgen op die nieuwe verkaveling.
Ik vermoerd dat je met een gelijkaardige probleem zit aangezien lijn test van Proximus mij zelfde waarden weergeeft terwijl ik zelfs de minimum niet kan halen.
Tot enkele maanden geleden had ik een heel stabiele verbinding in zone 3 en met vectoring + DLM zat ik op 40/5.
Enkele maanden terug is er een nieuwe ROP geplaats dicht bij mijn huis omwille van een nieuwe verkaveling.
Sindsdien heb ik terug 30/5 sync maar na 2weken begint SNR te zakken van 17DB. ongeveer na 25 dagen zit ik op SNR van 5DB en zakt mijn sync naar 27.5/5. En als ik nog langer blijf wachten zakt deze zelfs tot 23.5 / 5. Als ik modem gewoon herstart krijg ik opnieuw een sync van 30/5.
Technieker is langsgeweest en heeft zoals gewoonlijk niks gezien en gezegd dat er niks aan de hand is omdat na herstarten van modem lijn terug normale waarden toont. Maar de laatste technieker heeft wel extra details meegegeven. Blijkbaar die nieuwe ROP dichtbij mijn huis is de ROP waarin ik doorgelust ben nog steeds naar de oude ROP. Ik vermoed dat de instabiele lijn daarmee te maken heeft en ben niet zeker of het ooit opgelost zal geraken eenmaal er mensen hun aansluiting beginnen te krijgen op die nieuwe verkaveling.
Ik vermoerd dat je met een gelijkaardige probleem zit aangezien lijn test van Proximus mij zelfde waarden weergeeft terwijl ik zelfs de minimum niet kan halen.
Ik lees met veel interesse de berichten over de onstabiele VDSL verbinding ... ik overweeg om in mijn nieuwe woonst Proximus klant te worden voor het nieuwe Tuttimus pack waar theoretische waarden van 100 MbpS worden aangegeven ... doe ik er beter aan eerst mijn lijn te laten checken door een technieker van Proximus? Ik vind aangeboden pack zeer interessant aan prijs maar wil natuurlijk wel van de optimale waarden kunnen genieten.
Iemand een tip?
Iemand een tip?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je kan de test ook zelf doen, obv uw adres:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... ectie.html
Als je "Internet Comfort" kiest, krijg je (theoretisch) de hoogste snelheid, bij de andere abonnementen zijn de abonnementen zelf een beperkingen: 100/10 bij Maxi en 60/4 bij Start, Comfort gaat tot 100/20.
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... ectie.html
Als je "Internet Comfort" kiest, krijg je (theoretisch) de hoogste snelheid, bij de andere abonnementen zijn de abonnementen zelf een beperkingen: 100/10 bij Maxi en 60/4 bij Start, Comfort gaat tot 100/20.
-
- Starter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt voor de reactie, en goed om weten dat we de splitter moeten laten zitten.
Ik ga ervan uit dat er bij de installatie in het begin iets is misgelopen, en dat het nu opgelost is. Technieker heeft ook zijn gegevens achtergelaten.
Mvg
Joris
Ik ga ervan uit dat er bij de installatie in het begin iets is misgelopen, en dat het nu opgelost is. Technieker heeft ook zijn gegevens achtergelaten.
Mvg
Joris
-
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
De laatste dagen heb ik telkens een schommelende SNR tussen de 5 en 8 elke 5 seconden wijzigt die.
De fritzbox geeft ook enorm veel fouten. Hierdoor is mijn lijn waarde gezakt van 120 naar 84. Ook dit schommelt telkens tussen 99 en 84.
Daarvoor was mijn lijn heel stabiel met deze waarden
Iemand een idee wat ik kan doen, binnenbekabeling lijkt in orde te zijn.
De fritzbox geeft ook enorm veel fouten. Hierdoor is mijn lijn waarde gezakt van 120 naar 84. Ook dit schommelt telkens tussen 99 en 84.
Daarvoor was mijn lijn heel stabiel met deze waarden
Iemand een idee wat ik kan doen, binnenbekabeling lijkt in orde te zijn.
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Huh, is een Maxi abo per definitie niet duurder dan een Comfort? Waarom zou er dan een hogere snelheid geboden worden op Comfort?heist_175 schreef:Als je "Internet Comfort" kiest, krijg je (theoretisch) de hoogste snelheid, bij de andere abonnementen zijn de abonnementen zelf een beperkingen: 100/10 bij Maxi en 60/4 bij Start, Comfort gaat tot 100/20.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus