Flup schreef:omgeving haacht.
is in principe doenbaar gezien ik een paar keer per week passeer bij aarschot en oud-heverlee voor het werk.
Flup schreef:De prijs is sowieso niet voor mij
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
, maar de installatie van de nano's outdoor aan beide gevels is wel wat complexer .. borenen in principe outdoor UTP .. en die heb ik niet (en ook geen ervaring mee, hebben die ook andere RJ45 connectors nodig??)
complexer niet echt: gaatje, kabel erdoor, kabel aansluiten.
maar in theorie heb je dus idd speciale utp nodig, met een andere rj45 connector. in praktijk kan je het ook met gewone utp doen als je minder als een metertje nodig hebt (en het niet erg vind om zowat om de 4 a 5 jaar de utp te vervangen)... je kan ook nog altijd de utp in een buisje steken,
of desnoods als het mogelijk is (zo hangen mijn camera's thuis op) in de nok van het dak een gat maken dat je op zolder uitkomt, zodat je de nanostation rechtstreeks zo kan ophangen en er eigenlijk (quasi) geen utp buiten hangt.
Flup schreef:
(de setup zelf is wel nogal vreemd door bepaalde eisen: bbox=>airrouter=>wireless naar airrouter2=>nanostation=>20 a 30m=>nanostation=>airgateway )
die laatste airgateway dient dus al AP om terug een wireless signaal uit te sturen?
situatie is zo dat ze én geen utp konden leggen tussen waar de bbox stond (binnenkwam) en waar je terug buiten kon voor de nanostation
+ ze hadden boven nooit wifi ontvangst
dus heb ik 1 airrouter aangesloten op de bbox voor hun wifi, de 2de airrouter maakt dan wireless verbinding met de 1ste om zo die afstand te overbruggen.
van die airrouter uit gaat er een utp naar de nano, die dan gericht staat op het andere gebouw.
daar staat de ontvangende nano, die dan terug verbonden is met de airgateway die daar inderdaad de wifi terug uitstuurt zodat ze in dat gebouw ook wifi hebben.
reden dat ik daar gekozen heb voor de airgateway is omdat er dan maar 1 stopcontact nodig was voor én de nano te voeden én de wifi uit te zenden.
ip's worden gewoon uitgedeeld door de bbox
snelheden zijn quasi hetzelfde rechtstreeks met lan op de bbox en wireless in het 2de gebouw, dus praktisch geen snelheidsverlies.
heb ze 3 keer weten klagen: 1 keer omdat zoonlief zijn pc voor problemen zorgde, 1 keer omdat zoonlief de airrouter gereset had (heb ik daarna maar uitgeschakeld...) en 1x omdat er een probleem was nadat de bbox vervangen was (dat krijg je dan als je alles met 1 netwerknaam wil doen en er ineens een andere bbox komt)
is ondertussen zo'n 2 jaar geleden dat ik dat er geinstalleerd heb geloof ik, en is ook gebeurd met gewone standaard utp buiten (maar is maar altijd een klein stukje dat buiten zit... het moest snel en goedkoop dus sja)